[Byggtråd] Kolfiber-fixie

velovin sa:
skier sa:
Ok, då förstår jag tanken, men det lagret som du har på bilden är ju inte samma som du har i skissen/ritningen. På skissen så är det utanpåliggande lager som skulle bygga upp det avståndet som du nu har glapp. Det som är på bilden ser ut som ett vanligt pressfitlager för 24mm axel.

Den förklaringen köper jag med. Tyvärr. Ser ut att bli ett nytt lager mao. Om du inte har det i skissen liggandes.

Okej, har jag bara köpt fel lager alltså? Det bygger ju ut lite åt sidorna så jag tänkte inte så mycket på det. Men det kanske inte bygger ut tillräckligt mycket.

Det är ju klart enklare och billigare än att skaffa nytt vevparti, så det är ju skönt iaf! :-)

Det borde kanske funka med distanser också i såna fall, om det bara är lagret som är för smalt?

bellasoda sa:
velovin sa:
skier sa:
Ok, då förstår jag tanken, men det lagret som du har på bilden är ju inte samma som du har i skissen/ritningen. På skissen så är det utanpåliggande lager som skulle bygga upp det avståndet som du nu har glapp. Det som är på bilden ser ut som ett vanligt pressfitlager för 24mm axel.

Den förklaringen köper jag med. Tyvärr. Ser ut att bli ett nytt lager mao. Om du inte har det i skissen liggandes.

Okej, har jag bara köpt fel lager alltså? Det bygger ju ut lite åt sidorna så jag tänkte inte så mycket på det. Men det kanske inte bygger ut tillräckligt mycket.

Det är ju klart enklare och billigare än att skaffa nytt vevparti, så det är ju skönt iaf! :-)

Det borde kanske funka med distanser också i såna fall, om det bara är lagret som är för smalt?

nja, axeln har väl "lagersäten" (alltså områden på axeln som är slipade eller en mer exakt dimension än resten av axeln) där man vill att lagrens innerdiameter ska vila. Är nog bättre att köpa ett nytt lager.

skier sa:
bellasoda sa:
velovin sa:
skier sa:

nja, axeln har väl "lagersäten" (alltså områden på axeln som är slipade eller en mer exakt dimension än resten av axeln) där man vill att lagrens innerdiameter ska vila. Är nog bättre att köpa ett nytt lager.

Jo du har nog rätt. Men jag är i alla fall glad av att jag inte behöver ett nytt vevparti. :)

Nu har jag lagt på ett förstärkningslager i skarven.

Bilagor

• E077E3E2-B67D-4B25-99A3-F0FD84451EE5.jpeg
    E077E3E2-B67D-4B25-99A3-F0FD84451EE5.jpeg
    215.2 KB · Besök: 155
bellasoda sa:
Tore krok sa:
Ang vevparti så finns det ett bolag som tillverkar adaptrar som gör om shimanos 130 bcd till 144bcd för track, en 1 1/8 klinga är att föredra så det kan va en lösning men shimanovev. Så länge du har en vev som är max 170mm är det lugnt, så länge BB inte sitter för lågt, Brukar väl va runt 54mm bb drop på många trackramar

Tack för bra tips!

Jag har hittat ett billigt Shimano-vevparti på köp&sälj med 170mm långa vevarmar.

Jag hade tänkt utgå från min landsvägscykel geometrimässigt, den har BB drop på 70mm, blir det för mycket tror du?

Sjukt sent svar men.. gött att du höjde BB! Hojjen blir säkrare och piggare som fixed! Angående pedalstrike så lyckas vi tom göra det med 165mm vevar och 54mm bb drop på kortbanorna. Så 170mm på 70 drop hade helt klart varit intressant ? ett annat sätt att fuska är att köra pedaler med så låg stack height som möjligt, kör dura-ace senaste modell och då kan man luta lite till helt plötsligt ! ?

Tore krok sa:
bellasoda sa:
Tore krok sa:
Ang vevparti så finns det ett bolag som tillverkar adaptrar som gör om shimanos 130 bcd till 144bcd för track, en 1 1/8 klinga är att föredra så det kan va en lösning men shimanovev. Så länge du har en vev som är max 170mm är det lugnt, så länge BB inte sitter för lågt, Brukar väl va runt 54mm bb drop på många trackramar

Tack för bra tips!

Jag har hittat ett billigt Shimano-vevparti på köp&sälj med 170mm långa vevarmar.

Jag hade tänkt utgå från min landsvägscykel geometrimässigt, den har BB drop på 70mm, blir det för mycket tror du?

Sjukt sent svar men.. gött att du höjde BB! Hojjen blir säkrare och piggare som fixed! Angående pedalstrike så lyckas vi tom göra det med 165mm vevar och 54mm bb drop på kortbanorna. Så 170mm på 70 drop hade helt klart varit intressant ? ett annat sätt att fuska är att köra pedaler med så låg stack height som möjligt, kör dura-ace senaste modell och då kan man luta lite till helt plötsligt ! ?

Bra idé! Jag tänkte nog ha vanlig SPD, och något i den här stilen:

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=183746;menu=1000,4,136,33;pgc[29]=126;sort=price_asc

De ser ju små ut, eller vad tror du om de pedalerna?

Vad här hänt med Shimano PD-A520 och PD-A600? Dom finns kvar på shimano.com, men inte i butikerna. Jag är jättenöjd med dom och dom vär lite lägre än XLC.

Det finns nu PD-ES600, som verkar också bra.

Berk sa:
Vad här hänt med Shimano PD-A520 och PD-A600? Dom finns kvar på shimano.com, men inte i butikerna. Jag är jättenöjd med dom och dom vär lite lägre än XLC.

Ja, Shimano brukar ju vara driftsäkra. XLC var ju klart billigare men jag vet inte någonting i övrigt om dem egentligen.

Berk sa:

Jag har ES-600 på min solskenspendlaren och de fungerar lika bra som A600 jag har på racern.

Bilagor

• 20190322_152457.jpg
    20190322_152457.jpg
    460.7 KB · Besök: 162
bellasoda sa:
Tore krok sa:
bellasoda sa:
Tore krok sa:

Tack för bra tips!

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=183746;menu=1000,4,136,33;pgc[29]=126;sort=price_asc

Jag körde dessa pedaler från XLC på grusräsern men tyckte dom var väldigt bökiga att klicka

https://m.bikester.se/xlc-pd-s15-pedal-svart-silver-492427.html

Limmande... inte långt kvar nu tills det börjar se ut som en riktig cykel.

Bilagor

• D31B341C-75A0-47AA-AECB-49EFBB91943B.jpeg
    D31B341C-75A0-47AA-AECB-49EFBB91943B.jpeg
    329.3 KB · Besök: 167
bellasoda sa:
Tore krok sa:
bellasoda sa:
Tore krok sa:

Tack för bra tips!

Köp en pedal du litar på och inget som går att klicka ur uppåt likt några SPD cleats kan, mycket pulver i drivlinan när man bromsar hårt för du vet ju att en trackhojj inte skall ha bromsar ?

Tore krok sa:
bellasoda sa:
Tore krok sa:
bellasoda sa:
Tore krok sa:

Tack för bra tips!

Köp en pedal du litar på och inget som går att klicka ur uppåt likt några SPD cleats kan, mycket pulver i drivlinan när man bromsar hårt för du vet ju att en trackhojj inte skall ha bromsar ?

Tack för förklaringen! Jag har mycket att lära mig om att cykla fixed gear alltså! ?

Jag fortsätter med baktriangeln. Limma, spackla, slipa, och sen förstärkningslager. Iterera.

Bilagor

• 4AA2964C-FC49-47A5-9A7F-5B7A204FFDBA.jpeg
    4AA2964C-FC49-47A5-9A7F-5B7A204FFDBA.jpeg
    251 KB · Besök: 195
Det går framåt. Jag är fundersam över en sak. Dropoutsen måste väl sitta mitt i kolfibern om det skall hålla? Nu ser det ut som de sitter ytligt på insidan.

Hasse#7 sa:
Det går framåt. Jag är fundersam över en sak. Dropoutsen måste väl sitta mitt i kolfibern om det skall hålla? Nu ser det ut som de sitter ytligt på insidan.

Jo precis så. Nu sitter dropoutsen på utsidan av röret, sen på med massa lager ovanpå allt, då hamnar de mittemellan till slut.

Hasse#7 sa:
bellasoda sa:
Hasse#7 sa:

Jo precis så. Nu sitter dropoutsen på utsidan av röret, sen på med massa lager ovanpå allt, då hamnar de mittemellan till slut.

Ok, bra.

Dropoutsen har varit ett jäkla meck faktiskt. Vid infästningen för hjulet så behöver bredden vara 10mm och tjockleken 4mm. Tjockleken har varit det största problemet, så nu lägger jag på spackel i form av klippt kolfiber för att fylla ut där det saknas. Det är fortfarande inte bra så jag har fått lägga på i flera omgångar. Det går snabbt att slipa ner iaf med en vanlig fil. Tur att vintern är lång. :-)

bellasoda sa:
Jimel sa:
Ska den slipas på något sätt eller kommer den se ut sådär i finish? Isf ser det ut som något jag kunde gjort ?

Jepp, slipning återstår. Eller rättare sagt så slipar jag mellan varje omgång. Och varför skulle inte du kunna göra det? ?

Jo visst skulle jag kunna göra det men då blir det så fult att jag inte vill cykla på den där det finns risk att någon ser mig ?

Sakta men säkert så börjar det likna något. Det kommer nog ta några år innan allt frigolitdamm försvunnit för övrigt.

0B57E415-AB55-48F9-985B-EC1F08AF8C35.jpeg

Baktriangeln sitter inte fast än, måste göra klart övre biten först.

Jag tänker osökt på när jag gjorde en stor papier-mache kyckling på dagis. Jag tror den här kommer vara mer hållbar och användbar men... tillverkningsättet känns ändå lite snarlikt. Det ska bli extremt kul att se slutresultatet. Jag är övertygad om att det kommer bli bra.

Mathias sa:
Jag tänker osökt på när jag gjorde en stor papier-mache kyckling på dagis. Jag tror den här kommer vara mer hållbar och användbar men... tillverkningsättet känns ändå lite snarlikt. Det ska bli extremt kul att se slutresultatet. Jag är övertygad om att det kommer bli bra.

Jag tänkte nog faktiskt måla den gul när jag är klar, så likheten med din kyckling kommer nog finnas kvar. ?

bellasoda sa:
Mathias sa:

Jag tänkte nog faktiskt måla den gul när jag är klar, så likheten med din kyckling kommer nog finnas kvar. ?

Det finns ett inslag av frihand och skissartat beteende i ditt upplägg. Tex obefintlig ritning och inte helt övertygande jigg. Samtidigt växer det fram något som börjar se ganska cykellikt ut. Nyfikenheten på slutresultatet tilltar för varje inlägg. Vore kul om det blev bra, skulle ta bort lite av NASA-kraven på relevant utbildning och kanske få fler att prova sig fram. Jag har en dålig känsla vad det gäller slipdammet, tacksam om du använder en bra mask och undviker att få det spritt i rummet eller att det exponeras på huden.

Senast ändrad:
skön ad hoc-stil. när det gäller styrkan på bygget kan du ju köra lite irl testning före ytbehandling, bör ge en uppfattning om det behöver efterförstärkas någonstans. spontant utifrån känslan man får av bilderna skulle jag förmoda att vevpartiet kanske behöver biffas upp lite??

om det blir aktuellt med andra vevar så kolfiber. baraföratt;)

Hasse#7 sa:
bellasoda sa:
Mathias sa:

Det finns ett inslag av frihand och skissartat beteende i ditt upplägg. Tex obefintlig ritning och inte helt övertygande jigg. Samtidigt växer det fram något som börjar se ganska cykellikt ut. Nyfikenheten på slutresultatet tilltar för varje inlägg. Vore kul om det blev bra, skulle ta bort lite av NASA-kraven på relevant utbildning och kanske få fler att prova sig fram. Jag har en dålig känsla vad det gäller slipdammet, tacksam om du använder en bra mask och undviker att få det spritt i rummet eller att det exponeras på huden.

Jo planen har hela tiden varit att göra klart bygget med enbart handverktyg och ögonmått. Geometrin och lagerinfästningar har jag ju mätt upp lite bättre, men fortfarande inga maskiner. Mask har jag, den funkar bra! :-)

kais01 sa:
skön ad hoc-stil. när det gäller styrkan på bygget kan du ju köra lite irl testning före ytbehandling, bör ge en uppfattning om det behöver efterförstärkas någonstans. spontant utifrån känslan man får av bilderna skulle jag förmoda att vevpartiet kanske behöver biffas upp lite??

Jag kommer nog göra som du säger, och vänta lite med målningen. Första testet kommer nog vara på en stillastående trainer eller rollers. Efter det får jag väl prova lite försiktigt på väg. Ser jag fortfarande inga sprickor efter hårda igångdrag i uppförsbacke så vågar jag mig på att måla ramen.

Två steg framåt och ett steg bakåt:

4FDC2EE1-BCEF-44C7-B76D-3AE514922602.jpeg

Lyckades montera lite grejer på ramen och det blev väl ganska bra. Men övre infästningen var inte helt rak så jag gick lös med hammaren och gör om det. Det blev så fult så det lägger jag inte upp bild på. Infästningen mot vevparti blev jag rätt nöjd med däremot. :-) Och O.L.D. blev 120mm, inte jättekonstigt eftersom jiggen var inställd på det, men nervöst när man limmar saker som ligger i spänn.

En vettig kedjelinje borde gå att få till så det är nice:

84715DE0-9105-4CC2-9A88-94A9ED2081A8.jpeg

Men det kommer kanske bli trångt om jag ska sätta på en 47t klinga på inre position (varför man nu vill det?):

EFB10F41-C6A8-4245-8EAE-F8DEFCF030D9.jpeg

Det kommer bli rätt trångt för bakdäcket också, eventuellt så filar jag bort en liten yta och lägger på nytt kolfiber vid framklinga och bakdäck för att få bättre med utrymme.

Jag har för övrigt fått tag på 1/8” kedja och drev nu. Och sen väntar jag fortfarande på leverans av epoxi tills jag kan börja lägga på nytt kolfiber. Ramvikten just nu är 800 gram och jag siktar på att lägga på c:a 200 gram med förstärkningar innan målning.

A4047963-D20C-4315-BEEC-64D8F9B3C76F.jpeg

Styrlagerkopparna sitter kvar och väger c:a 50 gram.

Rätt mycket jobb kvar alltså, tur att vintern är lång. :-)

vore det inte bra med bredare övre infästning av sadelstagen, kanske så det fäster något stag eller material mot överröret a la gt?

kais01 sa:
vore det inte bra med bredare övre infästning av sadelstagen, kanske så det fäster något stag eller material mot överröret a la gt?

Jo GT-style är säkert styvt och bra. Många ramar, t ex min gamla Bianchi hade ”ultra thin seat stays” och det marknadsfördes som komfortabelt (och mjukt?). Så det finns väl båda skolor. Allt funkar säkert, så länge ramen i stort är tillräckligt stark.

I mitt fall så ökar jag på godstjockleken tills det känns tryggt tänkte jag. Men det blir hyfsat långt från överröret till seat stays förstås, men det blir nog bra.

Tillbaka
Topp