Byta drivlina: kan man ha kvar framklingan?

ginnfilt

Aktiv medlem
Jag ska fräscha till drivlinan med ny kedja och ny kassett. Jag funderar på att ha kvar framklingan, som gått barmarkssäsongen 2010. Är det en möjlig idé eller dåligt/dumt?

framkligor.jpg ht=544

Det är potentiellt en dålig idé ehuru kedja och drev "gifter" sig med varandra, risken finns att det förkortar livet på din nya kedja och kassett avsevärt. En lillklinga kostar väl inte så fasligt mycket?

Svårt att se på bilden, men lite verkar den allt nött?

Rekommenderar att du skaffar två-tre nya kedjor och byter var 30:e timme eller så, alltså kedja 1-2-3-1-2-3-1-2-3 osv... Då håller dreven och kassetten betydligt längre, så på lång sikt en bra investering.

Fast jag trodde ni svetton inte använde lillklingan så den kan du väl lika gärna skruva bort helt?

Jag varvade kedjor (2 st) förra säsongen, bytte till fräsch vid varje tävling: Kolmårdsbiken, Billingeracet, Lida Loop, Mörksuggejakte, Cykelvasan.

Har nu beställt två nya kedjor.

Lite nött är ju säkert drevet, jag tänkte mest vara lat och även spara några kronor. Kostar väl 600 spänn för ny klinga.

Och "lillklingan" på bilden har faktiskt 30 tänder och är således ingen vanlig lillis. Den är dock betydligt mindre sliten än storklingen (40t) men ändå ack så trevlig att ha när motlutet brantar till sig. Sådäså! :)

Tillbaka
Topp