Biltema speedbike - 45km/h

Skogsgubben sa:
Fast en återgång till att man får A-kort "på köpet" känns inte som en helt lyckad lösning...

I vissa länder får man köra lätt motorcykel på bilkort.
Borde kunna bidra till att minska trängsel i städerna.
Hade väl inte varit så kul att köra lätt mc på 120km/h skyltad motorväg. Inte alla modeller som går så fort.
Men på 70-80-90 väg hade det kunnat vara helt okej.
45moped är för långsamt för många om man kör mycket på vägar som är skyltade över 50.
Många som tycker att ta mc körkort är för dyrt/krångligt.
Hade man fått köra lätt mc på bilkort, eller kanske att de som har bilkort kan ta någon förenklad, inte för dyr 1-2 dagars kurs för att köra lätt mc så kanske det fått fler att ställa bilen.
Sen om man vill ha något kraftfullare så får man ta "riktigt körkort".

Hört att de försämrat parkeringsvillkoren för de som kör motorcykel/moped i stockholm. Behöver man ändå ha en bil så blir det för dyrt att ha motorcykel/moped upptill för många.
Mer trängsel åt folket...

Tur att man inte bor i stockholm. :)

Too-ticki sa:
Gammal tråd detta men tidvis intressant.

Har åkt över Stocksundsbron åtskilliga gånger denna sommar och det är inte en moppe i sikte där utom på cykelbanorna. Inte en kotte vågar sig ut där med tvåhjuling bland bilarna med mindre än att den kan hålla minst 80 km/h som övrig trafik.

Vilken väg skulle du välja om du skulle över Stocksund på en Speedbike?
- det livsfarliga bland bilarna
- den olagliga på gång- & cykelbanan
- cykla runt hela Edsviken
- beställa båttaxi

Båttaxi låter kul :)
Kanske inte om man gör det till en vana. Men som något att prova på någon gång iaf.
Vet inte hur viken ser ut, men är det fin miljö, gott väder och man inte har någon tid att passa låter det som att det kan vara trevligt.

Annars antar jag att "den olagliga på gång- & cykelbanan" är det minst dåliga alternativet.
Men gör man det så behöver man inte hålla 40-45km/h.
Är det bra sikt och ingen annan i närheten så är det väl inte hela världen om någon far fram i 45km/h på en cykelbana heller.
Men annars får man ju anpassa sig efter omständigheterna så att man kan ta sig fram relativt säkert.
Även med en 25km/h elcykel så kan man inte räkna med att kunna köra 25 överallt, alltid heller.
Eller med en cykel utan motor heller för den delen.

Disclaimer:
Jag vet inte hur det ser ut på/runt Stocksund.

Max_max sa:
diHib sa:
Blablabla skitnödigt, ok att man ska följa lagen men C'mon lite vett!

"Vi ska göra det möjligt att vara liiiiiiite miljövänligt men det ska fan kosta och vara besvärligt"

För de allra flesta som inte är så cykelvana och vill vara miljövänliga så räcker 25 km i timmen rätt bra genom en storstad utan att det blir fara för någon annan. 45km i timmen med ovana cykelflanörer på smala cykelbanor vill inte jag vara med om iallafall.

Vi är redan där tyvärr. Undrar hur den Hellden kommer lösa den frågan... innan nån dör.

26er sa:
Max_max sa:
diHib sa:
Blablabla skitnödigt, ok att man ska följa lagen men C'mon lite vett!

"Vi ska göra det möjligt att vara liiiiiiite miljövänligt men det ska fan kosta och vara besvärligt"

För de allra flesta som inte är så cykelvana och vill vara miljövänliga så räcker 25 km i timmen rätt bra genom en storstad utan att det blir fara för någon annan. 45km i timmen med ovana cykelflanörer på smala cykelbanor vill inte jag vara med om iallafall.

Vi är redan där tyvärr. Undrar hur den Hellden kommer lösa den frågan... innan nån dör.
Trimmade moppar har kört på GC-banor så länge jag kan minnas.

h.g.j sa:
Alltså jag förstår inte det här massiva motståndet mot eldrivna eller assisterade cyklar... Är det avundsjuka för att någon tar sig fram lika fort utan att lägga ner riktigt lika mycket egen energi, eller handlar det om att den som använder ström till annat än lyse eller att växla inte är en riktig cyklist?

Här är det ju dessutom en modell som marknadsförs som EU-moped med allt vad det innebär, det är väl kanon?

Motstådet kan mkt enkelt förklaras. Dessa maskiner kommer missbrukas. Köras på cykelbanor mm och orsaka en massa problem och farliga situationer, vilket redan händer för övrigt. Polisen kommer i detta land har inte och kommer aldrig ha resurser att hålla koll.

GuessWho sa:
Too-ticki sa:

Har åkt över Stocksundsbron åtskilliga gånger denna sommar och det är inte en moppe i sikte där utom på cykelbanorna. Inte en kotte vågar sig ut där med tvåhjuling bland bilarna med mindre än att den kan hålla minst 80 km/h som övrig trafik.

- beställa båttaxi

Båttaxi låter kul :)
Kanske inte om man gör det till en vana. Men som något att prova på någon gång iaf.
Vet inte hur viken ser ut, men är det fin miljö, gott väder och man inte har någon tid att passa låter det som att det kan vara trevligt.

Annars antar jag att "den olagliga på gång- & cykelbanan" är det minst dåliga alternativet.
Är det bra sikt och ingen annan i närheten så är det väl inte hela världen om någon far fram i 45km/h på en cykelbana heller.
Men annars får man ju anpassa sig efter omständigheterna så att man kan ta sig fram relativt säkert.
Även med en 25km/h elcykel så kan man inte räkna med att kunna köra 25 överallt, alltid heller.

Disclaimer:
Jag vet inte hur det ser ut på/runt Stocksund.

Jag vet. Höll på att kosta mig livet när en moppe kom mot mig full fart vid södra brofästet på väg söderut på fel sida av bron. Fanskapet bara fortsatte sin färd som om inget hänt. Trött på att riskera livet varje gång man ska ut o cykla en sväng.

26er sa:
Jag vet. Höll på att kosta mig livet när en moppe kom mot mig full fart vid södra brofästet på väg söderut på fel sida av bron. Fanskapet bara fortsatte sin färd som om inget hänt. Trött på att riskera livet varje gång man ska ut o cykla en sväng.

Fel sida av bron? Gång/Cykel-banorna på båda sidorna av Stocksundsbron är dubbelriktade.

nisseson sa:
26er sa:

Fel sida av bron? Gång/Cykel-banorna på båda sidorna av Stocksundsbron är dubbelriktade.

Ja, du ser. Ett fel till. I synnerhet när idioter skär blinda kurvor på fel sida som den här gjorde.

26er sa:
nisseson sa:
26er sa:

Ja, du ser. Ett fel till. I synnerhet när idioter skär blinda kurvor på fel sida som den här gjorde.

Nja, jag tycker att dubbelriktning är helt ok på bron, det finns rimligt med plats. Jag hade ogillat att tvingas snurra genom Bergshamra varje morgon på väg till jobbet och behövt korsa Norrtäljevägen två gånger i onödan om enda alternativ att cykla söderut var på västra sidan. Det försvarar dock så klart inte moppeförarens beteende om denne skar blinda kurvor.

26er sa:
Jag vet. Höll på att kosta mig livet när en moppe kom mot mig full fart vid södra brofästet på väg söderut på fel sida av bron. Fanskapet bara
fortsatte sin färd som om inget hänt. Trött på att riskera livet varje gång man ska ut o cykla en sväng.

Jag kan förstå det. De flesta har väl haft någon nära ögat situation någon gång.
Men om de händer väldigt ofta så låter det som att något är fel. En dag tar turen slut...
För de flesta som ofta har nära ögat situationer så har de nog saker i sitt eget beteende att ändra på.
Men om det verkligen inte är så, så kanske man bör undvika de utsatta områdena, kanske flytta.
När man ger sig ut på morgonen så bör man ha högre odds att klara sig hem helskinnad än om man hade spelat rysk roulette.
Lite spänning i livet kan ju vara bra, men om man frekvent ska behöva frukta för sitt liv så låter det som att det kan vara väldigt stressande/påfrestande.

26er sa:

Har man god sikt och det inte kommer någon så tycker jag att det är okej att skära kurvor.
Om kurvorna är skymda så man inte ser om/vad som kommer så ska man hålla sig på sin sida av vägen.

Du kanske får delta i fler cykeltävlingar och om det finns enkelriktade "cykelbanor" och spår.

Som för de som gillar att köra bil/motorcykel så finns det motorbanor där det är enkelriktat så att man inte behöver oroa sig för mötande trafik.
För cykel så, ja åtminstone downhillspår är enkelriktade.
Finns det några andra former av banor för cyklister som är enkelriktade?
Velodromer.
Något mer?

Men det är så klart svårt att använda särskilt anlagda banor för nyttocyklingen, som att ta sig till jobbet, affären, etc.

Fast det hade varit rätt coolt om man hade bott på toppen av ett berg och har jobbet strax nedanför berget (med möjlighet att låsa in cykeln) och något bra downhillspår ner och sen om man kan åka lift upp på hemvägen. :D

guesswho, man vill ha lägre odds, inte högre. är omvänt proportionellt till chans.

vi skär alla kurvor hela tiden, även ni.

dubbelriktade cykelbanor är ett oskick, infört av lata och snåla samhällsbyggare, som anslår 1 procent av en vägbudget till ett trafikslag som gör 9 procent av pendlingsarbetet. de är en viktig anledning till att det är cirka 4 gånger farligare att cykla en given sträcka jämfört med bil.

Är väl ytterst få cykelbanor som explicit är enkelriktade? Har för mig att det var ngn diskussion om det tidigare och slutsatsen var att om det inte finns explicita förbudsskyltar är cykelbanorna (och GC-banorna dubbelriktade oavsett vilka målade symboler som må finnas på asfalten. Dock kan det ju vara grovt olämpligt att cykla åt ett visst håll även om det inte är explicit förbjudet.

Jag har gjort ett helt ovetenskapligt test - race om man vill - mellan en klass 1-moped (45 km/h, får inte använda cykelbanor) och en klass 2-moped (25 km/h, måste använda cykelbanor där det finns). Båda följde såklart trafikreglerna, men mellan typ Orminge och Danvikstull (ca en mil bilvägen) tog det exakt lika lång tid för båda fordonen. Självklart går det fortare med en klass 1 ju färre trafikljus och ju mindre trafik det är, men i stadstrafik är inte fördelarna jättestora med en klass 1-moped jämfört med klass 2. Då borde heller inte fördelarna med en 45 km/h mopedregistrerad elcykel vara så stora över en "vanlig" elcykel.

Det där beror ju helt på var man cyklar/kör. Elcyklar är ju bra på ställen där man kommer lättare fram som cyklist än mopedist/bilist. Om man bara kör på en glest trafikerad väg så är mopeden bättre.

Det som skulle vara väldigt bra men som jag inte tror kommer införas är att man kan få köra i kanske 45 km/h i timmen på bilvägar men 25 km/h i timmen på cykelvägar. Då har vi ett attraktivt transportmedel på många ställen.

I sverige är det ju dock så vanligt att klass-1 mopeder kör olagligt på gång och cykelvägar så det kanske inte ens är någon vits att försöka fomalisera några regler...

Jag är väl dock lite skeptisk till elcyklar som går i 45 km/h. En cykel är endå inte väldigt stabil och säker i hög fart for oerfarna och bromsar och annat fungerar inte alltid optimalt. Inte väldigt bra att flyga över styret vid en panik bromsning eller inte kunna bromsa nestan alls i 45 km/h.

kais01 sa:
guesswho, man vill ha lägre odds, inte högre. är omvänt proportionellt till chans.

vi skär alla kurvor hela tiden, även ni.

Ja så kanske det är ja... Du förstod åtminstone vad jag menade. :)
Skära kurvor, ja alltså är det fritt så gör jag det. Är sikten skymd så försöker jag undvika det.
Jag är inte paragrafryttare. Men försöker ta mig fram på sätt så att "may the odds be ever in your favor"

görveln sa:
Jag är väl dock lite skeptisk till elcyklar som går i 45 km/h. En cykel är endå inte väldigt stabil och säker i hög fart for oerfarna och bromsar och annat fungerar inte alltid optimalt. Inte väldigt bra att flyga över styret vid en panik bromsning eller inte kunna bromsa nestan alls i 45 km/h.

Att göra cyklar som är kapabla att framföras i 45km/h är väl inget jätteproblem. Inkl att ha tillräckligt kraftfulla bromsar.
Personer som har väldigt liten erfarenhet av tvåhjulingar på såna cyklar kan bli problem ja.
Samt att många kanske inte har så bra omdöme över var det är lämpligt och var det inte är lämpligt att fara fram i 40+.
Går ju att göra på en vanlig trampcykel också. Men inte alla som orkar upp i 40km/h på platten, än mindre orkar hålla det någon längre sträcka.

zanoii, vilket klockrent test. att tvingas ut i biltrafiken med alla omvägar och rödljus är verkligen ingen garant för bra genomsnittsfart.

att undvika rödljus känns ju alltid bra, har nyligen titrerat fram ljusfri framfart sundbybergs station-täby centrum. dock brukar det oftast bli så att man strax hinner ifatt och passerar de färgblinda cyklister som likt smygande katter på lagvidrigt sätt passerar korsningar där man väntar på grönt. det blir lite intervallträning sådär.

de vanliga elcyklarna passerar man ju hela tiden, men hornen kan ju växa när det någon gång istället passerar en uppenbart trimmad elcykel. dock brukar det sedan inte vara några större problem att hänga på ens med en tvåväxlad brompton. det är i stadsmiljö helt enkelt svårt att öka farten mer än vad en vanlig cykel förmår. längs en milslång och kanske backig förortsled kan det te sig annorlunda.

GuessWho sa:
Too-ticki sa:

- beställa båttaxi

Det låter som att Sverige skulle kunna införa den nederländska cykel- och mopedbanan, där även motsvarande moped klass 1 är tillåten.

Vid närmare eftertanke så tror jag det vore en sketadum idé att införa "CM-banan". Kommunerna skulle missbruka den regleringen å det grövsta i avsikt att få klass 1-mopederna ur vägen för biltrafiken. Det finns ingen gräns för hur smala ytor kommunerna skulle kunna skylta upp till dubbelriktad CM-bana.

ja det är nog en dålig ide så länge inställningen till cyklars infrastruktur ser ut som den gör. nämnda stocksundsbro är ju rena skämtet när det gäller bredd för möte. och otänkbart som det låter, angränsande överkorsningsbroar är ännu smalare.

men mer elakartad är tranebergsbron, för där hade man ändå en bra chans att förbättra när man för några år sedan gjorde den kraftigt breddad med tom en ny bro för bilarna. för cyklar tar man bort ena sidan, tränger ihop till en dubbelriktad gc-bana som är så smal att den inte kan betecknas annat än farlig.

som sagt, vilka skämt. inte konstigt att folk skräms från att cykla. vi som kör snabbt har ett särskilt ansvar att ta hänsyn till de ovana cyklisterna som vinglar fram på dessa undermåliga transportleder. att släppa in speedbikes där kan inte vara bra.

NAnders sa:
Det finns ingen gräns för hur smala ytor kommunerna skulle kunna skylta upp till dubbelriktad CM-bana.

Dagens visdomsord. Och är det inte smalt från början kan man alltid låta lite buskar eller annan växtlighet göra jobbet istället.

kais01 sa:
zanoii, vilket klockrent test. att tvingas ut i biltrafiken med alla omvägar och rödljus är verkligen ingen garant för bra genomsnittsfart.

att undvika rödljus känns ju alltid bra, har nyligen titrerat fram ljusfri framfart sundbybergs station-täby centrum. dock brukar det oftast bli så att man strax hinner ifatt och passerar de färgblinda cyklister som likt smygande katter på lagvidrigt sätt passerar korsningar där man väntar på grönt. det blir lite intervallträning sådär.

de vanliga elcyklarna passerar man ju hela tiden, men hornen kan ju växa när det någon gång istället passerar en uppenbart trimmad elcykel. dock brukar det sedan inte vara några större problem att hänga på ens med en tvåväxlad brompton. det är i stadsmiljö helt enkelt svårt att öka farten mer än vad en vanlig cykel förmår. längs en milslång och kanske backig förortsled kan det te sig annorlunda.

Nä, det här är ju ett praktexempel på att man bör undvika trafikljus: https://www.cyklistbloggen.se/2016/12/tio-sekunder-gront-och-nittio-rott-racker-for-cyklister/

Grattis till ditt trafikljusfria stråk, inte alla förunnat!

nästan överraskad själv att man kan ta sig så långt utan trafikljus.

bloggaren borde hålla sig borta från götgatspuckeln, där det för övrigt råder 5kmh fartgräns för cyklar, och istället köra nästa parallella väg ett kvarter västerut. man svänger över till den mitt i backen.

den leder ner över medborgarplatsen, passera medborgarhuset längs dess västra vägg, sedan kör man ut på folkungagatan tillbaks till götgatan och kan vid rött leda cykeln till höger över hörnet in på götgatan söderut. tre illa koordinerade rödljus ersatta med noll.

ta det lugnt över medborgarplatsen, mycket skärmläsande barnvagnsförare där. inte bästa stället för en all-in på speedbike.

I och med att den är klassad som EU-moped behöver den obligatorisk försäkring på över 2000 kr per år.
Till skillnad mot en vanlig EU-moppe går den inte framåt om man inte trampar.
Så man har bibehållit den begränsning som krävdes för vanliga elcyklar där trampning krävdes
för att godkännas som cykel men trots att man betalar massor för att nu åka moped så är man
kvar med bägge benen i cykelträsket ! Upp till 45 km/h så länge man snurrar med pedalerna !

elmoped sa:
I och med att den är klassad som EU-moped behöver den obligatorisk försäkring på över 2000 kr per år.
Till skillnad mot en vanlig EU-moppe går den inte framåt om man inte trampar.
Så man har bibehållit den begränsning som krävdes för vanliga elcyklar där trampning krävdes
för att godkännas som cykel men trots att man betalar massor för att nu åka moped så är man
kvar med bägge benen i cykelträsket ! Upp till 45 km/h så länge man snurrar med pedalerna !

Med tanke på det låter NS1 som ett bättre fordon på alla sätt. Snabbare, starkare och mer lämpad för farten på vägen. Oki - lite dyrare, men håller gissningsvis bättre.

http://www.kopenscooter.nu/sv/moped/niu-n1s-civic-45km-h-vit.html

Ta det lugnt!? Trams! Detta är nya tider nu. Allt ska hända omedelbart! Och man ska förstås bli supertränad samtidigt som man inte behöver riskera att bli svettig. Att duscha tar ju tid och då kan saker inte ske omedelbart.

GoranS sa:
Ta det lugnt!? Trams! Detta är nya tider nu. Allt ska hända omedelbart! Och man ska förstås bli supertränad samtidigt som man inte behöver riskera att bli svettig. Att duscha tar ju tid och då kan saker inte ske omedelbart.

Ja...
Nu har ju tillockmed värlseliten i CX förstått att elassisterat är receptet för bästa träningseffekt.

Lars.E sa:
GoranS sa:

Ja...
Nu har ju tillockmed värlseliten i CX förstått att elassisterat är receptet för bästa träningseffekt.

Tävlingseffekt i de fallen... "Train low race high" har fått en ny innebörd...

Bengt-re sa:
Lars.E sa:
GoranS sa:

Ja...

+ Race high säger du?? => https://www.grownrogue.com/grown-rogue-sponsors-cycling-team/

NLC sa:
Bengt-re sa:
Lars.E sa:
GoranS sa:

Ja...

+ Race high säger du?? => https://www.grownrogue.com/grown-rogue-sponsors-cycling-team/

Oj... Frågan vad som är värst...

gixxertina sa:
Ny här! Har tittat på biltemas speedbike ett tag. Slog nästan till på den men det blev en annan . https://dam.media.xxlsports.com/9377916092446_1133523_eSpresso_600_W_M179705_jpg.jpg

Ska bli intressant det här. Har mc körkort. Men behöver något som ger lite träning men som inte är tokjobbigt.

Det är en jättebra ide! Jag har exakt samma upplägg och det har blivit mer cykel än någonsin senaste året. Pendlat varje dag året runt. När det är -10 eller så brukar jag välja att jobba lite extra själv för att få upp värmen. Sitta stilla och frysa på MCn hinner man på sommarn :)

Det är nog ett bättre köp än biltemas, absolut. Fast jag vet inte om det här är det bästa forumet tyvärr, mycket fördomar och framtidsoro bland de mest högljudda.

dr-m sa:
gixxertina sa:
Ny här! Har tittat på biltemas speedbike ett tag. Slog nästan till på den men det blev en annan . https://dam.media.xxlsports.com/9377916092446_1133523_eSpresso_600_W_M179705_jpg.jpg

Ska bli intressant det här. Har mc körkort. Men behöver något som ger lite träning men som inte är tokjobbigt.

Det är en jättebra ide! Jag har exakt samma upplägg och det har blivit mer cykel än någonsin senaste året. Pendlat varje dag året runt. När det är -10 eller så brukar jag välja att jobba lite extra själv för att få upp värmen. Sitta stilla och frysa på MCn hinner man på sommarn :)

Det är nog ett bättre köp än biltemas, absolut. Fast jag vet inte om det här är det bästa forumet tyvärr, mycket fördomar och framtidsoro bland de mest högljudda.

Finns säkert något moppeforum där dylika diskussioner passar bättre.

dr-m sa:
gixxertina sa:

Inget nytt med mopeder. De har haft sin storhetstid. Det enda nya att vissa använare tror att det är cyklar.

Bilagor

• SAM_7135.JPG
    SAM_7135.JPG
    161.7 KB · Besök: 167
Tillbaka
Topp