Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
oj, du väljer att höja konfliktnivån med ett "måste" alltså. det bär mig emot att vara mittenpolitiker, men jag vill inte sträcka mig längre än att det är "praktiskt" på långfärd.Säger samma som en bit ovan: en stadig pakethållare bak är ju ett måste på långfärd.
Kul! Berätta gärna vad du tycker om det när du hunnit testaVisa bilaga 548706
Precis fått hem Big Agnes copper spur ha ul 1 bikepack
Förutom det extremt långa namnet känns tältet stabilt för sin ringa vikt, och känns riktigt smutt att det levereras i en ”styrväska” så det bara är att spänna på styret och dra iväg.
Tagit bort lite onödigt(tältpinnar, stormlinor) från kittet och inväntar bara lite bättre väder för en första provnatt ??
Absolut!Kul! Berätta gärna vad du tycker om det när du hunnit testa![]()
Jag tycker nog att de 7 tältspik som följer med är minimum, men visst, alla behövs ju inte, men plötsligt har man tappat en eller två, jag har hellre i reserv och gjorde tvärtom och kompletterade med ett par extra istället. Är det helt stilla så ok, men även med lite vind tycker jag det är rätt fladdrigt om man inte stagar ut det. Så många gram kan det inte spara :)Visa bilaga 548706
Precis fått hem Big Agnes copper spur ha ul 1 bikepack
Förutom det extremt långa namnet känns tältet stabilt för sin ringa vikt, och känns riktigt smutt att det levereras i en ”styrväska” så det bara är att spänna på styret och dra iväg.
Tagit bort lite onödigt(tältpinnar, stormlinor) från kittet och inväntar bara lite bättre väder för en första provnatt ??
Inte hunnit testa än, hade hoppats på att slippa staga upp.. Men låter onekligen inte som det, får ta och testa i lite väderJag tycker nog att de 7 tältspik som följer med är minimum, men visst, alla behövs ju inte, men plötsligt har man tappat en eller två, jag har hellre i reserv och gjorde tvärtom och kompletterade med ett par extra istället. Är det helt stilla så ok, men även med lite vind tycker jag det är rätt fladdrigt om man inte stagar ut det. Så många gram kan det inte spara :)
Hej.
Hur får ni med er allt när ni bikepackar? Bilden nedan är från helgens utflykt när jag bodde på vandrarhem. I väskan bak blev det dunjacka, kläder och hygienartiklar. I ramväska skor och slangar. I styrväskan reservdelar och elektronik. Och lite näring i väskan på styret.
Men om jag vill ha med tält, sovsäck och liggunderlag? Och kanske stormkök och lite mat? Jag ser ingen annan utväg än pakethållare och väskor för sådana turer.
Visa bilaga 549104

45 liter är ju två normalstora väskor bak. Hur är cykelupplevelsen jmf mellan bikepackingcykel och vanlig pakethållarpackning? För mig (som cyklar sakta) känns det krångligt att ha så många väskor istf bara två. Vikten lär ju vara liknande (samma grejor ska med). Tyngdpunkten högre. Mindre frontarea.Hmm. Det viktigaste är att ha låg volym på sakerna och packa som att du köpte en matkasse när du egentligen behöver tre.
Visa bilaga 549128
Sadelväska, 14 liter: quilt, liggunderlag, kudde, underställ, mössa, ullstrumpor, dunjacka. Trångt.
Ramväska, 3.5 liter: stadsskor, hygienkit, tältpinnar, kedjeolja.
Vattentank: 4 liter vatten
Bidon under ramen, 1 liter: reparation och underhåll
Gaffelväskor, 3.5L vardera: tältduk och markpinnar; rena kläder och handduk
Styrväska, ca 12 L: elektronik, kök, tubeless-vätska, pump, mini-tripod (ska skickas hem), mat, solkräm, masker.
Feedbags, 1 liter styck: vattenflaska; sopkorg och handsprit.
Toppröret, 2.5 liter: sked, pannlampa, solglasögon, snacks
Ryggsäck, overflow på 13 liter: ibland får skiten inte plats. Dasspapper finnns ofta inte i mindre än 4-pack, näsdukar i typ en kartong på 15 paket. Här hamnar blöta kläder, smutsiga kläder, baguetter, osv.
Så runt 45 liter packvolym plus ryggsäcken för överflödet. Ju kortare dina turer är och ju varmare det är desto mer kan du lämna hemma.
45 liter är ju två normalstora väskor bak. Hur är cykelupplevelsen jmf mellan bikepackingcykel och vanlig pakethållarpackning? För mig (som cyklar sakta) känns det krångligt att ha så många väskor istf bara två. Vikten lär ju vara liknande (samma grejor ska med). Tyngdpunkten högre. Mindre frontarea.
Tack för ett bra svar.Den här resan började med panniers men jag bytte utrustning gradvis under vägen så jag kan göra en direkt jämförelse: föredrar verkligen bikepacking-väskor under cyklandet, det är rejält mycket lättare och det går snabbare än när jag hade blockiga panniers. Vindfånget är mycket mindre. Jag har ganska låg hastighet, snitt runt 20 km/h för det mesta, men panniers kändes verkligen som att cykla med en fallskärm när man har en motvind på typ 8-12 m/s.
Som jag nämnt på typ förra sidan i tråden är jag dock sugen på minimal pakethållare och micro panniers för att bli av med ryggsäcken helt, och då kanske även slippa gaffelväskorna. Men allt är ju en trade-off, mina carradry-panniers och en pakethållare var rejält mycket tyngre och rejält mycket billigare än bikepacking-väskorna jag har nu.
Skulle vilja komplettera med att jag tycker cykeln känns mycket skönare när vikten är fördelad över den än bara där bak. Lite som att köra en tungt lastad bil kontra bil med släp.Tack för ett bra svar.
Jag kör ju oftast med väskor även fram så den balansen är rätt okej. Men med bara väskor bak blir den definitivt baktung. Tycker dock det märks mest när man ska bära cykeln.Skulle vilja komplettera med att jag tycker cykeln känns mycket skönare när vikten är fördelad över den än bara där bak. Lite som att köra en tungt lastad bil kontra bil med släp.
Var köpte du din cranktank och vad gick den på?Hmm. Det viktigaste är att ha låg volym på sakerna och packa som att du köpte en matkasse när du egentligen behöver tre.
Visa bilaga 549128
Sadelväska, 14 liter: quilt, liggunderlag, kudde, underställ, mössa, ullstrumpor, dunjacka. Trångt.
Styrväska, ca 12 L: elektronik, kök, tubeless-vätska, pump, mini-tripod (ska skickas hem), mat, solkräm, masker.
Ryggsäck, overflow på 13 liter: ibland får skiten inte plats. Dasspapper finnns ofta inte i mindre än 4-pack, näsdukar i typ en kartong på 15 paket. Här hamnar blöta kläder, smutsiga kläder, baguetter, osv.
Så runt 45 liter packvolym plus ryggsäcken för överflödet. Ju kortare dina turer är och ju varmare det är desto mer kan du lämna hemma.
Var köpte du din cranktank och vad gick den på?
Tack!Direkt från tillverkaren i Australien. Sjukt nöjd med den! Tror det kostade kanske 1300-1400 med moms och så? Det är 4 liter, tror de släppte en mindre variant nyligen.
Jag använder den som en buffertank och fyller min flaska från den istället för att dricka via slang, så jag beställde med ett fast lock. Flaskan följer med på stan, i tältet, och för att lösa vätskeersättningstabletter, medans cranktanken sitter på cykeln eller står i absiden.
Men Specialized epic - det är ju inte gravel direkt va :). Hennes sovsystem är ju iofs väldigt, väldigt, väldigt litet, pluspoäng där.
Men det var ju packning som gällde. Och hon har nog kört mera grus än forumet sammanlagt. Sök hennes filmer på YT.Men Specialized epic - det är ju inte gravel direkt va :). Hennes sovsystem är ju iofs väldigt, väldigt, väldigt litet, pluspoäng där.
Japp, hon är cool. Regel nr 5 personifierad.Men det var ju packning som gällde. Och hon har nog kört mera grus än forumet sammanlagt. Sök hennes filmer på YT.
Oj, jag är nog ute på hal is.Hmm. Det viktigaste är att ha låg volym på sakerna och packa som att du köpte en matkasse när du egentligen behöver tre.
Visa bilaga 549128
Här finns ett bra test för hur stort vindmotståndet är med olika uppsättningar väskor:
![]()
What's the Speed Difference Between Front/Rear Panniers and Bikepacking Bags? Results - CYCLINGABOUT.com
A few months ago I spent a day testing different weights in my panniers to determine how those…www.cyclingabout.com
Oj, jag är nog ute på hal is.
Tänkte prova på det där med bikepacking med tjejen till sommaren. Så jag har beställt styrväska (8 liter) där jag tänkt ha sovsäck och hygien + möjligen extra-skor (lätta packbara), toptubeväska för snacks och solglasögon typ. Hade tänkt att få in vårat tvåmannatält + mitt ombyte (packbar jacka, merinotröja, långbyxor och badbyxor typ) i sadelväskan på 15l...
I ramväskan (6 liter) tänkte jag ha mat, kök och verktyg/slang/pump.
2st flaskställ för vattenflaskor.
That's it. Totalt ca 30 liter och då tänkte jag försöka få med tvåmannatältet... Vi tänkte dra iväg ett par dagar, dock med möjlighet till påfyllning av mat osv.
När jag ser din lista så känns det omöjligt?
ser riktigt bra ut med pakethållare och att utrymmet mellan sadelväskan och hjulet är tilltäppt. kanske mer aero också :)Det är bara att provpacka när du får grejerna! Mitt kit tar lite större volym eftersom jag startade med minusgrader och reser länge, men klart ni klarar er med mindre på några dagar!
Ta med en packbar ryggsäck om det känns tveksamt, jag har en Osprey UL Stuff Sack som i praktiken upplevs som vattentät trots en vanlig dragkedja. Decathlon har en 10 liters för 50 kr eller något.
När det gäller packbar skor så tycker jag verkligen om mina Merrell Vapor Glove 4, de kan rullas och vikas och får plats i både ramväska & gaffelväskor.
För övrigt har jag brutit reglerna igen, monterade både stänkskärmar och pakethållare... Cykeln är renare och jag kan cykla utan ryggsäck, så lönt ändå! Sitter på tåget mellan Schweiz och Italien nu (Brig-Domodossola) eftersom alla fina bergspass är snöstängda. Kommer hoppa på Italy Divide-spåret om ett par dagar, ska försöka skriva RR på det. Hoppas möta folk som cyklar eventet (som pågår nu) medans jag cyklar åt andra hållet!
Ah, tack för förtydligandet!Det är bara att provpacka när du får grejerna! Mitt kit tar lite större volym eftersom jag startade med minusgrader och reser länge, men klart ni klarar er med mindre på några dagar!
Ta med en packbar ryggsäck om det känns tveksamt, jag har en Osprey UL Stuff Sack som i praktiken upplevs som vattentät trots en vanlig dragkedja. Decathlon har en 10 liters för 50 kr eller något.
När det gäller packbar skor så tycker jag verkligen om mina Merrell Vapor Glove 4, de kan rullas och vikas och får plats i både ramväska & gaffelväskor.
För övrigt har jag brutit reglerna igen, monterade både stänkskärmar och pakethållare... Cykeln är renare och jag kan cykla utan ryggsäck, så lönt ändå! Sitter på tåget mellan Schweiz och Italien nu (Brig-Domodossola) eftersom alla fina bergspass är snöstängda. Kommer hoppa på Italy Divide-spåret om ett par dagar, ska försöka skriva RR på det. Hoppas möta folk som cyklar eventet (som pågår nu) medans jag cyklar åt andra hållet!
Var hittade ramvattenflaskan? Skulle gärna velat få tag på något liknande.Det är bara att provpacka när du får grejerna! Mitt kit tar lite större volym eftersom jag startade med minusgrader och reser länge, men klart ni klarar er med mindre på några dagar!
Var hittade ramvattenflaskan? Skulle gärna velat få tag på något liknande.
Körde denna setup på Gotland några dagar förra sommarn.Oj, jag är nog ute på hal is.
Tänkte prova på det där med bikepacking med tjejen till sommaren. Så jag har beställt styrväska (8 liter) där jag tänkt ha sovsäck och hygien + möjligen extra-skor (lätta packbara), toptubeväska för snacks och solglasögon typ. Hade tänkt att få in vårat tvåmannatält + mitt ombyte (packbar jacka, merinotröja, långbyxor och badbyxor typ) i sadelväskan på 15l...
I ramväskan (6 liter) tänkte jag ha mat, kök och verktyg/slang/pump.
2st flaskställ för vattenflaskor.
That's it. Totalt ca 30 liter och då tänkte jag försöka få med tvåmannatältet... Vi tänkte dra iväg ett par dagar, dock med möjlighet till påfyllning av mat osv.
När jag ser din lista så känns det omöjligt?