[Byggtråd] Nu är den typ klar! En Yeti SB130 blir till!

Snyggt ja!

Nedersta spacern behöver du byta på ett bygge av den här kalibern. Vad blir det för kassett?

Westman sa:
Snyggt ja!

Nedersta spacern behöver du byta på ett bygge av den här kalibern. Vad blir det för kassett?
Alla de där spacersarna ska bytas för de är värdelösa.
Ultralätta i kolfiber men jag lyckades aldrig få styrlagret att inte börja glappa efter ett tag med dem, typ att det är för tunnt gods eller något.

Köp ej dessa:
spacers.png

Kassett kör jag vidare på de Sram GX 1150 som jag har. Slits ju typ aldrig ut...

Och droppern är Performance Elite för att jag också tror att det svarta matchar Pike:n bättre. =)

På tal om Pike:n så funderar jag på om man kan ge den kromade texten på dekalerna en liten grön-ton, tror det skulle höja helhetsintrycket lite att gaffeln ser ut att höra till ramen. Det var ett stort lyft på Hightowern när jag bytte från vita dekaler på gaffeln till färgmatchade röda dekaler.

Eveningstar sa:
Westman sa:
Snyggt ja!

Alla de där spacersarna ska bytas för de är värdelösa.
Ultralätta i kolfiber men jag lyckades aldrig få styrlagret att inte börja glappa efter ett tag med dem, typ att det är för tunnt gods eller något.

Köp ej dessa:

Kassett kör jag vidare på de Sram GX 1150 som jag har. Slits ju typ aldrig ut...

Och droppern är Performance Elite för att jag också tror att det svarta matchar Pike:n bättre. =)

På tal om Pike:n så funderar jag på om man kan ge den kromade texten på dekalerna en liten grön-ton, tror det skulle höja helhetsintrycket lite att gaffeln ser ut att höra till ramen. Det var ett stort lyft på Hightowern när jag bytte från vita dekaler på gaffeln till färgmatchade röda dekaler.
Kör aldrig spacers av kolfiber är mitt råd. Hade en lvg med 30 mm, och det glappade hur man än gjorde. Med alu, stumt och fint. På en mtb med mycket större krafter, kör alu, alltid, aldrig kolfiber.

Jag såg att EXTRALITE hade 3d-printade spacers i ABS för typ 150 kr styck.
Klart jag ska 3d-printa mina egna spacers? ?

OK, samlade happy-kunskap.
Montering av pressfitlager:
Fett?
Loctite?
Torrt?
Anti seize?
Finish Line Carbon Fiber grip paste?

Montagepasta brukar jag använda, står emot vatten bra och har klarat mig ifrån knakande än så länge.
Kolfiberpasta (med slipmedel) tror jag inte är så lyckat i längden.

rsp-rsp-montagepaste-creak-freak-50-g_1.jpg

Tack för er kunskap om fett/loctite/osv.
Jag gick på Sram's instruktionsvideo och körde på fett.

Vilken succé min vevlagerpress var! Gick oerhört smidigt och det fanns inte en chans att det kunde bli snett.

DSC_0863s.jpg

Bara att skruva!

DSC_0859s.jpg

Installerat och klart!

DSC_0861s.jpg

Galet lätt vevparti!

D05_5955.jpg

Är det bara en gängstav med två brickor och muttrar?

Eveningstar sa:

Vilken succé min vevlagerpress var! Gick oerhört smidigt och det fanns inte en chans att det kunde bli snett.

Bara att skruva!

Installerat och klart!

Galet lätt vevparti!

Stämmer bra, och så 3d-printade adaptrar för att passa i navet och i ramen.

MAMTB sa:
Är det bara en gängstav med två brickor och muttrar?

Eveningstar sa:

Bara att skruva!

Installerat och klart!

Galet lätt vevparti!

Senast ändrad:
Hur mycket värre är vevlager att fulklämma jämfört med styrlager? Bäst att köpa eller bygga verktyg? Styrlager i ALU ram gled in fint med två träklossar.

jonte987 sa:
Hur mycket värre är vevlager att fulklämma jämfört med styrlager? Bäst att köpa eller bygga verktyg? Styrlager i ALU ram gled in fint med två träklossar.
Räcker med en bänk ;-)

Faktiskt mycket lättare än enkla pressar med för klen gängstång där kopparna kan halka snett.

Bilagor

• IMG_20190812_182838.jpg
    IMG_20190812_182838.jpg
    331.3 KB · Besök: 48
Rattnalle sa:
jonte987 sa:
Räcker med en bänk ;-)

Faktiskt mycket lättare än enkla pressar med för klen gängstång där kopparna kan halka snett.

Ja, det gick som sagt lätt. Är vevlager en annan femma? (Passar på att samla lite kunskap inför eventuellt barncykel bygge).

Luthman Photography sa:
Westman sa:
Det lär bli knakigt som tusan som pressfit ska vara, självuppfyllande profetia.

Ja, det är ens go-to-verktyg för att montera/demontera pressfit fattar jag att man hellre har gängat.

Föredrar gänga framför att pressa, generellt. ;)

En seriös fråga, hur får ni ut det vid dags för byte? In känns ju som det lätta hållet. Att slå ut det ur en plastram med typ ett sånt här hade gett mig betydligt mer ångest än att pressa in det.
https://www.bike-discount.de/en/buy...A90fgBpRGB-vGVlT9wYQmw57AMXWbeiEaAud7EALw_wcB

Senast ändrad:
jonte987 sa:
Rattnalle sa:
jonte987 sa:
Räcker med en bänk ;-)

Ja, det gick som sagt lätt. Är vevlager en annan femma? (Passar på att samla lite kunskap inför eventuellt barncykel bygge).

Tvärtom imho, vevlager är enklare än styrlager. Vad jag stött på, beror väl på toleranser med.

Westman sa:
Luthman Photography sa:
Westman sa:

Ja, det är ens go-to-verktyg för att montera/demontera pressfit fattar jag att man hellre har gängat.

En seriös fråga, hur får ni ut det vid dags för byte? In känns ju som det lätta hållet.

Bara att knacka ut försiktigt med hammare och platt mejsel.

Raggamuffin sa:
Westman sa:
Luthman Photography sa:
Westman sa:

En seriös fråga, hur får ni ut det vid dags för byte? In känns ju som det lätta hållet.

Platt mejsel mot rund innervägg i kolfiber?

Westman sa:
Luthman Photography sa:
Westman sa:

En seriös fråga, hur får ni ut det vid dags för byte? In känns ju som det lätta hållet. Att slå ut det ur en plastram med typ ett sånt här hade gett mig betydligt mer ångest än att pressa in det.
https://www.bike-discount.de/en/buy...A90fgBpRGB-vGVlT9wYQmw57AMXWbeiEaAud7EALw_wcB

Nu har jag ifs bara bytt på en kolhoj en gång (sambons), men den hade aluhylsa så det var inga konstigheter. Jag använder inte det där verktyget heller utan PTBBT304. Jag sätter hojen i mekstället, sätter verktyget på plats, håller armen runt ramen och hand på verktyget sen slår man tills veckans stress (och vevlagret) är borta. Snabbt, enkelt och smidigt.

Westman sa:
Raggamuffin sa:
Westman sa:
Luthman Photography sa:
Westman sa:

Innerväggen ska du inte röra, mejseln har man mot lagret. Det går bra med ett dorn med.

Raggamuffin sa:
Westman sa:
Raggamuffin sa:
Westman sa:
Luthman Photography sa:
Westman sa:

Innerväggen ska du inte röra, mejseln har man mot lagret. Det går bra med ett dorn med.

Förstår det men tänker att det är lätt att slinta.

Men PTBBT304 såg klart bäst ut, minst ångest. Fortfarande lättare med gängat men om man nu måste ha en pf-ram i stallet.

Jag har skruvat vidare i lite sakta mak.
Trodde jag hade allt jag behövde nu men det saknades så klart lite så en ny beställning lades i morse på det förhoppningsvis sista.

Så länge så kan ni "njuta" av den här freak-växel-kombinationen.
Shimano 12-delad växelreglage.
Shimano 11-delad växelförare.
Sram 11-delad kassett.

Senast ändrad:
Eveningstar sa:
happymtb.fr sa:
Vad är en HT2 verktyg?
Jag tror det står för Hollowtech II, typ ett sånt här:

Kanske inte mitt första val för att montera pressfit-lager. =)
Haha! Inte så konstigt att det knakar om man använder det får att pressa in ett pressfit vevlager! ?
@Westman din pressfit-hat är nu officiellt helt ogrundad ?✌

Headset spacers saknas! Sen kan nog bygget klassas som klart.
Tyvärr ligger de i beställningen som med lite tur kommer på onsdag.

Men.....

Så länge orkar jag inte vänta. Jag hoppas på premiär redan i morgon!

Om Extralite kan så kan jag!
Jag orkade dock inte byta till svart plast i 3d-skrivaren. ?

spacers.jpg

På vågen ligger det 1x15 mm och 1x18 mm, perfekt anpassat för mängden styrrör jag har.

Har även gjort ett försök på vettig kabelhantering med hjälp av krympslang.
Kan inte säga att det är helt lyckat ännu då det låter lite när man svänger. Jag tror dock jag har mer "krymp" kvar i krympslangen så bara jag värmer lite till så borde det ljudet försvinna.

cables.jpg

Edit:
Det som är kvar är:
Skyddsplast mot kabelskav gaffelben och utloppet för bakbromsen i baktriangeln.
Byta sadel och flytta titanskruv från gamla droppern.
Byta till rätt hjul och däck.
Ställa in gaffel/dämpare.
Byta till riktiga headset spacers.
Montera Garmin-fäste.
Invägning.

Senast ändrad:
Eveningstar sa:
Hemmagjord vevlagerpress för DUB / BB92!
Tänk om man hade en 3dprinter :) flikar in en fråga, vilken diametet behövs? Ska själv snart pressa och funderade om det funkade med pressfit bb30 adaptrar eller om dom är lite förstora

nadderf sa:
Eveningstar sa:
Tänk om man hade en 3dprinter :) flikar in en fråga, vilken diametet behövs? Ska själv snart pressa och funderade om det funkade med pressfit bb30 adaptrar eller om dom är lite förstora
Axeldiametern är annorlunda, men mät dina bb30-adaptrar och kolla om de är mindre än 28.99 mm.
Är de det så borde det bara vara att köra. ?

happymtb.fr sa:
Eveningstar sa:
happymtb.fr sa:
Vad är en HT2 verktyg?
Jag tror det står för Hollowtech II, typ ett sånt här:

Kanske inte mitt första val för att montera pressfit-lager. =)
Haha! Inte så konstigt att det knakar om man använder det får att pressa in ett pressfit vevlager! ?
@Westman din pressfit-hat är nu officiellt helt ogrundad ?✌

Jag tror du missförstår, jag skrev att jag använder ett HT2 verktyg med smiley för att ironisera över krånglet med pressfit jämfört med enkelheten att dra åt eller lossa ett gängat. Sen skämtade någon om att jag använder det på ett pressfit-lager. :)

Men on topic har jag inget hat, det är bara helt rationellt synsett, jag som slutanvändare ser bara nackdelar och inga fördelar. Aversionen är inte så stark att jag helt utesluter ramar med pf men ser det som ett starkt minus. Det där Park tool-verktyget visste jag inte om dock, det gjorde minuset lite mindre. Men jag gillar inte att slå loss eller klämma fast grejer allmänt jämfört med gängor. To each his own. Pf känns dock som en tillverkargrej, fördelar för dom, inte för konsumenten.

På BSA-vevlagret så känns själva lagret mer skyddat än på det lager jag pressade i nu.
Det finns även möjlighet att trycka in sjuka mängder fett innanför dust covers och lip seals och allt vad det nu heter på BSA. Ingen som helst möjlighet på PF. Det lär göra skillnad.

Senast ändrad:
Eveningstar sa:
nadderf sa:
Eveningstar sa:
Axeldiametern är annorlunda, men mät dina bb30-adaptrar och kolla om de är mindre än 28.99 mm.
Är de det så borde det bara vara att köra. ?

Tack! Det jag befarade, när man googlar DUB och pressfit kom flera pressverktyg som bara innehöll BB30 upp. Nej dom är 29.6

Så blir att leta efter nya

Edit: letat på tyska sajter utan resultat, inga pressar står att dom stödjer DUB. Vill du printa ett par till?;)

Senast ändrad:
nadderf sa:
Tack! Det jag befarade, när man googlar DUB och pressfit kom flera pressverktyg som bara innehöll BB30 upp. Nej dom är 29.6

Edit: letat på tyska sajter utan resultat, inga pressar står att dom stödjer DUB. Vill du printa ett par till?;)
Har inte köpt av den här handlaren, men pris och leveranstid är inte allt för illa?
https://www.ebay.co.uk/itm/273164743681

Eveningstar sa:
nadderf sa:

Har inte köpt av den här handlaren, men pris och leveranstid är inte allt för illa?
https://www.ebay.co.uk/itm/273164743681

Ja det var endast den jag hittade också, men vet inte om man ska lita på dom åtta bra eller det minus betyget att den hade dålig passform. Dom 8 första kan vara hans vänner liksom :D

Tillbaka
Topp