Bankbok och postförskott åter, tack!

"lokale handlaren och dennes överpriser"

Överpriser...

En cykelhandlare har i runda slängar runt 25-35 % marginal på sina produkter. Det skall täcka upp ALLT som hör till att driva en affärsverksamhet.
Inte undra på allt fler duktiga engagerade mindre butiker försvinner på löpande band.

stofiler_se_hit.jpg

Ett fall för vår käre Kapten stofil!
http://www.kaptenstofil.net

Oj, jag som tyckte det gick som en dröm att beställa ifrån Bike-discount. Men vill man så kan man.

Jag vill härmed tillkännage mina djupaste sympatier ehuru jag förstår din situation. Vi som äro intresserade av att framföra velocipeder i olika sammanhang måste ju även inhandla reservdelar till dito.

Det världsomspännande nätet (world wide webb) kan synes som ett lämplig plats för dylika inköp men det ter sig synnerligen besvärligt i jämförelse med att promenera ner till sin lokala velocipedhandlare för att be om hjälp. Kan man verkligen lita på de däringa automatkorten som går att handla med på Internet? För att inte tala om att man tvingas att ta sig till ett ”POST-kontor” som ej längre finnes kvar utan är lokaliserat på konsum. Dessa slynglar som jobbar bakom disken har även mage att be om legitimation för att man ska få ut sitt paket som äro betalt med mina pengar. Känns mycket märkligt. Det är helt enkelt bedrövligt alltihopa.

Ååååh, ord som nattväkten får mig att rysa av välbehag...

Hur kommer det sig egentligen att en cykelaffär som Hallmans kan få generalagentur för så mycket?

Bortser man från de teoretiska orsakerna lär vi aldrig någonsin kunna få till stånd en förändring i prisbilden gissar jag?

Sen håller jag med om att det känns väl invecklat att använda sig utav nätet när det ska handlas någonting. Var tex in på en RBS(regionalbicycleshop;-)(kan det kallas så när man är till en annan stad?) igår, tyckte det kändes fint när man direkt kan säga att det här o det här vill jag ha justerat/utbytt och de o de grejerna vill jag ha.

(Det var inte bättre förr, det är sämre nu)

"Överpriser...

En cykelhandlare har i runda slängar runt 25-35 % marginal på sina produkter. Det skall täcka upp ALLT som hör till att driva en affärsverksamhet.
Inte undra på allt fler duktiga engagerade mindre butiker försvinner på löpande band."

Kan inte annat än att hålla med att det är synd att småbutiker med bra personlig service försvinner.
Som hobbymusiker kommer jag t ex gråta blod den dagen den lokala musikhandeln försvinner och jag måste
köpa nya strängar över internet och därmed framförallt behöva vänta på att posten ska leverera dem. En inte helt otrolig framtid. Gillar på samma sätt att ha möjlighet att köpa t ex slang och bromsklossar lokalt.

Men, i slutändan är jag inget annat än en vanlig konsument, som naturligtvis inte vill betala mer än nödvändigt. När jag får snabba svar på mina frågor, som dessutom i många fall är mindre vinklade, här hos happy än hos cykelhandlaren, ser jag ingen anledning till att köpa tex komplett cykel, (läs: dyrare inköp där priset har stor inverkan) lokalt istället för t ex tyskland (internet)....

Ja, så var det det där med service och efterjusteringar.... verkar finnas bra hjälp för det på Happy också..

Tack för ett bra forum.

Hälsningar
Bojan (nybliven medlem på detta forum)

alla siffror på framsidan som står på den raden (16st) också "bekräftar" du med CVV-koden som är de 3 sista siffrorna på baksidan. Mycket enkelt och smidigt.

- Nej jag flyter ensam...

Jag heter väl inte Lennart, heller! ;-)
Jag är så här sen i utvecklingen.. Brukar ha löst alla problem kontant, hos skrotnisse.

Senast redigerad av en moderator:
Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> Förskotterar och levererar du då också?

Du kan få komma och hämta prylarna mot kontanter alldeles själv. Budning kostar extra.

Att handla på nätet är faktiskt att göra Hallmans en tjänst i det långa loppet. Man tvingar dom helt enkelt att anpassa sig efter marknaden vilket nog är på tiden. Likaså tvingar man butikerna att se sig om efter andra leverantörer. Kanske rent av köpa in skiten från Bike Discount och kränga vidare?

Någon nytta ska vi väl ha av EU. Leverantörsmonopol är ett minne blott enligt div. EG-direktiv om jag inte missminner mig. :P

Mårten skrev:

> Leverantörsmonopol är ett minne blott enligt
> div. EG-direktiv om jag inte missminner mig. :P

Kan du inte passa på att berätta det för Shimano? För oss privatpersoner som köper film, kläder, böcker, skrivarbläck och cykelprylar på nätet och som fullständigt struntar i vilket land butiken befinner sig är det ju inget problem.

Inom grossistledet är det en helt annan sak. Ganska många butiker skulle nog gärna ha fultyska inpriser.

the_TnT skrev:
> Brakastruten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förskotterar och levererar du då också?
>
> Du kan få komma och hämta prylarna mot kontanter
> alldeles själv. Budning kostar extra.

Jag tror att TnT kör in dina grejer också, tar bara ett par månader extra i väntetid men det kan det vara värt?

/Leo

Leo skrev:
>
> Jag tror att TnT kör in dina grejer också, tar

Här skulle man kunna skriva något pubertalt, men det är jag för mogen för.

Hade du hellre sett att vem som helst kunde komma in på Posten med din avi och lösa ut ditt paket som du betalat? Det är väldigt vanligt att avier hamnar i fel brevlåda eller att de stjäls. Jag tycker att det är jättebra att de ber om legitimation jag vill inte att någon annan ska få ta mitt paket utan en enda kontroll.

Timothy skrev:

> För att inte
> tala om att man tvingas att ta sig till ett
> ”POST-kontor” som ej längre finnes kvar utan
> är lokaliserat på konsum. Dessa slynglar som
> jobbar bakom disken har även mage att be om
> legitimation för att man ska få ut sitt paket
> som äro betalt med mina pengar. Känns mycket
> märkligt. Det är helt enkelt bedrövligt
> alltihopa.

Herr Lennart
Det äro möjligt at Ni har rätt i edert påstående om avier som kommo på avvägar. Andemeningen i vårt utalande handlade i grunden om att det nu för tiden äro så besynnerligt att vilken slusk som helst kan bli anställd av det statliga postverket. Ge tillbaka min käre gamle posttjänsteman som som litar på en man med mitt propra utseende. Jag ser icke ut som skurk och skall således ej behöva behandlas som en dito.

Lennart35 skrev:
> Hade du hellre sett att vem som helst kunde komma
> in på Posten med din avi och lösa ut ditt paket
> som du betalat? Det är väldigt vanligt att avier
> hamnar i fel brevlåda eller att de stjäls. Jag
> tycker att det är jättebra att de ber om
> legitimation jag vill inte att någon annan ska
> få ta mitt paket utan en enda kontroll.
>

Det är sannerligen inte lätt med internet och gamla gubbar ;)

Hjälpte en själv idag, har gjort en hemsida åt honom och nu har jag kommit till den jobbigaste delen, att lyckas med att få honom att gå in på sidan....

Via telefon:
"[efter många minuters letande för att hitta webbläsaren].. Så klickar du på adress-fältet"
"-var ligger det?"
"-brevid texten adress"
"-ja, jo nu såg jag det"
"-så skriver du in www.sidansadress.se"
"-Såja, och sen?"
"-tryck ner enter"
"-fungerar inte"
"-vadå fungerar inte?"
"-hittar inte min sida"

Efter detta så satt vi i 20 minuter och gick igenom inställningar o grejer, det slutade med att jag åkte över till honom, bad honom visa hur han gjorde och kom rätt snart på problemet, han hade istället för www. i början skrivit "dubbelvdubbelvdubbelvpunkt"

Ja... suck... och suck igen...

gummiankan(inloggning not functionale skrev:
> Efter detta så satt vi i 20 minuter och gick
> igenom inställningar o grejer, det slutade med
> att jag åkte över till honom, bad honom visa hur
> han gjorde och kom rätt snart på problemet, han
> hade istället för www. i början skrivit
> "dubbelvdubbelvdubbelvpunkt"
>
> Ja... suck... och suck igen...

Han skrev alltså det du sa ;) Inte så lätt för alla att hänga med. Lättare för oss andra att glömma att även vi bar barn i början. Fast det är klart att man kan blunda och slå sig på bröstet och dissa olärda och okunniga.

Hoppas kunden din blev nöjd i slutändan. Du blev iaf en erfarenhet rikare, hihi

Jag tycker det låter charmigt, att han försökte ändå! Förutsatt att det verkligen var en gammal farbror... annars låter det mera tragiskt.

Jag håller på att lära upp min äldre syrra vad gäller datorer och internet. Hon är nu.. 40 år, och med hjärnstamsskada. (Orsakad av potthåll plus käkhoppande medtrafikant..). Det är nu först, som hon klarar av att sitta framför skärm, och tillgodogöra sig ngn. info.
Själv har jag en lindrigare nackskada, men med vissa konc. och minnessvårigheter. Därför bättre fråga en extra gång, och ha lite självdistans. Självironi blir ofta en fördel.

Tursamt nog har jag kompisar, som jobbar för såväl BBB, Office, synskadematriell och speltillverkare. Så, jag behöver inte bli kundtjänst stora samtalsämne på fikarasterna! :-p
Vet att det är lätt hänt. Gjorde likadant själv, både på bilplåt och på cykelverkstad.. Docenter och direktörer, som framstod som urblåsta ägg! :-D

Jag har varit datalärare för seniorer genom NBV, mycket utmanande och underhållande. Har stor nytta än idag av det jag lärde mig då, främst tålamod och förståelse för hur det kan vara när man är helt grön på något.

Happy kanske ska anordna en "Tysklandshopparstudiecirkel". ;)

Tillbaka
Topp