Billigaste uppsättning Swift

net777

Medlem
Skulle vilja ha förslag på billigaste uppsättning för att köra Swift eller liknande teknik.

Undrar också om ni upplever att det förbättrar upplevelsen mot en vanlig motionscykel? Eller tröttnar man efter ett tag?

Jag vet inte om jag kört med den billigaste uppsättningen, men hyfsat billigt iaf:

- Begagnad Stages-vevarm på eBay: 1500kr
- Begagnad dum-trainer: 500kr
- Jobbmobil, iPhone med Zwift-appen: 0kr

Detta var sjukt bra sätt för mig iaf att börja träna systematiskt efter effekt. Jag höjde min FTP med 40W under vinterhalvåret 2017/2018. Nu till i år köpte jag en direktdriven trainer så jag kan köra inne i huset istället. Ljudnivån på den gamla trainern gjorde att jag fick hålla mig i förrådet pga sovande bebis.

bellasoda sa:
Jag vet inte om jag kört med den billigaste uppsättningen, men hyfsat billigt iaf:

- Begagnad Stages-vevarm på eBay: 1500kr
- Begagnad dum-trainer: 500kr
- Jobbmobil, iPhone med Zwift-appen: 0kr

Detta var sjukt bra sätt för mig iaf att börja träna systematiskt efter effekt. Jag höjde min FTP med 40W under vinterhalvåret 2017/2018. Nu till i år köpte jag en direktdriven trainer så jag kan köra inne i huset istället. Ljudnivån på den gamla trainern gjorde att jag fick hålla mig i förrådet pga sovande bebis.[/quote

Tack! Känner du att man blir mer motiverad än en vanlig motionscykel eller tröttnar man efter ett tag? (verkar ju inte så)

Är ingen som brukar cykla men har en 12-växlad som bara står och dammar.

net777 sa:
Tack! Känner du att man blir mer motiverad än en vanlig motionscykel eller tröttnar man efter ett tag? (verkar ju inte så)

Jo, det är helt klart mer motiverande än en vanlig motionscykel då man faktiskt kan mäta sina framsteg.

Å andra sidan måste man kanske ha ett mål med sin träning. I mitt fall så satsade jag på att köra en del tempolopp förra året och då kändes det viktigt att höja mitt 20min maxeffekt.

Sen så är det ju inte så fantastiskt kul. Att köra mer än en timme börjar ju bli rätt ensidigt, så de flesta av mina trainerpass är runt 45min.

Jag har för övrigt sagt upp mitt medlemsskap på Zwift nu på sommarhalvåret, det är roligare att cykla utomhus.

Vad är det för något du är ute efter med ditt motionscyklande?

Köp en billig smarttrainer till din 12 växlade och installera Zwift på din telefon. Borde kosta 1500 typ, om du hittar en begagnad.

bellasoda sa:
net777 sa:

Jo, det är helt klart mer motiverande än en vanlig motionscykel då man faktiskt kan mäta sina framsteg.

Å andra sidan måste man kanske ha ett mål med sin träning. I mitt fall så satsade jag på att köra en del tempolopp förra året och då kändes det viktigt att höja mitt 20min maxeffekt.

Sen så är det ju inte så fantastiskt kul. Att köra mer än en timme börjar ju bli rätt ensidigt, så de flesta av mina trainerpass är runt 45min.

Jag har för övrigt sagt upp mitt medlemsskap på Zwift nu på sommarhalvåret, det är roligare att cykla utomhus.

Vad är det för något du är ute efter med ditt motionscyklande?

Jag är bara ute efter att bli mer tränad.

Nu när sommaren närmar sig kan man ju cykla eller jogga som jag gillar.

Trodde dock att en av poängerna med Swift är att man kan tävla med andra.

net777 sa:
lundatok sa:
Ingen har sagt att du inte kan tävla?

Nej, men jag undrade mer hur det fungerar.

Gör det motionerandet roligare eller är det bara en ploj? Är de man tävlar mot för duktiga t.ex.

Som i verkliga livet så beror det ju helt på vem du cyklar emot. Ska du tävla börjar ju utesäsongen nu snart däremot! Svårt att veta vad just Du tycker också såklart.
. Många som börjar med Zwift blir internetcyklister för alltid och tar aldrig ut cykeln igen, så vissa verkar gilla det.

På min motionscykel som var en hyffsat avancerad modell när den var ny ca 2001 har jag kanske lagt max 50 timmar fram tills nu och inte en minut har varig rolig.
På min NEO trainer som jag skaffade förra hösten för att testa Zwift har jag redan passerat 210 timmar.
Så för min del går det inte ens att jämföra.
Valet mellan att sitta och titta på ett tejpkryss och hålla på att dö av uttråkning eller plåga livet ur sig i ett dataspel med tusentals andra är lätt.
Största fördelen med att det är så många som kör är att det alltid finns ett gäng som är på ungfär samma nivå som en själv oberoende om man är nybörjare eller elit.
Har aldrig provat Zwift på en dum trainer men kan verkligen inte tänka mig att det ger samma upplevelse.

NickPick sa:
net777 sa:
lundatok sa:

Gör det motionerandet roligare eller är det bara en ploj? Är de man tävlar mot för duktiga t.ex.

Som i verkliga livet så beror det ju helt på vem du cyklar emot. Ska du tävla börjar ju utesäsongen nu snart däremot! Svårt att veta vad just Du tycker också såklart.
. Många som börjar med Zwift blir internetcyklister för alltid och tar aldrig ut cykeln igen, så vissa verkar gilla det.

Nja, har inga direkta ambitioner att tävla. Det jag är ute efter är ett sätt att göra motionscykling roligare.

Framförallt på vintern.

net777 sa:
NickPick sa:
net777 sa:
lundatok sa:

Nja, har inga direkta ambitioner att tävla. Det jag är ute efter är ett sätt att göra motionscykling roligare.

Framförallt på vintern.

Det blir roligare, jag tävlar sällan i Zwift men kör däremot flera social rides, dels strukturerade workouts men även vanliga icke-strukturerade rides. Det är nästan alltid trevligt och träningen är bra. Vasacykligen har jag kört i två år nu, alltid en höjdpunkt.

Notera att programmet her Zwift med stort Z - du skriver swift vilket kan förklara att din sökning inte gav några träffar :)

Jag skulle rekommendera den billigaste smarta trainern du kan hitta. Jag tycker det var riktigt roligt att rejsa på Zwift.

Håller med Mike, det är en helt annan grej.

net777 sa:
NickPick sa:
net777 sa:
lundatok sa:

Framförallt på vintern.

Det r en enorm skillnad att träna inne i spelmiljön . Har svårt att se mig tävla men har / kommer att köra strukturerade styrda pass , även lugna rides . Har relativt stor tv ( 42" ) på 7-8 dm ifrån , jämfört med att bara köra vanligt inne är det nästan som att cykla ute .
För mig är det riktigt bärande med ryggar när det är jobbigt .

M

Tillbaka
Topp