Bakväxelfråga

Josef

Ny medlem
Bakväxelfråga
Vad skall jag välja för bakväxel till min Giant Trance.
Att det blir en SRAM X9 har jag bestämt men skall det vara short, medium eller long cage?
Vad är skillnaden?

//Josef

Bakväxelfråga
Faceplant skrev:
-------------------------------------------------------
> Det beror på hur stor skillnad det är mellan
> största och minsta drevet bak. Hur många taggar
> har du på största och minsta?

Fullt så enkelt är det inte, man måste blanda in antalet tänder fram och bak. Tyvärr lär jag mig aldrig exakt hur man räknar.. ;) Oxr, var är du?

Bakväxelfråga
Enligt Cyclecomponents:

kapacitet för bakväxel: (största drevet fram - minsta fram) + (största drevet bak - minsta drevet bak) = kapacitet

X.9 long cage
Max. drev kassett: 34T
Min. drev kassett: 11T
Total kapacitet: 43T

X.9 medium cage
Max. drev kassett: 34T
Min. drev kassett: 11T
Total kapacitet: 38T

Jörgen

Bakväxelfråga
tredelat - longcage
2delat - shortcage.

srams mediumcage vet jag inget om. men jag gissar på att deras shortcage inte är som en shimano lvg shortcage, dvs 49,4mm, snarare som en shimano mtb shortcage, dvs 67mm.

givetvis är det inte shimano vi pratar men de kan inte skillja sig för mycket i förhållande till varandra med tanke på att de i övrigt är motsvarande delar i drivlina.

möjligtvis att shortcagen är gjord för dh cyklar och cyklar med enbart en klinga fram, isf är det en medium du skall ha. din lbs kan tala om för dig vad du skall ha. men skall du köra tredelat ska du defentivt ha en longcage, något annat kommer inte att fungera 100%igt. Vad jag menar med det är att kedjan kommer inte att spännas på lilla-lilla om du kör med en kortare cage. Jag struntar i vad alla säger om "den växeln använder man aldrig", i min värld skall alla växlar fungera och vara möjliga att cykla på, för att i vissa situationer lämpar det sig att ligga lilla-lilla mer än att gå upp på mellanklingan, exempelvis i en uppförsbacke som är väldigt varierande i lutning där det i de brantaste delarna behövs köras på lillklinga, men i de flackare partierna där det går lite snabbare.

Bakväxelfråga
Du ska ha lång käidj. Om du har schårt käidj så kommer det bli problem när du exempelvi ligger på stora fram och börjar växla dig neråt (till större klingor) bak. Då kommer snart inte käjdjen räcka till längre,denpkar rakt fram och kedjan börjar föra oväsen.

Bakväxelfråga
johan S:
om du har gjort rätt så är det inga som helst problem att ligga stora-stora.. däremot lilla-lilla blir en omöjlig växel att få att fungera proper då kedjeslack är en garanti.

Tillbaka
Topp