Bästa upplägg för viktnedgång?

Potatis och ris verkar ha blivit den nya dödsmaten.

Lite lustigt när man tänker på att vi mer eller mindre levde på potatis här i landet "förr i tiden", när de flesta var smala och seniga.

Och ris är väl det viktigaste baslivsmedlet för miljarder människor i stora delar av världen där övervikt inte direkt är det största folkhälsoproblemet, för att uttrycka det milt?

:-/

Det stämmer att ris är ett baslivsmedel för miljarder människor men skillnaden är att dessa miljarder inte inte kombinerar riset med läsk, vetebullar, gott6blandat, pommes frittes, korvar, charkuterier och chips och dippa (gräslök)....

Ditto på potatisen.

Så då behöver man alltså inte avhålla sig från ris eller potatis (eller Gott&Blandat) för att gå ner i vikt. Bara man är måttlig i sitt intag och ser till att äta mindre än vad man förbrukar. :-)

Jo, som jag skrev innan så KAN man gå ner i vikt även om man äter ris o potäter men VARFÖR äta detta om man nu har ett viktproblem?

Sen är det en grov förenkling att säga "ät mindre än vad du förbrukar", alla hobbyförståsigpåare använder denna slogan av någon anledning. Man tror att matintaget är en slag enkel ekvation där plus (maten) skall minskas med minus (träningen/förbränningen). Ligger man på minus så går man ner i vikt, enligt denna devis.

Men ett stort problem med snabba kolhydrater är att det snabbt höjer blodsockret, vilket har en rejält stressande effekt på kroppen, samt att du snabbt blir hungrig igen lite senare, vilket gör att du äter mer, gärna något sött. Och även om du intar mindre än du förbrukar och går ner i vikt är frågan hur pass sund du är egentligen? Vilken fysisk status har man efter en diet på snabba kolhydrater?

Nä,håller med selstam: lagom med bra protein och långsamma kolhydrater ger en totalt sett bättre fysiskt status, vilket även innefattar att vikten stabilseras på rätt nivå.

Som vanligt finns det många starka åsikter i denna fråga. Det mest intressanta är de som avfärdar saker som _inte_ funkar, hur i all världen vet man det? Att ha anekdotiskt bevis för att något funkar är enkelt, det räcker med egen erfarenhet eller att någon man känner har gjort det. Men att bevisa att något inte funkar för någon, det kräver en rejäl skopa okunskap för att tro att man kan göra det genom att läsa lite på internet.

Är verkligen happy, vars medelanvändare är en överviktig man med en dyr cykel, verkligen rätt ställe att fråga sånt här?

Finns det inget pro-ana-forum som man kan få tips från eliten på?

pLu skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni som tror på LCHF, glöm inte att insulin är
> anabolt.

Enda anledningen att LCHF fungerar är för att mättnadskänslan är längre vid högre protein/fett-intag. Insulinutsöndringen blir annorlunda och blodsockret rör sig minimalt vilket dämpar hungerkänslorna (man blir hungrig när blodsockret nått sin peak och är på väg neråt).

Dock fungerade LCHF-liknande metoder för mig - jag tog bort ris, pasta, bröd och potatis och ersatte det med sallad - i övrigt åt jag helt "normalt". :)

pLu skrev:
> Jag vräker i mig vanlig pasta och tappar
> alltjämt vikt.

Jag vräker också i mig pasta. Bokstavligen talat vräker alltså, stora portioner 1-2 ggr om dagen, 5-6 dagar i veckan. Dessutom slinker en hel del döds-ris, döds-potatis, chips, cola och lösgodis ner.

66,1 kg visade vågen på i morse.

Fortfarande ingen som kan förklara VARFÖR man skall äta snabba kolhydrater? Som det är nu blir det ju en "trots allt"-diskussion istället för en "tack vare"-diskussion....

Jag menar, om man som vi anser att det är absolut nödvändigt med titansnabbkopplingar, veloplugs och på fullt allvar diskuterar vilken styrlinda man skall ha så måste ju man även kunna motivera maten??????

Åh förlåt, man måste tydligen motivera vad man äter. :-)

Jag äter mycket pasta för att jag tycker att det är gott, det är enkelt att laga och jag gör av med ganska mycket kolhydrater när jag tränar.

Jag äter en del lösgodis för att det är fruktansvärt gott samt att det passar bra som kolhydratuppladdning kvällen före lite mer ansträngande cykeläventyr. :-)

DT skrev:
> pLu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag vräker i mig vanlig pasta och tappar
> > alltjämt vikt.
>
> Jag vräker också i mig pasta. Bokstavligen talat
> vräker alltså, stora portioner 1-2 ggr om dagen,
> 5-6 dagar i veckan. Dessutom slinker en hel del
> döds-ris, döds-potatis, chips, cola och
> lösgodis ner.
>
> 66,1 kg visade vågen på i morse.
>
Märkligt, du cyklar ju jättelite också. Själv fick jag vitkål i lunchlådan idag efter att min fru sett bilderna på min gigantiska temporöv från snäckancyklingen i helgen. Min fru kräver att jag ska se ut som bröderna MiB istället...

För att utveckla lite.

Jag försökte mig på att dra ner lite på kolhydraterna, samt minimera snabba kolhydrater, i början av året då jag tyckte att jag vägde något kg för mycket.

Det slutade bara med att jag blev orkeslös. Jag minns särskilt en dag i februari då jag hade ätit något slags "hälsotallrik" till lunch. På kvällen gav jag mig ut på en löprunda, men jag kände mig helt kraftlös och noterade mitt sämsta löptempo på flera år. Dagen efter gav jag upp det här experimentet, åt en rejäl karlakarl-lunch med RAGGMUNK + FLÄSK, och stack ut och sprang samma runda på kvällen. Var stark som ett monster och sprang 35 sek/km snabbare.

Anekdotisk bevisföring, javisst. Men det räckte för att övertyga mig om att konditionsträning kräfva kolhydrater, i alla fall för mig. Det är möjligt att man kan vänja sig av med det, men då jag inte har några viktproblem eller andra hälsoproblem så ser jag inte vitsen med att dra ner på kolhydraterna. :-)

PS. Jo, jag vet att Björn Ferry tydligen ska ha vunnit OS-brons på LCHF eller nåt. Kul för honom, men det är inget för mig. DS

selstam skrev:
> +1 på pewe - det finns inga ursäkter att inte
> gå ner i vikt - det handlar om lathet. Lathet att
> inte kontrollera vad man äter och lathet att inte
> orka göra något åt det - sedan får alla
> förståsigpåare säga vad de vill.
> Impulskontroll är nog nyckelordet.
>
Ja, det är nog det som är problemet för fler än bara feta, fråga till exempel en alkoholist.

Snabba kolhydrater _behövs_ egentligen väldigt sällan, speciellt under perioder när man bara tränar och inte tävlar. Men det är ju trots allt så att de flesta snabba kolhydrater också smakar gott, och om man vill göra en hållbar förändring av sin livsstil tror jag inte på att plocka bort allt som man trivs med och tycker om, då kommer man ofelbart att halka dit igen. Sedan ska man kanske också komma ihåg att det är en kontinuerlig skala mellan LCHF och kolhydratfrossande, inte det ena eller det andra.

DT skrev:
> För att utveckla lite.
>

> jag upp det här experimentet, åt en rejäl
> karlakarl-lunch med RAGGMUNK + FLÄSK, och stack
> ut och sprang samma runda på kvällen. Var stark
> som ett monster och sprang 35 sek/km snabbare.

Stekfläsk är ju tjockt bacon. Det är allstå, som så många gånger, bacon som är hemligheten till framgång.

Ingen gör en jämförelse med en alkoholist, det är något helt annat med en helt annan problematik.

Men helt ärligt, om problemet är vikten så står svaret att finna i kosten och motionen, så enkelt är det. Jag har under mitt 45-åriga liv stött på många medmänniskor som klagat på sin övervikt/dåliga form och när man väl lärt känna personens vanor, matintag, träningsvanor och sömn så är det alltid maten och bristande motion som till syvende och sist som det faller på.

"Men jag äter nyttigt", säger de flesta. "Idag köpte jag en sallad på MD och till helgen drack jag bara 1 öl och tog bara 1 portion efterrätt. Sen tog jag faktiskt en promenad på söndagen också. Ändå går jag inte ner i vikt, nånting är fel".

Den bistra sanningen är att du måste vara ytterst selektiv med vad du äter och dricker, speciellt efter 40, om du vill må bra, vara i form och kunna göra vad du vill utan att kroppen säger ifrån.

TBone skrev:
> Stekfläsk är ju tjockt bacon. Det är allstå, som så många gånger, bacon som är hemligheten till framgång.

Spanskt bacon.

pewe skrev:
> Fortfarande ingen som kan förklara VARFÖR man skall äta snabba kolhydrater?

Återhämtningen blir lidande om du är dumsnål med kolhydrater efter passet. Därmed inte sagt att du skall äta socker. Inte ens brunt socker.

Tille skrev:
> Fast du är naturligt smal, fredrik. Det räknas
> inte.

Liten är nog ordet du letar efter, inte samma sak som att vara smal tyvärr... För fyra år sedan vägde jag nästa 10kg mer än jag gör idag, så det finns inte så mycket naturligt med i den ekvationen tyvärr. Dock slutade jag aldrig äta glass, dricka läsk, äta godis eller träna med goda resultat. Nyckeln för mig var portionsstorleken, jag ändrade egentligen inte så mycket vad jag åt, snarare hur mycket eller hur ofta.

pewe skrev:
> Ingen gör en jämförelse med en alkoholist, det är något helt annat med en helt annan problematik.

Jämförelsen må verka taskig men om vi ser till folk med allvarliga ätstörningar så finns det de som trycker i sig snabba kolhydrater för att öka serotoninutsöndringen vilket får dem att må bättre än stund. En slags självmedicinering.

Men åter till cykling...

fredrikw skrev:
> Det mest intressanta är de som
> avfärdar saker som _inte_ funkar, hur i all
> världen vet man det?

Getter funkar inte, för det har jag läst på flera elitbloggar.

Men måste man verkligen, med betoning på måste, vara hungrig för att gå ner i vikt?
Jag skulle inte ha något emot att tappa några kilo runt magen men hungern pallar jag inte så det blir inte sällan lite småätande istället..

andematt skrev:
> Men måste man verkligen, med betoning på måste, vara hungrig för att gå ner i vikt?

Nej.

Det går rykten om att älgar ibland äter plastpåsar och därför blir sjukt smala. Min bästa bantningsmetod är giardia. Med det tappade jag över 30kg på typ tre månader.

andematt skrev:
> Men måste man verkligen, med betoning på måste,
> vara hungrig för att gå ner i vikt?

Nej, man kan må illa också.

Jag laddade också ner en app, shapeupclub.se, om jag minns rätt. Man sätter mål och takt och så räknar man kalorier. Fungerar bra, jag går ner med ett halvkilo i veckan ungefär i snitt.

Angående kolhydrater så räcker det med att läsa en bok i fysiologi så kommer man fatta varför det är bra att ha. Men det är också sant att protein och fibrer mättar längre. Så därför har jag börjat komplettera min måltider med t ex ett kokt ägg eller en knäckebrödskiva. Gör inga underverk men visst känner man skillnad.

Min uppfattning om LCHF är att det fungerar för att folk byter ut något väldigt energirikt, potatis/pasta, mot något väldigt energifattigt, sallad. Således färre kalorier in.

Fördelen med en kaloriräknare, tycker jag, är att man snabbt lär sig att balansera tallriken. Viss mat är ju sämre än annan ur energisynpunkt/mättnad.

Sedan vet jag inte om jag håller med att man kompensationsäter för att man tränar. Det stämmer verkligen inte på mig, snarare tvärtom. Kanske är det beroende av vad man tränar.

Min följdfråga är därför om man förväntas kompensationsäta för underskottet som uppstår till följd av träningen? Enligt plan så ligger jag ju redan på energiunderskott, tränar jag också så kan jag ofta hamna på 700-1000kcal minus mot förväntat. Hitills har jag låtit det bero eftersom jag ändå inte känner mig hungrig eller så.

Ett annat tips tycker jag är en pulsklocka. Så man kan träna på lagom nivå utan att kroppen bryter ihop.

Mvh
Freddo

fphotography skrev:
> Sedan vet jag inte om jag håller med att man kompensationsäter för att man tränar.

Styrketräning kan göra mig vrålhungrig, och då äter jag lätt för mycket, men ett långt pass på cykeln ger inte den hungern.

ttfh skrev:
> Testa denna dieten:
>
> * Du får äta hur mycket som helst
> * MEN, du får bara äta skit-äcklig mat

Hahaha!

42Hz skrev:

> Ja, det är nog det som är problemet för fler
> än bara feta, fråga till exempel en alkoholist.

Rätt stor skillnad på alkoholism och övervikt. Sjuklig övervikt är en annan sak.

pLu skrev:
> fphotography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sedan vet jag inte om jag håller med att man
> kompensationsäter för att man tränar.
>
> Styrketräning kan göra mig vrålhungrig, och då
> äter jag lätt för mycket, men ett långt pass
> på cykeln ger inte den hungern.

Styrketräning kör jag inte alls i princip så då kanske det skiljer mellan styrkeövningar och konditionsövningar med andra ord.

Mvh
Freddo

pewe skrev:
> Jo, som jag skrev innan så KAN man gå ner i vikt
> även om man äter ris o potäter men VARFÖR äta
> detta om man nu har ett viktproblem?
>
> Sen är det en grov förenkling att säga "ät
> mindre än vad du förbrukar", alla
> hobbyförståsigpåare använder denna slogan av
> någon anledning. Man tror att matintaget är en
> slag enkel ekvation där plus (maten) skall
> minskas med minus (träningen/förbränningen).
> Ligger man på minus så går man ner i vikt,
> enligt denna devis.
>
> Men ett stort problem med snabba kolhydrater är
> att det snabbt höjer blodsockret, vilket har en
> rejält stressande effekt på kroppen, samt att du
> snabbt blir hungrig igen lite senare, vilket gör
> att du äter mer, gärna något sött. Och även
> om du intar mindre än du förbrukar och går ner
> i vikt är frågan hur pass sund du är
> egentligen? Vilken fysisk status har man efter en
> diet på snabba kolhydrater?
>
> Nä,håller med selstam: lagom med bra protein och
> långsamma kolhydrater ger en totalt sett bättre
> fysiskt status, vilket även innefattar att vikten
> stabilseras på rätt nivå.

Men om vi diskuterar vi ju kost i samband med träning så blir synen på kolhydrater annorlunda. Skulle man inte träna och bara dega i soffan så stämmer det möjligen att man ska undvika snabba kolhydrater. Tränar man däremot är inte högt blodsocker ett problem, snarare tvärt om, samma sak med salt exempelvis.
Däremot kan det vara vettigt att reservera ätandet av exempelvis sötsaker till när man har varit ute och kört ett tag och ska fortsätta en bra bit till, då har man nytta av att snabbt ta upp mer kolhydrater. Långsamma kolhydrater som laddats upp innan i dessa situationer är inte fel i dessa situationer men att bättra på mängden tillgängligt socker med lite snabba sötsaker hjälper. Dessutom får man en extra belöning under träningen.

I slutändan gäller termodynamikens lagar även människor vilket gör att energi in - energi ut kommer att avgöra hur din vikt påverkas.

En bra idé tror jag är att sätta upp ett vettigt mål för hur många kilo man vill gå ned per månad. 1 kg kroppsfett innehåller ca 7000 kcal eller ca 29 MJ. Ligger man stilla viktmässigt är det då bara att dra ner på kosten och/eller öka energiförbränningen. 1 kg kroppsfett kräver alltså ca 8 (vid 25% effektivitet) till 10 (20% effektivitet) timmar med en ett medelarbete på 200 W för att bränna 1 kg kroppsfett. Vill man gå ned fort i vikt, exempelvis 1 kg per vecka (säger inte att det är nyttigt i längden) så måste man troligen dra ned en del på kosten om man inte har många träningstimmar per vecka till sitt förfogande. Vill man gå ned 1 kg på två veckor så går det ganska bra även med ganska få träningstimmar till sitt förfogande.

ttfh skrev:
> Testa denna dieten:
>
> * Du får äta hur mycket som helst
> * MEN, du får bara äta skit-äcklig mat

Läste om en kille (eller kan ha sett på tv) som tillämpade den metoden, valde alltid det han tyckte var äckligast/tyckte minst om på lunchrestaurangen.

Tillbaka
Topp