byggtråd: Renovering av sliten kassett

Kan man borra bort nitarna på en sliten kassett, och byta ut de enskilda klingorna?
Har ett par gamla slitna kassetter liggandes, kunde kanske gå att plocka ihop nått fungerande
från dessa tänkte jag.

Senast ändrad:
Jag får inte ihop i huvudet hur detta skulle fungera, kan nån förklara?

Om kedjan slits och blir längre relativt kuggstången på kassetten - dåligt för kassett.
Om man slipar ner tänderna på kassetten så minskar den effektiva diametern och kuggstången blir kortare relativt kedjan med samma antal tänder - bra för kassett?

Om kedjan slits och blir längre relativt kuggstången på kassetten - dåligt för kassett.
Om man slipar ner tänderna på kassetten så minskar den effektiva diametern och kuggstången blir kortare relativt kedjan med samma antal tänder - bra för kassett?
ja när kedjan slits och blir längre hamnar dess rulle längre ut på tanden. som då i sin tur slits längre ut, det bildas en elliptisk kälkbacke.

det är när den nya kedjan halkar upp på denna kälkbacke som efterföljande segment till slut inte tar sig ner på 'sin' tand, och hoppar.

man slipar vid renoveringen inte ner varken tänder eller det djupaste mellanrummet mellan tänderna. man återskapar i stället den ursprungliga kvartcirkeln som ersättning för ellipsen som slitaget skapat.

det sker genom att fördjupa området mellan kl 4 och halv 6. vad det betyder framgår av första inläggen i tråden.

Någonstans i tråden finns mycket pedagogiska bilder som visar var man slipar, och där ser man att man inte minskar diametern. Istället förlänger man öppningen mellan kuggarna, och gör själva kuggarna smalare.

För övrigt vill jag bara tillägga att detta är en av mina absoluta favorittrådar på Happy. 10 sidor av framgångssagor, gemenskap och kunskap. Och ämnet som tråden tar upp är supersmalt, precis som titankuggarna på kais01:s Dura Ace-kassett efter många renoveringar.

För övrigt vill jag bara tillägga att detta är en av mina absoluta favorittrådar på Happy. 10 sidor av framgångssagor, gemenskap och kunskap. Och ämnet som tråden tar upp är supersmalt, precis som titankuggarna på kais01:s Dura Ace-kassett efter många renoveringar.
Topptråd även för mig tillsammans med köptipstråden

Någonstans i tråden finns mycket pedagogiska bilder som visar var man slipar, och där ser man att man inte minskar diametern. Istället förlänger man öppningen mellan kuggarna, och gör själva kuggarna smalare.
Ja men hamnar inte kedjan "längre ner", dvs mot centrum på kassetten, då? Längre ner = mindre omkrets på cirkeln.

Ja men hamnar inte kedjan "längre ner", dvs mot centrum på kassetten, då? Längre ner = mindre omkrets på cirkeln.
det är riktigt att den hamnar längre ner, dvs dit där den fanns när drevet var nytt. det är själva grejen med slipningen.

men om man slipar djupare än så, kommer den börja hoppa av helt motsatt orsak, dvs att kedjerullen hamnar för lågt. det är därför man skall vara noga med baseline 'kl 6', och inte slipa djupare än så.

och som jag upprepar absolut inte slipa 'kl 6'

gjorde en förtydligande skiss, en kopia av den har infogats i trådstarten.
.
IMG_2973.webp

det är riktigt att den hamnar längre ner, dvs dit där den fanns när drevet var nytt. det är själva grejen med slipningen.

men om man slipar djupare än så, kommer den börja hoppa av helt motsatt orsak, dvs att kedjerullen hamnar för lågt. det är därför man skall vara noga med baseline 'kl 6', och inte slipa djupare än så.

och som jag upprepar absolut inte slipa 'kl 6'

gjorde en förtydligande skiss, en kopia av den har infogats i trådstarten.
.
Visa bilaga 818069
Hur resonerar du när du köper kedjor @kais01? Har du några favoriter? Kanske har du redan skrivit om det i tråden.

Hur resonerar du när du köper kedjor @kais01? Har du några favoriter? Kanske har du redan skrivit om det i tråden.
vill inte tro att jag sitter på avgörande kunskaper om detta, och vi kanske inte ska skapa hundra sidor kedjesnack här i tråden:)

men kan nämna att jag har en del olika ägg i korgen utan alltför starka preferenser. de enda jag konsekvent undviker är billiga kedjor för enväxlat, och det inkluderar märkeskedjor. de var länge ett utmärkt alternativ, men för cirka tio år sedan möttes jag av mjukost mer eller mindre rakt av. de som verkar hålla stilen är dedicerade elcykelkedjor.

för pendling och landsväg kör jag vax och gillar då pläterade kedjor, kör här wippermann och kmc. för mtb kör jag oljebaserat och har varit nöjd med ultegra 6701, och då inte haft rostproblem.

när det gäller relativt trådens ämne att renovera kassetter, har jag inte heller några starka kedjepreferenser. för något tiotal år sedan uppfattat kmc som lite ska vi säga kinkigare än en del andra, men det har inte upprepats senare. kan ha varit en tillfällighet, eller så har jag bara blivit bättre på hantverket.

en kompis kom förbi och fick sin kassett slipad. när jag ändå var igång fixade jag fingruscykelns 150-kronorskassett, och jag föll till föga och slipade förebyggande även de kugg som inte rappade över än. det kändes faktiskt helt rätt och jag skäms att jag tvivlade. det gick lätt att känna med slipstiftet att det var en ohemul "kulle" c:a kl halv fem på tänderna. eller åtminstone att radien inte var harmonisk.

fina nyslipade blänket
20260310_120718.webp

Snyggt! Men, en ärlig fråga kring det här med att "rappa över". Jag har aldrig någonsin lyckats med det konststycket, men det är alltså så att kedjan hoppar över alla kuggarna ett snäpp? Typ om du kör på ett 17-drev så ligger kedjan an kanske 7 tänder och hoppar över allihop i ett svep? Det låter så fysiskt svårt och jag har i princip alltid avfärdat det som att folk bara har dåligt justerade växlar så kedjan gör en liten klättring till annat drev varpå det hugger till i drivlinan. I min värld hade det krävts ett drev bortom all räddning för att inträffa.

Upplys mig!

Snyggt! Men, en ärlig fråga kring det här med att "rappa över". Jag har aldrig någonsin lyckats med det konststycket, men det är alltså så att kedjan hoppar över alla kuggarna ett snäpp? Typ om du kör på ett 17-drev så ligger kedjan an kanske 7 tänder och hoppar över allihop i ett svep? Det låter så fysiskt svårt och jag har i princip alltid avfärdat det som att folk bara har dåligt justerade växlar så kedjan gör en liten klättring till annat drev varpå det hugger till i drivlinan. I min värld hade det krävts ett drev bortom all räddning för att inträffa.

Upplys mig!
Det är en fråga om benstyrka 😉

Upplys mig!
det var det mest internetcykliga uttalandet jag hört nånsin

edit: blev så perplex att jag inte svarade på uppmaningen. enda förklaringen jag kan komma på är att du byter kedjor och kassetter väldigt väldigt ofta.

Senast ändrad:
det var det mest internetcykliga uttalandet jag hört nånsin

edit: blev så perplex att jag inte svarade på uppmaningen. enda förklaringen jag kan komma på är att du byter kedjor och kassetter väldigt väldigt ofta.
Ah, misstänkte jag skulle få det svaret. Min fråga var helt seriös eftersom jag aldrig upplevt fenomenet men hör om det ganska ofta. Det händer inte de första 1000 milen på en kassett vad jag märkt, så om man titt som tätt upplever detta fenomen måste man cykla helt enormt mycket. Eller ha dåligt justerad bakväxel då, men det argumentet lär jag inte komma långt med. :P

Funderar på hur många mekaniska grejer jag har som drivs av kedja. Fyra sandspridare, några rundbalspressar, baltransportörer. En jäkla massa grejer är det iallafall. Jag har slitit ner drev tills de ser ut som tandpetare utan att kedjor kuggar över. Började cykla seriöst 2011 eller 2012 så viss erfarenhet har jag av cyklar också och med tanke på vad en kassett kostar så kan jag inte ens minnas om jag köpt en ny kassett de senaste fem sex åren eller så.

Ah, misstänkte jag skulle få det svaret. Min fråga var helt seriös eftersom jag aldrig upplevt fenomenet men hör om det ganska ofta. Det händer inte de första 1000 milen på en kassett vad jag märkt, så om man titt som tätt upplever detta fenomen måste man cykla helt enormt mycket. Eller ha dåligt justerad bakväxel då, men det argumentet lär jag inte komma långt med. :P

Funderar på hur många mekaniska grejer jag har som drivs av kedja. Fyra sandspridare, några rundbalspressar, baltransportörer. En jäkla massa grejer är det iallafall. Jag har slitit ner drev tills de ser ut som tandpetare utan att kedjor kuggar över. Började cykla seriöst 2011 eller 2012 så viss erfarenhet har jag av cyklar också och med tanke på vad en kassett kostar så kan jag inte ens minnas om jag köpt en ny kassett de senaste fem sex åren eller så.
Jag hade en Campa Record tiodelad kassett för ett tag sedan, kanske något år sedan eller så. På slutet var tre av dreven så slitna att det överhuvudtaget inte gick att lägga någon kraft på kedjan utan att den "rappade" eller vad fan det nu heter.

Jag trycker inga 1380 watt vad jag vet.

Det skulle vara intressant att se slowmo på vad det egentligen är som händer, men ljudet och känslan är ju att kedjan hoppar över ett steg på kassetten när man lägger på kraft. Inte trevligt.

De kanske 4-5 ggr jag trampat över så har det varit när man har kedjan på de minsta dreven på kassetten, låg/noll fart och trycker i för kung och fosterland. Trött, slut och fastnat i nåt bröt ute i skogen och vips är idiotmanövern genomförd. På en räser så har inte jag låren som krävs skulle jag tro.

De kanske 4-5 ggr jag trampat över så har det varit när man har kedjan på de minsta dreven på kassetten, låg/noll fart och trycker i för kung och fosterland. Trött, slut och fastnat i nåt bröt ute i skogen och vips är idiotmanövern genomförd. På en räser så har inte jag låren som krävs skulle jag tro.
Det är lugnt, det finns det andra i tråden som har! 😉

Brukar inträffa om man sätter på en ny kedja när den gamla gått för länge.

det händer inte heller på singlespeed (utan fjädrande kedjespännare) om kedjan är någorlunda spänd, i min erfarenhet. newton, dina balpressar har kanske inte någon fjäder som kan ge efter och ge slack i kedjan och göra så att kedjan kan hoppa över sina tänder? en annan gissning är att de varvar igång snällare och är mer överdimensionerade i förhållande till krafterna, jämfört med den extrema situationen när en hänger hela sin kroppvikt på små cykelkassettänder (utan något "mothåll", dvs, med en fjädrande kedjespännare i bakväxeln).

Inte om man smörjer och håller rent men om man som vanlig Svensson kör cykeln i saltslask och lägger på lite klet på den redan bruna kedjan så går det rätt fort...
På promenad genom stan i helgen såg jag typ tusen övervintrade cyklar med massiva, bruna kedjor som lär klassas mer som "stålpinne" än kedja numer tror jag!😂
Brukar inträffa om man sätter på en ny kedja när den gamla gått för länge.
Ja det hör man ju ofta om! Jag gissar att det är en kombination av att jag cyklar för lite och har flera cyklar att slita på, plus en välfungerande smörjmetod utöver detta som gör att jag så ytterst sällan byter grejer. Loggar i princip allt och har någon app som berättar hur långt varje enskild komponent gått, men byter aldrig utifrån miltal eller timmar utan enbart faktisk fysisk funktion.

Drog igång ett projekt för några år sedan där jag ska köra en drivlina totalt i botten och se vad som händer när kedjan sen är bortom räddning, och hur långt man faktiskt kommer med en välsmord drivlina innan något ger upp.

Kan väl sägas att mitt intresse kommer från alla hurtiga cyklister (där jag garanterat är en sådan) springer till cykelhandlarn och byter drivlina med jämna mellanrum, vilket jag haft så svårt att förstå eller tro på behovet. Mängden icke utslitna kassetter i världen måste vara helt ENORMT!

det händer inte heller på singlespeed (utan fjädrande kedjespännare) om kedjan är någorlunda spänd, i min erfarenhet. newton, dina balpressar har kanske inte någon fjäder som kan ge efter och ge slack i kedjan och göra så att kedjan kan hoppa över sina tänder? en annan gissning är att de varvar igång snällare och är mer överdimensionerade i förhållande till krafterna, jämfört med den extrema situationen när en hänger hela sin kroppvikt på små cykelkassettänder (utan något "mothåll", dvs, med en fjädrande kedjespännare i bakväxeln).
Kan tänka mig att kedjespännare (och kanske en lite slapp sådan) är rejält försämrande för "kedjegreppet" eller vad man ska säga. Maskinerna har lite olika lösningar men alla är garanterat mer överdimensionerade än cykelkedjor, även om de titt som tätt åker på mycket mer stryk. Hur mycket underhåll en rundbalspress behöver är heeeeeelt tokigt, och den vi har nu har till och med brunnit en gång pga lagerhaveri. Kedjor går av på löpande band, men ännu inga drev..😛 Pressa rundbalar en timme, renovera pressen en timme... Jag tror att den totala vinsten från att bedriva lantbruk i hyfsat liten skala motsvarar möjligheten att köpa en ny kassett per år.😂

Hur som helst ser jag fram emot att slipa kassett när det väl är dags! Svajigt självförtroende men gott att bli påhejad av er andra i tråden!☺️

Drog igång ett projekt för några år sedan där jag ska köra en drivlina totalt i botten och se vad som händer när kedjan sen är bortom räddning, och hur långt man faktiskt kommer med en välsmord drivlina innan något ger upp.
På en cykelresa jag var på för många år sen var Stefan Johansson (RIP) med som ledare och han berättade att hans mer berömde bror vid något tillfälle kört antingen 2000 eller 3000 mil på en kedja+kassett. Tror det var det senare men minns inte säkert.

Så har du lite "otur" kan det kanske dröja en stund innan du får svar om du nu har ett antal cyklar som du ska fördela milen på.

På promenad genom stan i helgen såg jag typ tusen övervintrade cyklar med massiva, bruna kedjor som lär klassas mer som "stålpinne" än kedja numer tror jag!😂

Ja det hör man ju ofta om! Jag gissar att det är en kombination av att jag cyklar för lite och har flera cyklar att slita på, plus en välfungerande smörjmetod utöver detta som gör att jag så ytterst sällan byter grejer. Loggar i princip allt och har någon app som berättar hur långt varje enskild komponent gått, men byter aldrig utifrån miltal eller timmar utan enbart faktisk fysisk funktion.

Kan väl sägas att mitt intresse kommer från alla hurtiga cyklister (där jag garanterat är en sådan) springer till cykelhandlarn och byter drivlina med jämna mellanrum, vilket jag haft så svårt att förstå eller tro på behovet. Mängden icke utslitna kassetter i världen måste vara helt ENORMT!
Fenomenet är nog vanligast på mtb när man står upp och bryter i nån brant knäppa. Om man bytte tillbaka till den gamla slitna kedjan kunde man cykla ett tag till, så visst kan man säga att det byts drivlinor i onödan även utan kassettrenovering. :)

Upplys mig!
min erfarenhet är att rappning inträffar när slitaget/längden på kedjan är för litet i förhållande till slitaget/kälkbacken på drevet.

följden blir att de drivande rullarna klättrar upp på kälkbacken, och till slut orkar inte kedjespännaren dra ner sist rullen till sin plats, och den halkar till nästa tagg.

om man har ett tvingande arrangemang som t ex en fixie med spänd kedja kommer det inte att hända. men det karakteristiska kurret särskilt när kedjan behöver smörjas kommer man inte undan.

men om kedjan och dreven slits sas i takt kan man köra bra länge utan att få problem annat än friktionen. jag killgissar att bortåt 3 procent fortfarande är möjligt. det går dock trögt att trampa, drivlinan känns elastisk, och tätare intervall för påfyllning av smörja krävs. till slut kommer det ändå att kunna rappa även i denna situation, och risken blir större om kedjan är 'bättre' än drevet.

när en ny kedja åker på blir problemet med rappning desto mer uppenbart.

Senast ändrad:
en kompis kom förbi och fick sin kassett slipad. när jag ändå var igång fixade jag fingruscykelns 150-kronorskassett, och jag föll till föga och slipade förebyggande även de kugg som inte rappade över än. det kändes faktiskt helt rätt och jag skäms att jag tvivlade. det gick lätt att känna med slipstiftet att det var en ohemul "kulle" c:a kl halv fem på tänderna. eller åtminstone att radien inte var harmonisk.

fina nyslipade blänket
Visa bilaga 818973
med proaktiv slipning i samband med kedjebyte får man förmoda att det ger mindre stress för den nya kedjan, och gissningsvis mindre slitage.

svårt att leda i bevis, men en kännbar effekt av renoveringen är nybilskänslan, att det blir en distinktare känsla när man belastar pedalerna.

sen behöver man inte sörja att man eventuellt renoverar de mindre slitna dreven i onödan, de hinner ändå aldrig ifatt de mest slitna, och vilka blir orsak till att till slut ändå kassera kassetten något tiotal kedjor framåt i tiden.

en sak som jag vid tillfälle tagit upp är att man gärna kan kolla att tänderna står rakt upp i sidled, och vid behov böja dem raka igen. tänderna lever ett hårt liv när man växlar under pådrag, vilket är särskilt vanligt på mtb.

apropå sidoböjda tänder fick jag snabbt svar på tal;) i förrgår var jag ute på en stigvårdsrunda varvid uteslutande tredje drevet började hacka.

kassetten är från cirka 2016 och har väl varit med om cirka fyra renoveringar av proaktiv typ i samband med kedjebyte. just den här cykeln har tre hjulpar att fördela slitaget på, så de tre kassetterna har vid kedjebyte uppvisat ett måttligt slitage, mest mitt i respektive kassett.

(smutsgraden är den man får om man bara duttar på helsyntet motorolja säg var tredje tur utan annan åtgärd. gör aldrig rent drivlinan specifikt, och den här kedjan är bortåt två år gammal. nöjd med upplägget på mtb, men för lvg och pendling bygger det för mycket svart guck, så i de fallen gått över till vax.)

tänderna och ffa deras bas är på denna sram 1080-kassett påtagligt gracila, den väger därmed inte mer än 240 gram. och det har hänt tidigare att någon tand böjts åt sidan. det kan då bli spökväxlingar, men ibland bara att det hackar till. alltså liknande symptom som med snett växelöra, men då blir det gärna på fler växlar, inte bara en.

nu skedde det bara på tredje växeln, så tittade noggrannt efter om någon tand på andra växeln var böjd åt sidan, så den kunde fånga kedjan.

det var inte så lätt att upptäcka den, och svårt få till synligt på bild, se de två första. på tredje bilden har jag böjt tillbaka tanden, och för säkerhets skull filat av en mindre grad. filspånen såg jag först när jag redigerade bilden.

vid en uppföljande runda idag kunde jag återigen njuta av rappfri framfart och förtroendeingivande växlingar, även med hög belastning:)

tvåtusenkronorskassetten lever vidare...
.

IMG_3374.webp
IMG_3375.webp
IMG_3376.webp

hittade en youtube-video i ämnet! trodde inte det fanns.

försökte även göra en affischversion av kais uppdaterade/förenklade bild ovan:
Visa bilaga 820242
tack för förbättrad skiss!

inget är nytt under solen, och verkligen kul att det hittas referens på yt. känslan där dock förutom en viss ordrikedom av filosofisk art att han inte har någon djupgående erfarenhet av proceduren?

för dels fejlar han att testa renoveringen när det gäller det problem den är satt att lösa nämligen att kedjan rappar; och påvisa att nya kedjan efter åtgärd av kasssetten ligger kvar utan att rappa vid stående igångdrag, visar istället en sidogrej nämligen hur nya kedjan växlar. iofs vackert så:)

dels verkar han tro att proceduren bara kan göras en gång, och förlänga kassettens liv som han säger upp till 100 %.

det funkar flerfalt fler gånger än så...

Köpte de rekommenderade slipstiften från Dremel efter att kört med diamantstift sist. Dock fick jag plocka fram det igen då denna kasett för lvg-cykeln verkade ha klingor av något väldigt hårdare än på min grus cykel. 😳

Bilagor

• PXL_20260419_092809148.webp
    PXL_20260419_092809148.webp
    493.7 KB · Besök: 35
Köpte de rekommenderade slipstiften från Dremel efter att kört med diamantstift sist. Dock fick jag plocka fram det igen då denna kasett för lvg-cykeln verkade ha klingor av något väldigt hårdare än på min grus cykel. 😳
är något av stiften på bilden ett av "de rekommenderade"?

det hårdaste stålet jag stött på i kassetter har varit i en sram xg-1195, då funkade gamla hederliga dremel 9903 bra.

är något av stiften på bilden ett av "de rekommenderade"?

det hårdaste stålet jag stött på i kassetter har varit i en sram xg-1195, då funkade gamla hederliga dremel 9903 bra.
Det var det guldiga som är ett 194DM som jag fick för mig var nämt tidigare. Fast nu när jag läser är det för snideri och gravyr dock titan belagt. Det som sitter på maskinen är diamantstift från Jula.

det som funkat bäst för mig är stift i hårdmetall, alltså wolframkarbid. diameter på kula resp cylinder 6 mm.

vanliga stenliknande aluminiumoxid funkar också, men efterlämnar slipdamm som inte får komma in i hjullager.

titannitridbelagt snabbstål där på bilden lär inte duga, och det där stiftet är nog smalare än 6mm?

Ja, båda är 3,2mm för jag fick för mig att det lättare hugger när det närmar sig radien på dalen. Ska köpa ett på 6mm och testa. 🙂

När bygget av sonens nya stigvapnet blev klar idag märkte vi att begagnade kassetten, som enligt säljaren hade gått 50 mil, inte var så fräsh. Vi har en begagnad kassett till som kostar ny 5000 kr och en av 4000 kr. Så tyckte att det var tid för renovering. Vi köpte en (för?) billig dremefl och nu slipar sonen.

2026-04-26-19-28-57-898.webp

Tillbaka
Topp