byta vevparti?

conka

Ny medlem
byta vevparti?
Måste byta ut alla klingor fram och ser på priset att skillnaden mot att byta hela vevpartiet inte blir så stort. Har shimano m480 och tänkte byta till ett integrerat shimano xt är det något speciellt man ska tänka på?

byta vevparti?
conka syftar säkert på XT 760 vevpartiet.
Tänk på att du måste ha ett nytt vevlagerverktyg. Sätt rätt antal distansringar på rätt sida av vevlagret(står i manualen). Fetta in gängorna i vevlagerskålarna til ramen. Något annat speciellt kommer jag inte på, på rak arm.

Något konstigt men inget allvarligt kan tydligen också uppstå. Att vevlagerhylsans mått inte stämmer helt. De brukar som bekant vara 68 eller 73 men min ram hade 70!. Så det blev en extra ring. Perfekt med shimanos nya vevlager att man kan kompensera sånt.

byta vevparti?
vevlagerhylsan på ramen måste vara plan.. ta fram en mikrometer/skjutmått och mät om det är det eller inte.
om inte gå till cykelbutiken och få det fixat.

Senast redigerad av en moderator:
byta vevparti?
Det verkar inte vara så många butiker som kan fixa det och inte verkar de bry sig om eller veta att det ska vara planat. Jag och en kompis har hört oss för med ett antal butiker om att göra detta när ett nytt LX-vevparti skulle monteras, INGEN butik brydde sig om att göra detta vid montering.

I verkstadshandboken från Shimano (som en cykelmek hade) stod det heller inget om detta, det kanske inte är så noga som vi fått för oss?

byta vevparti?
Jag var precis och fick ett styrlager installerat på min nya ram av Phil/Dr Spoke. När han såg att jag hade ett nytt XT-vevlager (bara dittsatt med handkraft) frågade han om hylsan var planad. Nej sa jag. Du MÅSTE plana hylsan annars pajar lagret. Jahapp, sagt och gjort - nu är det planat och installerat av proffs.

byta vevparti?
Finns det fler än Dr Spoke som har verktyg för att göra detta? Någon som gjort det någonstans i Västmanland eller Dalarna?
Jag tycker det är väldigt konstigt det här.

byta vevparti?
På sidan 42 i årets CykelCity-katalog finns en bild på en mekaniker som grejar med vevlagerhylsan på en ram.
Men vad han gör har jag ingen aning om...

byta vevparti?
det ser ut som en rund såg i ena ändan och skrapar hylssidan ren.

detta gör man på båda sidor innan montering av vevlagret.

byta vevparti?
Jag har kört med ett XT760 sedan november -03.
Rädslan för att lagret ska paja om man inte har planat vevlagerhylsan anser jag är överdriven.

Kan ju va vara bra att kolla hur ramen ser ut innan man monterar.
En sunkigt tillverkad ram kan behöva planas både här och där:)

ha det
Jan

byta vevparti?
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kanske kan räcka med att skrapa bort färgen?
> Det gjorde jag i alla fall.

Jag tror inte det. Lager är känsliga ting, de har toleranser som är så små, så små. Men man kan ju ha tur och få det plant ändå.

byta vevparti?
Äh nu får ni sluta med era nojjor ;) Lagerskålen enpassar sig efter vevlagret och ramen. Visst är det bra att plana ändorna på röret och ränsa gängorna för professionalismens skull men om verkstaden ligger långt borta och verktyget kostar skjortan kan men dra fast vevlagret med fett efter bästa förmåga och slänga dit plastringarna som formar sig lite efter anläggningsytan. Vad är problemet? Skulle lagret ändå paja finns nya lager att köpa, troligtvis till överkomligt pris.

byta vevparti?
Allt snack om det här är ju bara gissningar, finns det ingen som verkligen vet? Man kanske skulle maila direkt till Shimano och fråga?

byta vevparti?
Ted_B:

Mitt inlägg är ju inte en gissning.
Jag har kört i ett år med ett XT760 vevparti utan att ha planat vevlagerhylsan.

Att det har fungerat är inte min gissning. Det är min erfarenhet.:-)

LX -05 testen som gjordes här på HappyMTB, gjordes på en ram där vevlagerhylsan inte var planad.
Att det fungerade bra är en annan erfarenhet.

Så allt snack är inte gissningar:-)

ha det
Jan

byta vevparti?
När lagren sitter inne i vevhuset som förr hamnar de i rätt vinkel i förhållande till gängor automatiskt. Så är det ju inte längre med de nya lagren. Nu hänger det på att vevhusets sidor har rätt vinkel i förhållande till gängorna. Det måste vara därför Shimano varnar. Håller dock med Obed, ringarna emellan gör att gängorna fortfarande kommer avgöra i stort vilken vinkel lagret tar. Dessutom är de flesta ramar som får dylika lager av så pass bra kvalitet att det nog inte finns mycket fog för oro - färg på eller inte.

Tillbaka
Topp