[Byggtråd] Nu är den typ klar! En Yeti SB130 blir till!

Eveningstar

Aktiv medlem
Börjar med lite tease-bilder, allt jag hann med innan jag var tvungen att cykla till pendeln.

IMG-20190816-WA0001.jpg

IMG-20190816-WA0002.jpg

IMG-20190816-WA0003.jpg

IMG-20190816-WA0004.jpg

Senast ändrad:
Fox har fått storhetsvansinne och vill ha ungefär 13.000 för sina 2020 factory-gafflar i 44 mm offset... Det är lätt 50% mer än en 2020 Pike Ultimate med reduced offset.
Även om jag har de pengarna så tar det emot, och man kan ju inte blanda Fox och RS, hur skulle det se ut?

Eveningstar sa:
Westman sa:
Kan inte bli annat än fint med en Yeti. Vad blir det för delar?
Jag för fortfarande en diskussion med min plånbok om jag ska flytta över alla delar från en tidigare cykel, eller köpa allt nytt.
1.000 kr vs 20.000 kr ?

Nu är jag jävulen som sitter på din axel och viskar i ditt högra öra - Hur ska du få tag i alla delar värdiga en SB130 för 20k..? Prioritera gaffel och hjul i alla fall, drivlina och hangonparts går alltid att byta ut lite eftersom.

Westman sa:
Eveningstar sa:
Westman sa:
Kan inte bli annat än fint med en Yeti. Vad blir det för delar?
Jag för fortfarande en diskussion med min plånbok om jag ska flytta över alla delar från en tidigare cykel, eller köpa allt nytt.
1.000 kr vs 20.000 kr ?

Nu är jag jävulen som sitter på din axel och viskar i ditt högra öra - Hur ska du få tag i alla delar värdiga en SB130 för 20k..? Prioritera gaffel och hjul i alla fall, drivlina och hangonparts går alltid att byta ut lite eftersom.

Hjul har jag redan flera bra uppsättningar och tänkte köra vidare på 11-delat så inget behov av att köpa 12-delade eagle-kassetter för 4000 kr styck. =)

Nu är den uppackad och jag är väl inte jätteimponerad. Snarare rätt besviken.
Förra ramen jag köpte och byggde med var en Santa Cruz Hightower.
Yetin betydligt dyrare.
Santa Cruz skickade med ett extra växelöra och någon annan grej. Yeti skickade typ inte med något alls.
Yetin är 466 gram tyngre än Hightowern, men ändå känns ramen mycket klenare.
Hightowern är byggd mer som en pansarvagn, Yetin känns som man ska råka buckla kolfibern av att bara hålla i den.
På Yetis produktavdelning: "Öh, alltså den här Switch Infinitygrejen väger ju typ 1 kg. Folk kommer inte vilka köpa en så här tung ram. Vi får banta bort 500 gram kolfiber och hoppas de bara kör cykelvasan"?
Hightowern har gummigrejer i alla kabelhål, Yetin har inget sånt alls så jag gissar det kommer bli skavt runt hålen väldigt snabbt och dessutom komma in betydligt mer skit?

D05_5926.jpg

Efter som halva happy är migranter från Fotosidan så är bilden ovan färgkorrigerad med riktig svart-/grå-/vitbalanskarta.

Senast ändrad:
Snygg bild! ;)

Synd att det var ett halvtaskigt första intryck. Fixa ngn tredjepartstätning till dragningen kanske? Lär finnas trådar om det på mtbr tänker jag.

Rätt med elvadelat. Orka bry sig om smalare kedja, fler steg som blir mer känsligt för lera och eller ngt sned bakväxel. Pengar på hjul och gaffel. Eller bara gaffel i ditt fall.

Inte första gången man hör folk gråta över tunga Yeti-ramar.
Trist om du känner så, men du måste väl ändå rimligtvis bemödat dig med att iaf googla ramvikt innan du pungade ut med +40tkr för en ram eller?

Om du nu verkligen känner så kanske du skulle ta och skicka tillbaka ramen innan du börjar bygga ihop den nya, och i stället sourca en ny ram.

Å andra sidan så spelar nog inte 466g extra någon större roll om den är skön att cykla på.
Du borde väl hamna på en totalvikt kring 14kg eller strax där under.
♾️ Switch brukar få väldigt bra kritik för sina egenskaper.

Sixten Fors sa:
Yeti, White, Crescent, Ali etc., same same. Santa Cruz CC-ramar lirar liksom i en heeelt annan liga

Kul med så olika erfarenhet! Av ren nyfikenhet, vilka Yetis har du ägt & jämför med? Jag har/har haft både SB6c, SB100, SB150 & SC Nomad CC. Även om jag räknar in alla andra cyklar jag ägt så är SC ramen fortf. den överlägset ”sämsta”. Kul cykel att cykla på, helt klart.
Men.. Klarlacken mattades ner bara man titta på cykeln. Skruvarna till länkaget gängade ur sig konstant trots Loctite. Rames hål för nedre styrlagerkoppen var så off mot tolerans att man kunde pressa i koppen för hand, med medföljande (om än mikroskopiskt) glapp oavsett hur hårt man spände. Livstids garanti på ramens lager var ju iofs. en bra USP! Synd bara att grejerna inte ens höll en sommar innan dom behövde bytas & de tog 10-12v att få nya från Santa Cruz.

Henrik83 sa:
Sixten Fors sa:
Yeti, White, Crescent, Ali etc., same same. Santa Cruz CC-ramar lirar liksom i en heeelt annan liga

Kul med så olika erfarenhet! Av ren nyfikenhet, vilka Yetis har du ägt & jämför med? Jag har/har haft både SB6c, SB100, SB150 & SC Nomad CC. Även om jag räknar in alla andra cyklar jag ägt så är SC ramen fortf. den överlägset ”sämsta”. Kul cykel att cykla på, helt klart.
Men.. Klarlacken mattades ner bara man titta på cykeln. Skruvarna till länkaget gängade ur sig konstant trots Loctite. Rames hål för nedre styrlagerkoppen var så off mot tolerans att man kunde pressa i koppen för hand, med medföljande (om än mikroskopiskt) glapp oavsett hur hårt man spände. Livstids garanti på ramens lager var ju iofs. en bra USP! Synd bara att grejerna inte ens höll en sommar innan dom behövde bytas & de tog 10-12v att få nya från Santa Cruz.

Men santa är sjukt bra för internetcykling....

marr sa:
Henrik83 sa:
Sixten Fors sa:

Men santa är sjukt bra för internetcykling....

Och fettar man in lager korrekt håller dom :)

Plus att skita i att reklamera en ram med så många fel känns som tjänstefel?

Nu har jag börjat sätta upp någon form av plan iaf!
Tyvärr måste jag meddela Hellasmaffian att den här cykeln primärt kommer rulla väster om stan där terrängen är betydligt snällare.
En Fox 36 i 150/Fit4 eller 160/Grip2 som cykeln brukar levereras med känns ganska overkill för den typen av cykling.
Jag har istället siktet inställt på en Fox 34 i 140 mm eller i värsta fall en Pike 140 mm, båda med kortare offset.
Fox 34:an just nu 1250 euro och Pike:n 733 euro. Är Fox:en 70% bättre än Pike:n?

Känns som jag glömt något i listan nedan men kommer inte på vad. ?

sb130-parts.PNG

Mini_me sa:
Plus att skita i att reklamera en ram med så många fel känns som tjänstefel?

Andra sidan på ovanstående mynt; bara för att man reklamerar något betyder det inte att man får pengarna tillbaka. Finns ett skäl till att jag aldrig nånsin kommer cykla Santa Cruz igen.

OnTopic! Jag har en FOX 34 på stigcykeln. Märker inte av något flex i negativ bemärkelse. Snarare tvärtom. Skönt & inte ha en lika hårt spett i fram som 36’an. Nu är min 34a iofs. en 120mm så kanske att det blir mer påtagligt flex vid längre slaglängd. Men för rådjursstig lär det inte vara något hinder vare sig med Pike med eller Fox.

Är ramen en vanlig 130 eller en 130 LR? Tog för givet (baserat på färgen) att det var en LR & det skulle byggas Svenne-duro moppe. Kul med ett mer stigorienterat bygge.

Henrik83 sa:
Sixten Fors sa:

Kul med så olika erfarenhet! Av ren nyfikenhet, vilka Yetis har du ägt & jämför med?

:)

Henrik83 sa:
Jag har/har haft både SB6c, SB100, SB150 & SC Nomad CC. Även om jag räknar in alla andra cyklar jag ägt så är SC ramen fortf. den överlägset ”sämsta”. Kul cykel att cykla på, helt klart.

:(

Senast ändrad:
Henrik83 sa:
Mini_me sa:
OnTopic! Jag har en FOX 34 på stigcykeln. Märker inte av något flex i negativ bemärkelse. Snarare tvärtom. Skönt & inte ha en lika hårt spett i fram som 36’an. Nu är min 34a iofs. en 120mm så kanske att det blir mer påtagligt flex vid längre slaglängd. Men för rådjursstig lär det inte vara något hinder vare sig med Pike med eller Fox.

Är ramen en vanlig 130 eller en 130 LR? Tog för givet (baserat på färgen) att det var en LR & det skulle byggas Svenne-duro moppe. Kul med ett mer stigorienterat bygge.
Jag trodde att LR bara var längre stroke på dämparen men i övrigt samma ram, men jag kanske har fel?
Det sitter iaf en 210x52.5 på så vanlig SB130.

Jag valde förra årets färg för jag tyckte 2020-modellerna nästan var lite för anonyma, och sen kändes det lite risky att vänta på leverans från Cykelkraft. Att beställa en 2020-cykel från dem känns mer som en förhandsbokning än en order? ?

Eveningstar sa:
Henrik83 sa:
Mini_me sa:

Jag trodde att LR bara var längre stroke på dämparen men i övrigt samma ram, men jag kanske har fel?
Det sitter iaf en 210x52.5 på så vanlig SB130.

Jag valde förra årets färg för jag tyckte 2020-modellerna nästan var lite för anonyma, och sen kändes det lite risky att vänta på leverans från Cykelkraft. Att beställa en 2020-cykel från dem känns mer som en förhandsbokning än en order? ?

LR är samma ram bara en 160 gaffel och du ändrar dämparen så du får 136mm? Istället.

Finns väldigt mycket på mtbr sb 130 tråden på hur folk själva ändrar dämparen så den får lite mer slag.
Är väldigt sugen själv på en sb130.

Eveningstar sa:
Nu har jag börjat sätta upp någon form av plan iaf!
Tyvärr måste jag meddela Hellasmaffian att den här cykeln primärt kommer rulla väster om stan där terrängen är betydligt snällare.
En Fox 36 i 150/Fit4 eller 160/Grip2 som cykeln brukar levereras med känns ganska overkill för den typen av cykling.
Jag har istället siktet inställt på en Fox 34 i 140 mm eller i värsta fall en Pike 140 mm, båda med kortare offset.
Fox 34:an just nu 1250 euro och Pike:n 733 euro. Är Fox:en 70% bättre än Pike:n?

Känns som jag glömt något i listan nedan men kommer inte på vad. ?

12kg är ju helt klart på rätt sida av 100kg :)

Nu har jag gjort en Jofahjälm och beställt gaffel!
Trots mycket internetcyklande kunde jag inte uppbringa försvarbara argument för Fox 34:an över Pike:n förutom att "matcha bakdämparen", "Kashima ser PRO ut", och att "den är kanske 50 gram lättare eller något".

With the magic of Photoshop sitter det nu en RockShox Puke på! ?

RockShox-Puke.jpg

> ROCK SHOX suspension fork 29 "PIKE Ultimate RC2 DebonAir SA 140 mm BOOST tapered black 42 mm offset

Senast ändrad:
Eveningstar sa:
Trots mycket internetcyklande kunde jag inte uppbringa försvarbara argument för Fox 34:an över Pike:n förutom att "matcha bakdämparen", "Kashima ser PRO ut", och att "den är kanske 50 gram lättare eller något".

With the magic of Photoshop sitter det nu en RockShox Puke på!

> ROCK SHOX suspension fork 29 "PIKE Ultimate RC2 DebonAir SA 140 mm BOOST tapered black 42 mm offset

Ser lite brant ut :p

marr sa:
Eveningstar sa:

With the magic of Photoshop sitter det nu en RockShox Puke på!

Ser lite brant ut :p
Glömde även att det var "reduced offset" jag beställde, så här kommer ny bild!

reduced-offset.jpg

Haha, Manitou-style.

Såg en hoj med bakochfram-monterad gaffel för länge sen. Undrar om någon dog.

Eveningstar sa:
BjornR sa:
Känns väl rätt självklart att köra EDC-topcap som väger 4g på ett sådant här bygge.
Frågan är om Cyklist anordnar kurser i lackskrapning. ?

Eller om kid1000 lär ut tillverkning av länkage-delar i kolfiber. :)

Har 2 bättre begangade Mora knivar och en extralite styrstam att bidra med :)

Vad tror ni om detta:
Om jag förstått rätt har Shimano's växelreglage för 12-delat en liten skruv på baksidan där man kan ställa om den till 11-delat.
Kommer den då fungera med vanliga 11-delade kassetter, typ Shimano's 11-4x och Sram's 10-42?

Alltså:
SL-M9100-R i 11-delatläge
RD-M9100-GS eller RD-M9100-SGS
11-delade kassetter, typ Sram 10-42

Det närmaste jag hittat är den här videon där han använder nya växelreglaget men med en gammal växelförare. Det jag undrar är om nya växelreglaget och nya växelföraren fungerar med 11-delat.

Eveningstar sa:
Vad tror ni om detta:
Om jag förstått rätt har Shimano's växelreglage för 12-delat en liten skruv på baksidan där man kan ställa om den till 11-delat.
Kommer den då fungera med vanliga 11-delade kassetter, typ Shimano's 11-4x och Sram's 10-42?

Alltså:

Det närmaste jag hittat är den här videon där han använder nya växelreglaget men med en gammal växelförare. Det jag undrar är om nya växelreglaget och nya växelföraren fungerar med 11-delat.

Jag tror jag ställde frågan och fick svaret att det är för att kör 11s med 12s spacing. För att spara vikt när det passar banan. Inte 100% säker att jag minns rätt.
Med vanligt 11s reglage ska det funka.

jonte987 sa:
Eveningstar sa:
Vad tror ni om detta:

Alltså:

Jag tror jag ställde frågan och fick svaret att det är för att kör 11s med 12s spacing. För att spara vikt när det passar banan. Inte 100% säker att jag minns rätt.
Med vanligt 11s reglage ska det funka.

Vill oxå minnas det så. 11-delade kassetten för nya xtr skulle i stoet sett bara samma kassett men utan största drevet, var det inte så? Alltså inte rätt spacing för att kunna köra gamla 11-delade kassetten. Sen om det funkar ändå låter jag vara osagt. Tillverkarna säger så mycket om att saker inte funkar för att de vill att man köper nytt, så svårt att veta vad som är sant eller inte

Första delarna har kommit!
En gaffel och ett styrlager.
Allt annat, förutom det jag glömt och reglage till droppern, skickades idag från Bike24.

Stor positiv överraskning över vikten på gaffeln också. "Alla" på internet anger vikten till 1950 gram.
På min våg: 1823 gram utan axel, 1863 gram med den Maxle Stealth som medföljde. Okapat styrrör.

D05_5930s.jpg

Eftersom det är väldigt ont om vikter på en Pike 2020 på internet så skriver jag på engelska också så kanske fler hittar hit:

Actual weight of 2020 Pike Ultimate 29" 1823 grams without axle. 1863 grams with Maxle Stealth. Uncut steerer tube. 140 mm, 42 mm offset.

pike-weights.jpg

Senast ändrad:
Man borde ju vända på gaffelkronan och låta ytterbenen peka utåt! då blir min yari modern!

Kul mix! Men estetiskt, valde du Performance Elite på Transfer? Kashima inner ihop med svarta innerben på Pike lär väl se knas ut? Eller iofs är det kanske kashima på Infinity så blir lite samma.

The 8000 kr cut. En fegis lämnar 30 mm marginal? =)

D05_5940.jpg

Gammal hederlig Shimano 11-delad bakväxel! Inte för jag ägt en sådan, men den lika dana 10-delade fungerade bra. =)

D05_5944.jpg

Hemmagjord vevlagerpress för DUB / BB92!

D05_5938.jpg

Tillbaka
Topp