Byggtråd: Grusmonstercross

Skrmavbild2017-01-10kl.01.17.53.png

Undrar om det är värt prisskillnaden på 1100 kr? Force väger 679 g enligt Bike24 och S350 väger 762 g.

För några år sedan så var det väl värt pengarna att gå från Apex till Rival, men om det var värt att gå från Rival till Force var en annan femma. Så man undrar lite hur Rival står sig mot Apex (S350)? Nu är ju Rival av samma design som Force (lös spider), och om jag minns rätt så blev de rätt mycket tyngre med den designen, så det kan hända att Apex står sig bra mot Rival - om nu vikt är det viktigaste.
En skillnad - som kanske inte spelar så stor roll i realiteten - är att S350 är för 10-delat och Rival 1/Force 1 är för 11-delat. Men då kedjan är lika invändigt och det inte ska växlas (fram) så gör det inte så mycket. [Med reservation för att jag har dålig koll på om sånadärna "damcykelklingor" (oväxlade) gör någon skillnad jag missat.]

Ang. växelföraren så funkar den med 11-delat Rival 22 och klarar 11-42-kassett.
Jag kör med Apex-vevpartiet och 11-delat och är nöjd med det. Det kostar 84 euro på bike24.

Tänkte försöka tänka lite:

Skrmavbild2017-01-10kl.22.03.15.png

Det går sådär, ärligt talat. Jag sitter nog väldigt skönt på min Canyon Endurace. Nya ramen är ju 15 mm längre i storlek L men å andra sidan har jag 25 mm setback på sadelstolpen på min Canyon. Å tredje sidan skiljer sig vinklarna lite, det borde ju göra att det verkliga avståndet från sadel till styrrör blir lite längre, eller hur?

Funderar på om jag ska ta en lika lång styrtapp (110 mm) eller kanske nöja mig med 100 mm?

Den där graden på sadelstolpen, motsvarar inte det (570-555)-(387-380)=8mm?

[Säger som jag brukar. Köp ett knippe billiga stammar, Deda Zero brukar kosta tvåhundra något, och prova ut längden. När du vet det köp den stammen du vill ha i den längden.]

Endurance har har som sagt brantare sadelrör, vilket rent geometriskt gör att sadeln kommer ca 9 mm längre fram, beroende på sadelhöjd. Om man kombinerar setback, sadelrörsvinkel, reach och styrstamslängd får man

Endurance: 25+0+380+110=515 mm

Gravel: 0+9+387+?

Sen har ju styret en reach att ta hänsyn till också... :)

aki sa:
Endurance har har som sagt brantare sadelrör, vilket rent geometriskt gör att sadeln kommer ca 9 mm längre fram, beroende på sadelhöjd. Om man kombinerar setback, sadelrörsvinkel, reach och styrstamslängd får man

Endurance: 25+0+380+110=515 mm

Gravel: 0+9+387+?

Sen har ju styret en reach att ta hänsyn till också... :)

? = 119 mm alltså. Tror jag kör på 110 mm, tack!

Sadeln sitter ju inte automatiskt 25mm längre bak, bara för att setback är 25mm.
Det är ju nollposition av sadeljusteringsmån som flyttas.
Förutsatt att du vill sitta lika, ska du utgå från vevlagercentrum för både sadel och styre.
Gravel har 7mm längre reach => 10mm kortare stam.
Gravel har 10mm lägre stack => 10mm mer distansring under stam.
(Förutsatt "lika" styre, om bredare på gravel kan du minska stamlängd än mer)

Om lika sadel är det enklast att loda in din befintliga inställning, sadelspets-vevlagercentrum. Sen replikerar du denna på gravel.
Om olika sadel är det knepigare, då får du gissa "sittcentrum" och mäta ut det.

Ska bli kul att se hur ramen är och hur den känns, bra sugen på nåt motsvarande...

RideOn sa:
Sadeln sitter ju inte automatiskt 25mm längre bak, bara för att setback är 25mm.
Det är ju nollposition av sadeljusteringsmån som flyttas.
Förutsatt att du vill sitta lika, ska du utgå från vevlagercentrum för både sadel och styre.
Gravel har 7mm längre reach => 10mm kortare stam.
Gravel har 10mm lägre stack => 10mm mer distansring under stam.
(Förutsatt "lika" styre, om bredare på gravel kan du minska stamlängd än mer)

Om lika sadel är det enklast att loda in din befintliga inställning, sadelspets-vevlagercentrum. Sen replikerar du denna på gravel.
Om olika sadel är det knepigare, då får du gissa "sittcentrum" och mäta ut det.

Ska bli kul att se hur ramen är och hur den känns, bra sugen på nåt motsvarande...

Stort tack för input!

Jag fick meddelande igår att ramen är skeppad :D

Statusuppdatering:

Ram - skeppad, på väg
Hjul - skeppade, på väg
Däck - ej beställt. Vill ha hjälp att välja lätta och prisvärda däck (27,5" x 2,1")
Kassett - ej beställt, ska hitta bra pris på 10-42 kassett
Ev ny bakväxel - på väg från Bike-Component.de
Kedja - finns hemma
Vevparti - på väg från Bike-Component.de
Vevlager - missat att beställa, tips?
Växelvajer och höljen - tips?
Styre - på väg från Bike-Component.de
Stam - på väg från Bike-Component.de
Styrlager - på väg tillsammans med ramen
Sadel - finns hemma
Styrlinda - tips på svart och riktigt skön? (greppig och mjuk, inte för tjock)

Statusuppdatering angående leveranser.

RAMEN:
Your parcel information
Summary: Your item was not delivred successfully(KINGDOM OF SWEDEN) at 2017-01-16 07:29:00
Reasons for unsuccessful delivery:45

Details:
1 - Timing: 2017-01-09 20:06:00 Site: GuangDongShengShenZhenShi PSYY Status: Posting
2 - Timing: 2017-01-10 00:22:49 Site: GuangDongShengShenZhenShi SHENZHEN Status: Despatch from Sorting Center
3 - Timing: 2017-01-10 00:22:49 Site: GuangDongShengShenZhenShi SHENZHEN Status: Despatch from Sorting Center
4 - Timing: 2017-01-15 04:13:00 Site: KINGDOM OF SWEDEN SESESTOA Status: Arrival at Sorting Center
5 - Timing: 2017-01-15 04:13:00 Site: KINGDOM OF SWEDEN SESESTOA Status: Handed over to Customs
6 - Timing: 2017-01-15 15:05:00 Site: KINGDOM OF SWEDEN SESESTOA Status: Released from Customs
7 - Timing: 2017-01-16 07:00:00 Site: KINGDOM OF SWEDEN Status: Attempted delivery
8 - Timing: 2017-01-16 07:29:00 Site: KINGDOM OF SWEDEN Status: Attempted delivery

HJULEN:
Location Date Local Time Activity
Jarfalla, Sweden 16.01.2017 6:38 Out for Delivery
16.01.2017 3:48 Arrival Scan
Glostrup, Denmark 13.01.2017 17:15 Departure Scan
13.01.2017 14:00 Arrival Scan
Hamburg, Germany 13.01.2017 9:00 Departure Scan
13.01.2017 7:00 Arrival Scan
Herne-Boernig, Germany 13.01.2017 2:39 Departure Scan
13.01.2017 0:15 Arrival Scan
Contern, Luxembourg 12.01.2017 20:10 Departure Scan
12.01.2017 18:07 Origin Scan
Luxembourg 09.12.2016 23:24 Order Processed: Ready for UPS

STYRE, VEVPARTI, ETC:
Status From Mon, 16.01.17 13:08 a.m./p.m.
The shipment has left the import parcel center in the destination country.

Next step
The shipment is being transported to the delivery depot.

Senast ändrad:
Vill ha lite tips (eftersom det börjar brännas nu):

Däck - vilka 27,5"-däck är lätta, rullar bra och finns till hyfsat pris i Sthlm eller online?
Kassett - jag är inställd på SLX eller XT med utväxlingen 11-42, tips på bra pris?
Vevlager - tips på något prisvärt?
Växelvajer och höljen - vad ska jag ha? Behöver man ha teflonbelagda eller liknande?
Styrlinda - jag gillar den styrlindan som sitter original på min Canyon Endurace, tror det är en Fizik komfortstyrlinda. Tips?

setreus sa:

Däck - vilka 27,5"-däck är lätta, rullar bra och finns till hyfsat pris i Sthlm eller online?
Kassett - jag är inställd på SLX eller XT med utväxlingen 11-42, tips på bra pris?
Växelvajer och höljen - vad ska jag ha? Behöver man ha teflonbelagda eller liknande?
Styrlinda - jag gillar den styrlindan som sitter original på min Canyon Endurace, tror det är en Fizik komfortstyrlinda. Tips?

Finns det billigare 11-42-kassett än denna (599 kr): https://www.bikester.se/517582.html ?

setreus sa:

Passar detta https://m.bikester.se/truvativ-pressfit-innerlager-svart-225252.html ?

Har du PF86 på ramen och GXP på veven så är det rätt.
[Orkar inte plöja tre sidor för att se om det kanske står vad det är.]

emmer sa:
Zipp Service Course CX är en bra linda, och lätt att få på bra.
[Zipps vanliga Service Course duger oxå men är lite halare.]
+1 på Zipp Service Course CX. Har bara lindat en linda i mitt liv, men med den var det inget problem. Har funkat i ur och skur året runt senaste året utan egentliga tecken på slitage. Mjuk och trevlig att hålla i också.

Puh! Nu är alla grejer beställda. Blev lite mer pengar än jag tänkt... :D

Igår kom hjulen hem och ramen finns att hämta ut på Konsum. 500 kr ska jag betala i tull/moms enligt avin.

Snabbtitt på ramen:

IMG_0496.JPG

Lite skav på växelörat.

IMG_0497.JPG

Halvt uppackad. Den var ganska fint inslagen faktiskt.

IMG_0498.JPG

Omålad ram, man ser var gränsen går mellan olika bitar kolfiberväv.

IMG_0499.JPG

Närbild med genomföringar för intern vajerdragning.

Senast ändrad:
IMG_0504.JPG

Hjulen kom ju i förrgår men jag har inte hunnit packa upp dem och kolla förrän idag. Kan nog bli klint och fint om jag får bort klibborna :)

IMG_0502.JPG

Framhjulet väger 679 gram enligt Anders Petter.

FullSizeRender.jpg

Bakhjulet väger 825 gram. Totalt 1504 gram för 250 € inklusive frakt in i lägenheten, måste anses godkänt!

Mini_me sa:
Henrik_E sa:
emmer sa:
setreus sa:
Sadelklämma modell ovanlig.
Modell modern snarare - men man undrar ju var man hittar en sån och en stolpe om sju år när gängorna har gått :-)
Äh, då är väl 3d-printer standardutrustning i alla hushåll.

Plus att om 7 år kommer man endast cykla Zwift :)

Cyklar man bara stående då? :) eller, man kanske har virtuella pedaler i soffan, och gör en mjukvaruuppdatering för att gå från tiagra till duraace.... Allt happy kommer bestå av är fuskkoder för att få lättare hjul och mindre tempomage....

TS, ursäkta villospåret, ska bli spännande att se slutresultatet.. :)

IMG_0546.JPG

Ny delleverans idag. Bike-Components.de försöker först leverera till dörren två gånger med DHL innan de lämnar över paketet till Posten, lite udda? Styret känns riktigt skönt (när man åker luftcykel med det i händerna :D), vevpartiet är väldigt fint <3.

Tillbaka
Topp