Brooks C17

thisismycat

Aktiv medlem
Brooks C17
Nyfiken på denna sadel. Snygg, enligt uppgift bekväm. Lite mer praktisk än andra Brooks-sadlar eftersom den inte behöver skyddas från vatten. Har sökt i forumet men inte hittat vad någon tycker om den? Någon som testat?

Brooks-Cambium-C15-Performance-Saddles-Rust-C215A06005.jpg

Brooks C17
Nån i randonnörgrupper på Facebook som gav ett utlåtande. Han gillade den, men på längre rundor så funkade den inte pga att sadeln inte ledde svetten vidare.

Brooks C17
Funderar på en C17 Carved till min CX.
Lite mycket stålar dock för att köpa en ny sadel otestad.

Undrar om Gamla Stans cykel har den?

Brooks C17
Jag cyklar bara i solsken så det skulle inte göra något för mig nu. Men jag är lite sugen på att bli en sån där randonnörd och då cyklas det uppenbarligen i vilket skitväder som helst (se Ötzi-tråden).

Brooks C17
Det finns även en positiv recension av den sadeln någonstans på road.cc

Edit, fnavstel. Recention... jisses.

Senast ändrad:
Brooks C17
Tung visst, men tycker/tror du att den passar dig så skaffa dig en och skit i vad andra tycker. För det är ju ändå bara du själv som ska trivas med en sadel.

Brooks C17
Igino Cazzola skrev:
-------------------------------------------------------
> thisismycat skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...Blir man retad med en Brooks på en modern
> racer?
>
> Gissa, "Weight 418g".

Det är snarare cyklisten än cykeln som behöver bantas, i mitt fall...

Brooks C17
thisismycat skrev:
-----------------------------------------------------
> Igino Cazzola skrev:
> > thisismycat skrev:
> > > ...Blir man retad med en Brooks på en modern racer?
> >
> > Gissa, "Weight 418g".
>
> Det är snarare cyklisten än cykeln som behöver bantas, i mitt fall...

#4 !!!

Brooks C17
thisismycat skrev:
> Det är just komfort jag är ute efter. Blir man
> retad med en Brooks på en modern racer?

Bara av idioter som tror att låg vikt har betydelse för att kunna cykla fort, långt eller både och.

Brooks C17
Bengt-re skrev:
> Varför inte bara köpa en normal sadel? Billigare
> och troligen bekvämare...

Men då är det ju varken happykorrekt, eller coolt nog bland hipsterpolarna om man har en svart mainstreamsadel från något stort märke.

Helst skall den vara handknypplad av eko-hampa / handmasserad belgianblue, finnas i tre ex, och vara sjukt obekväm första 4000 milen innan kroppen format sig efter sadeln.

Senast ändrad:
Brooks C17
Husabuse skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > Varför inte bara köpa en normal sadel?
> Billigare
> > och troligen bekvämare...
>
> Men då är det ju varken happykorrekt, eller
> coolt nog bland hipsterpoolarna om man har en
> svart mainstreamsadel från något stort märke.
>
> Helst skall den vara handknypplat av eko-hampa /
> handmasserad belgianblue, finnas i tre ex, och
> vara sjukt obekväm första 4000 milen innan
> kroppen format sig efter sadeln.

Är ni säkra på att ett cykelforum är rätt ställe att diskutera prylmani?

Brooks C17
Husabuse skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > Varför inte bara köpa en normal sadel?
> Billigare
> > och troligen bekvämare...
>
> Men då är det ju varken happykorrekt, eller
> coolt nog bland hipsterpoolarna om man har en
> svart mainstreamsadel från något stort märke.
>
> Helst skall den vara handknypplat av eko-hampa /
> handmasserad belgianblue, finnas i tre ex, och
> vara sjukt obekväm första 4000 milen innan
> kroppen format sig efter sadeln.

Aha. Missade det. Hade den konstiga uppfattningen att det räckte att den var bekväm, lätt, snygg och billig. Fel tänkt av mig! Att jag missade att den måste vara ful tung dyr och obekväm samt inte tåla regn eller minusgrader!

Brooks C17
nypan skrev:
> Bara av idioter som tror att låg vikt har
> betydelse för att kunna cykla fort, långt eller
> både och.

+1

/Håkan

Brooks C17
Jag har haft två Brooks. En sportigare variant som jag hade på min racer ett tag men den tappade all spänst efter en tur i regn utan skärmar. Finns en gammal tråd här på happy där jag och sadel blir hånad. :-) Sen har jag haft en Brooks Swift på min pelndlar-CX, den höll bättre, typ 5 år och ett par tusen mil. Men sen gick skruven som man spänner sadeln med av. Går kanske och fixa men orkar inte. Vanliga sadlar ger mindre problem och hittar man rätt modell som passar rumpan så är de lika bekväma.

Brooks C17
Nu är ju C17 just Brooks första syntetsadel. Jag skulle inte köpa en skinn-sadel, eftersom jag är för lat för att hålla på och skydda den vid regn. Startade tråden för att jag var nyfiken om någon testat.

Men ni kan väl tipsa om sadlar som är snygga, billiga och bekväma istället då?

Brooks C17
thisismycat skrev:
> Nu är ju C17 just Brooks första syntetsadel. Jag
> skulle inte köpa en skinn-sadel, eftersom jag är
> för lat för att hålla på och skydda den vid
> regn. Startade tråden för att jag var nyfiken om
> någon testat.
>
> Men ni kan väl tipsa om sadlar som är snygga,
> billiga och bekväma istället då?

Bekväma för vilken sorts cykling, sittställning och rövbredd?

Brooks C17
Väcker en gammal tråd.

Vad säger ni som använt Brooks Cambium-sadlar? Jag har sett flertalet på nätet som ser trasiga ut efter en tids användning. Typ att "tyget" inte flexar lika mycket som "gummistommen" och därför spricker.

Jag vet att sadlar är individuellt, men är ändå nyfiken på hur de uppfattas. jag cyklade de flesta långturerna förra året på B17 och en Swallow. Men är nyfiken på en C13 pga estetiken. Men skulle komforten inte finnas fortsätter jag på skinn.
Någon som vet om "carved" gör någon skillnad?

Brooks C17
Min fru har en C17 på sin pendlare och är väldigt nöjd. Vet också andra som har både C13 och C15 och är glada.

En kompis tog den dock av sin cross då den var ganska besvärlig att rengöra med sin grova yta.

Den enda Brooks jag provat är den B17 Narrow som sitter på familjen lastcykel (Omnium Cargo). Väldigt behaglig vid lite mer upprätt sittställning men jag trivdes inte med den på en rejsigare cykel. Dock var det fruns begeistring för B17 som ledde till att hon fick C17 på sin cykel.

Det är en djungel. För enkelhetens skull har jag Fizik Arione på alla andra cyklar. Utesluter inte alls möjligheten att jag kunde trivas ännu bättre med en annan sadel, men de är bra nog för att jag ska slippa bekymra mig om det.

Brooks C17
desmo sa:
Väcker en gammal tråd.

Vad säger ni som använt Brooks Cambium-sadlar? Jag har sett flertalet på nätet som ser trasiga ut efter en tids användning. Typ att "tyget" inte flexar lika mycket som "gummistommen" och därför spricker.

Jag vet att sadlar är individuellt, men är ändå nyfiken på hur de uppfattas. jag cyklade de flesta långturerna förra året på B17 och en Swallow. Men är nyfiken på en C13 pga estetiken. Men skulle komforten inte finnas fortsätter jag på skinn.
Någon som vet om "carved" gör någon skillnad?

Jag har en på min randopendlarvardagscykel. Har avverkat 420 mil på sadeln och visst, den börjar bli lite fransig i bakkant. Men "tyget" spricker inte. Det snarare slits. Men det är väl en form av patina? ;)

Jag har en C17 (tror jag). En C13 måste man nog vara smal över sittbenen för att få komfort av. Carved eller inte har jag ingen aning om. Jag har aldrig haft bekymmer med paketet. Ivf inte pga cyklingen ;)

Brooks C17
Miss Lycka sa:
Estetik? Vem ser sadeln när du sitter på den?

Alltså, eftersom vi internetcyklar, så är det ju av största vikt att cykeln ser bra ut i soffan, eller då utanför fiket.
Sedan syns ju sadeln varje gång som man står upp och trampar. Det förstår du väl att man måste ha en estitiskt korrekt sadel.

Brooks C17
Någon som långcyklar med deras syntetiska sadlar? Jag läste om någon som menade på att svetten från ändalykten inte transporterades bort från syntetsadlarna.

Och oroa er inte! Jag prioriterar funktion framför form. Så funkar inte C13 för min rump så blir det Swallow istället. Men kan jag ta både funktion och form så känns det kul.

Brooks C17
desmo sa:
Någon som långcyklar med deras syntetiska sadlar? Jag läste om någon som menade på att svetten från ändalykten inte transporterades bort från syntetsadlarna.

Och oroa er inte! Jag prioriterar funktion framför form. Så funkar inte C13 för min rump så blir det Swallow istället. Men kan jag ta både funktion och form så känns det kul.
Använder den ibland, borrat 3 stycken 5mm hål vilket gjort skillnad på fukttransporten. Sen är min bakdel bara Sam's med den i korta perioder så den sitter på mest på mtb numer.
Är ngn i Sthlm sugen på att prova så lånar jag gärna ut min i en vecka eller så pm i så fall.

Senast ändrad:
Brooks C17
Har lagt ca 1 000 mil på min C17 nu. Fantastiskt bekväm, passar mitt arsle perfekt. Det där med problem med rövsvett på vissa sadlar tycker jag låter som en skröna. 10-15 timmar cykling i ett streck klarar både jag och sadeln utan att rövsvetten ska bli något problem. I och för sig hade jag byxor på mig under alla milen.

Brooks C17
desmo sa:
Om det verkligen är ett problem på riktigt så kanske de nya Cambium All Weather varianterna är lösningen. Dessa har ett överdrag i nylon som inte skall absorbera lika mycket vatten som överdragen i bomull.

https://www.bikerumor.com/2017/09/07/eb17-brooks-cambium-weather-waterproofs-commuter-saddle-line/

Brooks C17
Mayhem sa:
desmo sa:
Om det verkligen är ett problem på riktigt så kanske de nya Cambium All Weather varianterna är lösningen. Dessa har ett överdrag i nylon som inte skall absorbera lika mycket vatten som överdragen i bomull.

https://www.bikerumor.com/2017/09/07/eb17-brooks-cambium-weather-waterproofs-commuter-saddle-line/

Jag vet inte om det är ett problem, det är därför jag frågar. Tack för länken.

I länken står det
"C15 for road, C17 for touring & C19 for city commuting. The more narrow C13 road racing shape"

Det är väl främst C13 jag funderar på men jag är såklart nyfiken om ni i kollektivet tycker likadant.
Någon i Stockholmsområdet som vill låna ut en C13/C15? Tror det är 145mm-bredd jag ska ha. Det är ett aber med att köpa sadel! Mycket pengar utan att man vet om den passar!

Brooks C17
Jag har använt C17 på ett par 60-milare. Det var nog jag som berättade om problemet med ventilationen. Men det ska sägas att det också var väldigt varma sommardagar, för 3 år sedan, tror jag.

Det finns en variant som är uppskuren längs mitten. Det skulle säkert fungera för mig, inte för bekvämlighetens skull, utan för ventilationens skull. Men det är så sällan vi får varma sommardagar. Jag skulle inte låta det vara avgörande.

Skönt med en sadel man enkelt kan torka av, om den har stått i regnet.

C17 är annars en fin sadel. Om det passar rätt ur förpackningen, så kommer det att kännas ok även efter några hundra mil. Det gjorde min. Den blir varken bättre eller sämre.

Nu har jag gått tillbaka till Brooks lädersadel. C17 har jag lånat ut, men inte hört vad killen tycker ännu.

Brooks C17
desmo sa:
dlridings sa:
Nu har jag gått tillbaka till Brooks lädersadel. C17 har jag lånat ut.

Nyfiken; Varför?

Inget dramatiskt. Jag hade den på en av mina andra cyklar och en vän fick problem med sin sadel. Han ville pröva några andra inför Super Brevet Scandinavia och jag erbjöd honom att testa den. Vi har gemensamma bekanta som använder den på brevetlopp och är nöjda.

Jag hade inte slutat att använda den, men den var inte längre på min "go to"-cykel. Jag tycker om den.

Brooks C17
Supertramp sa:
Jag har haft två Brooks. En sportigare variant som jag hade på min racer ett tag men den tappade all spänst efter en tur i regn utan skärmar. Finns en gammal tråd här på happy där jag och sadel blir hånad. :-) Sen har jag haft en Brooks Swift på min pelndlar-CX, den höll bättre, typ 5 år och ett par tusen mil. Men sen gick skruven som man spänner sadeln med av. Går kanske och fixa men orkar inte. Vanliga sadlar ger mindre problem och hittar man rätt modell som passar rumpan så är de lika bekväma.

Min Brooks Proffessional gick också skruven sönder efter kort tid (ca 29 år och 10 månader) men beställde en ny skruv från Brooks och fick den efter några dagar. Snabbt och billigt, dom har bra service

Tillbaka
Topp