Att banta hojen har sitt pris...

Kaijan Skrev:
-------------------------------------------------------
> EXTRA EXTRA READ ALL ABOUT IT!!!!!!!!
> Skogling cyklar på vintern=)

Skitgubbe! ;o)

//Skogling

the_TnT Skrev:
> Pontus Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför inte nått sånt här:
>
> Köp en dremel och slipa bort skivbromsfästet också
> :)
>
> Pace har förresten carbongafflar, de är nog
> lättare än titan dito?

Nej, Pace RC31 är tyngre, 695gr med okapat styrrör. Men den e grym! Jag har en...

Stalle

A propos Sibex Titan gaffeln som säljs av CC. Prisutvecklingen är intressant:

Gaffeln säljs för 3'995 sek. (ungefär 570$) av CC
I USA kostar samma gaffeln 400$ http://www.sibexsports.com/forks.htm
Från fabriken i Kina säljs gaffeln för 110$. Och väger 580gr. utan skivbromsfästet och Sibex dekaler.

från 110$ till 570$: +418 % ... det gör ont.

Men kanske såna här grejer
RS%20Mag%2021%20SL%20ti.jpg

som väger

Mag%2021%20SL%20Ti.jpg

och byt sadeln till det här
USE%20med%20sin%20SLR.jpg

Så blir det ganska lätt :)

Skogling Skrev:
> Men jag vill inte ha en stel titangaffel... :o)

Men en stel vill du ha! Cykling blir inte roligare än så.

Stalle

Nej,nej varför skulle jag vilja ha stel ? Vad har du för hoj föresten Stalle ! Sub 9500 skrev du någonstans... Kan man få en bild med specar ? ;o)

//Skogling

Skogling Skrev:
> Nej,nej varför skulle jag vilja ha stel ? Vad har

För att det är apskojj! Det är därför just DU vill ha en stel gaffel!

> du för hoj föresten Stalle ! Sub 9500 skrev du
> någonstans... Kan man få en bild med specar ? ;o)

Det är inget speciellt exotiskt. Det är nog att jag har en stel gaffel som gör att den halkar ner under 9,5kg.

Har ingen spec men det är en Specialized Stumpjumper M4 -02 19" (SuperApes gamla) med Pace RC31-gaffel, V-bromsar och rätt vanliga grejjor. LX-XT, Sram 9.0, lite kolfiber här å var. Å inga alunipplar ;-)

Stalle

"Nej,nej varför skulle jag vilja ha stel ?" Skogling

För att ta bort 1.5kg från din cykel rakt av ... och om det räcker inte är det också faktiskt väldigt roligt att köra med stel. :-)

Faktum är att det är rätt så kul att cykla med en stel gaffel...i statstrafik och vinterväglag/sommarväglag. I skogen och på hösten/våren så är RS Sid en bra kompromiss mellan vikt och stökig terräng! Förutsatt att man inte väger som en skåpbil! Om man väger som en skåpbil, så skulle jag titta närmare på en Fox=) Skulle aldrig ens överväga en italiensk tungklump till XC=)

/Erik

Drifter Skrev:
Skulle
> aldrig ens överväga en italiensk tungklump till
> XC=)
>
> /Erik

lättaste Foxen: 1573 gram med 19 cm styrrör.
lättaste Marzocchin: 1578 gram med okapat rör. så med kapat rör blir den lättare :D

så nå tungklumpar kan man ju inte kalla dem längre :D i alla fall inte om man sen jämför med Fox

"lättaste Marzocchin: 1578 gram med okapat rör. så med kapat rör blir den lättare :D"
Baltazar

Nja, 1'578gr. kanske stämmer men då är det tyvärr utan rör :-)

Ja, Marzocchi väger sina gafflar på det sättet ... Dessutom brukar de ge vikter som stämmer inte alls med verkligheten
http://weightweenies.starbike.com/listings/components.php?type=suspensionforks

Den lättaste 05 model är den följande:

http://www.marzocchi.com/template/d...fsp2!>!ucmPhhfuuj`2/JEPhhfuup!&IDOggetto=8366

Så man får räkna med minst 1.7kg för en Marathon Race 05. Ordspråk nr.1; när man har en gaffel som väger mer än sin ram är det någonting som är fel ...

Men jag håller med att Marzocchi (med Fox) är bäst när det gäller funktion och hållbarhet. Men lätta är de inte än.

Senast redigerad av en moderator:
Marzocchi gafflarna är inte tunga om man jämför med Fox, men med RS Sid. Fox gafflarna tycker jag bara låter intressanta pågrund av funktionen. Vikten är hemsk=) Skulle vilja testa en Fox innan jag dömmer ut dom. Funktion kan kanske även inom XC vara lite viktigare än vikt, så länge man inte tävlar=) De Marzocchi gafflar jag testat tycker jag inte funkar bättre än min RS Sid, även om jag bara testat några få Marzocchi gafflar (på olika cyklar osv. inget vetenskapligt test!). Själv är jag nöjd med min RS Sid, men til mitt nästa projekt så blir det en heldämpad XC/All Mountain best med kanske en fox eller italienare som framgaffel=)

/Erik

alain Skrev:
> "lättaste Marzocchin: 1578 gram med okapat rör. så
> med kapat rör blir den lättare :D"
> Baltazar
>
> Nja, 1'578gr. kanske stämmer men då är det tyvärr
> utan rör :-)
>
> Ja, Marzocchi väger sina gafflar på det sättet
> ... Dessutom brukar de ge vikter som stämmer inte
> alls med verkligheten
>
>
> Den lättaste 05 model är den följande:
>
>
>
> Så man får räkna med minst 1.7kg för en Marathon
> Race 05. Ordspråk nr.1; när man har en gaffel som
> väger mer än sin ram är det någonting som är fel
> ...
>
> Men jag håller med att Marzocchi (med Fox) är bäst
> när det gäller funktion och hållbarhet. Men lätta
> är de inte än.
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-01-06
> 14:53 av alain.

tog vikten just från den där sidan. där står det ju "uncut steerer" på marathon Race + att vikten som står inte är "annonserad vikt" utan vilten som står på sidan är "riktig" vikt, alltså vad någon vägt.

sa aldrig att marzocchin var lätt :D sa bara att den inte kan anses som en tungklump jämfört med Fox, mot rockshox lättare är den därmot det :D:D

Helt rätt.

Jag hade missat just Race modellen på WW. Då börjar det bli intressant... fast förtfarande dyrt (och tungt) i jämförelse med en Manitou Skareb.

hehe, jo, misstänkte det :D

o ja, mot scareb börjar det bli svårt prismässigt. köpte min scarem platinum spv för 2900 kr, ny. även utan det superpriset är den mer prisvärd om man jämför mot va man kan vänta sig att marathon Race kommer kosta som billigast

alain Skrev:
> Ordspråk nr.1; när man har en gaffel som

Hoppas Fox Vanilla 125 väger mindre än 3,4 kilo då :-D

Drifter Skrev:
> Faktum är att det är rätt så kul att cykla med en
> stel gaffel...i statstrafik och
> vinterväglag/sommarväglag. I skogen och på
> hösten/våren så är RS Sid en bra kompromiss mellan
> vikt och stökig terräng!

Hellre en bra stel gaffel än en sladdrig dämpgaffel. Sladdriga dämpgafflar är bara tunga, flexiga och ställer till oreda med styrvinklar.

Stalle

johansson_henrik Skrev:
> ang lätta specade cyklar ta en titt på:
>
> Spec S-works M4 '02 på 8476g.... eller en Scott
> Team Issue '04 på 7319g
>

Lite gammalt va´? :o)

//Skogling

alain Skrev:
> Ordspråk nr.1; när man har en gaffel som
> ...

Då klarar jag mig med marginal, SC Bullit ramen i strl L väger 4.15kg(3.15kg utan 5th Element bakdämparen) och Marzocchi Z1 Fr1 gaffeln väger väl runt 2.65kg. :-)

/Leo

Måste bara klargöra för er som tror att mitt mål inte är att cykeln skall väga luft ! Ni blir besvikna. Att ha en WW-hoj som ligger sub 8 kg är absolut inte mitt mål jag är glad så länge den ligger runt 10,5-11kg.
Då är cykeln farbar och man riskerar inte att någonting skall pajja vid normal snabb XC-cykling.

I det stora så har jag faktiskt uppgraderat med "vanliga" komponenter alltså inga "supelite-prylar". XT-vevparti, Pazzaz-sadelstolpe, Pazzaz-styre ochPazzaz-styrstam. Sadeln är visserligen lätt men inte någon 65 grammare precis. Hjulen är XC 717 med XT-nav. Visserligen Revoltionekrar fram men dessa hjul torde ju inte avvika från en högst ordinär XC-hoj i 20-tusenkronorsklassen. Twister-däck som kommer att bytas till Explorer Supersonic.

Snack om att ha en stel gaffel är för mig helt fel då jag vill ha en skön gaffel. Förr i tiden när jag körde långsamt på strixiga ja nästa trailliknande ställen, då körde jag stelt. Vi talar om åren 1993-1994.
Jag körde under en tid då på Manitou 3.(Om någon minns denna ?)Men jag körde utan den då jag tyckte den var för svampig för ändamålet. Idag kör jag fort, fort och inte i superstökig terräng utan helst på stigar. Snart har jag min optimal hoj för mitt ändamål. Den är underbar, men inte "fjäderlätt". Men den är grymt skön att cykla på...

//Skogling

Skogling: Det låter bra, visst ska cykeln hålla att cykla med. Vi bara retas med dig ang. Marzocchi gaffeln, det är den absolut trevligaste gaffeln jag kan tänka mig. Tänk på att det är roterande massa som märks mest, så lätta hjul och lätta däck kommer göra större skillnad än en lättare gaffel.

/Leo

Ja, jag tar inte illa upp jag vill bara säga hur det är ! = ) Jag tror att de flesta på Happy är rätt lika mig. ;o) Och jag håller med om att MZ är lite tung men den är fanemej drifsäker och funktionell. Fast visst skulle man vilja ha en lite lättare... Och att det är skillnad på lättare hjul det har jag sannerligen fått känna på nu dom mina nya hjul m.m. som sagt verkligen har förändrat karaktären på hojjen, och inte lite skillnad då... ;o)

//Skogling

Nu ska jag förstöra tråden lite, för det är bara "på spåret" på TV.

Att gå ner på så lätta gafflar att de börjar bli sladdriga är, näst maxhöjd på sadeln, säkraste sättet att aldrig bli duktig på teknisk cykling. Man törs helt enkelt ingenting eftersom cykeln blir helt opålitlig. Jag minns ägandet av en väldigt dyr hi-tech Manitou Mars CL. Vift och sladder, jag kände mig dålig. På med en tung och primitiv Z2, sen var flera passager jag inte vågat köra tidigare hur lätta som helst.

Sen så tycker jag fortfarande att folk borde reflektera lite oftare över det här med vikt, om det inte mest är en hetsgrej som de kommersiella (och därmed onda?) krafterna försöker elda på hela tiden för att få lite överentusiastiska utövare att hela tiden köpa nytt och bli pris-fartblinda.

De som satsar på topp-tio-placeringar i tävlingar är ju en helt annan sak, som vanligt. Men det viktiga är att inbilla de vanliga konsumenterna att det här med 10.3 kilo istället för 11.7 faktiskt är avgörande för om cyklingen är rolig eller ej. Så tjänar man pengar.

erik h Skrev:
> Nu ska jag förstöra tråden lite, för det är bara
> "på spåret" på TV.
>
> Att gå ner på så lätta gafflar att de börjar bli
> sladdriga är, näst maxhöjd på sadeln, säkraste
> sättet att aldrig bli duktig på teknisk cykling.
> Man törs helt enkelt ingenting eftersom cykeln
> blir helt opålitlig. Jag minns ägandet av en
> väldigt dyr hi-tech Manitou Mars CL. Vift och
> sladder, jag kände mig dålig. På med en tung och
> primitiv Z2, sen var flera passager jag inte vågat
> köra tidigare hur lätta som helst.
>
> Sen så tycker jag fortfarande att folk borde
> reflektera lite oftare över det här med vikt, om
> det inte mest är en hetsgrej som de kommersiella
> (och därmed onda?) krafterna försöker elda på hela
> tiden för att få lite överentusiastiska utövare
> att hela tiden köpa nytt och bli pris-fartblinda.
>
> De som satsar på topp-tio-placeringar i tävlingar
> är ju en helt annan sak, som vanligt. Men det
> viktiga är att inbilla de vanliga konsumenterna
> att det här med 10.3 kilo istället för 11.7
> faktiskt är avgörande för om cyklingen är rolig
> eller ej. Så tjänar man pengar.
> - Free nosejobs! -

1. Du har ej följt tråden.
2. Jag vill inte ha en sladdrig gaffel.
3. Det är upp till var och en att uppgradera.
4. Jag är inte en lurad konsument.
5. Det är ingen inbillning att cyklar på 11,7 eller 10,3 skulle vara olika.
Jag tror inte du vet vad du talar om.Det är STOR skillnad.
6. De flesta cykelhandlarna tycker precis som du och jag går emot den strömmen. Ha !
(Du kan få en helt annan cykel bara genom att btya sadelstolpe, jag talar av erfarenhet).
7. Det är skitkul att cykla på en lätt hoj.
8. Bigmollo är i Malaysia och jag är avundsjuk.
9. Kika på "På spåret istället".

//Skogling som ryter till ibland... = )

man ska inte stirra sig blind på vikten. man väljer bra grejjer, sen så kommer hyffsad låg vikt med på köpet.

håller på med att bygga ihop en ny hojj, sätter på de delar jag vill ha, utan att igentligen tänka på vikten, utan går mycket på funktionen + att det är kul att testa nya saker och nya tekniker. funktionen är inget jag helst vill tumma på. sen kommer ju vikten nästan av sig själv. kommer hamna strax under eller precis över 10 kg, men skivor. ändå har jag inga skitlätta hjul, ingen skitlätt sadel osv.

Baltazar Skrev:
> man ska inte stirra sig blind på vikten. man
> väljer bra grejjer, sen så kommer hyffsad låg vikt
> med på köpet.
>
> håller på med att bygga ihop en ny hojj, sätter på
> de delar jag vill ha, utan att igentligen tänka på
> vikten, utan går mycket på funktionen + att det är
> kul att testa nya saker och nya tekniker.
> funktionen är inget jag helst vill tumma på. sen
> kommer ju vikten nästan av sig själv. kommer hamna
> strax under eller precis över 10 kg, men skivor.
> ändå har jag inga skitlätta hjul, ingen skitlätt
> sadel osv.

Det är ju precis så som jag resonerar om du läser mitt lite längre inlägg högre upp på sidan... :o)

//Skogling

Skogling Skrev:

> Det är ju precis så som jag resonerar om du läser
> mitt lite längre inlägg högre upp på sidan...
> :o)
>
> //Skogling
>
>
>

har förstått det. har själv i och för sig lämnat Marzocchi för att testa Manitou, men det är mest för att jag är sugen på att testa hur SPV funkar.

"5. Det är ingen inbillning att cyklar på 11,7 eller 10,3 skulle vara olika.
Jag tror inte du vet vad du talar om.Det är STOR skillnad.
7. Det är skitkul att cykla på en lätt hoj."
Skogling

... håller 100% med. Jag vill ha en lätt cykel inte för att man känner tid & energi (det är bara en bonus man får på köpet ) eller för att det är trendligt men först och främst för känslan man får när man sitter på t.ex en sub-9kg mtb. Men det beror så klart på vad man vill göra med cykeln, om det är XC det gäller eller något annat. Det finns säkert några (eller många ...) som ska säga att det är skitkul att cykla omkring med 12cm dämpning fram & back, icke-spd pedaler, fetta skivbromsar eller med bara en växel ... Vi är alla fetichister på något sätt när det gäller cykel.

Skogling Skrev:
> 1. Du har ej följt tråden.

I stort sett sant. Jag tittar bara in ibland för att se om Ville eller David varit här och ställt till oreda än. Jag skäms inte ens för att skriva det rakt ut; någon gång måste det ju hända i en sån här tråd. För allas bästa!

> 5. Det är ingen inbillning att cyklar på 11,7 eller 10,3 skulle vara olika.

Jag säger inte att det inte är skillnad. Men jag försöker påpeka att det kan vara en god idé att, innan man lägger ytterligare 5000 kr på att lätta sin cykel några hekto, byta perspektivet och se på det hela ur en annan vinkel en stund.

Marginalökningen av lyckan i ens liv kanske inte är så stor om man lägger pengarna på en lättare framgaffel. Jämfört med ganska många andra saker pengarna kan gå till. Visst, är man som Fabio så kan man ju (i futila försök att dämpa ångesten) gå till favvobutiken och slanta upp ytterligare 40.000 kr för ett custombyggt kolfiberavgassrör till sitt senaste pajasbygge eftersom pengar inte är något som kan ta slut. Så är sällan läget för oss här. På gott och ont.

Jag har sett det lite för många gånger, i lite för många år, vid det här laget. Cyklister som hållit på några år, blivit tjenis med killarna i cykelbutiken och nu jävlar ska skaffa den lättaste värsta hojen. Lätt är nyckelordet, ty så stavas cutting-edge i denna värld, har man förstått. Det må kosta som en hyfsad bil, men det finns ju avbetalning och skatteåterbäring och sedan kan man ju ha den här hojen i många år - det finns knappt bättre grejor faktiskt. Säljaren är ju inte den som säger emot, även om han kanske känner i magen att egentligen behöver nog inte den här killen en sån här cykel.

Jag känner mig besvärad av att vikthysteri, kolfiberprylar och diverse gramreduceringar för tusenlappar i fet bunt faktiskt förekommer såpass mycket fortfarande. Det är inte riktigt sunt.

En 12-kilos cykel med fungerande bromsar, gaffel och drivlina kan man ha väldigt mycket skoj på och köra väldigt fort och långt på. Har man däremot problem med saker som inte går att lita på eller som känns obekväma - prova att mecka till det, annars byt. Sådant får inte förstöra cyklingen.

> Jag tror inte du vet vad du talar om.

Det låter rimligt.

tycker det är okej att folk slänger hur mycket pengar de vill på en hojj. det är upp till var o en. om man därmot skuldsätter sig, kanske igentligen inte har råd. eller får tumma på andra, säg att man har familj, o lever på existensminimum så äre ju fel att slänga pengar på dyra saker, som kan anses onödiga. detta gäller i alla brancher, tror till o med cykelbranchen är rätt befriad från sådant, mest kanske för att marknaden inte är SÅ stor som andra hobbies är.

MEN har man råd, varför inte. finner man glädje i det, varför inte. mina kompisar tycker jag är dum som slänger 10000 på hojjdelar varje år (gör jag inte, men exempel), de förstår inte heller varifrån jag får stålarna. samtidigt som de super bort minst en tusenlapp i månaden. för mig äre ganska lätt o se vilket alternativ som är mest sunt :D inte spriten i alla fall. detta förstår de knappt fast jag förklarar för dem. när man sagt detta till dem, kommer frågan igen "men, hur har du råd med allt detta" är ju skrattretande.

OJOJ, va offtopic det blev.

Ang, vall& kval på gaffel, så har jag själv köpt en RS REBA Team pl, efter att ha kollat på Skareb & Fox100X så vart det klart den bäste gaffel rellaterat vad man för pengen.

Och vikten blev skapliga 1495gram med 22cm lång styrrör vilket jag anser lätt nog för tuff XC riding,Så checka in den nya REBA´n...

//Fredrick

"Och vikten blev skapliga 1495gram med 22cm lång styrrör vilket jag anser lätt nog för tuff XC riding,Så checka in den nya REBA´n..." -Saltis-

Enligt Rock-Shox själva väger Reba Team mer än vad du tror ... men de har kanske en dålig våg ...
Och jag hoppas inte att RS använder samma "strategi" igen: att använda sina kunder som "testkaniner" när de lanserar en ny produkt.

Baltazar och Alain, det är trevligt att ni fattar vad jag menar. Att folk medvetet provocerar tycker jag är förkastligt. Man kan vara lite spydig med glimten i ögat, visst. ;o) Men att medvetet som erik h gör, bara vara dum och dessutom erkänna det tycker jag är direkt barnsligt.

Och du erik, läs igenom tråden en gång till och kolla hur många svindyra grejer jag köpt till hojjen. Jag har en kolfiberspacer som kostade 35:-. Är det dyrt så tycker jag du skall byta jobb.

Bespara mig och andra dina idiotförklaringar. Detta är Happymtb ifall du missat det.Punkt.

//Skogling

Och föresten erik h hur exklusiv är en Scott Expert Racing från början egentligen ?

P.s. både erik h och eirisch cyklar på Specialized, blir man bitter och dryg av det så byt märke,he,he.. :o) D.s.

//Skogling

Menar inte att vara bitter. Jag är bara snål, och delar gärna med mig av mina gratis-kit!

Hoppas några av era gram blåst bort i vinden!

Skogling, läs igenom det erik h skrev igen men nu långsamt med frid i sinnet och undersök om det verkligen var så illa?

Jag kan ha fel men jag tyckte det känndes som erik h mest ville skicka in ett uppmaning till eftertanke.
Jag tyckte inte heller att det känndes som han medvetet ville provocera eller fördöma.

För övrigt tycker jag att Skogling inte verkar ha en otroligt osund syn på cykelvikt. Han har upprepade gånger sagt att han kan tänka sig att behålla zocchin för sin funktion. Så talar ingen äkta weight weenie...

mytomspunnen Skrev:
> För övrigt tycker jag att Skogling inte verkar ha
> en otroligt osund syn på cykelvikt. Han har
> upprepade gånger sagt att han kan tänka sig att
> behålla zocchin för sin funktion. Så talar ingen
> äkta weight weenie...

Tack ! = )

//Skogling

det sitter rätt däck på iaf, Twister, men är det supersonic? om det inte är det så tjänar du 90gram per hjul att byta till dem. Slangarana om de är vanliga standard går ju också att byta mot tex supersonic, kanske finns nått annat fabrikat än conti som är lättare på slangarana men däcket ska vara det lättaste serieproducerade på marknaden enligt conti.

Tillbaka
Topp