Biltemas billiga momentnyckel

Det är ju ingen mikrometerskala på den precis, men det funkar ju att dra vevarmar o.d. som inte kräver moment med 3 decimaler.....

Inget fel med Biltemas verktyg generellt, men den här formen av momentnyckel är sk..t.
Självklart är en manuell skala ett sätt att förstå hur mycket ett moment är.
Biltemas billigaste momentnycklar med en 'klickfunktion' ger inte heller ett exakt nm, men köper man en momentnyckel med rätt arbetsområden d.v.s. en som spänner inom närområdet där du skall dra så får du något som ger rätt bra resultat. drar du då 3-4 skruvar så får du den lika hårt dragna. Det får du inte med en 'manuell' analog manomenter.
Köp en med 'klick-indikator och kom ihåg att nolla den innan du lägger den på hyllan så räcker den i så många år att prisskillnaden är lätt motiverbar.

/putte

Vad ska du ha den till? Jag har en sån till att meka bilen, den duger utmärkt eftersom jag bara drar topplock och annat som ska ha moment som inte är så noga. I Haynesboken till min bil använder dom en av samma typ. Blir du lycklig av att veta att vevarmarna sitter med 32,23 Nm, köp en annan. Tycker du däremot att det räcker om du vet att dom sitter mellan 28 och 35 Nm, slå till på den billiga och lägg resten av pengarna på dyra skruvmejslar, insexnycklar eller annat som verkligen ger valuta för pengarna.

octagon skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad ska du ha den till?
- Att dra med moment, en riktig momentnyckel är inte dyr så det gör ont, men den gör sitt jobb.
En momentnyckel med manuell skala talar om för dig hur hårt du drar, men inte hur hårt skruven sitter.

octagon skrev:
> Jag har en sån till att
> meka bilen, den duger utmärkt eftersom jag bara
> drar topplock och annat som ska ha moment som inte
> är så noga.
- Om du inte har ett motorblock OCH topplock av gjutjärn, så är det knappast något som inte går in under kategorin 'inte så noga'.

octagon skrev:
> I Haynesboken till min bil använder
> dom en av samma typ. Blir du lycklig av att veta
> att vevarmarna sitter med 32,23 Nm, köp en annan.
- Jag blir lycklig av en fin single malt och att njuta av en god havanna. Om det finns behov av att dra vevarmarna med ett exakt moment finns det gott om folk i det här forumet som kan svara på, jag kan det inte, men tvivlar.
Så jag citerar mig själv "Självklart är en manuell skala ett sätt att förstå hur mycket ett moment är" så jag motargumenterar inte med dig om det.

octagon skrev:
> Tycker du däremot att det räcker om du vet att
> dom sitter mellan 28 och 35 Nm, slå till på den
> billiga och lägg resten av pengarna på dyra
> skruvmejslar, insexnycklar eller annat som
> verkligen ger valuta för pengarna.
- En riktig momentnyckel ger valuta för pengarna, en med manuell skala gör det inte, men den är självklart billigare.
Men missförstå mig rätt, jag har svarat på en generell fråga om biltemas billigaste momentnyckel är OK eller inte, inte om det är ett OK substitut för att dra vevarmar.

/putte

Jag har biltemas momentnyckel för större saker, 40-110nm tror jag det var, den funkar än så länge men misstänker att den inte visar eller drar rätt.

För 2-20 nm har jag syntace (würth´s) momentnyckel, DEN är exakt för det är oftast små o känsliga saker som skall dras med rätt moment eller så riskerar man runddragen insexspår eller något annat otäckt.

Vilken del på en cykel tycker ni att det är viktigt att dra med momentnyckel? Visst, tillverkarna skriver i sina manualer hur många Nm man SKA dra med men känns inte det ganska mycket som en juridisk åtgärd?

rekommenderar micros variant för 359:-, den har spannet 2-24Nm eller nåt sånt o räcker bra för det mesta. Klart prisvärd tkr jag, smma feltolerans (4%) som på de dyrare momentnycklarna jag kikat på.

malaka skrev:
> Vilken del på en cykel tycker ni att det är
> viktigt att dra med momentnyckel?

Allt där man drar en stålskruv i dyrt aluminumgods, typ. Nu när jag har en momentnyckel så drar jag styrstammen och vevarmsbultarna med den. jag kanske kommer dra skivbultarna i fortsättningen också.

orienteraren skrev:
> rekommenderar micros variant för 359:-, den har
> spannet 2-24Nm eller nåt sånt o räcker bra för
> det mesta. Klart prisvärd tkr jag, smma
> feltolerans (4%) som på de dyrare momentnycklarna
> jag kikat på.

Helt rätt. Det finns en uppsjö av momentnycklar i spannet 250-400:- som visserligen inte ger exakta moment enligt skalorna, men som befinner sig inom acceptabla feltoleranser. Är man en gör det självare så håller ett dylikt verktyg näst intill for ever, bara man kommer ihåg att släppa momentinställningen till under noll. då mattas inte fjädern i momentnyckeln.

Som sagt kanske overkill för en cykel, men den gör sitt jobb även där.

"Vilken del på en cykel tycker ni att det är viktigt att dra med momentnyckel? Visst, tillverkarna skriver i sina manualer hur många Nm man SKA dra med men känns inte det ganska mycket som en juridisk åtgärd?"
- Jag erkänner direkt att jag har nollkoll där, men åtdragningsvärden där man själv inte kan se att det finns ett självklart behov av precision, kan man gissningsvis tolka som en hint om det skall dras åt hårt för att det inte skall lossna, eller när man anger det i lite mer finmekaniska sammanhang - för att man inte skall dra av/sönder det som skall dras.

/putte

original.jpg

http://happymtb.org/forum/read.php/1/98197/135964#msg-135964

Jag skulle haft den till att dra sadelstolpe, styre o lite sånt. Men med en skala på 0-200NM så får jag bättre känsla själv ju. Jag är pank nu efter att ha köpt cykeldelar för alla pengar så jag får se om jag kan låna av någon tills jag kan köpa en vettig momentnyckel själv :)

Rikard. Det där gör ONT.

Olsson. Är det tomt i lädret så är det. Inget fel att köpa en manometerdragare istället för att köra helt på känn. Min enda intention med att blanda mig i, är att förklara att den inte skall jämföras med en traditionell momentnyckel, då är det skräp, MEN skall du dra något i 20 nm typ, så riskterar du i alla fall inte att behöva ta en 'gör ontbild' typ Rikard ovan.

Tro sen inte att inte jag skulle kunna göra bort mig, med eller utan bra verktyg. Bra verktyg gör halva jobbet, men det räcker inte med dubbla uppsättningar :-)

/putte

Det blev en momentnyckel från Micro för 359:- ändå :) Montera ihop min cykel ikväll så den fick sig ett test. Hur noggrann den är kan jag ju inte avgöra, men den kändes bra att använda.

Intermezzo skrev:
> Rikard. Det där gör ONT.
>

Fast det rikard inte berättar men som står senare i tråden han refererar till är att samma sak senare hände MED momentnyckel...

mytomspunnen skrev:
> samma sak senare hände MED momentnyckel...

Jag som har en gaffel med likadan konstruktion kan även passa på att berätta att jag dragit den ett antal gånger utan momentnyckel utan att något gått sönder.

(fast i och med att jag skrev ovanstående kommer jag väl troligen att dra sönder den nästa gång jag slänger på DH-däcken)

Tillbaka
Topp