me.I.am skrev:
-------------------------------------------------------
> Så för att få ordning på detta och få en
> enhetlig bedömning av vilka trafikljus man kan
> strunta i vid en given trafiksituation borde det
> kanske tillsättas någon slags folkdomstol som
> gör en bedömning av varje enskilt trafikljus och
> för varje möjlig trafiksituation så vi alla har
> något att rätta oss efter? Eller kanske någon
> slags folkdomare/pöbel vid varje trafikljus med
> en grön och en röd flagga som kan styra upp det.
> Vad säger ni, visst skulle det vara smidigare än
> att följa trafikljusen?
Eller så gör vi som i andra länder och säger att det alltid är tillåtet? Det fungerar ju bra där. Det är då själva fan att det ska vara så svårt att begripa!
---
Nu jag har jag också slösat bort en halvtimme av mitt liv på det där klippet.
Första snutten är från Skeppsbron. Hundra meter längre fram kommer ett parti med mittrefug och cykelfält i högerkant. Cykelfältet är mindre än en styrbredd brett, och bilisterna håller "50" på mindre än en armlängds avstånd. Där vill man definitivt hinna före biltrafiken om man kan.
Ingen av gångtrafikanterna på övergångstället som korsas upplever att de behöver stanna upp ens ett halvt steg, så någon akut otrygghet är det knappast fråga om heller. Dessutom är det ingen korsning som sådan, utan en signalreglerad utfart från en parkering från höger. Därifrån är det dessutom rött, vilket vi kan se på att övergångstället över den utfarten har grönt.
Poliskonstapeln sitter som väntat och fantiserar ihop att det är vanligt att rödljuscyklister blir påkörda. Det tror han säkert, men det är ju bevisligen helt fel. Han säger till och med att det är den enkilt störsa faran för cyklister. Det är ju märkligt hur man iscensätter dessa jätteinsatser med motiveringen att öka trafiksäkerheten utan att ha den blekaste aning om hur och var olyckorna sker.
Jag vill ha en halvtimme tillbaka.