[Byggtråd] Kolfiber-fixie

Kid1000 sa:
Hej, kul med sånt projekt. Mera sånt!

Jag kanske kan komma med lite input ang fogar. Limma ihop triangeln som tänkt. Lägg sedan på mer epoxy och slipa till fina fillets.
Lägg sedan på komposit som planerat, då du har fina fillets så håller tejpen sig lättare på plats. Stick sedan hål i tejpen som du vill.

Så länge det är fina tejpvarv så tror jag det är helt lugnt.
Lycka till!

Tack för tipsen! Det var nog något sånt jag hade tänkt.

Tror du att man kan betrakta fillets som strukturellt bärande, eller är det bara formskapande för att kunna lägga på fina lager väv efteråt?

bellasoda sa:
Kid1000 sa:

Jag kanske kan komma med lite input ang fogar. Limma ihop triangeln som tänkt. Lägg sedan på mer epoxy och slipa till fina fillets.
Lägg sedan på komposit som planerat, då du har fina fillets så håller tejpen sig lättare på plats. Stick sedan hål i tejpen som du vill.

Lycka till!

Tror du att man kan betrakta fillets som strukturellt bärande, eller är det bara formskapande för att kunna lägga på fina lager väv efteråt?

Jag gör det själv och många tube to tube ramtillverkare gör så. Epoxyn skulle jag inte vilja ha som strukturellt bärande del i en rörfog. Komposit i 2 gånger godstjockleken på det tjockaste stället är en god uppskattning för att ha höjd för slipmån och allt detta. Sunt förnuft räcker långt. Samt alla lager i samma riktning är ej att rekommendera, vrid dom åtminstone 45 grader mellan varje lager.

Kid1000 sa:
bellasoda sa:
Kid1000 sa:

Lycka till!

Jag gör det själv och många tube to tube ramtillverkare gör så. Epoxyn skulle jag inte vilja ha som strukturellt bärande del i en rörfog. Komposit i 2 gånger godstjockleken på det tjockaste stället är en god uppskattning för att ha höjd för slipmån och allt detta. Sunt förnuft räcker långt. Samt alla lager i samma riktning är ej att rekommendera, vrid dom åtminstone 45 grader mellan varje lager.

Använder du någon tillsats i epoxin när du använder det för utfyllnad?

bellasoda sa:
Kid1000 sa:
bellasoda sa:
Kid1000 sa:

Lycka till!

Jag brukar använda glasballonger från biltema i annan utfyllnad men i ramjobb ingen utfyllnad överhuvudtaget.

Nu har det blivit lite mycket snack och lite bilder. Här är en bild på en dropout under uppbyggnad. Den ska få lite tjockare gods innan det är dags att borra hålen för plåtarna.

Bilagor

• IMG_0465.JPG
    IMG_0465.JPG
    259.9 KB · Besök: 235
bellasoda sa:
Mikrofiber (Cotton flocks, Baumwollflocken) är ett alternativ för fyllnadsmedel.
Bättre än mikroballonger om du samtidigt vill ha en viss styrkeförbättring. Jag brukar använda det som kopplingsskikt vid formtillverkning bl.a. Samt utfyllnad mixat med mikroballonger om vikten är känslig.

sidd260 sa:
Hey!

Good luck!

Anyway, Physics is the law that decides if your method works, Everything else is just an opinion.
I agree 100% that this project is going to teach you plenty of things. All learning is good learning. Kör på!

Since, you are in the profession maybe i can make a few technical comments for your consideration.

1) You use a weave. I would estimate the stiffness in the fiber direction to be somewhere around 50-60 GPa in best case for T700. It would be reasonable to do a knockdown on that number due to sub optimal compaction during manufacturing. So let's say 45-50 GPa in in- plane stiffness. (Steel: 210 GPa and Aluminum 69 GPa). However having a 2-2.5 mm wall thickness could work because bending stiffness increses to the third power of thickness. So you should be fine on that bit.

2) Torsional stiffness? You have a circular section in some areas. It makes sense to have fibers in + and - 45 degrees. Do you have them?. The torsional stiffness of a circular tube with fibers along its length is normally in the order of the In-plane shear stiffness of the laminate. This is normally in the around 3-5 GPa. The strength should be around 100-150 MPa for an ideal composite. This is dependent on the matrix/resin. However since the tape method doesnt give good hydrostatic resin pressure, the resin properties might be compromised. My advice, If you dont have fibers in +- 45 degrees, Please add them to your existing tube. Shouldn't be hard.

3) Compression Strength. You are going to have to put inhuman amount of watts to break the fibers in tension. However, the waviness of fibers can heavily influence the fiber compression strength. Also, the tape method compromises the resin. So, finger crossed on that one!
(My gut feeling: you should be fine!, composites fail progressively contrary to popular belief)

4) Joining the tubes. I am on the fence with this one since i can't really recommend any process other than one with a pressurized setup. Some reasonable ideas brought up by Kid1000 but i have a feeling that we might be missing the source of the potential problem here. There is a company called Filament bikes that uses this technique. You can look it up on their website. However, this technique in my opinion is not an efficient one.
I am going to go out on a limb and say that the only tube joining technique that i would actually trust is the one used by Bob Parlee (the unparalleled master of carbon road bikes) and Time. Parlee's technique on the Z series frame is very elegant. Replicating and adapting to your process will not burn a big hole in your pocket. But it does cost a lot of time.

Good on you for trying to build this bike. I do sincerely hope that you have a great learning experience and an even better time riding the bike.
I built a mini wind turbine blade out of glass fiber while i was in university. I used Styrofoam, balsa wood profiles and Spackel to make a master plug and made composite moulds out of it. Worked well.

P.S: Alfalfa, I do not have anything to do with Koenigsegg or Rolo as you guessed. However, I have developed certain cars in the past that are known to go from 0-100 k/h faster than a Koenigsegg ;-)
Good comment on the Papier Maiche. If structural estimations of Carbon fiber were that straight forward, I should be out of a job pretty soon :-D. I hope you aren't planning on letting my employers know about it :-D

/S

Well I have good luck in physics, so I am not worried. :-)

About stiffness: I am aiming for a 1kg+ carbon frameset, I think that the frame will be stiffer than most budget fixies on the market.

Strengtwise, I think small cracks will start to show before complete failure. But you never know!

Senast ändrad:
Fältprästen sa:
bellasoda sa:
Mikrofiber (Cotton flocks, Baumwollflocken) är ett alternativ för fyllnadsmedel.
Bättre än mikroballonger om du samtidigt vill ha en viss styrkeförbättring. Jag brukar använda det som kopplingsskikt vid formtillverkning bl.a. Samt utfyllnad mixat med mikroballonger om vikten är känslig.

Bra tips! :-)

På tal om styvhet, undrar hur styv Merckx 5.5kg stålcykel är som han använde under sitt timrekord?

Bilagor

• B37F0F9A-510F-44F5-9AD9-642C56031419.jpeg
    B37F0F9A-510F-44F5-9AD9-642C56031419.jpeg
    88 KB · Besök: 247
Jeeeez!!!!

If you are sensitive and easily offended. Stop reading now. If you wonder why I write this, look at my username and then apply some google on it.

I don’t understand who is more stupid in this conversation, the wanker who tries to talk material science to someone who barely seems to understand or the guy who is building this contraption in the first place. What on God’s green earth is wrong with you Monsieur Bellasoda. i don’t understand Swedish so I trust google translate here. Those dropouts are something that would keep me awake for days if not years. And the tubes you’ve got there are stuff of nightmare.

You are basically refusing factual statements with the claim of being lucky with physics.

Don’t you dare walk into a university or a company and say this. You’d get fired.

And both of you, stop swinging your gentleman sausage at each other about cars and 3 wheeled tuck tucks that go from 0-100. But from what I see, if you have used your fantastic engineering skills to build that 3 wheel Reliant Robin and it makes it to Swedish roads. I’d recommend the government issue health and safety awareness around it.

Lastly, have you even heard of the term called Manufacturing tolerance?

You are a perfect fit for Cannondale and Cervelo.

Regards
Hambini????
Aged 5!

LillaHambini sa:
Don’t you dare walk into a university or a company and say this. You’d get fired.

Sorry, I already did. I guess I was lucky! :)

LillaHambini sa:
I’d recommend the government issue health and safety awareness around it.

Yes they did. But it's okay, we haven't had that many fatalities in recent years.

I am not offended, I take it as a compliment that you register an account to comment this thread. :)

Otippat många icke svensktalande youtubers(eller vad det nu är) som bevakar happy för att det inte ska bli knas.
1-2 bara i den här tråden och nyligen hade vi ramkrämaren med lättklädd flickvän.

Nu har det gått lite tid sedan senaste uppdateringen. Jag har haft lite mindre tid tillgängligt men det har inte stått still. Jag bestämde mig för att göra om headtube för jag får alltid fransar vid slutet av rören och istället för att fila till dem så gjorde jag om allt helt.
4523F599-B77E-4A53-A965-D46FE34DD673.jpeg

Men det blir nog bra, jag upptäckte att jag behövde göra en kortare headtube för att få plats med gaffeln. Nu är lager ipressade iaf och det är äntligen dags att sammanfoga framtriangeln.

Framtriangeln börjar anta en form. Jag har limmat ihop bitarna och spacklat med epoxi och klippt kolfiber. Nästa steg blir slipning och förstärkningslager.

035FDA50-D4B6-411E-95B7-77AF77E0B526.jpeg

Baktriangeln har en del jobb kvar. Jag testade att stryka på epoxi på frigoliten och låta den härda innan kolfibret åkte på. Det verka lösa problemet med att frigoliten blir komprimerad och ojämn.

7552B9BA-ADC8-4B12-97CE-FE6C2C57E8A2.jpeg

Jag gillar dit driv. Hoppas slutresultatet blir starkt och bra. Synd att det dök upp så mycket muppar som tar viljekraft. Men tumma inte på styrkan och sammanfogningen, hellre lite tungt resultat då.

Hasse#7 sa:
Jag gillar dit driv. Hoppas slutresultatet blir starkt och bra. Synd att det dök upp så mycket muppar som tar viljekraft. Men tumma inte på styrkan och sammanfogningen, hellre lite tungt resultat då.

Jo, jag tänker lägga på mer vikt än nödvändigt. Jag tänker mig att cykeln ska fylla ungefär samma produktkategori som en budgetfixie i stål. En stålram har väl en ramvikt på c:a 1.5-2kg.

Jag tror nog ändå att ramen kommer bli riktigt lätt. Jag har ju t ex en vevlagerhylsa i kolfiber. Jag har inte heller några cable-stops eller andra påhäng, så där sparar jag nog faktiskt flera hundra gram.

Jag räknade lite och tänkte sikta på 1200 gram efter målning. Men det är riktigt svårt att gissa sånt så vi får väl se.

Tack för alla hejarop i alla fall! :-)

bellasoda sa:
Hasse#7 sa:

Jo, jag tänker lägga på mer vikt än nödvändigt. Jag tänker mig att cykeln ska fylla ungefär samma produktkategori som en budgetfixie i stål. En stålram har väl en ramvikt på c:a 1.5-2kg.

Jag tror nog ändå att ramen kommer bli riktigt lätt. Jag har ju t ex en vevlagerhylsa i kolfiber. Jag har inte heller några cable-stops eller andra påhäng, så där sparar jag nog faktiskt flera hundra gram.

Jag räknade lite och tänkte sikta på 1200 gram efter målning. Men det är riktigt svårt att gissa sånt så vi får väl se.

Tack för alla hejarop i alla fall! :-)

Härlig ambition med vikten, ska bli kul att se vad det slutar på (och hur det håller). En tanke med vevlagerhylsan - ska du baka in ett vevlager eller blir det en slät/gängad hylsa?

Singular sa:
Härlig ambition med vikten, ska bli kul att se vad det slutar på (och hur det håller). En tanke med vevlagerhylsan - ska du baka in ett vevlager eller blir det en slät/gängad hylsa?

Vevlagerhylsan byggde jag genom att klä ett aluminiumrör med kolfiber. Efter att jag fått ut röret så blev innerdiametern på kolfiberröret samma som ytterdiametern på aluminiumröret. Det rör som jag lyckats få tag på hade 42mm i diameter, så det motsvarar BB30 vevlagerstandard. Så det är alltså en slät pressfit-hylsa som jag har tillverkat.

Jag har köpt ett BB30 till hollowtech ii vevlager, och har ett Shimano Alfine vevparti som jag ska klämma dit. Vevlagret sitter redan på plats, och snart blir det väl dags att se om vevpartiet passar också.

bellasoda sa:
Singular sa:

Vevlagerhylsan byggde jag genom att klä ett aluminiumrör med kolfiber. Efter att jag fått ut röret så blev innerdiametern på kolfiberröret samma som ytterdiametern på aluminiumröret. Det rör som jag lyckats få tag på hade 42mm i diameter, så det motsvarar BB30 vevlagerstandard. Så det är alltså en slät pressfit-hylsa som jag har tillverkat.

Jag har köpt ett BB30 till hollowtech ii vevlager, och har ett Shimano Alfine vevparti som jag ska klämma dit. Vevlagret sitter redan på plats, och snart blir det väl dags att se om vevpartiet passar också.

Håller tummarna för att du får toleranserna rätt - lycka till!

Singular sa:
bellasoda sa:
Singular sa:

Håller tummarna för att du får toleranserna rätt - lycka till!

Jag fick fila lite tills det passade ordentligt. Men vevlagret sitter på plats i alla fall. Det var väl ungefär lika trögt att pressa i som det brukar kunna vara med vevlager, ett jäkla meck alltså! :)

Nu när saker är ihoplimmade så har jag alltså spikat geometrin. Jämfört med min linjecykel så har alltså BB-drop minskat tack vare bra tips i den här tråden. Seat tube angle har ökat, för de fixie-geometrier jag jämförde hade alla typ 75 grader STA. Sen så minskade jag även ofrivilligt stack. Det var inte tanken att minska stack, men gaffeln som jag hade (vilken jag fick gratis) skulle inte passat med ett längre headtube. Så det blir både lägre stack plus slammad styrstam, men det blir säkert bra. :)

Bilagor

• fixie_geom.jpg
    fixie_geom.jpg
    7.9 KB · Besök: 213
bellasoda sa:
Nu när saker är ihoplimmade så har jag alltså spikat geometrin. Jämfört med min linjecykel så har alltså BB-drop minskat tack vare bra tips i den här tråden. Seat tube angle har ökat, för de fixie-geometrier jag jämförde hade alla typ 75 grader STA. Sen så minskade jag även ofrivilligt stack. Det var inte tanken att minska stack, men gaffeln som jag hade (vilken jag fick gratis) skulle inte passat med ett längre headtube. Så det blir både lägre stack plus slammad styrstam, men det blir säkert bra. :)

Blir ju jäkligt Aero om inget annat, runt 9cm mindre stack än min väldigt o-Aero Addict.

Kul att följa, hoppas du kommer trivas och kunna njuta av den länge.

Jaha, klantig som jag är så har jag köpt fel vevparti.
040E820C-9A4F-4D2D-B97C-872364E0E9E9.jpeg

Bara att leta efter nytt htii vevparti med korta vevar och 130mm fäste för klinga...

Det känns inte riktigt rätt att använda distanser, då blir det säkert dålig kedjelinje.

jofahjalm sa:
Men allt annat ser ju ”snyggt” ut. Det ser inte alls ut som att man kommer dö. Inte alls...

Jag antar att du kommenterar de oslipade fyllnadsmassorna?

Så här såg det ut lite senare:

B1B8E00E-CB51-456D-8441-AC7AFE2F68E3.jpeg

Observera dödskallen, så att jag inte får för mig att cykla på den innan den är färdig. ;-)

bellasoda sa:

Bara att leta efter nytt htii vevparti med korta vevar och 130mm fäste för klinga...

Det känns inte riktigt rätt att använda distanser, då blir det säkert dålig kedjelinje.

Det ser ju ut att fattas c:a 11 mm enligt mätning, vilket är en lite udda siffra. Vevlagerhylsan är 68mm bred.

Alla mina googlingar säger att både alfine fc-500 och fc-501 är gjord för 68mm bred hylsa.

Någon som har koll på om det ska vara så här eller om det bara är att byta vevparti? Jag har inte shimano på någon av mina andra cyklar.

bellasoda sa:
bellasoda sa:

Det ser ju ut att fattas c:a 11 mm enligt mätning, vilket är en lite udda siffra. Vevlagerhylsan är 68mm bred.

Alla mina googlingar säger att både alfine fc-500 och fc-501 är gjord för 68mm bred hylsa.

Någon som har koll på om det ska vara så här eller om det bara är att byta vevparti? Jag har inte shimano på någon av mina andra cyklar.

Hur ser det ut på andra sidan om du trycker in drivsidan hela vägen? Edit: Såg/tänkte fel.

Har du lyft upp den lilla låsbrickan på ickedrivsidan? Kan vara den som hindrar vevarmen att komma hela vägen in?

Senast ändrad:
velovin sa:
bellasoda sa:
bellasoda sa:

Hur ser det ut på andra sidan om du trycker in drivsidan hela vägen? Edit: Såg/tänkte fel.

Har du lyft upp den lilla låsbrickan på ickedrivsidan? Kan vara den som hindrar vevarmen att komma hela vägen in?

Jag har inga fler bilder just nu. Men jag tryckte in drivsidan hela vägen in till vevlagret.

Jag lyfte inte upp låsbrickan, men den sitter ju på splines, och resten av axeln är ju slät så det går nog inte att få in vevarmen mycket längre in.

68 mm rambredd har man väl med skruvade, utanpåliggande lager?
Nu har jag inte följt tråden men det ser ut som ett pressfit-lager? De brukar sitta i 89,5mm eller 92mm hylsor har jag för mig.

BB30 är väl 68mm och pressfit, fast med 30mm axel, så inte shimano standard.

skier sa:
Nu har jag inte följt tråden men det ser ut som ett pressfit-lager? De brukar sitta i 89,5mm eller 92mm hylsor har jag för mig.

Hylsan är 42mm ID och 68mm bred enligt en BB30-road standard.

Jag har ett vevlager av typen 'BB30 to htii', gjord för 24mm axel och 68mm hylsbredd. Vevpartiet har jag däremot köpt begagnat så jag har ingen jättebra spec på det.

Bilagor

• BB30_Dim_1.jpg
    BB30_Dim_1.jpg
    83.5 KB · Besök: 219
bellasoda sa:
skier sa:

Hylsan är 42mm ID och 68mm bred enligt en BB30-road standard.

Jag har ett vevlager av typen 'BB30 to htii', gjord för 24mm axel och 68mm hylsbredd. Vevpartiet har jag däremot köpt begagnat så jag har ingen jättebra spec på det.

Ok, då förstår jag tanken, men det lagret som du har på bilden är ju inte samma som du har i skissen/ritningen. På skissen så är det utanpåliggande lager som skulle bygga upp det avståndet som du nu har glapp. Det som är på bilden ser ut som ett vanligt pressfitlager för 24mm axel.

skier sa:
Ok, då förstår jag tanken, men det lagret som du har på bilden är ju inte samma som du har i skissen/ritningen. På skissen så är det utanpåliggande lager som skulle bygga upp det avståndet som du nu har glapp. Det som är på bilden ser ut som ett vanligt pressfitlager för 24mm axel.

Den förklaringen köper jag med. Tyvärr. Ser ut att bli ett nytt lager mao. Om du inte har det i skissen liggandes.

Tillbaka
Topp