Byta till kortare pedalarmar?

Hej
Min son, knappa 145cm lång.
Tränar MTB med en Merida big seven team issue, han är nöjd men jag märker att han inte riktigt hänger med i fart, kompisarna sticker i från.
Min son trampar som en galning men det händer inget liksom, han orkar på nå sätt inte riktigt ha "rätt" växel för o få nån fart.

Ni erfarna, kan det bero på för långa pedalarmar?
Den har 170mm armar och när jag forskar runt så vore det lämpligare med 150 armar till hans längd.

Eller är det så enkelt att min son bara är svagare än kompisarna, har ingenting med pedalarmarna att göra? Jag vill bara hjälpa honom för jag märker att cykellusten tynar bort lite efter varje träning.

Om man skulle byta ut, vad ska jag köpa o hur vet jag vad som passar?

Detta är cykeln och spec jag hittar om veven är bara sram gx1000 32t boost

Tacksam för tips och råd

skulle snarare testa 2 kugg mer på framdrevet som första steg
Tack för tips, men det är inte så att han har slut på växlar, han liksom väljer en lättare/bekvämare växel än den lämpligare för situationen.
Tänker du att jag ska liksom lura honom, byta klinga utan att säga något och se om det går fortare?

tobgren

Medlem
170mm långa vevarmar låter för långt för någon som inte är längre än 1,45. Den vevarmslängden är i längsta laget för mig som är 1,71...

jonte987

Aktiv medlem
Om han inte väljer växel efter siffra så kommer han väl att välja samma läge oavsett vev och klinga.

OlofSx

Medlem
Jag tror att jag körde på 170 eller 175 mm vevarmar från den längden (men jag har heller aldrig varit snabb!)

Vad kör hans kompisar som sticker iväg på för vevarmslängd då?

Kanske finns andra orsaker:
- Cykeln är för lång eller har för brett styre så det blir inte rätt och kraften kan inte komma ner ordentligt.
- Han tycker träningen är astråkig. Kanske han hellre rullar runt planlöst med farsan på olika stigar och har med fika, d.v.s. ta bort prestationsbiten överhuvudtaget. Eller så vill han hellre göra något helt annat än att cykla ett tag och det får man också respektera. Kanske kommer lusten för cykling tillbaka senare.
- Dåligt grepp bak så han vill ogärna lägga mycket kraft där?
- SPD? Provat att byta till plattisar ett tag?

Jag tror att jag körde på 170 eller 175 mm vevarmar från den längden (men jag har heller aldrig varit snabb!)

Vad kör hans kompisar som sticker iväg på för vevarmslängd då?

Kanske finns andra orsaker:
- Cykeln är för lång eller har för brett styre så det blir inte rätt och kraften kan inte komma ner ordentligt.
- Han tycker träningen är astråkig. Kanske han hellre rullar runt planlöst med farsan på olika stigar och har med fika, d.v.s. ta bort prestationsbiten överhuvudtaget. Eller så vill han hellre göra något helt annat än att cykla ett tag och det får man också respektera. Kanske kommer lusten för cykling tillbaka senare.
- Dåligt grepp bak så han vill ogärna lägga mycket kraft där?
- SPD? Provat att byta till plattisar ett tag?
Kompisarna kör på likvärdiga cyklar, men dem flesta har en storlek mindre och kortare vevar.

Jag ställt mig alla dem frågorna.
Vi är inte med i tävlingsgruppen utan fokus är att cykla MTB, med inslag av prestationsförbättrings moment.
Vi har har bestämt att det ska vara kul och att sonen väljer själv om vi ska gå på träningen.

En stor skillnad senaste 3-4 träningarna har ju varit kyla, mörker o regn, han har velat ändå men det har väl gått ännu saktare.

Jag tror kompisarna tränar fotboll/innebandy också så jämfört är dem nog starkare i benen än min son men han brukar gå om i tekniska uppförsbackar. Det är just på Platten en längre stund som han sackar efter.

Jag ska byta vevar har jag bestämt. Men jag behöver hjälp med vad jag ska köpa.

Berk

Aktiv medlem
Tror att cykeln har GXP vevlager, så Sram NX 155 mm skulle passa. Det är en bra och enkel lösning, men den verkar slutsåld, förutom på amazon.co.uk som har hög pris. Annars har Vpace fina vevar i olika längd.

Startgas

Aktiv medlem
Kompisarna kör på likvärdiga cyklar, men dem flesta har en storlek mindre och kortare vevar.

Jag ställt mig alla dem frågorna.
Vi är inte med i tävlingsgruppen utan fokus är att cykla MTB, med inslag av prestationsförbättrings moment.
Vi har har bestämt att det ska vara kul och att sonen väljer själv om vi ska gå på träningen.

En stor skillnad senaste 3-4 träningarna har ju varit kyla, mörker o regn, han har velat ändå men det har väl gått ännu saktare.

Jag tror kompisarna tränar fotboll/innebandy också så jämfört är dem nog starkare i benen än min son men han brukar gå om i tekniska uppförsbackar. Det är just på Platten en längre stund som han sackar efter.

Jag ska byta vevar har jag bestämt. Men jag behöver hjälp med vad jag ska köpa.
Är det nödvändigtvis ett problem att han inte hänger med på platten?
Det låter som mig, jag har inte den motivationen att pressa på och brukar hamna efter på platten men tar igen det när det börjar luta.
Har ni provat cykla bikepark? Den sortens cykling passar mig mycket bättre än XC då jag som sagt inte orkar ligga och pressa. Ta en helg i Järvsö annars.

Men det är inte så att han är med och cyklar för din skull? Min pappa höll på med segling och ville att jag skulle börja med det, så blev det inte, men jag höll på ett tag, men inte pga att jag tyckte det var kul.
Den risken att mina eventuella framtida barn inte vill hålla på med cykling har jag tänkt på, och det är väl bara att acceptera i så fall.

Tror att cykeln har GXP vevlager, så Sram NX 155 mm skulle passa. Det är en bra och enkel lösning, men den verkar slutsåld, förutom på amazon.co.uk som har hög pris. Annars har Vpace fina vevar i olika längd.
Tack för hjälpen. GXP vevlager, ska jag lägga på minnet. Jag har kontakt med vpace, dem har varit mycket hjälpsamma, kul med såna företag. tyvärr säljer dem för stunden inte lösa Vevar, dem har brist på lager så man måste köpa en cykel just nu för att få vevarna :) .

Är det nödvändigtvis ett problem att han inte hänger med på platten?
Det låter som mig, jag har inte den motivationen att pressa på och brukar hamna efter på platten men tar igen det när det börjar luta.
Har ni provat cykla bikepark? Den sortens cykling passar mig mycket bättre än XC då jag som sagt inte orkar ligga och pressa. Ta en helg i Järvsö annars.

Men det är inte så att han är med och cyklar för din skull? Min pappa höll på med segling och ville att jag skulle börja med det, så blev det inte, men jag höll på ett tag, men inte pga att jag tyckte det var kul.
Den risken att mina eventuella framtida barn inte vill hålla på med cykling har jag tänkt på, och det är väl bara att acceptera i så fall.
Du har helt rätt, det är inget problem, bara jag som toffelpappa som försöker hjälpa till och hoppas att han inte ska tappa cykelglädjen.
Faktum är det så att det är sonen som fått mig att cykla, han började en säsong och tjatade på mig att börja också så nu är jag fast också. Han gör det helt av egen vilja, jag är bara med för han bett mig vara med.
Tanken med att byta vevarna kommer väl dels av lite låg fart men kanske också främst för jag läst för mycket om vevarmslängd och hans cykel borde verkligen ha kortare vevar. Han är barn nummer 1 på cykeln, sen är det två yngre brorsor som kommer ta över den så jag tycker att det är en klok investering på en i övrigt väldigt bra cykel.

Vi har bikepark upplevelsen kvar, vi har testat enklare varianter som Säfsen och Bergs Gård, dem saknar lift och har väl mer fokus på stigcykling.

hs

Medlem
170-175 är för 180cm långa eller korta med långa ben
Det är snarare vikten på bakhjulet som är viktigt vid spurt eller fart ökning.
Kan även vara att han har annan sammansättning på muskelfibrer och de passar ej för sprint,men går träna upp till viss del.

Guaruska

Aktiv medlem
Går att köpa billiga med hollowtech, vad jag hittat, på alibaba/aliexpress. Inte sram Nx utan andra generiska alternativ.

kais01

Aktiv medlem
eller köp en mindre cykel så länge, och låt den (för) stora vänta på tillväxt.

det tycks ju finnas småsyskon som är på g, så en mindre hoj skulle kunna bli ett glädjeämne för fler:)

eller köp en mindre cykel så länge, och låt den (för) stora vänta på tillväxt.

det tycks ju finnas småsyskon som är på g, så en mindre hoj skulle kunna bli ett glädjeämne för fler:)
Den är inte för stor, bara långa pedalarmar. 24” har lillbrorsan redan tagit över 🥰
Det löser sig nog, köper nx gxp när det väl finns i lager igen

n3wton

Aktiv medlem
Barn har ju en massa utvecklingsfaser. Ibland går dom från superkoordinerade rörelser till rena spratteldockorna, sen orkar dom helt plötsligt vad som helst i förhållande till sin ålder. Kroppen, hjärnan och diverse andra delar är inte alltid i synk.

Nu har jag bara mindre barn, men tror det gäller under hela tillväxtperioden.

Samtidigt låter det som sjukt långa vevarmar för den kroppslängden. Att byta är förmodligen vettigt, men man ska nog vara beredd på att det inte utgör en enorm skillnad.

Freddie L

Aktiv medlem
Marginal gains. Byt gärna vevar, de är för långa för att få ett bra rundtramp. Men vill du ge grabben en ”boost” i igångdragen så han inte släpper lucka och gummibandet töjs så får du börja lätta hojen. Och då är det ffa hjul och däck jag menar. Ska hojen ärvas ett par gånger går det nog nästan att räkna hem det...

Ett par sådana här HTTP://www.justridingalong.com/product/traildog-xc-wheels/#single-or-pair-of-wheels sitter på ett av mina barns cyklar (vill tro att jag betalade mindre, kanske köpte på nån rea) och är ett exempel på hyfsad vikt till rimligt pris enligt mig. Skulle inte lita på dem själv kanske (absolut inte med 24h) men ungar är inte så hårda på materialet. Kolla annars nåt med typ Ryde eller Crest-fälg. Och så lätta däck, typ ThunderBurt i 2.1, när det börjar torka upp i vår.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer