Blink+fast lagligt?

Blink+fast lagligt?
än en gång; det finns iofs problem i biltrafiken, men cykelbanorna är nästan värre, även om en krock inte leder till döden. alltför många blindstyren där. även på rakor men mest i svängar. vissa mååste ju ta ut hela cykelbanebredden då. potentiellt möte? ööh, tänkte inte på det.

nämnda stadsgården igår morse och cykelpendling ut från stan i motvind och regn, många motkörande cyklister med god fart i sin medvind.

säger allt.

Blink+fast lagligt?
kais01 sa:
det blir mindre farligt med en blinkande bredvidlampa, inte mera farligt. effekten är tydlig.

jag vill ju inte irritera dig och andra trafikanter i onödan, men i det här fallet har det visat sig vara en acceptabel bieffekt för att undvika ständigt återkommande farliga situationer.

du henrik med din örnblick upptäcker mig säkert varje gång vi möts även om jag har stadigt sken, men det gäller tyvärr inte övriga cyklister i tillräcklig utsträckning.

Det är farligt, olagligt och onödigt med blinklampa.

Inte undra på att folk kör på cyklister avsiktligt när de bryter emot lagen och dessutom uppträder irriterande.

Blink+fast lagligt?
så är det bengt.

men vi är alltså några som the hard way upptäckt att alternativet stadigt ljus är i vissa miljöer är ännu sämre. bäst att istället stanna hemma tycker många. och gör det tyvärr.

tråden flaggar för kompromissen blinkande bredvidlampa. ett acceptabelt avsteg från det happykorrekta och lagligt påbjudna tycker iaf jag.

sämst vid möte är iaf en skogslampa ställd högt på full blås. där har man något trafikmiljöfarligt på riktigt att irritera sig på.

Blink+fast lagligt?
kais01 sa:
sämst vid möte är iaf en skogslampa ställd högt på full blås. där har man något trafikmiljöfarligt på riktigt att irritera sig på.
Den som kör med det tycker nog det är ett acceptabelt avsteg från det happykorrekta och lagligt påbjudna. Bara för alla andra att acceptera.

Blink+fast lagligt?
Det jag utläser av tråden är att de som kör med blink fram är också de personer som oftast anser att de utsätts för farliga situationer i trafiken, medan de som kör med fast inte upplever samma problem i samma utsträckning. Har det att göra med att de som kör med fast sken är lite mer uppmärksam på dina medtrafikanter? Medan de med blink alltid ska hävda sin rätt i trafiken och pressar sig fram där det kanske skulle vara smart med en inbromsning, väjning eller liknande? Det i sig skulle kunna ses lätt egoistiskt, precis som tidigare nämndes att köra med blink är egoistiskt? Finns det rent av ett samband?

Blink+fast lagligt?
klart att det krävs tidigare upptäckt av en cyklist med snabb framfart.

det är inte direkt att ses som egoistiskt att högra filen är fri vid ett vanligt enkelt möte. det finns många vingelpellar och omkörare mot möte där ute.

Blink+fast lagligt?
kais01 sa:
klart att det krävs tidigare upptäckt av en cyklist med snabb framfart.

det är inte direkt att ses som egoistiskt att högra filen är fri vid ett vanligt enkelt möte. det finns många vingelpellar och omkörare mot möte där ute.
Då är det fint med en separat helljuslampa av skogsmodell att blinka till med snabbt någon sekund för att få vederbörande in i sin fil igen. Risken med konstant blinkande i trafiken är att den önskade effekten av synlighet trubbas av med tiden, bättre att påkalla uppmärksamhet i dom situationer där det verkligen behövs.

Blink+fast lagligt?
det ena utesluter ju inte det andra, men i min erfarenhet tar det väl lång tid att få igång en extralampa i dessa lägen, du har mött kanske några tiotal cyklister på kort trafikerad sträcka, och plötsligt är en av dem på väg rakt emot dig.

man har då fullt upp med att bromsa och styra cykeln helst med båda händer. hojta till kan hjälpa.

der här är ju inte ett universellt problem, men som nämts i en del miljöer tycks det hända oftare än annars. har råkat ut tillräckligt många gånger för att där börja använda blinkande bredvidlampa. det gäller särskilt när man pendlar mot strömmen.

och det hjälper.

Blink+fast lagligt?
kais01 sa:
det ena utesluter ju inte det andra, men i min erfarenhet tar det väl lång tid att få igång en extralampa i dessa lägen, du har mött kanske några tiotal cyklister på kort trafikerad sträcka, och plötsligt är en av dem på väg rakt emot dig.

man har då fullt upp med att bromsa och styra cykeln helst med båda händer. hojta till kan hjälpa.
Då kan man fulmeka dit en strömbrytare som nås med tummen på vänster sida utan att behöva släppa taget om varken handtag eller broms.

005.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp