Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
H. sa:
emmer sa:
H. sa:
LesGrossman sa:
H. sa:
Varför behöver man förbjuda nåt som är värdelöst?
Jo men det är ju inte förbjudet..väl?
Det har varit förbjudet i omgångar men just nu är det tillåtet på nåder. Flera här i tråden verkar ju dock fortsatt propagera för förbud mot skivbromsar i tävlingssammanhang.
Det har väl varit temporärt tillåtet i snart två år och bara varit stoppat under tiden för utredning i skivbromsrelaterade olyckor och vissa lopp.
Kan du inte en gång för alla förklara varför det ska vara förbjudet, något som du propagerar hårt för?
Om jag missuppfattat och du inte tycker det ska vara förbjudet, vad är det du är orolig för?
Som sagt, om det nu är så värdelöst som du och en del andra påstår lär ju efterfrågan vara extremt låg?
Det jag har sagt är att det är totalt onödigt och tillför risker och så länge förarna är oroliga för dessa risker så ska dom hanteras.
I övrigt skiter jag i vad man kör med för bromsar. Jag har gått från skivor till fälgbroms på vägcykeln för det är enklare, flexiblare, lättare, smidigare och fullt tillräckligt bra broms. Om jag bygger ny CX så vete tusan om jag inte bygger med cantis då, trots att det varit fast tillåtet i många år med skivor. Men det är jag det :-)
Så om du inbillar dig att jag vill se förbud och att jag är orolig så är det nog ett hjärnspöke hos dig. Och om du tror att jag tror att skivor är värdelösa (till skillnad från onödiga) så är det oxå ett hjärnspöke hos dig. Ta du och fixa dina hjärnspöken på egen hand.
Det viktiga är att om förarorganisationen är orolig och tycker att riskerna är ohanterade så är det inget man viftar undan med "-Hö Hö. Mesar. Är inget farligt när jag åker runt i min bil med MTB:n på taket" utan något som materialorganisationen borde ta och jobba med så att allt är utprovat och klart när det ska skrivas in i reglerna.

Bruka Allvar!
Hej!
Egentligen är det ju inget stort problem att lösa om man vill att de som känner att skivbromsar är roterande slakt-knivar skall känna sig tryggare. Se till att ytterkant är rund, både axialt och radialt så finns inget problem.
Större problem då är väl att styret eller annan utstickade utrustning hamnar olyckligt eller?

Bruka Allvar!
pjo sa:
Hej!
Egentligen är det ju inget stort problem att lösa om man vill att de som känner att skivbromsar är roterande slakt-knivar skall känna sig tryggare. Se till att ytterkant är rund, både axialt och radialt så finns inget problem.
Större problem då är väl att styret eller annan utstickade utrustning hamnar olyckligt eller?

Jag tror att nuvarande regler ser ut så faktiskt. Det får inte finnas några 90 graders skarpa kanter. Men jag svär inte på det.

Kan även tillägga att jag inte såg några skivbromsar på Amster Gold Race.

Bruka Allvar!
Så. Trots allt tycker alla att skivbromsar ska vara tillåtet?

Case closed. Kan någon låsa tråden?

;)

Haha skojade bara!
Förbjud fälgbromsar! Skiten är inte värd vatten och dödar kattungar! Sätt på den svartvita TVn och börja fäktas igen!

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
pjo sa:
Hej!
Det är ett vettigt förslag...
...och Shimanos lösning var bromsen vi ser till DuraAce som fortfarande är plan ytterkant med vågor och jack i ytterkanten - men med väldigt späjsat centrum...
...och det tog ett år.

Bruka Allvar!
lite läsning om ni har tråkigt efter helgen. ni som har för vana att byta upp er efter några år bör nog tänka er för vid nyinköp idag. om ni vill någorlunda vill ha tillbaka era pengar dvs. lvg-cyklar med fälgbroms kan bli lika intressanta på marknaden som härsket smör.

‘In the future we won’t see road bikes without disc brakes – they will all have them’....säger specializeds vd.

http://www.cyclingweekly.com/news/l..._EmailHashID=5EAC20CD350E53AE3E9AD5FA98D196F5

Bruka Allvar!
kais01 sa:
lite läsning om ni har tråkigt efter helgen. ni som har för vana att byta upp er efter några år bör nog tänka er för vid nyinköp idag. om ni vill någorlunda vill ha tillbaka era pengar dvs. lvg-cyklar med fälgbroms kan bli lika intressanta på marknaden som härsket smör.

‘In the future we won’t see road bikes without disc brakes – they will all have them’....säger specializeds vd.

http://www.cyclingweekly.com/news/l...ee-road-bikes-without-disc-brakes-will-325026

Hmmm, Spec's VD kanske inte är den mest oberoende argumentatören i fältet... Bara en tanke.

Bruka Allvar!
NLC sa:
kais01 sa:

http://www.cyclingweekly.com/news/l...ee-road-bikes-without-disc-brakes-will-325026

Hmmm, Spec's VD kanske inte är den mest oberoende argumentatören i fältet... Bara en tanke.
Så klart inte, men han är en av dem som bestämmer vad som finns att köpa om 5 år, oavsett om det är bra eller inte.

Dessutom, så länge skivorna tar upp hans tid så han inte kan införa studsande styrstammar överallt är det en vinst.

Bruka Allvar!
Bruka Allvar!
ohellstrom sa:
Ëtt kilo? Det låter väldigt mycket... själva oken väger ungefär lika mycket, tillkommer gör vikten av skivorna men de borde bara utgöra några hundra gram.

På Cannondales Caad12 Ultegra skiljer det 1.02 kg på disk och fälgbroms. Ok, proffsen kör ju på de värsta prylarna så säg 700 gram då

Bruka Allvar!
ohellstrom sa:
Ëtt kilo? Det låter väldigt mycket... själva oken väger ungefär lika mycket, tillkommer gör vikten av skivorna men de borde bara utgöra några hundra gram.
Som sagt: Elitcyklar kan väl skilja lite mindre men för normalt folk...
Vanliga reglage Ultegra är ju 425gr och bromsarna 333gr vilket väl blir 758gr.
Motsvarande RS685 är 670gr, bromsok RS785 284gr och skivor RT900 238gr vilket väl blir 1192gr
Hjul Fulcrum Quattro H40 rim 1496gr disc 1598gr
Så (1192+1598)-(758+1496)=536gr
Mer på billiga och mindre på dyrare.
Jämför vi med exv. Potenza: reglage 397gr och broms 318gr (43gr lättare än Ultegra)
Och d:o Force: reglage 307gr och broms 280gr (171gr lättare än Ultegra)
Och d:o Force hyrd rim 810gr (52gr tyngre än Ultegra och 382gr lättare än RS685/RS785)
Och d:o Force HRD 765gr + 204gr (223gr lättare än RS685/RS785 men 382gr mer än Force mech rim)
Och glöm inte att ramarna ofta väger 70-400gr mer för skivbroms.

Hur man än vänder och vrider så går vikten trots all husmodersgymnastik ("vänd å vrid") upp.

Bruka Allvar!
emmer sa:
ohellstrom sa:
Som sagt: Elitcyklar kan väl skilja lite mindre men för normalt folk...
Vanliga reglage Ultegra är ju 425gr och bromsarna 333gr vilket väl blir 758gr.
Motsvarande RS685 är 670gr, bromsok RS785 284gr och skivor RT900 238gr vilket väl blir 1192gr
Hjul Fulcrum Quattro H40 rim 1496gr disc 1598gr
Så (1192+1598)-(758+1496)=536gr
Mer på billiga och mindre på dyrare.
Jämför vi med exv. Potenza: reglage 397gr och broms 318gr (43gr lättare än Ultegra)
Och d:o Force: reglage 307gr och broms 280gr (171gr lättare än Ultegra)
Och d:o Force hyrd rim 810gr (52gr tyngre än Ultegra och 382gr lättare än RS685/RS785)
Och d:o Force HRD 765gr + 204gr (223gr lättare än RS685/RS785 men 382gr mer än Force mech rim)

Hur man än vänder och vrider så går vikten trots all husmodersgymnastik ("vänd å vrid") upp.

OK. Förnekade inte att det blir tyngre men ett kilo är trots allt en överdrift att använda som generellt riktmärke.

Bruka Allvar!
Bruka Allvar!
Ok, en liten sammanfattning så här långt i tråden:

Skivbromsar, fördelar:
-

Skivbromsar, nackdelar:
Ett litet oskyldigt barn kan stoppa in ett finger i ett hål på bromsskiveskyddet.

Bruka Allvar!
LesGrossman sa:
På Cannondales Caad12 Ultegra skiljer det 1.02 kg på disk och fälgbroms. Ok, proffsen kör ju på de värsta prylarna så säg 700 gram då

emmer sa:

Långt ifrån ofta, inte ens för alu-ramar. Tidningen Tour har testat CAAD12 både med och utan skivor
                   Ram/Gaffel
CAAD12             1185/406
CAAD12 Disc        1238/496

Skivbromsramen är alltså 53g tyngre och ram + gaffel väger 146g mer.
CAAD12 testet finns här: http://www.tour-magazin.de/raeder/r...00-euro-cannondale-caad12-ultegra/a41517.html
CAAD12 Disc testet finns här: http://www.tour-magazin.de/raeder/rennraeder/test-2016-alu-gegen-carbon-cannondale/a43472.html

/Håkan

Bruka Allvar!
HåkanC sa:
LesGrossman sa:

emmer sa:

Långt ifrån ofta, inte ens för alu-ramar. Tidningen Tour har testat CAAD12 både med och utan skivor
                   Ram/Gaffel
CAAD12             1185/406
CAAD12 Disc        1238/496

Skivbromsramen är alltså 53g tyngre och ram + gaffel väger 146g mer.
CAAD12 testet finns här: http://www.tour-magazin.de/raeder/r...00-euro-cannondale-caad12-ultegra/a41517.html
CAAD12 Disc testet finns här: http://www.tour-magazin.de/raeder/rennraeder/test-2016-alu-gegen-carbon-cannondale/a43472.html
/Håkan
146 är väl mellan 70 och 400 eller?
[Nu skrev jag ram men eftersom man behöver byta ram och gaffel så får man vara väldigt anal för att inte förstå att jag menade ram och gaffel. Och ska man köra på i din anala stil så är väl ett enda exempel inte så bra för att stödja tesen "Långt ifrån ofta" så du får nog klistra in en sjutton tourexempel (gärna länk till wikipedia om det tyska betygssytemet oxå :-) ) så blir vi nöjda.]

Lite intressant var att någon ovan skrev att just CAAD12 hade en skillnad på över kilot mellan fälg och skivbroms :-)

Bruka Allvar!
vi har alla vår stil. emmer står på barrikaderna, håkan försöker ge fakta i målet.

det blir en rätt underhållande mix. i lagom avvägda doser. tack till er båda:)

Bruka Allvar!
För att åskådliggöra det hela..

Bilagor

• 1.JPG
    1.JPG
    65.4 KB · Besök: 73
  • 2.JPG
    2.JPG
    64.4 KB · Besök: 71
Bruka Allvar!
20170418_180311.jpg

Jävla skit , skivor .
Hade aldrig hänt på en old-school racer före 2010 med fälgbromsar ?
Drog näven i skivan när jag drog av rennkompressorns snabbmunstycke väl snabbt .

Bruka Allvar!
fhloston sa:
gandhi sa:
Är det bara jag som läser rubriken: "Första DÖDSoffret bekräftat pga skivbromsar"?

Nä, jag brukar också se ett dödsfall i rubriken...

Det kommer med radialekrade skivbromsmoddade zip-hjul. 73 km/h och totalhaveri på framhjulet, mötande gruslastbil 24 ton. EOL. RIP.

Fast förhoppningsvis blir det tryggt fälgbromsat och vi får alla lukta på blommorna en sommar till!

Bruka Allvar!
Bruka Allvar!
NLC sa:
emmer sa:
Det tar sig:
http://www.tune.de/en/news-en/vorschau-projekt-scheibenbremssicherheit.html
Tune News sa:
The shown photos are made with our most up-to-date 3D printed prototypes. The final product will be produced in molded carbon fiber, ofcourse light, stiff and high-end.
Vad är skillnaden mot när samma prototyp/produkt var upp på trådens förra sida?
Inget, mer än att det inte var någon bild och jag läser inte klassiska verk utan bara illustrerade klassiker :-)

Bruka Allvar!
I en mer generell betraktelse måste man undra var det gått snett när det ses som ett självklart försäljningsargument att ett skydd för en skiva är styvt.

Styvhet torde vara en av branschens mest missförstådda parametrar....

Tillbaka
Topp