janolle skrev:
-------------------------------------------------------
> Fick böta 600kr när polisen såg att ja körde racer på cykelbanan !!!! För några veckor
> sedan fick ja bara en varning. Nu var samma nitiska polis-fitta ute så då kom lappen fram
> 14km/h gäller sa dom om det är separat cykelfält, Gemensamt med gående 7 Km/h..... ALDRIG mer > cykling på cykelbana för min del......:)
"Nu var samma nitiska polis-fitta ute"
Nu kanske man inte ska skriva PF om Polisen. Blir liksom inte bättre av det.
Men vad är det för ett jävla skitsnack. Bestrid detta är min första känsla. Finns vad jag vet inget lagstöd för detta. Om du nu inte varit vårdslös på cykelbanan.
Senast jag kollade var det max 50Km/h inom bebyggelse och 70km/h utanför om inte skyltning säger annat. T.ex. vid en skola kan det ju vara 30km/h.
https://lagen.nu/1998:1276#K3P16S1
Hastighet
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
(Jag gör vad jag kan för att undvika detta på cykeln)
17 § Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen. Om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt område eller del av ett sådant område ska vara 30 eller 40 kilometer i timmen.
Utom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet).
Bara att gå in och kolla vad som gäller på transportstyrelsens sida och RDT,t. Finns det inte med där så gäller bashastighet mm.
https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/AF06_Search.aspx