Skogling Skrev:
> 1. Du har ej följt tråden.
I stort sett sant. Jag tittar bara in ibland för att se om Ville eller David varit här och ställt till oreda än. Jag skäms inte ens för att skriva det rakt ut; någon gång måste det ju hända i en sån här tråd. För allas bästa!
> 5. Det är ingen inbillning att cyklar på 11,7 eller 10,3 skulle vara olika.
Jag säger inte att det inte är skillnad. Men jag försöker påpeka att det kan vara en god idé att, innan man lägger ytterligare 5000 kr på att lätta sin cykel några hekto, byta perspektivet och se på det hela ur en annan vinkel en stund.
Marginalökningen av lyckan i ens liv kanske inte är så stor om man lägger pengarna på en lättare framgaffel. Jämfört med ganska många andra saker pengarna kan gå till. Visst, är man som Fabio så kan man ju (i futila försök att dämpa ångesten) gå till favvobutiken och slanta upp ytterligare 40.000 kr för ett custombyggt kolfiberavgassrör till sitt senaste pajasbygge eftersom pengar inte är något som kan ta slut. Så är sällan läget för oss här. På gott och ont.
Jag har sett det lite för många gånger, i lite för många år, vid det här laget. Cyklister som hållit på några år, blivit tjenis med killarna i cykelbutiken och nu jävlar ska skaffa den lättaste värsta hojen. Lätt är nyckelordet, ty så stavas cutting-edge i denna värld, har man förstått. Det må kosta som en hyfsad bil, men det finns ju avbetalning och skatteåterbäring och sedan kan man ju ha den här hojen i många år - det finns knappt bättre grejor faktiskt. Säljaren är ju inte den som säger emot, även om han kanske känner i magen att egentligen behöver nog inte den här killen en sån här cykel.
Jag känner mig besvärad av att vikthysteri, kolfiberprylar och diverse gramreduceringar för tusenlappar i fet bunt faktiskt förekommer såpass mycket fortfarande. Det är inte riktigt sunt.
En 12-kilos cykel med fungerande bromsar, gaffel och drivlina kan man ha väldigt mycket skoj på och köra väldigt fort och långt på. Har man däremot problem med saker som inte går att lita på eller som känns obekväma - prova att mecka till det, annars byt. Sådant får inte förstöra cyklingen.
> Jag tror inte du vet vad du talar om.
Det låter rimligt.