[Byggtråd] Enhörningen nu i VERSION 3.0

Idag vart det uppfräschning av underbenen med nya skrapringar/packningar och lite bättringsmålning av de något härjade underbenen... så till kvällen blir det nog till att slå ihop gaffeln efter att jag installerat det nya airshaft’et :D

9AF068FE-AC6A-42FB-A220-F775FFFF21ED.jpeg

Pratade med Marino om din ram idag. Kan hända att vi råkade ändra på några saker....

Efter lite snack, på min bästa skol-spanska, så lyckades jag övertyga honom att det är en 26” du ska ha......med något brantare gaffelvinkel.....och 240x67mm bakdämpare.

Paco sa:
Efter lite snack, på min bästa skol-spanska, så lyckades jag övertyga honom att det är en 26” du ska ha......med något brantare gaffelvinkel.....och 240x67mm bakdämpare.

När han öppnar lådan hemma ligger det en Mountaincycle Fury i lådan.

Hasse#7 sa:
Paco sa:

När han öppnar lådan hemma ligger det en Mountaincycle Fury i lådan.

??? ni är för roliga ? you made my day ?

Skämt o sido, om allt faller på plats så blir Enhörning 2.0 lite lite stöddigare än ettan, med just lite längre dämpare, något mer progressiv hävarm/utväxling samt med en mer ”aggressiv” dämpare, allt parat med lite mer slag på gaffeln ???

Senast ändrad:
Så, eftersom insidan fick sig en sån fin uppfräschning så måste ju även utsidan få sitt. Före...

1305BFC9-569D-4C66-94DA-8FCE1B26C7B1.jpeg

2C070468-1AE3-4EB9-BC06-10D1DE4B0E24.jpeg

ED255B52-B4FF-4DC4-8C20-540F4925F44C.jpeg

... o efter make-over’n... ?

EFAA2377-360A-45C9-B5F2-F9436B173715.jpeg

082CD535-E3A3-4949-A396-B647F6E70D87.jpeg

59B9B078-3870-4B52-88A2-57746D24F91A.jpeg

Jaha, igår em/kväll kom försäkringspengarna o typ ”med vändande post” vart dom omvandlade till cykeldels-beställningar B-C, B-D & CRC.
Samtidigt meddelade Marino att han kommer bygga ramen i Reynolds 725-rör, dvs i förväg värmebehandlade ist för att Marino själv ska baka ugnen efteråt (av vad jag kunna läsa mig till). Ingen aning om vad det medför i praktiken, men jag får iaf en fin liten Reynolds-klibba på ramen ?

991685A4-8306-4CF1-BA80-7D16A65A4088.jpeg

Min ram blir nog oxå i Reynolds rör?

Btw, om du skulle ledsna på de lila klibborna på gaffeln så har jag ett kit liggandes till en Pike 2018. Dock i vitt.....

Paco sa:
Min ram blir nog oxå i Reynolds rör?
Btw, om du skulle ledsna på de lila klibborna på gaffeln så har jag ett kit liggandes till en Pike 2018. Dock i vitt.....

Då blir vi Reynolds-bröder ????
Tack för erbjudandet om stickers till gaffeln, men jag vill nog hålla den i lila... ??

Bump för eftervärlden...
Har tyvärr inte hänt mycket hos Marino, fick denna bild i fredags morse (dvs torsdag kväll i Peru) på att han påbörjat framtriangeln:

9FE91AA3-65F3-460D-A885-2D12AA345B93.jpeg

Men jag gissar att han jobbat med att bygga baksvingen (samt så klart tagit helg...) som skiljer lite mot hans ”standard”-sving eftersom min är något högre för att kunna ”svälja” 216x63mm’s dämparen utan att nämnvärt öka bakhjulets fjädringsväg.

En lite intressant detalj är att då pedalerna jag tänkt köpa ifrån CRC var ”felkodade” och därmed inte kunde skickas till Sverige pga ”övervikt”! Så blev jag tillslut hänvisad till Wiggle eftersom den webbshoppen är ”more frequently updated”... Känns som en indikation på en utfasning av CRC :/

larsaw sa:
Bump för eftervärlden...
Har tyvärr inte hänt mycket hos Marino, fick denna bild i fredags morse (dvs torsdag kväll i Peru) på att han påbörjat framtriangeln:

Men jag gissar att han jobbat med att bygga baksvingen (samt så klart tagit helg...) som skiljer lite mot hans ”standard”-sving eftersom min är något högre för att kunna ”svälja” 216x63mm’s dämparen utan att nämnvärt öka bakhjulets fjädringsväg.

En lite intressant detalj är att då pedalerna jag tänkt köpa ifrån CRC var ”felkodade” och därmed inte kunde skickas till Sverige pga ”övervikt”! Så blev jag tillslut hänvisad till Wiggle eftersom den webbshoppen är ”more frequently updated”... Känns som en indikation på en utfasning av CRC :/

Är ovanstående ett problem för vårt enorma gruppköp? Du säger väl till om det behövs justeras?

Jaha, idag vart det en sån där ETT steg framåt men TVÅ tillbaka, dock är jag väldigt glad över detta ETT steg framåt...

Eftersom dom flesta delarna nu "trillat in" (förutom ramen då som inte ens är havt ihopbyggd...), så tänkte jag idag på sista semesterdagen slå ihop hjulen :)
Ganska snabbt insåg jag att något inte stod rätt till då det blev ovanligt tight att få till ekringen. Mycket riktigt var jag för stressad när jag spec'ade upp ekerlängderna, när jag körde ekerlängdskonfiguratorn hos DT så missade jag att ändra till rätt nipplar (jag har köpt 12mm och default i kalkylatorn är 14mm...). Vilket resulterade i att nipplarna går av när jag försöker spänna upp hjulet över 100Nm :(
(Normalt så dubbelkollar jag alltid med någon annan ekerkalkylator också...)

Tills i helgen gör jag ett nytt försök då jag hunnit inhandla 14mm's nipplar hos min LBS, så eftersom hjulbygget sket sig tänkte jag kika lite hur mjukost-styret och övriga delar av cockpit såg ut o kändes. Tur var det eftersom jag nu upptäckte att två (av tre) nödvändiga delar för att fästa I-spec B växelreglaget till Zee-bromsarna saknades i Shimano-förpackningen :(

SL-M7000-11-Bmissingmountingparts.jpg

Nu hinner jag precis lagon driva igenom det ärendet med Bike-Discount, så att jag får hem rätt delar tills det blir dax för att skruva ihop hojen (växel-delarna bör ju rimligen komma hem innan ramen tänker jag).
Så tur i oturen att hjulbygget sket sig, för annars hade jag inte haft energi över att kika på broms/vxl-reglage m.m. :)

Mjukoststyret är riktigt schysst innan man böjer det. Det är ett av få styren jag har gillat att åka på. Jag är förbluffad över egenskapen, men jag tycker det är rätt stor skillnad i olika styren för hur cykeln känns. Neutronstyret tror jag är lagom styvt. CroMag-styret jag köpte i Åre när jag böjde mitt känns för styvt. Nu har jag bytt till ett Renthal Fatbar som är det jag normalt kör på mina cyklar.

jofahjalm sa:
Mjukoststyret är riktigt schysst innan man böjer det. Det är ett av få styren jag har gillat att åka på. Jag är förbluffad över egenskapen, men jag tycker det är rätt stor skillnad i olika styren för hur cykeln känns. Neutronstyret tror jag är lagom styvt. CroMag-styret jag köpte i Åre när jag böjde mitt känns för styvt. Nu har jag bytt till ett Renthal Fatbar som är det jag normalt kör på mina cyklar.

Jo styren är känsliga och betydande grejer, men efter att först varit nojig ang att jag köpt ett mjukost-styre så inser jag att jag nog alltid kört på styren av 6000-aluminium (dvs den mjukare alu-legeringen), alla ”fin/dyr”-styren verkar vara gjorda an 7000-alu...
Om även jag viker ihop Neuron-styret så blir det antingen SamHill/Horizon varianten (samma up- & backsweep men hårdare/styvare alu.legering) ELLER ett Spank VibroCore-styre.

Vi får se hur länge Neuron-styret håller helt enkelt :)

mg25 sa:
larsaw sa:
mg25 sa:
Kom dämparen fram som den skulle?

O ja! Har ju glömt att uppdatera dig...
Hämtade ut den igår, fett PREMIUM!!

Tack :)

Perfekt, hoppas du får mycket nöje ur den :)

Hoppas jag med :) Här i komprimerat utförande...

628126D5-4E2A-4474-A611-7F1A5E9BBEA9.jpeg

I veckan ska jag byta nedre/bakre dämparbussningen så att den passar till Marinos byggstandard, dvs 8x38mm

Igår vart det (tillsammans med DHWC-bevakning) prep.mek i form av först hjulbygge:

Hade först tänkt göra en steg-för-steg serie för att visa hjulbygget, men det blev för krångligt...

B815A954-04A6-4DB7-8544-403281CF7EBD.jpeg

8E22AB5F-AE26-4003-A32B-6A7616AD7483.jpeg

768ABBC3-91B7-4A6B-BBC9-CC31162164C0.jpeg

Man tager vad man haver, den bruna tejpen är 2mm för bred och den gula 2 mm smalare än innerbredden, men den täcker tillräckligt bra ändå :)

5CBD9A46-5BAE-437A-A7E7-7A3EC4BC77EE.jpeg

Praktiskt med mängdrekommendationer:

9F5C362A-F915-40C1-B383-F246743CAA75.jpeg

Men alla tuffa kidz kör ju med 1dl, det vet ju alla!

4FA82FE6-F16E-4E73-B441-E2B9E834DA4F.jpeg

Efter lite strul med läckande ”tubeless”-ventil (pga att jag drog åt den för hårt) vilket också resulterade i omtejpning av bakfälgen (nu blev det samma ”för smala” tejp fram o bak), så är båda hjulen kompletta med gummi och verkar hålla trycket direkt ???

7CD57C8D-8401-4AAC-980D-6F26C4822E0A.jpeg

Efter det blev det till att förbereda styre/frambroms...

43349E1C-5B80-448F-9D9C-E88378CBF83E.jpeg

Eftersom det här är en STIG-cykel så kapar jag ner styret till lagoma 760mm (tycker 780 iof ger ökad stabilitet men blir bökigt bland smala passager...)

C05DF793-94E5-419B-B4C0-C2A1877EEA3F.jpeg

Så där!
Nu är det mesta klart :) bara invänta att Marino ska bygga klart ramen men det lär ju dock ta ett par veckor till...

F8807697-1C47-4B6C-904C-4023372B4075.jpeg

Hasse#7 sa:
Örjan Lax sa:

Hunden är en Portugisisk cykeltjuvslaktare. Bevare of the dog!

Haha! Kanske inte så mycket slaktarhund men vakt det har så det räcker o blir över. Skäller ut allt o alla! Dessutom så har han ju sedan i maj fått en sidekick som nu vid 6 månaders ålder börjar kunna ”ta ton” han också ??

Bump!
Tyvärr ingen ram på G ännu :/ men med tanke på att jag vet vad Marino snickrat på under tiden så är han delvis förlåten... ;)
Lagom för att fira att jag o Paco skyfflat över en stor kasse USD till mannen (minus det som ocker-PayPal tar i avgift), så slog jag till på att fixa sista förberedelserna med en GENUIN Mudhugger-stänka!

35161617-8291-4D16-8794-E99D6FE789A9.jpeg

Helt overksam har dock Marino inte varit, framtriangel och den snart legendariska bakvagnen är klar.

2147CC64-E279-45BF-8249-6132DAD1C75D.jpeg

Just nu monteras kabel-”gussets” efter mina egna önskemål (på undersidan av downtube).

Sen är det ”i princip” BARA att kladda på färgen o stickers. :)

Så den har aldrig varit närmre än nu...

Vi är inte bara Reynolds-bros, vi kör även kablaget på undersidan båda två?

Måste få ut handen ur arslet och börja pilla lite på mina prylar jag oxå....

Henrik83 sa:
Racebar till SBR’et?
Tveksamt... Drt som tar tid för Marino är igentligen inte själva bygget av ramen utan att färg o lack måste härda ordentligt innan han kan slå in allt i bubbelplast. Sen tar det ju någon dag att förbereda ramen innan bygget IOM att den måste rostskyddsbehandlas o jag inte vill att det ständigt ska droppa överflödig linolja från ramen...

happymtb.fr sa:
EST sa:
Varför vill man någonsin ha nåt under?
Också min tanke!

Att köra franskt är ju livet :)
I mitt fall är det estet/praktiskt, iom att jag har ett flaskställ ovanpå röret (framför/ovanför dämparfästet) så får kablarna dras på sidorna, men då blir det så fult iom att dom ligger för Marinos logga :O DÄRFÖR blir det undertill, visst kommer dom att samla gegga och vara exponerade för stensprut, men jag kör ju ALDRIG i stora berg med krossten o dyligt...

larsaw sa:
happymtb.fr sa:
EST sa:
Varför vill man någonsin ha nåt under?
Också min tanke!

Att köra franskt är ju livet :)
I mitt fall är det estet/praktiskt, iom att jag har ett flaskställ ovanpå röret (framför/ovanför dämparfästet) så får kablarna dras på sidorna, men då blir det så fult iom att dom ligger för Marinos logga :O DÄRFÖR blir det undertill, visst kommer dom att samla gegga och vara exponerade för stensprut, men jag kör ju ALDRIG i stora berg med krossten o dyligt...
But still..

Men smaken är som baken. Form före funktion är ju inte direkt ovanligt I cykelbranschen :-)

haha, men kunde du inte bara flyttat loggan eller gjort den mindre, eller ha den på undersidan av "downtube" (är ju snyggt faktiskt)

Tillbaka
Topp