Billig headcam med SD-minne?

Delar gärna med mig av färdiga alster såsmåningom. Tyvärr blir det ju sällan i fullkvalitet, DV-avi formatet som är det utrustningen producerar innebär runt 170 Mb/minut. Klart är ju iof att man kan ta en snutt på några sek, bara för att visa...
Ska kolla var jag kan lägga nåt.
// Oskar

(EDIT)
Så här ser mitt kit ut, bara att klicka på rec, slänga i ryggan å filma.
IMG_1276Small.JPG ht=480

Här ligger en filmsnutt på ca 40 Mb, inte fullkvalitet. Detta är bara snuttar som jag slängt ihop, mer genomarbetat material kommer när jag blivit kompis med filmning och redigeringen...
http://www.foreningslotterier.se/studio.avi

Detta är en snutt på 40 sek och 142 Mb, fullkvalitet, för den som önskar se vad utrustningen klarar. Och då talar vi om en 480 linjers bulletcam + Mini DV-kamera. Ev hackningar i filmen kan härledas till min dator...nån som vill donera en kraftfull Mac till en behövande? ;-)
http://www.foreningslotterier.se/smakprov.avi

// Oskar

Senast redigerad av en moderator:
vore kanon Oskar. känns lite verkligare att se klipp från hemma-användaren än tillverkarnas egna...

the_TnT < blev ju ändå rätt ok för att vara vanlig digitalkamera, ni verkade ju för övrigt även haft en ganska härlig tur, förutom lite mycket regn då kanske

Skogling vet säkert. Jag har kört 1GB i Ixus50 utan problem, då kan man om jag minns rätt filma i 28 minuter.

jomper: 8min 31sek kan jag spela in på mitt 1GB-minne på min Ixus 50 med 640x480 och 30 bilder/sek. Man måste gå ner till 320x240 för att få ut 24min film. Så du minns nog fel.

Det jag funderar på är om den klarar ett 2 eller 4GB minneskort.

Ringde canon-supporten och frågade om minnesstorlek och enligt dom så är det 2GB som är största minnesstorlek som kameran klarar.

Nu har jag hittat en jvc gr D-53 med av in/ut den är ju inte ny men borde väl ändå ge en bra bild ?
nån som har kommentarer på detta ??
Samt på sportscam.se ssäljer dom en 420 linjers headcam är det tillräckligt bra för att få en bra bild eller skall man leta upp nåt som har 520 linjers som videokameran har eller kostar det multum ?

roadrunner.
Jag kör med en sån kamera, mer upplösning behöver du inte satsa på, ser ärligt talat ingen större skillnad på det som kommer via extern lins mot intern. Vilken videoakamera som helst med av-in funkar, börja billigt.

Rikard.
Har aldrig sett nån, men har hört talas om att det finns de som byggt egna "digitaliseringsenheter"... Verkar jobbigt och blir antagligen inte mkt billigare i slutändan.

// Oskar

JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är det dags för lite filmer i HD-upplösning på Happy:

Den föll på det jag misstänkte den skulle falla på: "39mm -390mm equivalent"

28 mm är vad som gör Ixusen så mycket bättre än många andra kompaktkameror, men det verkar de inte begripa.

Ah, right you are.
28 mm rockar verkligen. Motsvarande 39 mm är ju tom ovanligt dåligt för en kompaktkamera. Kanske finns vidvinkellins som tillbehör men då blir det ju genast lite meckigare.

/Johan

Hej!

Vad tror ni om en sådan här pryl! "Technaxx MV2 Portable multimediaspelare".
Det är iallafall en billig rackare och det verkar finnas videoingång på den "Video-IN" står det iallafall i specen.
640x480 25-30FPS Mpeg4
Hittade den på http://www.etrendstore.se

Känns som den är för billig på något sätt :) men den kanske funkar ändå!

Har även kollat efter Minox DMP 4 men det verkar att få tag på den för hela lagret hade blivit uppköpt enligt swefo i umeå.

Finns det något annat smidigt alternativ ?

/Henrik

"Interafces: USB, DC-In, Video-In, Video-Out, Earphone Jack"

Den är ju rätt billig, det hänger mest på hur bra den komprimerar.

"640 x 480 @ 25-30 FPS, 320 x 240 @ 30 FPS with Audio" ser ju inte så kul ut förstås. Ljud vill man ha.

Senast redigerad av en moderator:
jomper skrev:
> Den här kanske?
>
> http://www.goprocamera.com/index3.htm

Hm. 1.000,- och 640 x 480 med 30 fps. Den verkar suga på stillbilder men det är ju knappast därför man köper den. Vattentät, solid state, fixed focus. Inte helt tokig vidvinkel, snabb på att ställa om när man kommer in i och ut ur solljus.

Ja, den verkar faktiskt riktigt bra. Man får väl modda till lite fästen, om man nu inte ska cykla runt med en kamera på handleden. ;)

hellomoto skrev:
> kameramobil i ena handen funkar också :) fast man ser lite konstig ut,

Hela världen ser 'lite' konstig ut. Shit vad husen i Malmö har rökt på som de svajjar, Turning Torso hade varit rakt i en annan stad...

Verkar inte helt dum men man får ju lägga till för en bulletcam (kostar hur mycket). Tittade i produktbladet men det enda som står är "Video type/PAL". Brukar väl bli 720x576 eller nåt sånt. Vore verkligen intressant att se ett demoklipp. 110 gram är ju perfekt att ha i fickan.

/Johan

Snabbgoogling gav: "The Mustek PVR-A1 is a solid-state DVR that encodes 320x240x30fps into MPEG4 (Microsoft's MPEG4). The unit is a bit flaky and a recent loan saw it come back dead (possibly due to a intermittant power supply connection)."

Den tycks dessutom vara från 2004 eller så...

jag har en vanlig sony videokamera som jag kan ha i ryggan.
stämmer det att jag kan köpa en helmetcam som jag kopplar in i videokameran, och så lagrar kameran filmen?
isåfall: vilken helmetcam ska man köpa?

jomper skrev:
> Har du analog video-ingång på videokameran? Isf
> kan du köpa en hjälmkamera från t.ex.
> http://www.sportkamera.se.

ja det har jag. men det blir så dyrt. 1800:- för en kamera , sladdar och batterihållare. Finns det billigare? (och med sämre kvalisort ja)

the_TnT skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den här kanske?
> >
> > http://www.goprocamera.com/index3.htm
>
> Hm. 1.000,- och 640 x 480 med 30 fps. Den verkar
> suga på stillbilder men det är ju knappast
> därför man köper den. Vattentät, solid state,
> fixed focus. Inte helt tokig vidvinkel, snabb på
> att ställa om när man kommer in i och ut ur
> solljus.
>
> Ja, den verkar faktiskt riktigt bra. Man får väl
> modda till lite fästen, om man nu inte ska cykla
> runt med en kamera på handleden. ;)

Jävligt kool! Nån som har hittat den billigt i europa?

Stalle

> Jävligt kool! Nån som har hittat den billigt i
> europa?
>
> Stalle

Dock från andra sidan för 436:- :http://www.amazon.com/GoPro-Digital-Hero-Camera-GDH20/dp/B000GX3XUA

PS. Åker till NY om en månad, det kankse kan följa med en hem...

/STEFAN

Scand skrev:
> Dock från andra sidan för 436:-
> :http://www.amazon.com/GoPro-Digital-Hero-Camera-G
> DH20/dp/B000GX3XUA
>
> PS. Åker till NY om en månad, det kankse kan
> följa med en hem...

NY... koolers! Jag skall tänka på erbjudandet.

Men den där på Amazon verkar inte vara samma som visades ovan? Det är en Hero2 och det verkar väl vara en Hero3 som är grejjen? Rätta mig om jag har fel?!

Stalle

Förhoppningsvis är den med till Gesunda så att du kan få klämma på den. Vi får se hur snabba de är på att skicka.

En kompis har en Archos (minns inte om det är den modellen men det är den hjälmkameran iallafall). Bäst resultat hittills av det jag sett när det gäller hjälmkameror som inte handlar om att koppla ihop en videokamera med en extern kamera. Inte supersmidig att sätta på och stänga av, men helt OK.

aha okej, det ser ju helt okej ut!
o de video snuttar jag har kollat på via youtube, ser oxå helt okej ut.
Nån som vet var man kan fingra lite på den i sverige?

Tillbaka
Topp