Bird Aeris 120

Bird Aeris 120
Bilder från Birds officiella FB-sida som visar de tre färgerna i dagsljus.

Bilagor

• Bird Aeris 120_3.jpg
    Bird Aeris 120_3.jpg
    395.7 KB · Besök: 35
  • Bird Aeris 120_4.jpg
    Bird Aeris 120_4.jpg
    400.5 KB · Besök: 34
  • Bird Aeris 120_5.jpg
    Bird Aeris 120_5.jpg
    423.8 KB · Besök: 38
Senast ändrad:
Bird Aeris 120
Med vilken utrustning? Den stora skillnaden i vad en cykel väger kommer ju inte från valet av ram.

Ramen till den första Aeris var väldigt lätt, men flexig. Nu ska dom vara mindre flexiga, då kanske dom är lite mindre lätta?

Bird Aeris 120
Rattnalle sa:
patten sa:
larsaw sa:
glitch sa:
3520 ink dämpare, through axel bak, samt styrlagerkoppar i storlek ML.

Say what! Vad använde du för rabattkod för att få till det priset?

kg är nog rabattkoden!
g snarare.

Hur ni får det till pengar fattar jag inte.

haha ja g är nog mer korrekt. Förstår det heller inte, vet inte om de är ironiska eller inte :p

Bird Aeris 120
Men hallååååå ni som byggt klara era hur är de att köra på då? Väntar på min boostinator för att kunna fixa klart bakhjulet. Annars är allt redo för premiär:)

Kan meddela att det är tight med gammalt HTII vevparti tredelat med mittenklingan bytt till 30t och bash längst ut (ingen lillklinga).
Enligt Bird helt ok dock men större än 30T är bara att glömma med gammalt vevparti.

Senast ändrad:
Bird Aeris 120
Intressant. På sambons Aeris (gamla sorten men senare version) varnade de vid beställning för att de visst råkat bredda ramen så att det inte längre gick att montera framväxel/lillklinga. Men det är rätt goda marginaler till framklingan på 32t.

Bird Aeris 120
20170129_100435.jpg

Fågelpremiär! Köpte en ML som var spot on för mina 181 cm och 86 i grenmått med en 60 mm stam.
Bra driv och klättrade finfint.
Tyvärr lite isigt så man fick hålla igen lite men riktigt lovande.
Trodde den skulle kännas mycket större men tvärtom supersmidig.

Bird Aeris 120
phpoker sa:
Har någon koll på hur mycket en aeris 120 kan tänkas väga?

Hej! Min Aeris 120 stl L väger 13,7 kg enligt en kanske inte allt för exakt resevåg. Vikten inkluderar en Pike RC + Delux RT Debonair, E1900-hjul med Maxxis High Roller II/Agressor, SLX kassett, växel och bromsar, RF Aeffect vevparti, stam och styre, RF Chester-pedaler och en RF Ride sadelstolpe + Fabric Scoop-sadel. Enskilda delar har jag inte vägt.

IMAG6374.jpg

Trots sin storlek (den är lång!) känns den lätt och smidig.

Bird Aeris 120
Gilljam sa:
phpoker sa:
Har någon koll på hur mycket en aeris 120 kan tänkas väga?

Hej! Min Aeris 120 stl L väger 13,7 kg enligt en kanske inte allt för exakt resevåg. Vikten inkluderar en Pike RC + Delux RT Debonair, E1900-hjul med Maxxis High Roller II/Agressor, SLX kassett, växel och bromsar, RF Aeffect vevparti, stam och styre, RF Chester-pedaler och en RF Ride sadelstolpe + Fabric Scoop-sadel. Enskilda delar har jag inte vägt.

Trots sin storlek (den är lång!) känns den lätt och smidig.

Handvågen säger att min ML ligger på dryga 13 kg. Skulle tro typ 400-500 g under din. Ska försöka väga vid tillfälle. Har lättare hjul och däck och xt.

Bird Aeris 120
Fem snabba!

* Jag har fått hem min äntligen (sen pga restade DT-fälgar & Nav)
* Jag har monterat hisspinne och pillat bort hälften av klistermärkena från fälgarna
* Jag har rullat fyra varv runt tomten och insett att jag kanske skulle haft en Medium/Long istället för Medium
* Jag har svurit över bihåleinflammation och förkylning som aldrig ger sig!
* Jag har inte vägt den än, men vikten känns "manlig"

Jag hoppas att den initiala känslan av att den är för liten är pga att jag har min gamla 29'a som måttstock. Aeris'en har ju trots allt längre reach och hjulbas men är betydligt lägre och tightare i alla andra hänseenden.

Bird Aeris 120
Min Aeris 120 M/L trillade in i för knappt en månad sedan med konfiguration GX11 Buildkit med Pike RCT3, Delux RT3, Guide RS bromsar och E1900 hjul.

Känns riktigt bra men pga dagisbaciller från helvetet och alldeles för mycket is på stigarna så har jag bara kört 3 lugna rundor. Har dock ett grymt irriterande skramlande som jag tror kommer från slangen till frambromsen.

Bilagor

• 2017-01-25 12.03.57-1.jpg
    2017-01-25 12.03.57-1.jpg
    415.9 KB · Besök: 24
Bird Aeris 120
NickeNo sa:
Min Aeris 120 M/L trillade in i för knappt en månad sedan med konfiguration GX11 Buildkit med Pike RCT3, Delux RT3, Guide RS bromsar och E1900 hjul.

Känns riktigt bra men pga dagisbaciller från helvetet och alldeles för mycket is på stigarna så har jag bara kört 3 lugna rundor. Har dock ett grymt irriterande skramlande som jag tror kommer från slangen till frambromsen.

Hur lång är du och hur är du byggd? Armar som en apa, ben som en flamingo eller bara lagom proportionerligt?

Bird Aeris 120
kalis sa:
NickeNo sa:

Hur lång är du och hur är du byggd? Armar som en apa, ben som en flamingo eller bara lagom proportionerligt?

Jag är 180 och enligt min egen bedömning "lagom" proportionerligt dvs normal långa extremiteter. :) Tycker M/L blev perfekt för mig.

Bird Aeris 120
Är fortfarande hängig så har bara tagit en tur i området och känt efter lite. Är 178cm kort med lagom långa armar och i storlek Medium känns den bra även om det finns en tendens att dunka i knäna vid tajta klättringar.

Får känna mig för helt enkelt, men ett byte till större rakt av blir det inte iallafall.

1486816168455.jpg

Bird Aeris 120
Vad kör ni för längd på styrstammen på era Aeris 120?

Jag kör 60 mm nu men ska nog byta till kortare.
Mailade lite med bööööörd som sa att ramen designats kring en 40 mm styrstam så min 60 är lite i överkant menade dem.

Bird Aeris 120
Så! Första turen i skogen avklarad, om än väldigt lugn och stillsam pga efterdyningarna av långförkylning.

1487428813837.jpg

1487428800481.jpg

Det kommer nog bli en angenäm bekantskap, det är jag övertygad om. Är dock inte lika övertygad om att jag valt rätt växelsystem, SRAM NX suger ju så hårt jämfört med t.ex Shimano XT.

Bird Aeris 120
kalis sa:
Så! Första turen i skogen avklarad, om än väldigt lugn och stillsam pga efterdyningarna av långförkylning.

Det kommer nog bli en angenäm bekantskap, det är jag övertygad om. Är dock inte lika övertygad om att jag valt rätt växelsystem, SRAM NX suger ju så hårt jämfört med t.ex Shimano XT.

Xt är ju "värre" :) byt reglaget till ett värre vettja. Typ xx1 bör ju passa?

Bird Aeris 120
NickPick sa:
kalis sa:

Xt är ju "värre" :) byt reglaget till ett värre vettja. Typ xx1 bör ju passa?

Jag hade helt glömt hur mycket jag verkligen gillar att kunna växla med pekfingret samt att kunna hoppas flera steg i ett klick.

Sen var ju NX inte så snärtigt som jag fått intrycket att det skulle vara, mer typ "åååheeej, nu växlar jag snaaaart...."

Jaja, jag kör väl sönder NX en och byter tillbaka till Shimano sen tror jag.

2017-02-1808.25.011.jpg

Tillbaka
Topp