Dag 2 som bilfri bjuder inte på några bilder. Alla inblandade var blöta. En av oss körde en nära-maxintervall i typ 10 minuter rakaste vägen från Partilles lägsta punkt till dess högsta med stora barnet på flaket. Jag "skulle bara" och sen var jag sent iväg från jobbet, så fick ca 25 minuters cykling i ganska bra fart.. Ca 1,5 veckors frånvaro från cykling pga förkylning och cykelbygge gav fräscha ben - det hade varit skoj att se snitteffekten på den turen!
Summerar dagen till strax under timmen på cykel. Till jobb, inköp lite material, lunchrestaurang, hämta barn. Bilen startades en gång och kördes 10 meter (stod i vägen på arbetsplatsen).
Nu till lite eftertanke och reflektion.
Barn på flaket:
Det fungerar oförskämt bra att bara låta barnen hoppa upp på flaket och dra iväg. Kör såklart väldigt försiktigt, men det känns säkert och bra. Dom kan hålla fast sig bra i sidorna och sitter ganska mjukt på flakets flätverk. Behöver nog mer flätverk på främre delen av flaket för att ge mer plats åt barnen, men då behöver jag sy om ett original-flätverk då det inte är ett lika långt utrymme.
Har frågat en miljard gånger hur det går, och dom svarar glatt varje gång. Trots regn idag.. Man får också tänka på att de kyls ner snabbt då de sitter i fartvinden, så mycket kläder gäller. Jag cyklar inte speciellt långt när jag hämtat upp dem, så det är helt lugnt även om de inte har full vintermundering. Långa utflykter får vänta tills våren etablerat sig på riktigt däremot - har alltid sett till att cykling ska förknippas med kul och inte med misär. Misären får vänta till de likt sin far har uppnått en mogen ålder där riktig långcykling under fysiska smärtor är det mest spännande som finns.
Lasta smågrejer:
Kändes löjligt när jag idag, trots lastcykel, la frukosten och en thermos i ryggsäcken för att få med mig det på ett smidigt sätt. Ett glädjande sms om att cykelväskorna som ska sitta under flaket har anlänt LBSen gjorde att jag och lastcykeln ska skolka från jobbet en stund imorgon och cykla in till stan. Har också provat ut mina befintliga ram- och överrörsväskor jag har vid randocykling, men eftersom cykeln saknar diagonalrör så sitter ramväskan lite dåligt. Jag tänker att man vill ha ganska mycket plats för både verktyg/slang osv, men också fika, lås och annat smått. Enda nackdelen med väskor är nog att de kan locka till sig tjuvar om man parkerar utanför mataffären på vägen hem..
Lasta större grejer:
Behöver en stor låda, gärna med snabbfästen på något vis. Och kanske en mindre, som kan åka med när barnen också åker med. Tänker stor låda för matinköp, återvinningsbesök och dylikt. Gärna med lock, så man bara kan slänga ner grejer och dra iväg. Någon som har några bra tips kring detta?
Lastcykel i kombination med träning:
Om det blir mycket cykling kommer jag förmodligen bli sliten av lastcyklandet. Jag cykeltränar ganska strukturerat med två intervallpass per vecka och långtur på helgen, samt oftast ett eller ett par pass till på lite lägre intensitet. Att hålla sig kring distanstempo på lastcykeln är nästan omöjligt - då kommer jag inte framåt. Får hitta någon bra struktur kring detta så att det inte blir övermäktigt tror jag. Jag kämpar under perioder livet ur mig för att få till så mycket cykling som jag önskar, så jag ser det inte som ett problem mer än att just intensiteten förmodligen kommer gå upp en del och gå ut över intensiteten på intervallpassen.
Den som säger "elcykel" kommer bli utvisad från tråden..?