Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Blev en Frog 52 idag på Cykloteket. Bra bemötande och man fick med extra par däck på köpet. Monterade ett Bontrager flaskställ med side-sweep. Blir bra och ser koolt ut!

Nu skall jag bara slå in den till (h)jul :)

Barncyklar samlingstråd
OK, fyraåringen är redan typ sex år lång (115 cm) och behöver en ny cykel.

Kikade på Canyons 20" och ligger just nu bra i pris men jag tycker den är lite tung + att han nog inte fixar växlar ännu.. Vad finns det för goda alternativ?

Barncyklar samlingstråd
Alla barn är olika men min pojk på 4.5 år har väldigt stor nytta av växlar redan nu. Om du räknar med att ha cykeln i två år så lär växlarna helt säkert behövas innan det är dags för ny cykel, åtminstonde för mtb i kuperad skog. Dessutom kan det i början vara bra att kunna välja lämplig utväxling åt barnet även om de inte växlar själva. Min uppfattning är att många barncyklar saknar tillräckligt lätta växlar viket gör att de måste gå i onödigt många uppförsbackar. Jag har 1.7 gain ratios som lättast och tycker inte det är för lätt.

Barncyklar samlingstråd
Jo du har iofs en poäng, han fixar inte alla backar till dagis med den Early Rider han har nu. Och man måste ju inte använda växlarna..

Nästa fråga då, är inte de ca 9 kg som Canyons 20" väger rätt mycket, tippar på att Early Ridern med 16" hjul väger ca 6 kg.

Barncyklar samlingstråd
Jag har precis sammanställt en massa 20" i ett kalkylark, hur/var delar jag det enklast till intresserade? Jag vägrar Gmail/docs, så det går bort.

Barncyklar samlingstråd
jomper sa:
Jo du har iofs en poäng, han fixar inte alla backar till dagis med den Early Rider han har nu. Och man måste ju inte använda växlarna..

Nästa fråga då, är inte de ca 9 kg som Canyons 20" väger rätt mycket, tippar på att Early Ridern med 16" hjul väger ca 6 kg.

Aron sa:
Jag har precis sammanställt en massa 20" i ett kalkylark, hur/var delar jag det enklast till intresserade? Jag vägrar Gmail/docs, så det går bort.

Jag har precis beställt en Superior TEAM 20 från Cykelkraft för 3990:- till grabben som han får när han fyller 4år i Februari. Grabben är idag 110-115cm lång så jag hoppas cykeln passar honom i 2 säsonger iaf.
Den är listad 7,9 och om vikten ligger inom 10% marginal så är iaf jag nöjd.

Jag resonerar precis som andra att växlar inte måste användas bara för att dom finns men den dagen dom behövs och börjar användas så är det bra om man inte behöver byta cykel av den anledningen enbart.

@Aron, jag kollar gärna också på ditt excel om du inte kan lägga upp det nånstans får du gärna maila mig på johanj86@hotmail.com

Barncyklar samlingstråd
Aron sa:

En skärmdump kanske? Tappar funktionalitet förstås men bättre än inget.
Men maila gärna till mig Martin @ 16 tassar . Se (utan mellanslag)

Barncyklar samlingstråd
Jag kollade runt lite och det visade sig vara enklast att sluta vägra gdoocs, så här kommer listan.

Barncyklar 20 tum - 2018
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Ra_5pi8aR6W_iEIBzYLmXtNC-a6vxOKiuV3EDwJig5U/edit?usp=sharing

Notera:
* Jag har inte brytt mig om att ta med cyklar som väger över 9 kg, eller kostar över 5000 kr.
* Tillverkarna mäter höjden på olika sätt
* Isla delar inte ut sina geometrisiffror, jag har mailat dem och frågat, de angivna siffrorna har jag hittat på nätet, så ta dem med en nypa salt
* Vissa anger vikt med pedaler och andra utan, där det framgår att vikten är utan har jag rundat upp 200-300 g när jag plitat ned vikten. Det är därför tex Woom är 200g tyngre i min lista än de själva anger.
* De stänkskärmar Isla erbjuder slår allt annat i denna sammanställning med hästlängder

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Jag tycker att Orbeas barncyklar borde platsa på listan oxå? Eller var det för att Orbea inte skriver ut vikt som du inte tog med dem kanske? Dottern har en MX 24 TEAM och den väger 10.6 kg men då inkluderat pedaler. Enligt mina källor väger en Orbea MX 20 Dirt 20" 10.3 kg pedaler inkluderat.
När vi kikade på cyklar till henne så var just vikten en stor del i det hela. Plus att vi tyckte att vi fick mycket cykel för pengarna.
https://www.orbea.com/se-en/bicycles/kids/mx-kids
Geometri och stl (blev inte så snyggt när jag länkade direkt men geometrin finns länkad under resp modell)
https://www.orbea.com/se-en/bicycles/mx-20-dirt-18/geometry/

Barncyklar samlingstråd
Orbea föll bort på grund av att deras hemsida är så genomusel att jag aldrig lyckades hitta geometrisiffrorna, trots upprepade försök. Där om något har vi ett exempel på när form fått gå före funktion.

Barncyklar samlingstråd
Aron sa:
Orbea föll bort på grund av att deras hemsida är så genomusel att jag aldrig lyckades hitta geometrisiffrorna, trots upprepade försök. Där om något har vi ett exempel på när form fått gå före funktion.

Aha, tycker du? ? Jag tycker nog de har en massa bra information på sin sida. Sen om det är lätt att hitta kan jag inte säga något om. Jag lyckades hitta det jag sökte ?

Barncyklar samlingstråd
Aron sa:
Jag kollade runt lite och det visade sig vara enklast att sluta vägra gdoocs, så här kommer listan.

Barncyklar 20 tum - 2018
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Ra_5pi8aR6W_iEIBzYLmXtNC-a6vxOKiuV3EDwJig5U/edit?usp=sharing

Notera:
* Jag har inte brytt mig om att ta med cyklar som väger över 9 kg, eller kostar över 5000 kr.
* Tillverkarna mäter höjden på olika sätt
* Isla delar inte ut sina geometrisiffror, jag har mailat dem och frågat, de angivna siffrorna har jag hittat på nätet, så ta dem med en nypa salt
* Vissa anger vikt med pedaler och andra utan, där det framgår att vikten är utan har jag rundat upp 200-300 g när jag plitat ned vikten. Det är därför tex Woom är 200g tyngre i min lista än de själva anger.
* De stänkskärmar Isla erbjuder slår allt annat i denna sammanställning med hästlängder

@Aron
Härligt att du slutade vägre google till slut då!
Väldigt bra lista, just vad jag ville ha utan att ens veta det!!! Tack! :)

Barncyklar samlingstråd
Islabikes fick in Creig 26" så det blev en order på en till nu före jul. Hade precis sagt till lillgrabben att det inte blir någon cykel i hjulklapp då de är slut så han blir nog överraskad. Nästan roligare än att köpa till sig själv.

Barncyklar samlingstråd
Jag har också beställt en Creig 26, den är på väg i paket redan nu. Ska bli skoj att känna på den. Hoppas hon blir nöjd

Förra hojen som var en Giant 24 powerkid som var helt ok i vikt för att ha en dämpad gaffel, 11,2kg (mot första 24 MTB som vi hade en Cube som vägde 12,9)

Barncyklar samlingstråd
Det var ju synd att Creig kom med twistshift. Man kanske inte kan säga den är dyr, men den kostar rätt mycket oxå.

Är det Orbea mx26 team som är herre på täppan om man varken har Isla-budget eller byta till riktigt växelreglage det första man gör? Verkar ligga på ungefär samma pris som Superior, men har niodelat iaf.

Andra alternativ? Eller hemmabygge med Sixtens gamla tips om pytteliten 27,5"-ram på rea och 26"-hjul. Men det brukar bli dyrare än man tänkt sig även om jag orkar ha ett par BB7:or liggande i källaren. Humdidum.

Barncyklar samlingstråd
Hakana sa:
Har ingen koll på barnmtb, men min 134 cm 8 årige son vill hänga med ut i skogen när jag drar ut med min mtb. Här är kuperat.

Han kör 3 vxl 20" så något nytt nu. Allt blir lyft.

Vill inte lägga mer än 3000-4000. Eller hur funkar det? Nytt eller beg? Skivbroms? Dämpare? Jag är inte händig. Kikade på http://www.henrikssonscykel.se/m/barncyklar/cannondale/cannondale-trail-24-2018-5749
Den ser jättebra ut för det priset. Finmärke, dämpgaffel, riktiga däck och skivbromsar. Bara den inte är för tung. Och snygg, viktigt!
Möjligt gnäll: Billiga skivbromsar är väl inget + jämfört med V-broms, men det funkar. Coilgaffel brukar väga en del.

Barncyklar samlingstråd
Gör billiga suntour dämpare någon skillnad för barn - oavsett om det är fjäder eller någon slags luft i dem?
V-broms vs skivbroms spelar alltså ingen roll? Andrahandsvärde är väl inte att tänka på nu kanske (annars får jag tänka om), kan vara jobbigt äga för dyr cykel som står på skolan varje dag.

Annars finns den här: https://www.bikester.se/orbea-mx-24-dirt-juniorcykel-bla-700661.html
Ingen aning om växlar är tillräckligt låga på ettan på Orbean när det går riktigt brant uppför (och det gör det ofta här omkring).

Gissar att 134cm 8 åring inte kan gå direkt på en 26¨? Verkar vara något två bekanta funderat mycket på.

Bli för många frågor av nybörjarfarsan kanske =)

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Hakana sa:
Gör billiga suntour dämpare någon skillnad för barn - oavsett om det är fjäder eller någon slags luft i dem?
V-broms vs skivbroms spelar alltså ingen roll? Andrahandsvärde är väl inte att tänka på nu kanske (annars får jag tänka om), kan vara jobbigt äga för dyr cykel som står på skolan varje dag.

Annars finns den här: https://www.bikester.se/orbea-mx-24-dirt-juniorcykel-bla-700661.html
Ingen aning om växlar är tillräckligt låga på ettan på Orbean när det går riktigt brant uppför (och det gör det ofta här omkring).

Gissar att 134cm 8 åring inte kan gå direkt på en 26¨? Verkar vara något två bekanta funderat mycket på.

Bli för många frågor av nybörjarfarsan kanske =)

14-34 kassetten i kombo med 36 klinga låter barsk. Generellt tycker jag att barnhojar har för tunga växlar. Kan vara bra att ha en omedelbar uppgradering i åtanke vid köp å då gärna 10s för att få till en 11-42 kassett med tanke på 36t fram (mina ungar klarar sig bra med 36 bak men då 32 fram och 20" hjul). När det kommer till bromsar så är det väl farten och nivån av aggro som avgör vilket bromskraft som behövs. Är det mycket klafs är ju discar bra oavsett. Tyvärr ingen erfarenhet av dämpade barnhojar, än.

Å att tanka på. Barn ska växa ur sina hojar å lite till. Sätta ungarna på för stor hoj funkar till skolan men gynnar knappast "hojkänsla" och teknik, men det är en helt personlig åsikt.

Barncyklar samlingstråd
Hakana sa:

Dämpare beror lite på var man kör. Små barn cyklar ju oftast ganska sakta. Sant är i alla fall att billiga dämpare ofta fryser ihop, men med lite intresse och 5-56 kan man få nåt slags glädje av dom. Ca 2,5 kg tror jag en sån väger.
Grabbens V-broms på hans Islabike Beinn 24 funkar bättre än hans polares jättebilliga mekaniska skivbromsar på Crescent blysänke. Men det kan ju vara brist på underhåll, vad vet jag. En stor fördel med skiv-broms är att man kan uppgradera med det man plockar av sin egen cykel, men det kan krävas nya adaptrar, kapade slangar osv. Mek alltså.

Andrahandsvärdet på barnhojar är hyffsat, i alla fall om det är nåt märke. Mest prisvärt är förstås att ha många barn med lagom lucka emellan som kan ärva av varandra.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Jag har 4 barn. 6, 8, 11 o 12 år gamla. Dämpargaffel hjälper endast till med att göra cykeln tyngre o långsammare, därmed tråkigare. Har konverterat alla till stela mtb.
Suntour xct för 20" väger ganska exakt 2 kg. För 24" väger den 1,8 kg. Vet ej varför 24" e lättare men antagligen pga materialet - 20" verkar vara av gjutjärn.

Till er som är intresserade så kan jag bygga en grymme-mtb till er(a barn). Mot en liten summa givetvis. Ingen affärsverksamhet utan bara en sorts hobby.
Mina yngsta e pojkar på varsin 20". 11-42t kassett, 38t narrow-wide fram, 125mm vevparti, formula-broms fram, kolfiberstyre o -stam, stel kolfibergaffel, bakväxlare med clutch - kedja hoppar aldrig.
De snittar 21-22 kmh på 7,8 km till skolan. Varje dag. På 21 km i skogen, grusväg o stig med några lyft, snittade de 12 kmh.
Flickorna har 24". Givetvis ombyggda o lättade. En e byggd på en scott voltage som gick ner 4 kg till 9.
Kan skicka bilder vid önskemål.

Barncyklar samlingstråd
Är det nån som har koll på om alla Voltage 24" har fäste för skivbroms bak? Eller är det bara disk-modellen som har det?

Jag söker en ram/skruttcykel att bygga 24" bikepark-åk till en 130 cm 8-åring. Kona stinky 24 som storebror har är lite för stor, så jag funderar på Scott Voltage. Bakstelt är fostrande. Gaffel och hjul har jag och nån gammal bakväxel, kassett mm. Nåt annan ram man kan spana in?

Barncyklar samlingstråd
Jag tror d varierar från årsmodell t årsmodell. Ex har en 8-9 år gammal 20"-contessa skivbromsfästen (modellen kommer med v-broms) medan mina 2016 års voltage o scale i samma strlk har d inte. Dotterns 24" voltage från 2012 har det, modellen kommer med v-broms.
Finns några merida som har d, någon kona oxå, har även sett andra modeller med skivbromsfäste, men som sagt så varierar d o jag har ingen aning om va d beror på.

Barncyklar samlingstråd
Johan T sa:
Det var ju synd att Creig kom med twistshift. Man kanske inte kan säga den är dyr, men den kostar rätt mycket oxå.

Är det Orbea mx26 team som är herre på täppan om man varken har Isla-budget eller byta till riktigt växelreglage det första man gör? Verkar ligga på ungefär samma pris som Superior, men har niodelat iaf.

Andra alternativ? Eller hemmabygge med Sixtens gamla tips om pytteliten 27,5"-ram på rea och 26"-hjul. Men det brukar bli dyrare än man tänkt sig även om jag orkar ha ett par BB7:or liggande i källaren. Humdidum.

Hoy Bonali? Något billigare än Isla och med triggershift.

Barncyklar samlingstråd
Johan T sa:

Jag kan väl inte tycka att Twistshift skulle vara sämre än trigger.
Dottern som ska ha Creig föredrar faktiskt gripshift istället för trigger, hon tycker att trigger honprovat är tungt att trycka.
Och jag kör också faktiskt Gripshift på min HT med x01 Eagle (den kom med Gripshift) och jag gillar det skarpt, så gött med en riktigt bra gripshift.

Som lite allmän info så hade vi en Ghost Powerkid 24 med dämpare, den vägde 11,3 vilket var hyfsat att använda i skogen. Gick från en Cube som vägde 2 kg mer. Och dämparen är bra om man kör mycket på stigar. vi kör mest singeltrack osv. den gaffeln råd en cykeln var hyfsad och dämpade. hojen kostade knappt 400 EUR. Kan vara ett alternativ för er som letar fler inte alltför tung cykel. Visst det är en bit kvar till 10 kg, men ändå

Barncyklar samlingstråd
Ett Sram Trigger reglage kostar typ 200:- så om man inte vill ha gripshift är det inget stort problem. Jag tror personligen att det är lättare för barn att hålla ordning på än triggershift.

Barncyklar samlingstråd
Har en Giant Brass 20" med framdämpare som fungerat ypperligt åt dottern mellan åldrar 6-9. Nu ska vi köpa större cykel åt henne så denna blir till salu under våren. Vill ni fynda redan nu så skicka ett meddelande. Vit cykel med svarta detaljer. 6vxl. Handbroms både fram och bak så de lär sig rätt direkt.

Barncyklar samlingstråd
Vilka skärmar köpte du då till Riorock 24:an?
Bild kanske ??

Ultralite sa:
Lite skärmtips då vissa även använder sina mtbs till skola mm. Det har ju kommit flera barncyklar med plusdäck. Många vanliga skärmar funkar inte då. Har efter ha scannat marknaden på hållbart, bra täckning mm köpt Mudhuggers till barnens Specialized riprock 20 och 24. Det blev skitbra!

Barncyklar samlingstråd
Kommhem en Islabike Craig 26 idag.
Mycket snyggare i verkligheten än bilderna på deras sida, ser ut att bli en riktigt bra hoj till dotter, passar perfekt och man ser att det finns gott om växtmonster. De har tänkt till.

88B869AC-F723-4B4B-8503-18244EA3ECD0.jpeg

5EEA4FF4-5CE5-405E-8A73-CB47C7FEE940.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Konvertera Shimano Tourney 8 speed till ”trigger”?

Lutar åt en Specialized RipRock 24 till grabben i julklapp. Nu har jag läst en massa trådar där det indikeras att barn har svårare att växla smidigt med ”vrid” reglage än med reglage typ rapid fire. Cykeln leveteras med 8-växlar (bild). Finns det något trigger reglage som tämligen enkelt kan fås att funka med den bakväxeln och samtidigt passar små händer?

Bilagor

• 202CB7B2-285F-4003-9D83-3F5435874563.jpeg
    202CB7B2-285F-4003-9D83-3F5435874563.jpeg
    17.7 KB · Besök: 108
Barncyklar samlingstråd
RobertRaden sa:
Konvertera Shimano Tourney 8 speed till ”trigger”?

Lutar åt en Specialized RipRock 24 till grabben i julklapp. Nu har jag läst en massa trådar där det indikeras att barn har svårare att växla smidigt med ”vrid” reglage än med reglage typ rapid fire. Cykeln leveteras med 8-växlar (bild). Finns det något trigger reglage som tämligen enkelt kan fås att funka med den bakväxeln och samtidigt passar små händer?

https://m.bikester.se/shimano-altus-sl-m310-vaxelreglage-hoger-8-delad-kassett-svart-379418.html

Barn är olika en del föredrar vridreglage.

Om du har delar från dina egna cyklar kan det vara idé att uppgradera till 10 delat

Tillbaka
Topp