Bikepacking

  • Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
G'day som de säger i Australien.
Jag känner mig kluven och undrar hur andra tänker. Jag har i nästa vecka planerat att åka ner i Europa och cykla till Paris.. efter den senaste tidens värdeutveckling börjar jag nojja mig ganska starkt för det där. Har ju gått i många och tänkt att jag gärna vill upptäcka hur det är att cykla på nån annan plats än Sverige. Men på grund av mitt jobb och när man har möjlighet att ta ledigt så är det under "industriveckorna".
Jag har ju ingen erfarenhet av sommar utomlands så jag har ju naivt planerat rutt och tänkt att det blir gött.
På grund av misskommunikation mellan mig och min reskamrat har 2 veckor krympt till ca 1 veckas cykelmöjlighet. Vilket har gjort det till ca 10 mils cyklande per dag. Hade det varit för nåt år sedan innan mitt knä pajjade så har jag inte vart så brydd. Men med den värme det är nu i Europa, distansen varje dag och att det är va en veckas cyklande har jag börjat vackla...


Jag har börjat kika på att cykla i Norge istället.. fint, ja.. inte riktigt vad jag egentligen vart sugen på. Men vill ju göra nåt.

Vad har ni för tips och råd?
 
Bikepacking
G'day som de säger i Australien.
Jag känner mig kluven och undrar hur andra tänker. Jag har i nästa vecka planerat att åka ner i Europa och cykla till Paris.. efter den senaste tidens värdeutveckling börjar jag nojja mig ganska starkt för det där. Har ju gått i många och tänkt att jag gärna vill upptäcka hur det är att cykla på nån annan plats än Sverige. Men på grund av mitt jobb och när man har möjlighet att ta ledigt så är det under "industriveckorna".
Jag har ju ingen erfarenhet av sommar utomlands så jag har ju naivt planerat rutt och tänkt att det blir gött.
På grund av misskommunikation mellan mig och min reskamrat har 2 veckor krympt till ca 1 veckas cykelmöjlighet. Vilket har gjort det till ca 10 mils cyklande per dag. Hade det varit för nåt år sedan innan mitt knä pajjade så har jag inte vart så brydd. Men med den värme det är nu i Europa, distansen varje dag och att det är va en veckas cyklande har jag börjat vackla...


Jag har börjat kika på att cykla i Norge istället.. fint, ja.. inte riktigt vad jag egentligen vart sugen på. Men vill ju göra nåt.

Vad har ni för tips och råd?
Jag cyklade från jobbet till stugan förra sommaren (45 km) i dryga 30 graders värme. En riktig plåga. Inte alls kul (trots gott om vatten och resorb). Jag (iofs dåligt värmetränad norrlänning) skulle skippa värmeböljan av rena hälsoskäl.
 
Bikepacking
Vad har ni för tips och råd?

Vädret blir förhoppningsvis annorlunda nästa vecka. Värmen är inte att leka med, men man har några timmar med helt ok temperatur om man börjar tidigt. Sen kan man lägga rutten så man kan ta tåg en bit om man inte hinner hela vägen innan det blir för varmt.

Alternativet är annars att byta jobb och kompisar så man kan åka när vädret är bra och cykla som man vill.
 
Bikepacking
G'day som de säger i Australien.
Jag känner mig kluven och undrar hur andra tänker. Jag har i nästa vecka planerat att åka ner i Europa och cykla till Paris.. efter den senaste tidens värdeutveckling börjar jag nojja mig ganska starkt för det där. Har ju gått i många och tänkt att jag gärna vill upptäcka hur det är att cykla på nån annan plats än Sverige. Men på grund av mitt jobb och när man har möjlighet att ta ledigt så är det under "industriveckorna".
Jag har ju ingen erfarenhet av sommar utomlands så jag har ju naivt planerat rutt och tänkt att det blir gött.
På grund av misskommunikation mellan mig och min reskamrat har 2 veckor krympt till ca 1 veckas cykelmöjlighet. Vilket har gjort det till ca 10 mils cyklande per dag. Hade det varit för nåt år sedan innan mitt knä pajjade så har jag inte vart så brydd. Men med den värme det är nu i Europa, distansen varje dag och att det är va en veckas cyklande har jag börjat vackla...


Jag har börjat kika på att cykla i Norge istället.. fint, ja.. inte riktigt vad jag egentligen vart sugen på. Men vill ju göra nåt.

Vad har ni för tips och råd?
Jag vet inte exakt hur varmt det ska bli sträckan mellan här & Paris, men jag & sambo skulle cykla Nice - Barca förförra sommaren men då möttes vi av en värmebölja a la 35-43* och det hade jag inte rekommenderat någon. Däremot har jag genom en bilruta tittat oändligt avundsjuk på cyklister i Norge runt Jotunheimen. Många höjdmeter och sanslöst vackert. Norge har om jag förstår rätt också rätt nyligen ”släppt” bikepackingturer där flera startar från Oslo.
 
Bikepacking
Under helgen har jag hälsat på en kompis i tyska Kassel, som hade 34 grader under dagarna. Nu cyklade vi mest kortare rundor i staden, men jag upplevde en kraftig försämring av mina fysiska förutsättningar i värmen. Alternativt kan jag skylla på att Rohloff-navet på lånehojen sög musten ur mig.

Norge har jag fina cykelminnen från, och med bara en vecka på handen låter det klokare att hålla sig närmare hemmet.
 
Bikepacking
G'day som de säger i Australien.
Jag känner mig kluven och undrar hur andra tänker. Jag har i nästa vecka planerat att åka ner i Europa och cykla till Paris.. efter den senaste tidens värdeutveckling börjar jag nojja mig ganska starkt för det där. Har ju gått i många och tänkt att jag gärna vill upptäcka hur det är att cykla på nån annan plats än Sverige. Men på grund av mitt jobb och när man har möjlighet att ta ledigt så är det under "industriveckorna".
Jag har ju ingen erfarenhet av sommar utomlands så jag har ju naivt planerat rutt och tänkt att det blir gött.
På grund av misskommunikation mellan mig och min reskamrat har 2 veckor krympt till ca 1 veckas cykelmöjlighet. Vilket har gjort det till ca 10 mils cyklande per dag. Hade det varit för nåt år sedan innan mitt knä pajjade så har jag inte vart så brydd. Men med den värme det är nu i Europa, distansen varje dag och att det är va en veckas cyklande har jag börjat vackla...


Jag har börjat kika på att cykla i Norge istället.. fint, ja.. inte riktigt vad jag egentligen vart sugen på. Men vill ju göra nåt.

Vad har ni för tips och råd?
För mig händer alltid det där när det närmar sig avresa. Någon form av rese-feber. Varje gång. Men det går alltid bra. Kör ändå säger jag!

Har du svaga knän är nog Norge fel 😅 Vart ska du i Europa?


Tankar om värme:
Jag har flera gånger kört när det är 30+. Det går toppen. Uppåt 40 är kämpigt och får år man köra några timmar på morgonen, sedan hänga på mc Donalds eller annan plats med ac mitt på dagen och sedan cykla på kvällen. Men 39-40 är inte kul. Man får ta det väldigt försiktigt för det sätter sig på huvudet och man blir korkad.

Jag kör landsvägscykel och när man svettas och fartvinden blåser blir det en himla skillnad mot att tex promenera.

Se till att inte ha ryggsäck så kan du köra utan tröja. Mer yta att svettas från. Cykeltröjor är ofta snabb-torkande vilket jag upplever negativt när det är så varmt. Man håller vatten över sig och tröjan torkar innan man fått fart igen.

Drick mycket vatten. Jag hade köpt havssalt. Resorb innehåller ofta sötningsmedel vilket jag mår lite illa av i för stor mängd.

Solkräm kyler enormt bra när den är fuktig. Tjockt lager typ nivea kyler riktigt gött en bra stund.

Men nu snackar vi 30-35 grader.
 
Bikepacking
Upp till 35 grader finns det väl ingen bättre aktivitet än att cykla på asfalt imho. Över så är det tufft, prognosen där nere är väl tyvärr över.

Kan ni inte flytta startpunkten lite närmre? 8 mil om dagen är rätt stor skillnad mot 10 när man närmar sig slutet av veckan.
 
Tillbaka
Topp