Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
ja när kedjan slits och blir längre hamnar dess rulle längre ut på tanden. som då i sin tur slits längre ut, det bildas en elliptisk kälkbacke.Jag får inte ihop i huvudet hur detta skulle fungera, kan nån förklara?
Om kedjan slits och blir längre relativt kuggstången på kassetten - dåligt för kassett.
Om man slipar ner tänderna på kassetten så minskar den effektiva diametern och kuggstången blir kortare relativt kedjan med samma antal tänder - bra för kassett?
Någonstans i tråden finns mycket pedagogiska bilder som visar var man slipar, och där ser man att man inte minskar diametern. Istället förlänger man öppningen mellan kuggarna, och gör själva kuggarna smalare.Jag får inte ihop i huvudet hur detta skulle fungera, kan nån förklara?
Om kedjan slits och blir längre relativt kuggstången på kassetten - dåligt för kassett.
Om man slipar ner tänderna på kassetten så minskar den effektiva diametern och kuggstången blir kortare relativt kedjan med samma antal tänder - bra för kassett?
Topptråd även för mig tillsammans med köptipstrådenFör övrigt vill jag bara tillägga att detta är en av mina absoluta favorittrådar på Happy. 10 sidor av framgångssagor, gemenskap och kunskap. Och ämnet som tråden tar upp är supersmalt, precis som titankuggarna på kais01:s Dura Ace-kassett efter många renoveringar.
Ja men hamnar inte kedjan "längre ner", dvs mot centrum på kassetten, då? Längre ner = mindre omkrets på cirkeln.Någonstans i tråden finns mycket pedagogiska bilder som visar var man slipar, och där ser man att man inte minskar diametern. Istället förlänger man öppningen mellan kuggarna, och gör själva kuggarna smalare.
Du behöver läsa tråden!:)Ja men hamnar inte kedjan "längre ner", dvs mot centrum på kassetten, då? Längre ner = mindre omkrets på cirkeln.
det är riktigt att den hamnar längre ner, dvs dit där den fanns när drevet var nytt. det är själva grejen med slipningen.Ja men hamnar inte kedjan "längre ner", dvs mot centrum på kassetten, då? Längre ner = mindre omkrets på cirkeln.
Hur resonerar du när du köper kedjor @kais01? Har du några favoriter? Kanske har du redan skrivit om det i tråden.det är riktigt att den hamnar längre ner, dvs dit där den fanns när drevet var nytt. det är själva grejen med slipningen.
men om man slipar djupare än så, kommer den börja hoppa av helt motsatt orsak, dvs att kedjerullen hamnar för lågt. det är därför man skall vara noga med baseline 'kl 6', och inte slipa djupare än så.
och som jag upprepar absolut inte slipa 'kl 6'
gjorde en förtydligande skiss, en kopia av den har infogats i trådstarten.
.
Visa bilaga 818069
vill inte tro att jag sitter på avgörande kunskaper om detta, och vi kanske inte ska skapa hundra sidor kedjesnack här i tråden:)Hur resonerar du när du köper kedjor @kais01? Har du några favoriter? Kanske har du redan skrivit om det i tråden.
Det är en fråga om benstyrkaSnyggt! Men, en ärlig fråga kring det här med att "rappa över". Jag har aldrig någonsin lyckats med det konststycket, men det är alltså så att kedjan hoppar över alla kuggarna ett snäpp? Typ om du kör på ett 17-drev så ligger kedjan an kanske 7 tänder och hoppar över allihop i ett svep? Det låter så fysiskt svårt och jag har i princip alltid avfärdat det som att folk bara har dåligt justerade växlar så kedjan gör en liten klättring till annat drev varpå det hugger till i drivlinan. I min värld hade det krävts ett drev bortom all räddning för att inträffa.
Upplys mig!
det var det mest internetcykliga uttalandet jag hört nånsinSnyggt! Men, en ärlig fråga kring det här med att "rappa över". Jag har aldrig någonsin lyckats med det konststycket, men det är alltså så att kedjan hoppar över alla kuggarna ett snäpp? Typ om du kör på ett 17-drev så ligger kedjan an kanske 7 tänder och hoppar över allihop i ett svep? Det låter så fysiskt svårt och jag har i princip alltid avfärdat det som att folk bara har dåligt justerade växlar så kedjan gör en liten klättring till annat drev varpå det hugger till i drivlinan. I min värld hade det krävts ett drev bortom all räddning för att inträffa.
Upplys mig!
när kommer t-tröjan med det här trycket?
Ah, misstänkte jag skulle få det svaret. Min fråga var helt seriös eftersom jag aldrig upplevt fenomenet men hör om det ganska ofta. Det händer inte de första 1000 milen på en kassett vad jag märkt, så om man titt som tätt upplever detta fenomen måste man cykla helt enormt mycket. Eller ha dåligt justerad bakväxel då, men det argumentet lär jag inte komma långt med. :Pdet var det mest internetcykliga uttalandet jag hört nånsin
edit: blev så perplex att jag inte svarade på uppmaningen. enda förklaringen jag kan komma på är att du byter kedjor och kassetter väldigt väldigt ofta.
Inte om man smörjer och håller rent men om man som vanlig Svensson kör cykeln i saltslask och lägger på lite klet på den redan bruna kedjan så går det rätt fort...Det händer inte de första 1000 milen på en kassett vad jag märkt
Jag hade en Campa Record tiodelad kassett för ett tag sedan, kanske något år sedan eller så. På slutet var tre av dreven så slitna att det överhuvudtaget inte gick att lägga någon kraft på kedjan utan att den "rappade" eller vad fan det nu heter.Ah, misstänkte jag skulle få det svaret. Min fråga var helt seriös eftersom jag aldrig upplevt fenomenet men hör om det ganska ofta. Det händer inte de första 1000 milen på en kassett vad jag märkt, så om man titt som tätt upplever detta fenomen måste man cykla helt enormt mycket. Eller ha dåligt justerad bakväxel då, men det argumentet lär jag inte komma långt med. :P
Funderar på hur många mekaniska grejer jag har som drivs av kedja. Fyra sandspridare, några rundbalspressar, baltransportörer. En jäkla massa grejer är det iallafall. Jag har slitit ner drev tills de ser ut som tandpetare utan att kedjor kuggar över. Började cykla seriöst 2011 eller 2012 så viss erfarenhet har jag av cyklar också och med tanke på vad en kassett kostar så kan jag inte ens minnas om jag köpt en ny kassett de senaste fem sex åren eller så.
Pung i överrör. Aj aj.Det skulle vara intressant att se slowmo på vad det egentligen är som händer, men ljudet och känslan är ju att kedjan hoppar över ett steg på kassetten när man lägger på kraft. Inte trevligt.
Det är lugnt, det finns det andra i tråden som har!De kanske 4-5 ggr jag trampat över så har det varit när man har kedjan på de minsta dreven på kassetten, låg/noll fart och trycker i för kung och fosterland. Trött, slut och fastnat i nåt bröt ute i skogen och vips är idiotmanövern genomförd. På en räser så har inte jag låren som krävs skulle jag tro.
Brukar inträffa om man sätter på en ny kedja när den gamla gått för länge.Ah, misstänkte jag skulle få det svaret. Min fråga var helt seriös eftersom jag aldrig upplevt fenomenet men hör om det ganska ofta. Det händer inte de första 1000 milen på en kassett vad jag märkt, så om man titt som tätt upplever detta fenomen måste man cykla helt enormt mycket. Eller ha dåligt justerad bakväxel då, men det argumentet lär jag inte komma långt med. :P
Funderar på hur många mekaniska grejer jag har som drivs av kedja. Fyra sandspridare, några rundbalspressar, baltransportörer. En jäkla massa grejer är det iallafall. Jag har slitit ner drev tills de ser ut som tandpetare utan att kedjor kuggar över. Började cykla seriöst 2011 eller 2012 så viss erfarenhet har jag av cyklar också och med tanke på vad en kassett kostar så kan jag inte ens minnas om jag köpt en ny kassett de senaste fem sex åren eller så.
Helt okej, bevisbördan ligger hos dem.Det är lugnt, det finns det andra i tråden som har!![]()
På promenad genom stan i helgen såg jag typ tusen övervintrade cyklar med massiva, bruna kedjor som lär klassas mer som "stålpinne" än kedja numer tror jag!Inte om man smörjer och håller rent men om man som vanlig Svensson kör cykeln i saltslask och lägger på lite klet på den redan bruna kedjan så går det rätt fort...
Ja det hör man ju ofta om! Jag gissar att det är en kombination av att jag cyklar för lite och har flera cyklar att slita på, plus en välfungerande smörjmetod utöver detta som gör att jag så ytterst sällan byter grejer. Loggar i princip allt och har någon app som berättar hur långt varje enskild komponent gått, men byter aldrig utifrån miltal eller timmar utan enbart faktisk fysisk funktion.Brukar inträffa om man sätter på en ny kedja när den gamla gått för länge.
Kan tänka mig att kedjespännare (och kanske en lite slapp sådan) är rejält försämrande för "kedjegreppet" eller vad man ska säga. Maskinerna har lite olika lösningar men alla är garanterat mer överdimensionerade än cykelkedjor, även om de titt som tätt åker på mycket mer stryk. Hur mycket underhåll en rundbalspress behöver är heeeeeelt tokigt, och den vi har nu har till och med brunnit en gång pga lagerhaveri. Kedjor går av på löpande band, men ännu inga drev..det händer inte heller på singlespeed (utan fjädrande kedjespännare) om kedjan är någorlunda spänd, i min erfarenhet. newton, dina balpressar har kanske inte någon fjäder som kan ge efter och ge slack i kedjan och göra så att kedjan kan hoppa över sina tänder? en annan gissning är att de varvar igång snällare och är mer överdimensionerade i förhållande till krafterna, jämfört med den extrema situationen när en hänger hela sin kroppvikt på små cykelkassettänder (utan något "mothåll", dvs, med en fjädrande kedjespännare i bakväxeln).
På en cykelresa jag var på för många år sen var Stefan Johansson (RIP) med som ledare och han berättade att hans mer berömde bror vid något tillfälle kört antingen 2000 eller 3000 mil på en kedja+kassett. Tror det var det senare men minns inte säkert.Drog igång ett projekt för några år sedan där jag ska köra en drivlina totalt i botten och se vad som händer när kedjan sen är bortom räddning, och hur långt man faktiskt kommer med en välsmord drivlina innan något ger upp.
Fenomenet är nog vanligast på mtb när man står upp och bryter i nån brant knäppa. Om man bytte tillbaka till den gamla slitna kedjan kunde man cykla ett tag till, så visst kan man säga att det byts drivlinor i onödan även utan kassettrenovering. :)På promenad genom stan i helgen såg jag typ tusen övervintrade cyklar med massiva, bruna kedjor som lär klassas mer som "stålpinne" än kedja numer tror jag!
Ja det hör man ju ofta om! Jag gissar att det är en kombination av att jag cyklar för lite och har flera cyklar att slita på, plus en välfungerande smörjmetod utöver detta som gör att jag så ytterst sällan byter grejer. Loggar i princip allt och har någon app som berättar hur långt varje enskild komponent gått, men byter aldrig utifrån miltal eller timmar utan enbart faktisk fysisk funktion.
Drog igång ett projekt för några år sedan där jag ska köra en drivlina totalt i botten och se vad som händer när kedjan sen är bortom räddning, och hur långt man faktiskt kommer med en välsmord drivlina innan något ger upp.
Kan väl sägas att mitt intresse kommer från alla hurtiga cyklister (där jag garanterat är en sådan) springer till cykelhandlarn och byter drivlina med jämna mellanrum, vilket jag haft så svårt att förstå eller tro på behovet. Mängden icke utslitna kassetter i världen måste vara helt ENORMT!
min erfarenhet är att rappning inträffar när slitaget/längden på kedjan är för litet i förhållande till slitaget/kälkbacken på drevet.Snyggt! Men, en ärlig fråga kring det här med att "rappa över". Jag har aldrig någonsin lyckats med det konststycket, men det är alltså så att kedjan hoppar över alla kuggarna ett snäpp? Typ om du kör på ett 17-drev så ligger kedjan an kanske 7 tänder och hoppar över allihop i ett svep? Det låter så fysiskt svårt och jag har i princip alltid avfärdat det som att folk bara har dåligt justerade växlar så kedjan gör en liten klättring till annat drev varpå det hugger till i drivlinan. I min värld hade det krävts ett drev bortom all räddning för att inträffa.
Upplys mig!
med proaktiv slipning i samband med kedjebyte får man förmoda att det ger mindre stress för den nya kedjan, och gissningsvis mindre slitage.en kompis kom förbi och fick sin kassett slipad. när jag ändå var igång fixade jag fingruscykelns 150-kronorskassett, och jag föll till föga och slipade förebyggande även de kugg som inte rappade över än. det kändes faktiskt helt rätt och jag skäms att jag tvivlade. det gick lätt att känna med slipstiftet att det var en ohemul "kulle" c:a kl halv fem på tänderna. eller åtminstone att radien inte var harmonisk.
fina nyslipade blänket
Visa bilaga 818973
tack för förbättrad skiss!hittade en youtube-video i ämnet! trodde inte det fanns.
försökte även göra en affischversion av kais uppdaterade/förenklade bild ovan:
Visa bilaga 820242
är något av stiften på bilden ett av "de rekommenderade"?Köpte de rekommenderade slipstiften från Dremel efter att kört med diamantstift sist. Dock fick jag plocka fram det igen då denna kasett för lvg-cykeln verkade ha klingor av något väldigt hårdare än på min grus cykel.![]()
Det var det guldiga som är ett 194DM som jag fick för mig var nämt tidigare. Fast nu när jag läser är det för snideri och gravyr dock titan belagt. Det som sitter på maskinen är diamantstift från Jula.är något av stiften på bilden ett av "de rekommenderade"?
det hårdaste stålet jag stött på i kassetter har varit i en sram xg-1195, då funkade gamla hederliga dremel 9903 bra.
går man över 6 mm hugger det gärna. 5 mm är också bra.Ja, båda är 3,2mm för jag fick för mig att det lättare hugger när det närmar sig radien på dalen. Ska köpa ett på 6mm och testa.![]()