mikipedia_
Aktiv medlem
[Byggtråd] Nu är den typ klar! En Yeti SB130 blir till!
Snyggt!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Alla de där spacersarna ska bytas för de är värdelösa.Westman sa:Snyggt ja!
Nedersta spacern behöver du byta på ett bygge av den här kalibern. Vad blir det för kassett?
Kör aldrig spacers av kolfiber är mitt råd. Hade en lvg med 30 mm, och det glappade hur man än gjorde. Med alu, stumt och fint. På en mtb med mycket större krafter, kör alu, alltid, aldrig kolfiber.Eveningstar sa:Alla de där spacersarna ska bytas för de är värdelösa.Westman sa:Snyggt ja!
Nedersta spacern behöver du byta på ett bygge av den här kalibern. Vad blir det för kassett?
Ultralätta i kolfiber men jag lyckades aldrig få styrlagret att inte börja glappa efter ett tag med dem, typ att det är för tunnt gods eller något.
Köp ej dessa:
Kassett kör jag vidare på de Sram GX 1150 som jag har. Slits ju typ aldrig ut...
Och droppern är Performance Elite för att jag också tror att det svarta matchar Pike:n bättre. =)
På tal om Pike:n så funderar jag på om man kan ge den kromade texten på dekalerna en liten grön-ton, tror det skulle höja helhetsintrycket lite att gaffeln ser ut att höra till ramen. Det var ett stort lyft på Hightowern när jag bytte från vita dekaler på gaffeln till färgmatchade röda dekaler.
Är det metall sleeve eller direkt mot kolfiber i vevhylsan?Eveningstar sa:OK, samlade happy-kunskap.
Montering av pressfitlager:
Fett?
Loctite?
Torrt?
Anti seize?
Finish Line Carbon Fiber grip paste?
Eveningstar sa:Tack för er kunskap om fett/loctite/osv.
Jag gick på Sram's instruktionsvideo och körde på fett.
Vilken succé min vevlagerpress var! Gick oerhört smidigt och det fanns inte en chans att det kunde bli snett.
Bara att skruva!
Installerat och klart!
Galet lätt vevparti!
MAMTB sa:Är det bara en gängstav med två brickor och muttrar?
Eveningstar sa:Tack för er kunskap om fett/loctite/osv.
Jag gick på Sram's instruktionsvideo och körde på fett.
Vilken succé min vevlagerpress var! Gick oerhört smidigt och det fanns inte en chans att det kunde bli snett.
Bara att skruva!
Installerat och klart!
Galet lätt vevparti!
Westman sa:Snygg lösning.
Själv använder jag ett HT2-verktyg. :)
Räcker med en bänk ;-)jonte987 sa:Hur mycket värre är vevlager att fulklämma jämfört med styrlager? Bäst att köpa eller bygga verktyg? Styrlager i ALU ram gled in fint med två träklossar.
Rattnalle sa:Räcker med en bänk ;-)jonte987 sa:Hur mycket värre är vevlager att fulklämma jämfört med styrlager? Bäst att köpa eller bygga verktyg? Styrlager i ALU ram gled in fint med två träklossar.
Faktiskt mycket lättare än enkla pressar med för klen gängstång där kopparna kan halka snett.
Westman sa:Det lär bli knakigt som tusan som pressfit ska vara, självuppfyllande profetia.
Luthman Photography sa:Westman sa:Det lär bli knakigt som tusan som pressfit ska vara, självuppfyllande profetia.
Ja, det är ens go-to-verktyg för att montera/demontera pressfit fattar jag att man hellre har gängat.
jonte987 sa:Rattnalle sa:Räcker med en bänk ;-)jonte987 sa:Hur mycket värre är vevlager att fulklämma jämfört med styrlager? Bäst att köpa eller bygga verktyg? Styrlager i ALU ram gled in fint med två träklossar.
Faktiskt mycket lättare än enkla pressar med för klen gängstång där kopparna kan halka snett.
Ja, det gick som sagt lätt. Är vevlager en annan femma? (Passar på att samla lite kunskap inför eventuellt barncykel bygge).
Westman sa:Luthman Photography sa:Westman sa:Det lär bli knakigt som tusan som pressfit ska vara, självuppfyllande profetia.
Ja, det är ens go-to-verktyg för att montera/demontera pressfit fattar jag att man hellre har gängat.
Föredrar gänga framför att pressa, generellt. ;)
En seriös fråga, hur får ni ut det vid dags för byte? In känns ju som det lätta hållet.
Raggamuffin sa:Westman sa:Luthman Photography sa:Westman sa:Det lär bli knakigt som tusan som pressfit ska vara, självuppfyllande profetia.
En seriös fråga, hur får ni ut det vid dags för byte? In känns ju som det lätta hållet.
Bara att knacka ut försiktigt med hammare och platt mejsel.
Westman sa:Luthman Photography sa:Westman sa:Det lär bli knakigt som tusan som pressfit ska vara, självuppfyllande profetia.
En seriös fråga, hur får ni ut det vid dags för byte? In känns ju som det lätta hållet. Att slå ut det ur en plastram med typ ett sånt här hade gett mig betydligt mer ångest än att pressa in det.
https://www.bike-discount.de/en/buy...A90fgBpRGB-vGVlT9wYQmw57AMXWbeiEaAud7EALw_wcB
Westman sa:Raggamuffin sa:Westman sa:Luthman Photography sa:Westman sa:Det lär bli knakigt som tusan som pressfit ska vara, självuppfyllande profetia.
Platt mejsel mot rund innervägg i kolfiber?
Raggamuffin sa:Westman sa:Raggamuffin sa:Westman sa:Luthman Photography sa:Westman sa:Det lär bli knakigt som tusan som pressfit ska vara, självuppfyllande profetia.
Platt mejsel mot rund innervägg i kolfiber?
Innerväggen ska du inte röra, mejseln har man mot lagret. Det går bra med ett dorn med.
Eveningstar sa:Snart i en tråd nära er: 3d-printad PTBBT304? =)
Jag tror det står för Hollowtech II, typ ett sånt här:happymtb.fr sa:Vad är en HT2 verktyg?
Haha! Inte så konstigt att det knakar om man använder det får att pressa in ett pressfit vevlager! ?Eveningstar sa:Jag tror det står för Hollowtech II, typ ett sånt här:happymtb.fr sa:Vad är en HT2 verktyg?
Kanske inte mitt första val för att montera pressfit-lager. =)
Tänk om man hade en 3dprinter :) flikar in en fråga, vilken diametet behövs? Ska själv snart pressa och funderade om det funkade med pressfit bb30 adaptrar eller om dom är lite förstoraEveningstar sa:Hemmagjord vevlagerpress för DUB / BB92!
Axeldiametern är annorlunda, men mät dina bb30-adaptrar och kolla om de är mindre än 28.99 mm.nadderf sa:Tänk om man hade en 3dprinter :) flikar in en fråga, vilken diametet behövs? Ska själv snart pressa och funderade om det funkade med pressfit bb30 adaptrar eller om dom är lite förstoraEveningstar sa:Hemmagjord vevlagerpress för DUB / BB92!
happymtb.fr sa:Haha! Inte så konstigt att det knakar om man använder det får att pressa in ett pressfit vevlager! ?Eveningstar sa:Jag tror det står för Hollowtech II, typ ett sånt här:happymtb.fr sa:Vad är en HT2 verktyg?
Kanske inte mitt första val för att montera pressfit-lager. =)
@Westman din pressfit-hat är nu officiellt helt ogrundad ?✌
Eveningstar sa:Axeldiametern är annorlunda, men mät dina bb30-adaptrar och kolla om de är mindre än 28.99 mm.nadderf sa:Tänk om man hade en 3dprinter :) flikar in en fråga, vilken diametet behövs? Ska själv snart pressa och funderade om det funkade med pressfit bb30 adaptrar eller om dom är lite förstoraEveningstar sa:Hemmagjord vevlagerpress för DUB / BB92!
Är de det så borde det bara vara att köra. ?
Har inte köpt av den här handlaren, men pris och leveranstid är inte allt för illa?nadderf sa:Tack! Det jag befarade, när man googlar DUB och pressfit kom flera pressverktyg som bara innehöll BB30 upp. Nej dom är 29.6
Så blir att leta efter nya
Edit: letat på tyska sajter utan resultat, inga pressar står att dom stödjer DUB. Vill du printa ett par till?;)
Eveningstar sa:Har inte köpt av den här handlaren, men pris och leveranstid är inte allt för illa?nadderf sa:Tack! Det jag befarade, när man googlar DUB och pressfit kom flera pressverktyg som bara innehöll BB30 upp. Nej dom är 29.6
Så blir att leta efter nya
Edit: letat på tyska sajter utan resultat, inga pressar står att dom stödjer DUB. Vill du printa ett par till?;)
https://www.ebay.co.uk/itm/273164743681