Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
emmer sa:
JT sa:
Kikon sa:
Proffsen vill inte ha skiten. Spelar det nån roll varför?
Nä. Det är sponsorerna som betalar proffsens löner. Så det spelar bara roll vad sponserna tycker.
Specialized och Canyon är inte så stora som sponsor, och några annan som går "all in" på skivor är?
Ja, vilka är det nu som vill se mera skivor är? Shimano?
(Har inte deras serviceförare skivor på bilarna?)

Nix, de kör med trumbromsade fordon därav "alla" påkörningar på cyklister.

Bruka Allvar!
så kanske det blir trumbromsade racercyklar härnäst, för att få en harmonisering:)

skivor på bilars bakhjul är förresten inte att föredra framför trummor, skivorna rostar snabbt trots ivrigt bromsande med flit.

så är det gjort. ett knivstål användes att runda av kanterna. tog några minuter. alltså dom var rätt runda redan innan. man får väl gå efter dom någon gång ibland kanske. formulaskivorna var förresten lite billigare i utförandet än kinaskivorna, var lite vassare i kanten. även annars är dom sämre, väsnas mer, sliter sig själva och beläggen ojämnt. men dom är en del lättare.

före-efter:

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    357.7 KB · Besök: 63
  • image.jpg
    image.jpg
    347.5 KB · Besök: 60
Bruka Allvar!
Tro faan du ska köra skivor på dubbad mountainbike - annat är man ju korkad.
Kör man peleton med en en dubbad mountenbike är man minst lika - om inte än mer - korkad.

[f.ö så rullar bilar med trumbromsar i tio fall av sju lättare...]

Bruka Allvar!
det kanske blir nästa grej. uci kräver att man kör mountainbike i tdf.

skämt åsido, man ska aldrig säga aldrig, oväntade saker har hänt förr. det har gått från 19 till 23 och snart 28mm på några år. randonneurgurun jan heine propagerar nu för ännu bredare däck, kring 50 mm. han ligger vad jag förstår till stor del bakom den vändning som redan skett

och som exempel, med 40i fälgarna på bilden och 2,25 rocket ron/ thunder burt, latexslangar och lite höjt tryck 2,4 kg rullar 29an på asfalt rätt oväntat förbi nästan alla andra cyklar, och då ingår ett flertal habila racers. t ex nerför tranebergsbron. dom kanske har för högt tryck? den rullar inte lika snabbt med exakt samma däck på dom smalare crestfälgarna. gissar att det har att göra med radien i kanten av kontaktytan. naven är domsamma.

och klämbromsar funkar dåligt med tjocka däck, det blir för lång hävarm. enter skivbroms? det finns dock alternativa lösningar om man nödvändigt vill slita på fälgen när man bromsar:)

Bruka Allvar!
tack för tipset emmer, sevärt. men det såg inte ut som bromsarna kunde ha avgörande betydelse i det här racet, eller var det några häftiga serpentiner jag missat?

en sak är klar, på grussträckorna hade fetare däck varit en konkurrensfördel. det kanske finns en gräns vid 32 mm som i cx?

Bruka Allvar!
Kör fixie så slipper vi både bromsar och växlar. Coolare så! Bromsar och växlar är så 1900-tal. På 1800 och 2000 talet är fixie kung.

Bruka Allvar!
Den bäst placerade cyklisten på strade bianche i går var Simon Clarke på 57 plats. Han måste m a o varit bäst på att bromsa sig igenom loppet?

Bruka Allvar!
emmer sa:
Tro faan du ska köra skivor på dubbad mountainbike - annat är man ju korkad.
Kör man peleton med en en dubbad mountenbike är man minst lika - om inte än mer - korkad.

[f.ö så rullar bilar med trumbromsar i tio fall av sju lättare...]
Det är ju det vissa, som åker nerför en och en, inte fattar. Hur många gånger har inte jag bromsat för länge i en lång backe, där bromsarna antingen försvunnit, eller så slår sig skivan så den börjar skrapa emot i oket. Visst, man kan kanske stanna och fixa det, men i en pro peloton? Ska en mek hänga ut genom bilrutan och fixa det medan de rullar i 50? Hur?

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
Hela den här tråden är väl ett argument för att inte tillåta skivbromsar i proffsklungan? Ingen VET om skivbromsar är farliga i en riktig klungkrasch eller inte så varför ta den risken? Att något annat skulle kunna vara lika farligt har inget med detta att göra.

Sluta dra in mtb i detta. En krasch i cykelvasan går inte jämföra med tdf.

Jag har fortfarande inte hört någon situation där skivbroms förhindrar krascher i lvg-lopp.

Visst blir reaktionstiden snabbare med skivbromsar men klungvurpor kommer mer av att han på tredje, fjärde eller tolfte hjul inte hinner bromsa och de får ännu mindre tid på sig att reagera om de framför har skivbromsar.
Någon skrev om exploderande däck nerför alperna. Det är bara för oss amatörer som är värdelösa på att köra nerför där den risken finns. Jag är totalt värdelös nerför och inte ens jag bromsar så mycket. Dåliga fälgbromsar i regn nerför kanske det finns en fördel men ofta sätter däcken gränsen.

Skivbroms ger inga fördelar i proffsklungan och kan vara farliga men givetvis borde alla andra använda skivbroms.

Bruka Allvar!
Bama sa:
Hela den här tråden är väl ett argument för att inte tillåta skivbromsar i proffsklungan? Ingen VET om skivbromsar är farliga i en riktig klungkrasch eller inte så varför ta den risken? Att något annat skulle kunna vara lika farligt har inget med detta att göra.

Jag har fortfarande inte hört någon situation där skivbroms förhindrar krascher i lvg-lopp.

Visst blir reaktionstiden snabbare med skivbromsar men klungvurpor kommer mer av att han på tredje, fjärde eller tolfte hjul inte hinner bromsa och de får ännu mindre tid på sig att reagera om de framför har skivbromsar.
Någon skrev om exploderande däck nerför alperna. Det är bara för oss amatörer som är värdelösa på att köra nerför där den risken finns. Jag är totalt värdelös nerför och inte ens jag bromsar så mycket. Dåliga fälgbromsar i regn nerför kanske det finns en fördel men ofta sätter däcken gränsen.

Skivbroms ger inga fördelar i proffsklungan och kan vara farliga men givetvis borde alla andra använda skivbroms.

Jag bara undrar? Hur blir reaktionstiden på en cyklist snabbare för att han har skivbromsar???

Bruka Allvar!
Drosa sa:
Bama sa:

Jag bara undrar? Hur blir reaktionstiden på en cyklist snabbare för att han har skivbromsar???
I övrigt så håller jag med dig men förklara gärna resonemanget om reaktionstid:-)

Bruka Allvar!
Bama sa:

Det du, och väldigt många andra, inte begriper är att UCI:s regler för hur cyklar får vara utrustade styr HELA cykelmarknaden inom prestandasegmentet. Därför är det inte så enkelt som du vill få det till. UCI:s regler har begränsat utvecklingen för cyklar i snart hundra år. Gång på gång har den nya, bättre tekniken till slut fått komma fram, men ärkestofilerna i UCI och i proffsklungan verkar ha noll självinsikt och historiekunskap.

Att påstå de inte ger några fördelar är ungefär som att påstå att växlar inte ger några fördelar, eller att lättare cyklar inte ger några fördelar. Skivbromsar KOMMER att tillåtas, så frågan är hur länge UCI och proffsen ska få fortsätta tramsa sig på det här viset. Jag blir så ledsen.

Bruka Allvar!
geologen sa:
Bama sa:

Det du, och väldigt många andra, inte begriper är att UCI:s regler för hur cyklar får vara utrustade styr HELA cykelmarknaden inom prestandasegmentet. Därför är det inte så enkelt som du vill få det till. UCI:s regler har begränsat utvecklingen för cyklar i snart hundra år. Gång på gång har den nya, bättre tekniken till slut fått komma fram, men ärkestofilerna i UCI och i proffsklungan verkar ha noll självinsikt och historiekunskap.

Att påstå de inte ger några fördelar är ungefär som att påstå att växlar inte ger några fördelar, eller att lättare cyklar inte ger några fördelar. Skivbromsar KOMMER att tillåtas, så frågan är hur länge UCI och proffsen ska få fortsätta tramsa sig på det här viset. Jag blir så ledsen.

Och enligt ditt resonemang så borde alla regler inom sporten tas bort och exempelvis liggcyklar, cyklar med luftkåpor etc etc tillåtas och de med bäst ekonomi är de som kan konkurrera. Snacka om att kväva sporten i sin linda.
Och som du kanske vet så har alla sporter sina regler och utformningar.

Bruka Allvar!
Drosa sa:

Fast den helt unika skillnaden är att UCI:s regler påverkar för alla, även de som inte tävlar, eftersom cykeln är både ett tävlingsredskap och ett träningsredskap/vardagsfordon. F1-reglerna påverkar inte hur vanliga bilar ser ut. Därför gör UCI-stofilernas stolligheter att hela cykelteknikutvecklingen bromsas. Jävla gubbjävlar!

Bruka Allvar!
geologen sa:
Bama sa:

Var inte så säker. Dessutom vill ju inte cyklisterna själva ha skräpet.

Bruka Allvar!
+43

det är konstigt hur man kan vara så rädd för något som rubriceras som skräp.

och det handlar inte om att påbjuda skräp eller införa karosser eller liggcyklar. det handlar om att tillåta användning av en tweak som enligt alla förnuftiga resonemang är en fördel för cykeln som företeelse. 1+ på geologen

dom som gillar retro kan ju fortsätta med det gamla. när det gäller landsväg kommer jag att göra det själv. men inte nerför en alpserpentinväg. aldrig.

Bruka Allvar!
geologen sa:
Drosa sa:
Fast den helt unika skillnaden är att UCI:s regler påverkar för alla, även de som inte tävlar, eftersom cykeln är både ett tävlingsredskap och ett träningsredskap/vardagsfordon. F1-reglerna påverkar inte hur vanliga bilar ser ut. Därför gör UCI-stofilernas stolligheter att hela cykelteknikutvecklingen bromsas. Jävla gubbjävlar!
Fast det beror ju på att enda likheten mellan bilar och F1 är att de har fyra hjul. Det är liksom att undra varför inte peletonen påverkar hur mullarnas downhillhojar ser ut...
Så för att ta något aktuellt så kan man ju tydligt se hur reglerna för skidorna i FIS regler styr hur det ser ut på vasaloppsveckan (söndagen undantagen)...
...eller IGFs regler styr hur golfklubborna ser ut för Märta, Asta, Sixten och Sune på söndagarna ute på Albatross...
...eller ISAFs regler styr hur materialet på torsdagsseglingarna ute i Björlanda...
...eller hur...

Bruka Allvar!
Hur sjutton har man överlevt alla dessa år och tävlingar utan skivbromsar?

Däremot har jag sett fullständiga idioter med skivbromsar som har riskerat andra cyklister under tävling.

Bruka Allvar!
kais01 sa:
som enligt alla förnuftiga resonemang är en fördel för cykeln som företeelse.
Men så presentera detta förnuftiga resonemang någon gång.
Det enda som presenterats i hela jävla tråden är massa falsarier om fälgbroms som om enda fördelen med skivor kräver att framställa fälgbromsar som vara detsamma som någon gammal v-broms från sent 1900-tal...

Bruka Allvar!
För gemene konsument är väl ändå fördelarna rätt uppenbara? Geologen har sammanfattat det bra i ett tidigare inlägg annars. För proffsklungan är fördelarna ganska få, men det är å andra sidan nackdelarna också. För konsumenterna, amatörcyklisterna och cykel- och komponenttillverkarna är det en nackdel att skivbromsar inte är tillåtet för proffsen.

Bruka Allvar!
På vilket sätt skulle amatörcyklister ha en fördel av skivbromsar på tävling?
Risken för krascher ökar ju med att fler tror sig kunna hantera en cykel i tävlingssammanhang.

Bruka Allvar!
emmer, tråden handlar om falsariet att skivbroms ska ha orsakat en specifik olycka, och som lök på laxen slogs upp stort.

du kanske har missat att fälgbromsar är kassa i vått väder och att det uppstår problem med slitage och värmeavledning nerför exempelvis alpetapper.

dessa problem är desto större på de carbon clinchers som ökar i popularitet, används dock vad jag vet inte av proffsen, men av ett stort antal övriga tävlande.

och även av pelle prylnisse. men han är förlåten, för han vet inte bättre.

Bruka Allvar!
wobblie sa:
För gemene konsument är väl ändå fördelarna rätt uppenbara? Geologen har sammanfattat det bra i ett tidigare inlägg annars. För proffsklungan är fördelarna ganska få, men det är å andra sidan nackdelarna också. För konsumenterna, amatörcyklisterna och cykel- och komponenttillverkarna är det en nackdel att skivbromsar inte är tillåtet för proffsen.
Va? Det fullkomligt dräller av skivbromsade landsvägshojar och i stort sett alla tidningar säger ju att alla som inte har skivor är idioter och skriver nästan bara om skivbromskomponenter och tillbehör.
Så vad är problemet?
Vad är det för nackdel man märker av av UCIs förbud menar ni?
Mer än att förarna som inte är så intresserade inte måste (och någon gång ibland inte får fast dom inte vill).

Bruka Allvar!
Miss Lycka sa:
På vilket sätt skulle amatörcyklister ha en fördel av skivbromsar på tävling?
Risken för krascher ökar ju med att fler tror sig kunna hantera en cykel i tävlingssammanhang.

Att deras skivbromsade cyklar är tillåtna. Har svårt att tänka mig att risktagande påverkas nämnvärt av bromsval.

Bruka Allvar!
emmer sa:
wobblie sa:
Va? Det fullkomligt dräller av skivbromsade landsvägshojar och i stort sett alla tidningar säger ju att alla som inte har skivor är idioter och skriver nästan bara om skivbromskomponenter och tillbehör.
Så vad är problemet?
Vad är det för nackdel man märker av av UCIs förbud menar ni?
Mer än att förarna som inte är så intresserade inte måste (och någon gång ibland inte får fast dom inte vill).

Jag förstår inte den här halmgubbeargumentationen, det är ingen som påstått att alla som inte kör med skivbromsar är idioter, eller att man inte kunde överleva innan skivbromsar, osv. Men nog om detta.

Nackdelerna är att det bromsar utvecklingen och att steget blir större till att tävla när ett rationellt val av bromsar utesluter detta.

I övrigt ser jag inga stora problem med att proffsen kör med fälgbroms eller oväxlat eller utan hjälm eller vad det nu är för strider som anses viktiga för stunden.

Bruka Allvar!
kais01 sa:
emmer, tråden handlar om falsariet att skivbroms ska ha orsakat en specifik olycka.
Har mest falsifierats från materialorganisationen med hänvisning till att "det kan även vara...".
Så att kalla det "falsifiering" kräver rätt stark bias i frågan.

kais01 sa:
du kanske har missat att fälgbromsar är kassa i vått väder och att det uppstår problem med slitage
Ja det har jag missat för det märks inte så mycket så det stör

kais01 sa:
och värmeavledning nerför exempelvis alpetapper.
Vet jag inget om, men delaminering och smällda däck är något som hände i början (på den tiden hjul var mindre reglerat av UCI)

kais01 sa:
dessa problem är desto större på de carbon clinchers som ökar i popularitet, används dock vad jag vet inte av proffsen, men av ett stort antal övriga tävlande.
Snarare enda gången de skulle vara till problem och tubdäck tål inte mer värme de (och senast jag läste om poppade däck var någonstans i arabien för tre år sedan).

kais01 sa:
och även av pelle prylnisse. men han är förlåten, för han vet inte bättre.
Är det därför han har skivor? för att han inte vet bättre...

Bruka Allvar!
miss lycka; det är inte dumsnålt att fundera kring när den dyra kolfiberfälgen skall brista. det kan räcka med en etapp i regn för att den skall se anfräten ut.

just det här problemet är dock mindre bland proffsen, dels behöver dom inte bry sig, dels har dom tubdäck, och fälgkantens styrka är inte lika viktig.

Bruka Allvar!
Då får du nog lära dig att bromsa och inte sitta på fel hjul.
Det gäller att sortera ut vilka som kan cykla i början av säsongen/tävlingarna. Annars är risken stor att man hamnar på akuten eller diket.

Bruka Allvar!
emmer sa:
wobblie sa:
Nackdelerna är att det bromsar utvecklingen och att steget blir större till att tävla när ett rationellt val av bromsar utesluter detta.
Och det rationella resonemanget är?
[Kom igen nu, vi är ju på sidan sjutton.]

För min del främst:
Man bromsar inte sönder fälgen.
Man behöver inte justera beläggen vid slitage.
Man får bättre bromsverkan vid regn.
Man får bättre modulation.

Bruka Allvar!
wobblie, dom här cyklisterna vill fortsätta som förr. rationella argument är av mindre värde, man kan nog inte ändra på det. men om tio år kan dom läsa den här tråden och begrunda hur dom resonerade.

vi andra slipper gärna fundera på om fälgen skall hålla även nästa säsong.

Bruka Allvar!
Tusan vad ni måtte bromsa som bromsar sönder ett par fälgar per år. När jag var fattig student och tävlade i triahlon så körde jag samma hjulpar i över 3000 mil utan att fälgen tog slut - det var naven som dödade hjulparet till slut. Fast visst kör man 5-6 tusen mil per per år i regn så är det kanske en faktor att räkna med...

Men fortsätt kör runt med skivbromsade crossar ni på vägen - det bli bra det!

Tillbaka
Topp