[Byggtråd] Nu är den typ klar! En Yeti SB130 blir till!

Westman sa:
happymtb.fr sa:
Eveningstar sa:
happymtb.fr sa:
Vad är en HT2 verktyg?
Jag tror det står för Hollowtech II, typ ett sånt här:

Kanske inte mitt första val för att montera pressfit-lager. =)
Haha! Inte så konstigt att det knakar om man använder det får att pressa in ett pressfit vevlager! ?
@Westman din pressfit-hat är nu officiellt helt ogrundad ?✌

Jag tror du missförstår, jag skrev att jag använder ett HT2 verktyg med smiley för att ironisera över krånglet med pressfit jämfört med enkelheten att dra åt eller lossa ett gängat. Sen skämtade någon om att jag använder det på ett pressfit-lager. :)
Haha, ironi på Internet i ett främmande språk är inte alltid så lätt! ??

Westman sa:
Men on topic har jag inget hat, det är bara helt rationellt synsett, jag som slutanvändare ser bara nackdelar och inga fördelar. Aversionen är inte så stark att jag helt utesluter ramar med pf men ser det som ett starkt minus. Det där Park tool-verktyget visste jag inte om dock, det gjorde minuset lite mindre. Men jag gillar inte att slå loss eller klämma fast grejer allmänt jämfört med gängor. To each his own. Pf känns dock som en tillverkargrej, fördelar för dom, inte för konsumenten.
? vi behöver inte komma överens på allt och behöver inte vara osams på grund av det heller, gentleman emellan! ?

Absolut Etienne, du är grym och det är bra med nyanserad diskussion om pros (finns det några :P ) and cons med pressfit.

Körde en premiärtur och tog några bilder!

D05_6000.jpg

D05_6004.jpg

D05_6010.jpg

D05_6012.jpg

D05_6017.jpg

Westman sa:
Snygg! Hur kändes den?
Den kändes "Väldigt mycket pengar för väldigt lite skillnad mot förra cykeln". :P
Och så kändes den kanske lite stötig men jag hoppas det beror på att jag inte rattat något alls ännu knappt.
Sittställningen med brantare sadelrör gillade jag skarpt.

Riktigt snygg! Ska bli kul att se vad du tycker om den jämfört med din Hightower, speciellt vad gäller ägande (service, kvalitétskänsla osv). Jag räknar med att ha kvar min Hightower iaf ett år till, men sen finns det onekligen många spännande alternativ.

Eveningstar sa:
Westman sa:
Snygg! Hur kändes den?
Den kändes "Väldigt mycket pengar för väldigt lite skillnad mot förra cykeln". :P
Och så kändes den kanske lite stötig men jag hoppas det beror på att jag inte rattat något alls ännu knappt.

Hahah!! Härligr svar! ?

Stort tack för alla positiva kommentarer!

Jag är riktigt sugen att bara dra ut och börja ställa in allt nu, fler rattar än tidigare att leka med.
Har hårdstuderat Fox's Dialed-serie på Youtube och har beväpnat mig med Loris Vergier's fulla vokabulär för att känna in cykleln. :P

Nya gaffeln har LSC och HSC där den gamla hade LSC och 3 position lockout (där LSC inte gjorde någon skillnad).
Nya dämparen har LSC och 3 position "lockout", där gamla bara hade 3 position lockout.

Oskar sa:
Eveningstar sa:

Vad var förra cykeln för cykel?
Den förra var en Santa Cruz Hightower 2016 med 150 mm Pike RCT3. Storlek medium.

Enduro Fredrik sa:
Eveningstar sa:
Westman sa:
Snygg! Hur kändes den?

Hahah!! Härligr svar! ?
Haha ??
Snyggt blev det iallafall ?

Är lite nyfiken på om du hann cykla något på den så du kan ge någon form av omdöme?
Är du sugen på en ny Yeti eller blir det något annat?
Är själv väldigt intresserad av en så är nyfiken på vad folk tycker.

Gushem sa:
Hur gick det med försäkringsärendet? blev det nån ersättning och till vad räckte den till?
Jag väntar fortfarande på försäkringsbolaget. Tror det senaste är att de inväntar något från värderingsman.

I ersättningsväg lyckades jag köpa en ny ram från Cykelkraft som väntar på att jag ska beställa delar. :)

Tillbaka
Topp