Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Skall gå ditt. Tror att jag ta på mig allt skydd jag har, inkl. Fullface, för att överleva anstormen av Göteborgs cyklister. Tror det blir snart en SS inflation här i Göteborg.
Happybulvan ja, jag bor just i majorna så det blir nog ett dussin ramar min del, tack för tipset. Ska nog bygga ett gäng 18 växlade city bikes utan hyper glide.
Vilken model av Miyata var det som var blå och vit som var så jäkla snygg (Deore DX hade den tror jag), nästan som en rocky mountain blizzard svartvit, nästan.
Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra Wilier. Jag har storlek 52.
>
> -----------------
> Jag hatar dina åsikter, och är beredd att döda för
> att du inte ska kunna uttrycka dom.
Fixar om du knäcker miyata frågan från mitt inlägg bara.
[Edit] kom på det, ridge runner, en ridge runner får det bli [/edit]
"Kortfattat så är det en blandning av olika ramar som stål (Cro-Mo),
aluminium, rostfritt och några carbon.
Det är också i huvudsak racer herr/dam från ~56-65cm,
MTB 16”– 22”, samt ngra hybrider och en mindre komplett juniorcyckel
Några damcyklar med bockstyre och pakethållare."
Jag tänker åka bort och kolla in dom i alla fall trots att storlekarna är väl tilltagna.
Är det någon som fått kontakt med säljarn och vet va försäljningen skall va? Skickade honom ett meddelande vi blocket men har tyvärr inte fått något svar.
Wilier skrev bl.a.:
> Vilken model av Miyata var det som var blå och vit
> som var så jäkla snygg (Deore DX hade den tror
> jag), nästan som en rocky mountain blizzard
> svartvit, nästan.
>
Wilier skrev:
> Happybulvan ja, jag bor just i majorna så det blir
> nog ett dussin ramar min del, tack för tipset. Ska
> nog bygga ett gäng 18 växlade city bikes utan
> hyper glide.
> Vilken model av Miyata var det som var blå och vit
> som var så jäkla snygg (Deore DX hade den tror
> jag), nästan som en rocky mountain blizzard
> svartvit, nästan.
Minns inte, men jag kan fråga min sambo. Hon hade en sån när vi träffades :)
edit: Fick tag i henne nu och det var en Ridge Runner. Kunde nu när jag fick namnet hitta detta: http://www.uzzah.com/miyata.html
Inte så konstigt att man drattade dit på henne...
Newsboy skrev:
> Jag tar gärna en av jubileums-ramarna i karbon
> från typ 1988 med 24 karats guldmuffar i medium
> please!
Jösses,ja! Jag låg bakom en norsk bil på E6:an med en sån hoj hängande bak på cykelhållaren. Han undrade antagligen vad det var för idiot som låg en meter bakom honom i 110 knyck utan nån vettig anledning. Hojen såg f ö oanvänd ut.
Newsboy skrev:
> Jag tar gärna en av jubileums-ramarna i karbon
> från typ 1988 med 24 karats guldmuffar i medium
> please!
>
I fix, har cyklat lite på en sådan en gång i tiden, hemsk. Tror iofs den var senare än 88, typ 90 tror jag.
Calle F skrev:
> Minns inte, men jag kan fråga min sambo. Hon hade en sån när vi träffades :)
>
> edit: Fick tag i henne nu och det var en Ridge Runner. Kunde nu när jag fick namnet hitta detta:
>
> Inte så konstigt att man drattade dit på henne...
det förstår jag. Min fru hade en väldigt snygg grön Gary Fisher.
Oskar, den hade Cromo ram såklart. Spline-reducerad för optimal vikt och styrka.
Åke skrev:
> > Willer:
>
> Har du fått kontakt med säljaren och vet va det
> är? Du kanske vill sitta inne med informationen så
> du kan knipa godbitarna själv ;-)
>
> -Åke
Japps :) Jag ligger i stenhård förhandling just nu, jäklar vad fina hojar det är för inga pengar alls.
Calle F skrev:
> edit: Fick tag i henne nu och det var en Ridge Runner.
Mmm... misstänkte det. Jag valde mellan den och en nyare Path Runner när jag skulle köpa min första MTB på Cykloteket när de låg på Gotlandsgatan och ägaren (trevlig) jobbade i butiken. Det blev Path Runnern för den hade RapidFire-reglage och ram i ALUMINIUM som kändes väldigt nytt när detta skedde på försommaren 1993. Att jag inte gillade färgen (majestätblå=lila) spelade ingen roll.
Ridge Runnern var vacker men Terra Runnern helt i rött ger mig fortfarande svaga knän när jag tänker på den. Kommer ihåg att den fick mittuppslaget i en Miyata-katalog och var utrustad med helt svarta däck. Också DX tror jag. Herre Allah vad fin den var! DX är förresten fortfarande den snyggaste och tåligaste MTB-gruppen Shimano gjort. Varför måste de välja bort den och inte äckliga LX?
Jag tycker faktiskt att det var bättre förr. Intressantare i alla fall. Tänk bara på den första Giant Cadex. Eller American Beryllium för 300 000:- Eller de slimmade svenska Zitrus-ramarna, supervackra. Eller Cannondales skogsgröna slopade överfeta hardtail?
Någon som förresten vet vart Zitrus-folket tagit vägen?
Läste man Miyatas exklusiva katalog kunde man läsa att de använde splinade rör vilket inte något annat märke gjorde. Därmed var alla andra cyklar sämre.
Enorm nostalgi och en gammal favorit,jag hade den blå-vita ridge-runnern under perioden 1991-1992 - då den tyvärr blev stulen. Panaracer Smoke, Deore DX, Onza Barends, CatEye ATB-dator. Saknar den fortfarande och skulle gärna ha ett ex.
H skrev:
> Var det inte dom hjulen som spontanexploderade?
>
> Undrar var alla lilaanodiserade MTB detaljer har
> tagit vgen? Har dom alla flyttat in hos oxr eller
> så?
De finns på cykel expo i solna. Fan vilket rackligt ställe! Tror jag såg Erol/frost där idag. Jag var alldeles för skärrad för att hälsa.
/J
Wilier skrev:
> Ohh my gooood, denna bilden kan man titta på i
> timmar
>
En sån här såg jag häromdagen i nyskick låst vid en stolpe i Järna. Inte med dischjulet bak men ramen och de gamla fina XT-komponenterna. Härligt att se folk som vårdar det gamla mtb-arvet. Ska vi starta ett museum?;)
Wilier skrev:
> I fix, har cyklat lite på en sådan en gång i
> tiden, hemsk. Tror iofs den var senare än 88, typ
> 90 tror jag.
Du ska inte hoja på den utan ha den i ditt cykelmuseum...
H skrev:
> Var det inte dom hjulen som spontanexploderade?
Mellan 30 och 50 timmar höll dom. Sen tappade dom en maska och vecklade ihop sig, låtande som nåt obskyrt japanskt stränginstrument. Binni på Heklacykel tog hem ett sånt och han var inte så värst imponerad om jag minns rätt.
Egentligen var det Sugino som gjorde Tioga-diskarna. Dom hette då "Tension Disc". Gemensamt för alla versioner var att dom lät rätt ordentligt. Ett jämnt mullrande med energiska bongotrumsljud då och då vid islagen. Att ha ett sånt efter sig i skogen gav den något obehagliga känslan av att vara jagad av en stam afrikanska film-kannibaler i bästa "Helan och Halvan"-stil. Då trampar man ju på iofs...
Lekeberg, jag hade den första Giant Cadex med DX grupp :) det är bara ett år sedan jag sålde den. Det kan man ju ångra så här efteråt, Carbon/kevlar ram med muff!
Så var man då ägare till en gammal men oanvänd rosa Miyata-racerram. Planen är att den ska ersätta min Peugeot-fixie vars vevparti har börjat glappa. Mestadels var det löjligt stora ramar (65 cm) och högre priser än vad annonsen gav sken av. Hade jag varit där lite tidigare kanske jag hade kunnat hitta något mer roligt.
Någon mer än kfn och jag som var där??
Jag måste säga att jag känner mig lurad. Ramarna skulle kosta mellan 100-350:-/st och karbonramarna
skulle kosta 1000:-
Nästan alla racerramar i någorlunda storlek kostade <1000:- och karbonramarna kostade 2000:-
Bluffgubbe!
Japps, jag var där. Vaknade med en grum huvudvärk halvett på dagen och konstaterade att jag sannolikt missat det bästa. Drog ändå bort vid 2 tiden och konstaterade att mycket nog var sålt. Tummade på en läcker blåvit Miyata Team racer ett tag men den ramen kostade visst 1800 spänn vilket kändes dyrt. MarkusF, det fanns nog en ram i storlek 52 kvar om du är sugen. Å Newsboy, tyvärr fanns bara jubileumsramen kvar i storlek large , 2000 spänn.
Därför blev det en likadan som kfn ovan. En rosa metalic OneTen ram med gaffel, vevparti, bromsar för 400 spänn. Dyr men jäkligt snygg.
Tanken är att bygga en brakeless under vintern. Fokus ligger på att få tag på kromade stålprylar samt vita detaljer.
Ett stort bu till Willer som vägrade avslöja vart försäljningen va och sen sov bakruset av sig medans godbitarna försvann. Men men det kanske man får räkana med när det finns fyndmöjlligheter.
Willer tror nog att din rosa ram kommer bli riktigt snygg när den är samman byggd.