Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Säger samma som en bit ovan: en stadig pakethållare bak är ju ett måste på långfärd.
oj, du väljer att höja konfliktnivån med ett "måste" alltså. det bär mig emot att vara mittenpolitiker, men jag vill inte sträcka mig längre än att det är "praktiskt" på långfärd.

och en behöver verkligen inte begå full ortlieb bara för att en har pakethållare. det är ju en utmärkt stabilisator för aerodynamisk och stigvänlig och mindre skramlig packning på höjden bakom sadeln.

gramjägare kan sy en superstabil och stor bikepackingstrut med låg vikt om en är öppen för att ha pakethållare. det tänkte jag göra till nästa tur i alla fall.

ponera att en 35 liters storstrut kommer väga 0,5 kg och pakethållaren 0,6 kg. då blir det ungefär samma procentuella väskvikt per liter packning som med en 16-liters fabrikstillverkad bikepacking.com-korrekt strut på 450 gram. och dessutom går pakethållaren att använda som skärmstag.

Bikepacking
Gramjägarna är ofta ute och cyklar. ? Spara 600g och få något som funkar mkt sämre funktionellt ? Cykel + cyklist + packning väger väl kanske 90kg, så 600g är en mkt liten del. Wake up, people ! ?:cool:

Bikepacking
Alltså... Jag började min nuvarande resa med ett par Carradice panniers på 10L vardera och ett rack framtill med en väska på 20-40L.

Under resans gång har jag skickat hem alla racks till förmån för en banansadelväska, två gaffelväskor, samt en liten ryggsäck för våta kläder/lätta saker. Paketen som jag skickat till Sverige har totalt vägt över 10 kg, och det nya väger max 2 kg. Så det är inte alltid gramjakt man bör tala om när det gäller pakethållare kontra full bikepacking. Med det sagt överväger jag en Tubus Airy plus Revelate's micro panniers, vilket väger typ 800 gram totalt för en kapacitet på 12 L. Vikt per liter känns som ett centralt begrepp när man väljer stil.

Bikepacking
Jag är mer än nöjd med min serie med bara väskor och utan pakethållare. Men förstår verkligen fördelarna med båda och att man tar det som passar ens egen cykling, vägval och plånbok.
Sen tycker jag det är kul att leka med tanken och experimentera för att optimera den väg jag valt att gå, och för att ha olika alternativ för olika typer av äventyr:)
Ibland vill jag ha full komfort och struntar i extra vikt, men ibland hade det varit kul att testa hur lätt jag kan komma undan, och oxå då hur lite bekvämlighet/back-up jag vågar ha med mig…

Bikepacking
BikeRafting Pic. Pakethållare såklart, lätta Altura bakväskor, en stor drybag under styret med alla campinggrejjor. Raften därbak !

Kul diskussion. Det är väl upp till var och en att välja mellan bekvämlighet och vikt & pris. Inget är rätt eller fel, bara egna val ! :cool:

br42.jpg

Bikepacking
2F426C14-3B85-45C1-AA3B-7A2FEF1785E1.jpeg

Precis fått hem Big Agnes copper spur ha ul 1 bikepack

Förutom det extremt långa namnet känns tältet stabilt för sin ringa vikt, och känns riktigt smutt att det levereras i en ”styrväska” så det bara är att spänna på styret och dra iväg.

Tagit bort lite onödigt(tältpinnar, stormlinor) från kittet och inväntar bara lite bättre väder för en första provnatt ??

Bikepacking
Visa bilaga 548706

Förutom det extremt långa namnet känns tältet stabilt för sin ringa vikt, och känns riktigt smutt att det levereras i en ”styrväska” så det bara är att spänna på styret och dra iväg.

Tagit bort lite onödigt(tältpinnar, stormlinor) från kittet och inväntar bara lite bättre väder för en första provnatt ??
Kul! Berätta gärna vad du tycker om det när du hunnit testa☺️

Bikepacking
Visa bilaga 548706

Jag tycker nog att de 7 tältspik som följer med är minimum, men visst, alla behövs ju inte, men plötsligt har man tappat en eller två, jag har hellre i reserv och gjorde tvärtom och kompletterade med ett par extra istället. Är det helt stilla så ok, men även med lite vind tycker jag det är rätt fladdrigt om man inte stagar ut det. Så många gram kan det inte spara :)

Bikepacking
Jag tycker nog att de 7 tältspik som följer med är minimum, men visst, alla behövs ju inte, men plötsligt har man tappat en eller två, jag har hellre i reserv och gjorde tvärtom och kompletterade med ett par extra istället. Är det helt stilla så ok, men även med lite vind tycker jag det är rätt fladdrigt om man inte stagar ut det. Så många gram kan det inte spara :)
Inte hunnit testa än, hade hoppats på att slippa staga upp.. Men låter onekligen inte som det, får ta och testa i lite väder

Ingen gramsparning för mig(cyklar på stålhoj) utan mer en förhoppning om att snabbt kunna smälla upp tältet

Bikepacking
Hej.
Hur får ni med er allt när ni bikepackar? Bilden nedan är från helgens utflykt när jag bodde på vandrarhem. I väskan bak blev det dunjacka, kläder och hygienartiklar. I ramväska skor och slangar. I styrväskan reservdelar och elektronik. Och lite näring i väskan på styret.
Men om jag vill ha med tält, sovsäck och liggunderlag? Och kanske stormkök och lite mat? Jag ser ingen annan utväg än pakethållare och väskor för sådana turer.

8C546687-8E53-4A78-A8AF-618AAAF8DBB2.jpeg

Bikepacking
Hej.
Hur får ni med er allt när ni bikepackar? Bilden nedan är från helgens utflykt när jag bodde på vandrarhem. I väskan bak blev det dunjacka, kläder och hygienartiklar. I ramväska skor och slangar. I styrväskan reservdelar och elektronik. Och lite näring i väskan på styret.
Men om jag vill ha med tält, sovsäck och liggunderlag? Och kanske stormkök och lite mat? Jag ser ingen annan utväg än pakethållare och väskor för sådana turer.

Visa bilaga 549104

Hmm. Det viktigaste är att ha låg volym på sakerna och packa som att du köpte en matkasse när du egentligen behöver tre.

20220410_101551.jpg

Sadelväska, 14 liter: quilt, liggunderlag, kudde, underställ, mössa, ullstrumpor, dunjacka. Trångt.

Ramväska, 3.5 liter: stadsskor, hygienkit, tältpinnar, kedjeolja.

Vattentank: 4 liter vatten

Bidon under ramen, 1 liter: reparation och underhåll

Gaffelväskor, 3.5L vardera: tältduk och markpinnar; rena kläder och handduk

Styrväska, ca 12 L: elektronik, kök, tubeless-vätska, pump, mini-tripod (ska skickas hem), mat, solkräm, masker.

Feedbags, 1 liter styck: vattenflaska; sopkorg och handsprit.

Toppröret, 2.5 liter: sked, pannlampa, solglasögon, snacks

Ryggsäck, overflow på 13 liter: ibland får skiten inte plats. Dasspapper finnns ofta inte i mindre än 4-pack, näsdukar i typ en kartong på 15 paket. Här hamnar blöta kläder, smutsiga kläder, baguetter, osv.

Så runt 45 liter packvolym plus ryggsäcken för överflödet. Ju kortare dina turer är och ju varmare det är desto mer kan du lämna hemma.

Bikepacking
Hmm. Det viktigaste är att ha låg volym på sakerna och packa som att du köpte en matkasse när du egentligen behöver tre.

Visa bilaga 549128

Sadelväska, 14 liter: quilt, liggunderlag, kudde, underställ, mössa, ullstrumpor, dunjacka. Trångt.

Styrväska, ca 12 L: elektronik, kök, tubeless-vätska, pump, mini-tripod (ska skickas hem), mat, solkräm, masker.

Ryggsäck, overflow på 13 liter: ibland får skiten inte plats. Dasspapper finnns ofta inte i mindre än 4-pack, näsdukar i typ en kartong på 15 paket. Här hamnar blöta kläder, smutsiga kläder, baguetter, osv.

Så runt 45 liter packvolym plus ryggsäcken för överflödet. Ju kortare dina turer är och ju varmare det är desto mer kan du lämna hemma.
45 liter är ju två normalstora väskor bak. Hur är cykelupplevelsen jmf mellan bikepackingcykel och vanlig pakethållarpackning? För mig (som cyklar sakta) känns det krångligt att ha så många väskor istf bara två. Vikten lär ju vara liknande (samma grejor ska med). Tyngdpunkten högre. Mindre frontarea.

Bikepacking
Sen hjälper det att växa lite och köpa en stor cykel. Jag kör själv på en Carbonda 52cm, en ganska låg liten ram med tjocka rör och 40cm styre. Inte olikt din. Polaren kör en Kona Sutra i 58 med säkert 46 styre. Det är en jäkla skillnad på volym i väskor skall jag säga. Allt utom sadelväska kanske.

Styrväska modell rulle har jag gett upp. Funkar inte för mig utan att det tar i styre, växelreglage eller framhjul. I somras körde jag med frontrack istället men packade drybag på det. Jäkla skillnad. Sen köpte jag en full frame bag i vintras men den har inte blivit nyttja än.

Men ja. Det är jäkligt mycket enklare med två lagom sidoväskor. Jag har kört med det också. Inget stuvande och trixande.

Bikepacking
45 liter är ju två normalstora väskor bak. Hur är cykelupplevelsen jmf mellan bikepackingcykel och vanlig pakethållarpackning? För mig (som cyklar sakta) känns det krångligt att ha så många väskor istf bara två. Vikten lär ju vara liknande (samma grejor ska med). Tyngdpunkten högre. Mindre frontarea.

Den här resan började med panniers men jag bytte utrustning gradvis under vägen så jag kan göra en direkt jämförelse: föredrar verkligen bikepacking-väskor under cyklandet, det är rejält mycket lättare och det går snabbare än när jag hade blockiga panniers. Vindfånget är mycket mindre. Jag har ganska låg hastighet, snitt runt 20 km/h för det mesta, men panniers kändes verkligen som att cykla med en fallskärm när man har en motvind på typ 8-12 m/s.

Som jag nämnt på typ förra sidan i tråden är jag dock sugen på minimal pakethållare och micro panniers för att bli av med ryggsäcken helt, och då kanske även slippa gaffelväskorna. Men allt är ju en trade-off, mina carradry-panniers och en pakethållare var rejält mycket tyngre och rejält mycket billigare än bikepacking-väskorna jag har nu.

Bikepacking
Den här resan började med panniers men jag bytte utrustning gradvis under vägen så jag kan göra en direkt jämförelse: föredrar verkligen bikepacking-väskor under cyklandet, det är rejält mycket lättare och det går snabbare än när jag hade blockiga panniers. Vindfånget är mycket mindre. Jag har ganska låg hastighet, snitt runt 20 km/h för det mesta, men panniers kändes verkligen som att cykla med en fallskärm när man har en motvind på typ 8-12 m/s.

Som jag nämnt på typ förra sidan i tråden är jag dock sugen på minimal pakethållare och micro panniers för att bli av med ryggsäcken helt, och då kanske även slippa gaffelväskorna. Men allt är ju en trade-off, mina carradry-panniers och en pakethållare var rejält mycket tyngre och rejält mycket billigare än bikepacking-väskorna jag har nu.
Tack för ett bra svar.

Bikepacking
1649582999476.jpeg

Ja det är ett pyssel att hitta ett bra sätt som passar för en själv och få med sig allt. Så här såg det ut när jag cyklade tvärs över Sverige förra året.
Sadelväskan: Varma kläder, och sovkläder (underställ, mössa, buff) Regnkläder.

Lilla väskan vid sadelstolpen:
Bra att ha saker. Pannlampa, kniv, handsprit, snöre, mm

Hemmagjorda ramväskan: Vatten, 4 liter, mat, tältpinnar, reparationsgrejer.

Två väskor som hänger på diagonalröret:
Köket, snacks, mat, spork, Kaffegrejer, mugg mm.

På styret två ”feedbags” vattenflaska, snacks, solkräm, glasögon handskar mm som man vill komma åt lätt..

Liten väska på ramen:
Toalettartiklar och första förband

Styrväskan:
Sovkit: tält, liggunderlag, sovsäck, sovsäckslakan
Liten väska ovanpå rullen:
Sladdar och powebank

Fick improvisera med den här ramen då den jag hade beställt inte hann komma i tid tills resan. Så jag hade varken pakethållare eller vanliga väskor. Men en fördel som jag ser i det här sättet är att det är väldigt modulärt. Lätt att bara köra med en väska om man är ute över dagen, eller som här, kan i princip vara borta hur länge som helst med den här packningen.

Men som sagt håller på att försöka få ner volym och vilt inför årets resa

Bikepacking
Skulle vilja komplettera med att jag tycker cykeln känns mycket skönare när vikten är fördelad över den än bara där bak. Lite som att köra en tungt lastad bil kontra bil med släp.
Jag kör ju oftast med väskor även fram så den balansen är rätt okej. Men med bara väskor bak blir den definitivt baktung. Tycker dock det märks mest när man ska bära cykeln.

Bikepacking

Visa bilaga 549128

Var köpte du din cranktank och vad gick den på?

Bikepacking
Var köpte du din cranktank och vad gick den på?

Direkt från tillverkaren i Australien. Sjukt nöjd med den! Tror det kostade kanske 1300-1400 med moms och så? Det är 4 liter, tror de släppte en mindre variant nyligen.

Jag använder den som en buffertank och fyller min flaska från den istället för att dricka via slang, så jag beställde med ett fast lock. Flaskan följer med på stan, i tältet, och för att lösa vätskeersättningstabletter, medans cranktanken sitter på cykeln eller står i absiden.

Bikepacking
Direkt från tillverkaren i Australien. Sjukt nöjd med den! Tror det kostade kanske 1300-1400 med moms och så? Det är 4 liter, tror de släppte en mindre variant nyligen.

Jag använder den som en buffertank och fyller min flaska från den istället för att dricka via slang, så jag beställde med ett fast lock. Flaskan följer med på stan, i tältet, och för att lösa vätskeersättningstabletter, medans cranktanken sitter på cykeln eller står i absiden.
Tack!

Bikepacking

Visa bilaga 549128

Oj, jag är nog ute på hal is.

Tänkte prova på det där med bikepacking med tjejen till sommaren. Så jag har beställt styrväska (8 liter) där jag tänkt ha sovsäck och hygien + möjligen extra-skor (lätta packbara), toptubeväska för snacks och solglasögon typ. Hade tänkt att få in vårat tvåmannatält + mitt ombyte (packbar jacka, merinotröja, långbyxor och badbyxor typ) i sadelväskan på 15l...
I ramväskan (6 liter) tänkte jag ha mat, kök och verktyg/slang/pump.
2st flaskställ för vattenflaskor.
That's it. Totalt ca 30 liter och då tänkte jag försöka få med tvåmannatältet... Vi tänkte dra iväg ett par dagar, dock med möjlighet till påfyllning av mat osv.

När jag ser din lista så känns det omöjligt?

Bikepacking
Bikepacking

Tänkte prova på det där med bikepacking med tjejen till sommaren. Så jag har beställt styrväska (8 liter) där jag tänkt ha sovsäck och hygien + möjligen extra-skor (lätta packbara), toptubeväska för snacks och solglasögon typ. Hade tänkt att få in vårat tvåmannatält + mitt ombyte (packbar jacka, merinotröja, långbyxor och badbyxor typ) i sadelväskan på 15l...
That's it. Totalt ca 30 liter och då tänkte jag försöka få med tvåmannatältet... Vi tänkte dra iväg ett par dagar, dock med möjlighet till påfyllning av mat osv.

Det är bara att provpacka när du får grejerna! Mitt kit tar lite större volym eftersom jag startade med minusgrader och reser länge, men klart ni klarar er med mindre på några dagar!

Ta med en packbar ryggsäck om det känns tveksamt, jag har en Osprey UL Stuff Sack som i praktiken upplevs som vattentät trots en vanlig dragkedja. Decathlon har en 10 liters för 50 kr eller något.

När det gäller packbar skor så tycker jag verkligen om mina Merrell Vapor Glove 4, de kan rullas och vikas och får plats i både ramväska & gaffelväskor.

För övrigt har jag brutit reglerna igen, monterade både stänkskärmar och pakethållare... Cykeln är renare och jag kan cykla utan ryggsäck, så lönt ändå! Sitter på tåget mellan Schweiz och Italien nu (Brig-Domodossola) eftersom alla fina bergspass är snöstängda. Kommer hoppa på Italy Divide-spåret om ett par dagar, ska försöka skriva RR på det. Hoppas möta folk som cyklar eventet (som pågår nu) medans jag cyklar åt andra hållet!

Bilagor

• 20220427_130355.jpg
    20220427_130355.jpg
    388 KB · Besök: 177
Bikepacking
Det är bara att provpacka när du får grejerna! Mitt kit tar lite större volym eftersom jag startade med minusgrader och reser länge, men klart ni klarar er med mindre på några dagar!

Ta med en packbar ryggsäck om det känns tveksamt, jag har en Osprey UL Stuff Sack som i praktiken upplevs som vattentät trots en vanlig dragkedja. Decathlon har en 10 liters för 50 kr eller något.

När det gäller packbar skor så tycker jag verkligen om mina Merrell Vapor Glove 4, de kan rullas och vikas och får plats i både ramväska & gaffelväskor.

För övrigt har jag brutit reglerna igen, monterade både stänkskärmar och pakethållare... Cykeln är renare och jag kan cykla utan ryggsäck, så lönt ändå! Sitter på tåget mellan Schweiz och Italien nu (Brig-Domodossola) eftersom alla fina bergspass är snöstängda. Kommer hoppa på Italy Divide-spåret om ett par dagar, ska försöka skriva RR på det. Hoppas möta folk som cyklar eventet (som pågår nu) medans jag cyklar åt andra hållet!
ser riktigt bra ut med pakethållare och att utrymmet mellan sadelväskan och hjulet är tilltäppt. kanske mer aero också :)

Bikepacking

Ah, tack för förtydligandet!
Det är klart att det krävs mer kapacitet när man cyklar i minusgrader än vad som krävs på gotland i juli när det egentligen räcker med flipflops och badbyxor.
Snyggt packat! Ha en god tur, vore kul att läsa om den sen.

Bikepacking

Var hittade ramvattenflaskan? Skulle gärna velat få tag på något liknande.

Bikepacking
Aningen OT kanske. Men jag hittade de här helt läckagesäkra matlådorna på Decathlon för enstaka övernattningar med cykel och när vikten kanske inte är så viktig. Funkar även utmärkt att fylla med arbetslunch och att slänga ner i pendlarryggsäcken.

Bikepacking

Körde denna setup på Gotland några dagar förra sommarn.
Fick med liknande du nämner ovan inklusive tåvmannatält och liggunderlag också då:) Det som tar plats är egentligen maten man köper och tar med sig om man vill laga käk själv. Till det kan jag tipsa om en ihopvikbar ryggsäck som man enkelt kan fylla upp en kvällshandling med och cykla med några mil innan det är dags för kvällscampet och laga fredagstacon på gasköket vid havet :)

Annars är min känsla och tanke efter att ha testat olika mkt packning att ju mindre man har med sig på cykeln, desto roligare känns själva cyklandet då cykeln såklart blir lättare.

Bilagor

• IMG_5780.jpg
    IMG_5780.jpg
    1.1 MB · Besök: 130
Bikepacking
374B0731-0364-4EC6-995B-90EF0FD1B372.jpeg

Sådär, en något försenad första natt i nya tältet.
En tältpinne med för att spänna ut absiden annars ostadgat.

Sitter riktigt bra på styret och tar bara några minuter att få upp, en del små smarta lösningar(vädringsögglorna på toppen, hjälmhållaren) gillar jag skarpt.

För sakens skull testa jag att byta om inne i tältet och det fungerade

Så efter en natt får tältet mer än väl godkänt

Tillbaka
Topp