Biltema trainer

Kaijan

Aktiv medlem
Biltema trainer
Nån som provat Biltemas trainer?
27-277_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=49852

Biltema trainer
Det är lite Tacx stuk över B-temas trainer. Dels den böjda stålramen och dels åtdragningsskruvarn som är väldigt Tacxlika.

Jag har inte testat den själv men vad kan gå fel med en trainer. Möjligtvis kanske den har högre driftsljud än märkestrainarna. Sedan står det inget mer om magnetmotståndet än att det har fem lägen. Kanske den inte ger tillräckligt med motstånd på högsta läget för dig Kaijan som är så åkstark:-)

Men det finns väl inte så många tillverkare av trainers runt världen. Så möjligtvis kan den komma från en välkänd tillverkare, fast nu i Biltemakläder.

/Anders

Biltema trainer
Passar den även till mtb däck? kanske en dum fråga men jag har 0 erfarenhet av såna här manicker, så jag chansar och hoppas på överseende.

Senast redigerad av en moderator:
Biltema trainer
När det är -10 ute vill inte jag cykla ute..Men det bästa med att cykla inne är att man slipper cykeltvätt.=)
Har tvättat cykeln ren å hängt upp den på väggen..Efter 08:an
Har en trist förkylning som jag jagade bort veckan innan 08:an med Echinagard.
Men regnet under 08.an gjorde att den fick fäste nu.Snörvel
Men nu gör det inte så mycket då tävlingssäsongen är över

Biltema trainer
Vem vågar prova BT-trainern först? Helt klart ett attraktivt pris...om den funkar. Är väl typ halva priset mot andra liknande maskiner?? Det vore inte helt fel att ha en framför TV'n de där kvällarna med snöblandat regn, gärna underkylt och snålblåst.

//jns

Biltema trainer
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
>
> När du ändå är på Biltema köper du ett sådant här
> däck:
> Kostar 50,- och borde duga till trainer iaf. :)
>

Dessa är finfina asfaltdäck. Grabben har haft dem,
och jag har testat dem: Kapade 5-10 min på varvtiden
till jobbet. Bra grepp i kurvorna!

/Bjarne

Biltema trainer
Jag är glad. för jag hittade en begagnad ELITE-trainer använd 2ggr av en brat på öhfre östermalm för 500.-
Ibland har man tur, och då blir man glad.
lev väl

<http://www.maxhjalmar.com>

Biltema trainer
Jo det går nog att hitta en hel del begagnade trainers.

Många tänker: Nu j**lar ska jag tjacka en trainer och cykla inne hela vintern och vara i grym form på våren.

Så kommer de hem med sin nya fina (dyra?) trainer, spänner fast cykeln och börjar trampa.
Efter fem min blir de dock varse om hur tråkigt och trist det är att sitta och mala i vardagsrummet.
De ger kanske trainern en chans till. Men nä, inte ens denna gång blev det lika roligt som att vara ute i den riktiga naturen och cykla.

Så antingen ställer de in trainern längst in i garderoben eller så sätter de ut en annons.
När det sedan ringer spekulanter och frågar varför han säljer, svarar han: -Ah du vet, mycket att göra på jobbet så jag har ändå aldrig tid att använda trainern. Jojo....

/Anders (som älskar att traina, NOT)

Biltema trainer
Det som är bäst med trainers (eller "trainrar" på svenska?) är att man kan köra distans med låg puls. Jag saknar den möjligheten nu när jag är ute. Det brukar gå bra i en kvart sedan tittar man till på pulsmätaren och är "way beynd the limit". Jag kan inte hjälpa det, antingen är det en annan cyklist som passerar och som man bara måste köra ikapp eller så är det trafikrytmen som får en att hålla högre tempo för att inte bli påkörd.

I skogen är det ju ännu värre så det ska vi inte tala om, där är det omöjligt att köra lågpulsträning eftersom man måste vara aggressiv för att kunna hålla flytet.

Biltema trainer
Fy faaan!! Distanspass på trainer? Hur orkar du? Man får ju stålsätta sig för att klara av en dryg timme på trainern. Nä, en timme åt gången får räcka när man masar på trainer.. Distanspass skall skötas utomhus.. :)

Biltema trainer
Som John Stamstead (stavning?) sa: När man kan sitta på trainern i 4 timmar och stirra in i en vit vägg, då har man det psyke som krävs för att stå ut med långtävlingarna (Idita sport till exempel).

Biltema trainer
Distans på trainer fungerar faktskt ganska bra med bordsfläkt och TV. istället för att sitta i soffan så.
Jag hade tänkt att jag skulle ha cyklat på trainer och tittat på hela vasaloppet... men förkylning stoppade det.

2005 års vasalop skall jag titta på och cykla :-P

Biltema trainer
jo jag förstår att man inte använder trainern mer än "nödvändigt", dvs när det är kallt eller står som spön i backen.

intervaller är enligt min mening trainerns perfekta ändamål, iaf för mig som har väldigtsvårt att sitta för länge på den då jag inte har någon tv eller liknande i närheten av trainern o det skitar ner rätt rejält när man kör trainer :S all olja som naturligt "rinner av" på vägen rinner av på golvet istället, därför får den stå i garaget.

Biltema trainer
Bra, även jag vill veta hur Biltematrainern funkar. Jag tycker det största problemet för mig är om jag skulle sitta och mala och veta att grannarna lider. Mina grannar är trevliga sådana och jag vill inte försämra relationerna med dem.

I sammanhanget måste jag ju naturligtvis lägga till att jag ju inte har testat tranier men som sagt så har jag upptäckt att jag aldrig tränar distans, när jag är ute med Hofvet t.ex. så ligger min snittpuls alldeles för högt för att kallas distans (har min nyinköpta pulsmätare avslöjat för mig efter ett års träning utan sådan). Ofta så blir det uppåt 70-90% av maxpuls innan ledaren släpper fältet fritt på fartsträckorna...Det är alltså just distansträning som jag saknar och tror inte jag skulle ha något emot att sitta framför teven på cykelsadel om kvällarna den mörka årstiden men det vet man aldrig.

Biltema trainer
Vad jag vill se är Kreitler rollers...

ch-bars.jpg

...kopplade till en AC generator som driver en hemmabio. Lägg till en manik som är kopplade till en HRM på Roberto Vacchi, så att motståndet ökar beroende på hans hjärtslagsfrekvens när han kommenterar cykeltävlingar. Om man slappnar av, så dör bilden. Tänk på att har tittat på Paris-Roubaix i år med en sådan grej!

Biltema trainer
Daner Skrev:
> Vad jag vill se är Kreitler rollers...
>
>
>
> ...kopplade till en AC generator som driver en
> hemmabio. Lägg till en manik som är kopplade till
> en HRM på Roberto Vacchi, så att motståndet ökar
> beroende på hans hjärtslagsfrekvens när han
> kommenterar cykeltävlingar. Om man slappnar av, så
> dör bilden. Tänk på att har tittat på
> Paris-Roubaix i år med en sådan grej!

Tänk va tokigt:-DD

Biltema trainer
Jag har Tacx rullar, med magnetmotstånd. Helt klart roligare än att sitta fast i en trainer, nu kan man åka av och vurpa om man inte håller koncentrationen uppe. Tänk er att man spurtar upp i 45-50km/h på rullarna och slinter av, då blir det som Gevalia reklamen rätt i hos grannen...."när du får oväntat besök"! :-D

Jag kör rätt sällan på rullarna, med racer då, men det händer väl 3-4ggr under vintern. Annars föredrar jag att sticka ut och cykla i skogen, även på vintern. Om det sen är 0C, blött och mörker eller -10C och snö/is, det gör inget. Det är så otroligt mycket roligare att komma ut än att sitta inne och trampa. Det häftigaste som finns är att köra en teknisk svår runda(som Red Devil) i mörker och med pannlampa i värsta vädret. Man flyttar helt enkelt sina toleransnivåer för väder och vind, likaså övas tekniken upp. Efter det framstår +5C och regn som riktigt bra väder! :-)

/Leo

Biltema trainer
Leo Skrev:
> Man
> flyttar helt enkelt sina toleransnivåer för väder
> och vind, likaså övas tekniken upp. Efter det
> framstår +5C och regn som riktigt bra väder! :-)
>
> /Leo
>
>
> -----------------------------------
> ...man lever bara en gång...

Så sant. Kunde inte skrivit det bättre själv.

Biltema trainer
Som nybliven MTB:are så antog jag utmaningen att cykla MTB Vättern. Iförrgår kom chefen och ville ha med mig på landvägsvättern. Tackade ja och körde igår till Biltema och köpte deras racer och trainer. Jag vet att det finns många synpunkter på deras cyklar men jag tycker den ser bra ut, även trainer för den delen. Förstår inte vad som skiljer den från ex. cykelcitys för 1600:-
Förresten, tror ni att jag har hoppat i den där tunnan som är känd för att vara alldeles galen när jag antog dessa utmaningar? Klara man att träna sig från istort sett noll till Vätternkapacitet på dessa månader?
Har någon frågor ang. trainer så fråga..
/Claes

Biltema trainer
Hobb Skrev:
> Förresten, tror ni att jag har hoppat i den där
> tunnan som är känd för att vara alldeles galen när
> jag antog dessa utmaningar? Klara man att träna
> sig från istort sett noll till Vätternkapacitet på
> dessa månader?

Du är inte i den galna tunnan. Det är ju gott om tid kvar. Jag började cykla sommaren 2002, vägde nog uppåt 15 kilo för mycket våren 2003, och jag klarade VR 2003 rätt OK med mindre än 100 mil i benen. Det största hindret sitter i huvudet, det hjälper om man gillar att cykla. :)

Lycka till med träningen och rundan!

/Anders

Biltema trainer
Hobb Skrev:
> Som nybliven MTB:are så antog jag utmaningen att
> cykla MTB Vättern. Iförrgår kom chefen och ville
> ha med mig på landvägsvättern. Tackade ja och
> körde igår till Biltema och köpte deras racer och
> trainer. Jag vet att det finns många synpunkter på
> deras cyklar men jag tycker den ser bra ut, även
> trainer för den delen. Förstår inte vad som
> skiljer den från ex. cykelcitys för 1600:-
> dessa månader?
> Har någon frågor ang. trainer så fråga..
> /Claes
>

Har en jobbar kompis som körde Vätternrundan på en lånad hoj,och hade inte cyklat på ca2år!=)

/Fredde

Biltema trainer
Hobb Skrev:
> Som nybliven MTB:are så antog jag utmaningen att
> cykla MTB Vättern. Iförrgår kom chefen och ville
> ha med mig på landvägsvättern. Tackade ja och
> körde igår till Biltema och köpte deras racer och
> trainer. Jag vet att det finns många synpunkter på
> deras cyklar men jag tycker den ser bra ut, även
> trainer för den delen. Förstår inte vad som
> skiljer den från ex. cykelcitys för 1600:-
> dessa månader?
> Har någon frågor ang. trainer så fråga..
> /Claes
>
Är trainern någorlunda tyst? Blev nyfiken på vilken cykel du köpte, vad tyckte du om den osv? Har precis samma tankar som dig angående Vätternrundan nästa år. Kan en Biltema racer + Trainer vara räddningen????
Tacksam för svar

Biltema trainer
Biltemaracern har en sak som talar emot den - den finns bara i en storlek. Och storleken är viktigare än vilka komponenter det sitter på cykeln. Passar den så kanske den är ett OK köp.

Biltema trainer
kompass_ol Skrev:
> Är trainern någorlunda tyst? Blev nyfiken på
> vilken cykel du köpte, vad tyckte du om den osv?
> Har precis samma tankar som dig angående
> Vätternrundan nästa år. Kan en Biltema racer +
> Trainer vara räddningen????
> Tacksam för svar
>
Jag köpte Tiogan för 2990:-, har inte testat den mer än et par km på trainer, kom hem med den igår.
Jag har meckat med det mesta, dock inte med cyklar precis men jag tyker den verkar vara bra. Åtminstone till det priset. Nyfiken på vem som tillverkar ramen.
Ang. trainern. Lite brummande hörs det ifrån den men det gör det säkert från alla sådana..
Jag ska för säkerhets skull hälsa på alla som kör med en Biltemaracer på Vätternrundan, det kan ju var du.. :-)

jomper Skrev:
> Biltemaracern har en sak som talar emot den - den
> finns bara i en storlek. Och storleken är
> viktigare än vilka komponenter det sitter på
> cykeln. Passar den så kanske den är ett OK köp.

Exakt. Det kan vara ett problem. När jag var i affären och provsatt så kändes det helt naturligt. Styret "hamnade" i händerna. Antagligen var det rätt till just mig

Skulle jag efter ett tag (och det vill jag säkert) byta cykel så kan man behålla denna som en motionscykel, dessutom billig sådan.

/Claes

Biltema trainer
-10 är väl inte så farligt att trampa ett tag i =)

Är du äkta Bodensare???

+15°C
Det blir inte varmare än så här i Boden, så vi börjar här;
stockholmarna tar på sig mössor, vinterjackor och handskar.
Bodenborna solar.

+10°C
Göteborgarna försöker förgäves starta upp centralvärmen i sina hus.
Bodenborna planterar blommor i trädgården.

+5°C
Malmöbornas bilar vägrar att starta.
Bodenborna cruisar i en Volvo 240.

0°C
Destillerat vatten fryser.
Vattnet i Luleälven blir lite tjockare.

-5°C
Folk i Skåne håller på att förfrysa.
Bodenborna grillar den sista korven före vintern.

-10°C
Gävleborna sätter på värmen i sina hus.
Bodenborna tar på sig en långärmad tröja.

-20°C
Stockholmarna flyr till Mallorca.
Bodenborna slutar fira midsommar, hösten har kommit.

-30°C
Folk i Malmö dör av kyla och försvinner från jordens yta.
Bodenborna börjar torka tvätt inomhus.

-40°C
Stockholm krackelerar sönder i kylan.
Bodenborna köar vid den lokala hembrännarn.

-50°C
Isbjörnarna börjar evakuera nordpolen.
Militärerna på MekB 19 flyttar sin vinteröverlevnadskurs till senare
i väntan på riktigt vinterväder.

-60°C
Luleälven förfryser. Bodenborna hyr video och stannar inne.

-70°C
Den falska Bodenbon flyttar söderut.
Bodenborna blir frustrerade eftersom det inte går att lagra
brännvinet utomhus.
Militärerna på MekB 19 drar ut i fält.

-183°C
Mikroberna i maten överlever inte.
Renarna klagar över att mjölkarnas händer känns kalla.

-273°C
ALL atombaserad rörelse stannar.
Bodenborna börjar säga till varandra ”Helvete, vad kallt det känns
ute i dag”.

-300°C
Helvetet fryser till is. Boden förklarar sig självständigt

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

OBS ett skämt har inget emot folk från övriga Världen =)

Biltema trainer
Jag vet inte om jag är blind så här halvdragen på natten, men finns det några omdömen om Biltematrainern? Bra/dålig? Tyst? Kvalitet? Funktionalitet? Bättre alternativ till billig penning?

Den är ju billig som få och så finns den på en knapp kilometers avstånd... =o)

Biltema trainer
Finns det någon som testat biltemas och laggt upp någon topic som jag inte hittar?
Jag köpte en biltema till frun och har själv en Elite. Har cyklat på båda och kan skriva en riktig utvärdering och jämförelse om det önskas.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp