Brottscentralen: Polisen bötfällde 80 cyklister

Har bara hunnit se den första polisfilmsnutten ännu. Helt rätt att de cyklister som blåste på där fick böta. Ser sådan skit varje dag. Idoiter!

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> ÄNTLIGEN! Fan va bra, sätt dit dom jävlarna!

Ja sätt dit de som kör mot rött!

Sköna kommentarer från de som åker fast. "Ut och jaga våldtäktsmän med er istället!". "Vi ses i tingsrätten!".

Vad är det med folk? Ta ert straff som vuxna människor eller ge f-n i att cykla mot rött.

Folk är ju underbara som klagar på dessa insatser.
dom verkar ju tro att dessa poliser är dom enda i hela sverige som jobbar med detta.

Nä, helt rätt jobbat för att få bukt på idiotin

Men helvete har inte polisen annat att syssla med?
Inte konstigt att dom flesta riktigta brott avskrivs direkt!
Är ju ingen idé att anmäla inbrott och cykelstölder ens..

Börjat och börjat...
Första gången jag var med om att polisen körde riktade insatser mot cyklister just Skeppsbron vid Slottsbacken var när jag jobbade som cykelbud. Det kan ha varit 2002 eller så.
2003 var jag på framsidan av nån gratistidning, Metro tror jag, i samspråk med en konstapel som körde en liknande insats på Nybroplan. Han var då mest irriterad över att han INTE lyckades sätta dit mig för något trafikbrott, men det blev en bra bild på cykelbudet och arg polis. :-)
I övrigt så tycker jag inte det är något konstigt i vare sig insatsen eller folks reaktioner. Även cyklister behöver påminnas om att de har att följa trafikregler och det är ju så fortkörare, fyllon och alla möjliga andra Svenssons som åker dit för smågrejer brukar reagera.

hm skrev:
> Men helvete har inte polisen annat att syssla med?
>
> Inte konstigt att dom flesta riktigta brott
> avskrivs direkt!
> Är ju ingen idé att anmäla inbrott och
> cykelstölder ens..

Är du på riktigt?

Kom precis hem från Paris, jag tror inte att jag såg en enda cyklist som gjorde ett försök att stanna för rött. De tittade jättekonstigt när jag viftade mot dom när de nästan körde över mig på ett övergångsställe. Tycker ändå vi är ganska bra här hemma men det är ju rätt att sätta dit de som ger oss andra dåligt rykte...

Asså hårdrock är ju inget för en gammal discogubbe men ändå, Breaking The Law ihop med en gammal Lucas Brunellerulle är ju riktigt störtskön faktiskt, ja jäsiken!

Nämen varför kom jag att tänka på det just nu då, jag sitter ju och drömmer mig bort igen.
Åter till ekorrhjulet.

Äsch, folk får väl se det som en slumpmässig anmälningsavgift till det ständigt pågående motionsloppet "Jobbet T&R". Även om de åker dit en gång per år på det så rör det sig kanske om 5-10 kr per cykeltillfälle, och de pengarna ryker ju bara de öppnar dörren till sin Volvo.

Senast ändrad:
Men vad är så jävla svårt att förstå, man får inte cykla mott rött? Ta straffet, lär dig, eller bli straffad igen. Jag hade hoppats att det skulle vara så att säg två rödljus på cykel inom 5 år ger indraget körkort i 3 månader.

Det är en sak att bryta mot lagen, det gör de allra flesta då och då. Det är en annan sak att gnälla om man åker dit.

Plocka fram plånboken eller sluta köra mot rött, så enkelt är det.

Behöver man verkligen stanna för rött om man kör ett stravasegment? De går väl före trafiksignaler (och rimligtvis även före polismans tecken)!

Det är som att ställa ner gröt på golvet, och toppa den ena skålen med en klick leverpastej.

Sen låter man hundarna springa fram och fritt välja.

leverpastej.jpg

:)

Det märkliga är ju att dessa futtiga siffror om cyklister får sådan medial uppmärksamhet när en normalrazzia mot motortrafikanterna resulterar i hundratals rattfyllerister, olovliga körningar och på plats beslagtagna körkort. Det blir ett annat perspektiv när man gör den jämförelsen.
Det säger något om klimatet och den egentliga bakgrunden till insatserna. Speciellt när man högaktningsfullt skiter i att anpassa trafikljusintervaller och perioder efter den faktiska mängden cyklister.

Eller ens se till att slingorna fungerar...

Rent teoretiskt, kan en cyklist bli bötfälld för att ha cyklat förbi ett rödljus som tekniskt inte är kapabelt att detektera en cykel?

Det gäller väl även en bil, kan man åka förbi ett rödljus som konstant lyser rött om det tycks uppenbart att rödljuset inte fungerar?

Edit: Jag tänker att när ett rödljus blinkar gult så anses det icke-fungerande och övrig lagstiftning träder in istället, som stopplikt och högerregel osv. Borde inte dessa regler kunna vara tillämpningsbara om det kan anses uppenbart att rödljuset inte "fungerar", fast det inte blinkar gult.

Senast ändrad:
bojsänke skrev:
> en normalrazzia mot motortrafikanterna resulterar
> i hundratals rattfyllerister, olovliga körningar
> och på plats beslagtagna körkort.

Exempel på det?

nisseson skrev:
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > en normalrazzia mot motortrafikanterna
> resulterar
> > i hundratals rattfyllerister, olovliga
> körningar
> > och på plats beslagtagna körkort.
>
> Exempel på det?

+1, det var lite väl breda penseldrag, va?

Det är ruggigt enkelt att inte köra mot rött.
Snubben med röd/orange lådcykel som med 50cm marginal precis undgick att ramma mig (som gående) på övergångsstället vid Sheraton fick härmed dagens fåntratt. idot!

H. skrev:
> Rent teoretiskt, kan en cyklist bli bötfälld
> för att ha cyklat förbi ett rödljus som
> tekniskt inte är kapabelt att detektera en cykel?

Jag frågade en polis om det, då det är ett reellt problem på vissa vägar som inte alltid är så trafikerade att man har lust att vänta på nästa bil.

Polisen rådde mig att kliva av cykeln och leda den mot rött för att undvika böter. Knappast mer trafiksäkert.

Njä det låter inte rimligt då jag vill minnas att lite mindre än 1% av de andningsprov som görs ger utslag på alkohol (fortfarande iofs skrämmande högt), så de måste man göra en bit över 10000 tester vid en razzia för att komma upp i det första hundratalet. Men ett par påverkade förare vid en kontroll e ju galet det med.

nisseson skrev:
> Exempel på det?

Från förra årets kratfinsatsvecka:
Måste säga att jag finner Polisens analys och slutsats närmast häpnadsväckande. Över 500 bilister har kört för fort, nästan 200 har kört utan körkort, nästan 150 bilister har knarkat och supit och sedan kört bil, drygt 100 har kört fordon som är en fara för dem själva och andra – och vad ser polisen som det största problemet? Jo, 80 cyklister som cyklade mot rött!

Och så kan vi som vanligt konstatera att cyklister som kör mot rött inte är ett säkerhetsproblem utan en tillgång och att häxjakten på just rödljuskörande cyklister inte har någonting med trafiksäkerhetsarbete att göra.

Bra att rödljuskörarna i filmen fick böta.

Men var inte tonen i inslaget ganska raljant? Är det verkligen pga rödljuskörningar som så många cyklister skadas i trafiken?

Rödljuskörning dock inget problem för mig, där jag bor finns det bara tre stycken...

thisismycat skrev:
> Men var inte tonen i inslaget ganska raljant? Är
> det verkligen pga rödljuskörningar som så
> många cyklister skadas i trafiken?

Rödljuskörning är nog det bästa sättet att undvika att bli mosad under en högersvängande buss/lastbil.

Det gjordes en undersökning i Storbritannien 2009. Ca 2% av kollisionerna med motorfordon orsakades av att cyklisten körde mot rött. I Sverige är ca 80% singelolyckor. Om ingen cyklar mot rött skulle cykelolyckorna minska med gissningsvis 0.4%.

thisismycat skrev:
> Men var inte tonen i inslaget ganska raljant? Är
> det verkligen pga rödljuskörningar som så
> många cyklister skadas i trafiken?

Långt mer än hälften av de allvarliga skadorna beror på bristande utformning på och underhåll av infrastrukturen. Rödljuskörningar har tvärt om en säkerhets höjande effekt.

När man utredde det som blev cykelboxarna i Stockholm gjorde man en sökning i Strada efter skadade rödljuskörare. Man hittade en lindrigt skadad och berusad misstänkt rödljuskörare. Det var allt.
Samtidigt hade sex av sju dödade cyklister levt om de inte väntat på grönt.

Idaho stop eller liknande lagstiftning som låter cyklister passera mot rött men med väjningsplikt är den enskilt största säkerhetsförbättringen man kan göra för moped- och cykeltrafik.

H. skrev:
> Rödljuskörning är nog det bästa sättet att
> undvika att bli mosad under en högersvängande
> buss/lastbil.

Jo, det har jag full förståelse för. Och tycker också att sådana rödljuskörningar är berättigade. Hade varit bra om de tog med några sådana exempel i filmen (om det nu fanns) också, inte bara folk som laddar järnet framför fotgängare.

Fick böta 600kr när polisen såg att ja körde racer på cykelbanan !!!! För några veckor sedan
fick ja bara en varning. Nu var samma nitiska polis-fitta ute så då kom lappen fram
14km/h gäller sa dom om det är separat cykelfält, Gemensamt med gående 7 Km/h.....
ALDRIG mer cykling på cykelbana för min del......:)

bojsänke skrev:
> thisismycat skrev:
> -----
> > Men var inte tonen i inslaget ganska raljant?
> Är
> > det verkligen pga rödljuskörningar som så
> > många cyklister skadas i trafiken?
>
> Långt mer än hälften av de allvarliga skadorna
> beror på bristande utformning på och underhåll
> av infrastrukturen. Rödljuskörningar har tvärt
> om en säkerhets höjande effekt.
>
> När man utredde det som blev cykelboxarna i
> Stockholm gjorde man en sökning i Strada efter
> skadade rödljuskörare. Man hittade en lindrigt
> skadad och berusad misstänkt rödljuskörare. Det
> var allt.
> Samtidigt hade sex av sju dödade cyklister levt
> om de inte väntat på grönt.
>
> Idaho stop eller liknande lagstiftning som låter
> cyklister passera mot rött men med väjningsplikt
> är den enskilt största säkerhetsförbättringen
> man kan göra för moped- och cykeltrafik.

Låter rätt. Det finns på tok för många dysfunktionella rödljusbaserade trafiklösningar som inte ökar säkerheten ett jota.

janolle skrev:
> Fick böta 600kr när polisen såg att ja körde
> racer på cykelbanan !!!! För några veckor
> sedan
> fick ja bara en varning. Nu var samma nitiska
> polis-fitta ute så då kom lappen fram
> 14km/h gäller sa dom om det är separat
> cykelfält, Gemensamt med gående 7 Km/h.....
> ALDRIG mer cykling på cykelbana för min
> del......:)

Huh? På cykelbana gäller ju samma hastighet som på intilliggande väg. Finns det ingen väg intill så gäller väl bashastighet?
Den boten hade jag inte skrivit på på plats och ingen åklagare hade skickat ett strafföreläggande heller...

Freeskier skrev:
> janolle skrev:
> -----
> > Fick böta 600kr när polisen såg att ja
> körde
> > racer på cykelbanan !!!! För några veckor
> > sedan
> > fick ja bara en varning. Nu var samma nitiska
> > polis-fitta ute så då kom lappen fram
> > 14km/h gäller sa dom om det är separat
> > cykelfält, Gemensamt med gående 7 Km/h.....
> > ALDRIG mer cykling på cykelbana för min
> > del......:)
>
> Huh? På cykelbana gäller ju samma hastighet som
> på intilliggande väg. Finns det ingen väg
> intill så gäller väl bashastighet?
> Den boten hade jag inte skrivit på på plats och
> ingen åklagare hade skickat ett
> strafföreläggande heller...

Enligt polisen är bashastigheten 14km/h !!!! Jag hade 26 km/h vilket enligt polisen
var VANSINNES-FÄRD ########

Jag blir ofta förvånad och/eller förskräckt över hur lite respekt många cyklister* har för rödljus, och då snackar vi inte nån högersväng i otrafikerad korsning där rödljuset inte registrerat cykeln, utan folk som cyklar rakt genom trafikerade korsningar utan att sakta in.

Det är bra att man håller efter reglerna.

*Cyklister som i "individer färdandes på en cykel"

Tillbaka
Topp