Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Aron sa:Jag har precis sammanställt en massa 20" i ett kalkylark, hur/var delar jag det enklast till intresserade? Jag vägrar Gmail/docs, så det går bort.
jomper sa:Jo du har iofs en poäng, han fixar inte alla backar till dagis med den Early Rider han har nu. Och man måste ju inte använda växlarna..
Nästa fråga då, är inte de ca 9 kg som Canyons 20" väger rätt mycket, tippar på att Early Ridern med 16" hjul väger ca 6 kg.
Aron sa:Jag har precis sammanställt en massa 20" i ett kalkylark, hur/var delar jag det enklast till intresserade? Jag vägrar Gmail/docs, så det går bort.
Erik O sa:Tipsades för några dar sedan om en superior 20 i den här tråden. Inte allt för tung och såg rätt bra ut.
Aron sa:Orbea föll bort på grund av att deras hemsida är så genomusel att jag aldrig lyckades hitta geometrisiffrorna, trots upprepade försök. Där om något har vi ett exempel på när form fått gå före funktion.
Aron sa:Jag kollade runt lite och det visade sig vara enklast att sluta vägra gdoocs, så här kommer listan.
Barncyklar 20 tum - 2018
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Ra_5pi8aR6W_iEIBzYLmXtNC-a6vxOKiuV3EDwJig5U/edit?usp=sharing
Notera:
* Jag har inte brytt mig om att ta med cyklar som väger över 9 kg, eller kostar över 5000 kr.
* Tillverkarna mäter höjden på olika sätt
* Isla delar inte ut sina geometrisiffror, jag har mailat dem och frågat, de angivna siffrorna har jag hittat på nätet, så ta dem med en nypa salt
* Vissa anger vikt med pedaler och andra utan, där det framgår att vikten är utan har jag rundat upp 200-300 g när jag plitat ned vikten. Det är därför tex Woom är 200g tyngre i min lista än de själva anger.
* De stänkskärmar Isla erbjuder slår allt annat i denna sammanställning med hästlängder
Den ser jättebra ut för det priset. Finmärke, dämpgaffel, riktiga däck och skivbromsar. Bara den inte är för tung. Och snygg, viktigt!Hakana sa:Har ingen koll på barnmtb, men min 134 cm 8 årige son vill hänga med ut i skogen när jag drar ut med min mtb. Här är kuperat.
Han kör 3 vxl 20" så något nytt nu. Allt blir lyft.
Vill inte lägga mer än 3000-4000. Eller hur funkar det? Nytt eller beg? Skivbroms? Dämpare? Jag är inte händig. Kikade på http://www.henrikssonscykel.se/m/barncyklar/cannondale/cannondale-trail-24-2018-5749
Hakana sa:Gör billiga suntour dämpare någon skillnad för barn - oavsett om det är fjäder eller någon slags luft i dem?
V-broms vs skivbroms spelar alltså ingen roll? Andrahandsvärde är väl inte att tänka på nu kanske (annars får jag tänka om), kan vara jobbigt äga för dyr cykel som står på skolan varje dag.
Annars finns den här: https://www.bikester.se/orbea-mx-24-dirt-juniorcykel-bla-700661.html
Ingen aning om växlar är tillräckligt låga på ettan på Orbean när det går riktigt brant uppför (och det gör det ofta här omkring).
Gissar att 134cm 8 åring inte kan gå direkt på en 26¨? Verkar vara något två bekanta funderat mycket på.
Bli för många frågor av nybörjarfarsan kanske =)
Hakana sa:Gör billiga suntour dämpare någon skillnad för barn - oavsett om det är fjäder eller någon slags luft i dem?
V-broms vs skivbroms spelar alltså ingen roll? Andrahandsvärde är väl inte att tänka på nu kanske (annars får jag tänka om), kan vara jobbigt äga för dyr cykel som står på skolan varje dag.
Johan T sa:Det var ju synd att Creig kom med twistshift. Man kanske inte kan säga den är dyr, men den kostar rätt mycket oxå.
Är det Orbea mx26 team som är herre på täppan om man varken har Isla-budget eller byta till riktigt växelreglage det första man gör? Verkar ligga på ungefär samma pris som Superior, men har niodelat iaf.
Andra alternativ? Eller hemmabygge med Sixtens gamla tips om pytteliten 27,5"-ram på rea och 26"-hjul. Men det brukar bli dyrare än man tänkt sig även om jag orkar ha ett par BB7:or liggande i källaren. Humdidum.
Hakana sa:Motargument? Borde finnas någon hake ? V bromsar, skumt märke etc?
http://www.cykelkraft.se/superior-f-l-y-24-matt-aluminium-svart-rod
3500 inkl hjälm och frakt
9.1 kg
Stel gaffel
Johan T sa:Det var ju synd att Creig kom med twistshift. Man kanske inte kan säga den är dyr, men den kostar rätt mycket oxå.
Är det Orbea mx26 team som är herre på täppan om man varken har Isla-budget eller byta till riktigt växelreglage det första man gör? Verkar ligga på ungefär samma pris som Superior, men har niodelat iaf.
Andra alternativ? Eller hemmabygge med Sixtens gamla tips om pytteliten 27,5"-ram på rea och 26"-hjul. Men det brukar bli dyrare än man tänkt sig även om jag orkar ha ett par BB7:or liggande i källaren. Humdidum.
Ultralite sa:Lite skärmtips då vissa även använder sina mtbs till skola mm. Det har ju kommit flera barncyklar med plusdäck. Många vanliga skärmar funkar inte då. Har efter ha scannat marknaden på hållbart, bra täckning mm köpt Mudhuggers till barnens Specialized riprock 20 och 24. Det blev skitbra!
RobertRaden sa:Konvertera Shimano Tourney 8 speed till ”trigger”?
Lutar åt en Specialized RipRock 24 till grabben i julklapp. Nu har jag läst en massa trådar där det indikeras att barn har svårare att växla smidigt med ”vrid” reglage än med reglage typ rapid fire. Cykeln leveteras med 8-växlar (bild). Finns det något trigger reglage som tämligen enkelt kan fås att funka med den bakväxeln och samtidigt passar små händer?