Cannondale Habit - The Tråd

Fortsätter att köra med min Habit, nu med Eagle och pike!

DSC_0074.JPG

DSC_0076.JPG

DSC_0079.JPG

Fått mig en lila. Första gången jag haft ett leende på läpparna när jag cyklat mtb. Ser fram emot utvecklingen.

Bilagor

• DSC_2645.JPG
    DSC_2645.JPG
    303.8 KB · Besök: 104
Jag är lite inne på att byta ifrån lefty på min bad habit 1 till en traditionell gaffel.
Finns det marknad för en lefty och vilken gaffel rekommenderas som ersättare, eller är det rent av skitdåligt tänkt av mig?

Drakir sa:
Jag är lite inne på att byta ifrån lefty på min bad habit 1 till en traditionell gaffel.
Finns det marknad för en lefty och vilken gaffel rekommenderas som ersättare, eller är det rent av skitdåligt tänkt av mig?

Varför skulle man vilja göra det.
Lefty är väl framför allt snyggare, men även en riktigt bra gaffel.
Leftyn är en av anledningarna till att jag gick på en Cannondale, annars har jag kollat på en Trek tror jag.

Har precis klickat hem en Habit SE Carbon från 2017 (ja, den lila). Någon som har koll på hur feta gummin man kan klämma i? Ligger ju 2.35 som stock på men skulle ju vilja veta om det är möjligt att feta till det lite:)

Lila - snygg! Folk ropar till mig i skogen att det är en fin cykel... Har för mig att någon på annat forum (mbr) skrivit om 2,6, men det kan nog bero lite på däckdesign. Återkom gärna m bästa däcken för cykeln. Upplevde Nobby N (bak) som lite hala i Genarpsskogen häromdagen.

Lila har alltid varit en färg som genererat en drös jobbiga känslor hos mig (tänk på antalet personer ni mött som har haft lila som fetisch-färg. *ilningar längs ryggraden*) men när den är nedsatt med nästan halva priset så kan man inte vara så picky. Kommer göra sig fint mot alla andra "murdered-out"-cyklar som kloggar upp trailsen.

Får spana vidare i jakt på info om fetare däck!

MaW sa:
Lila - snygg! Folk ropar till mig i skogen att det är en fin cykel... Har för mig att någon på annat forum (mbr) skrivit om 2,6, men det kan nog bero lite på däckdesign. Återkom gärna m bästa däcken för cykeln. Upplevde Nobby N (bak) som lite hala i Genarpsskogen häromdagen.

Beror väl på gummiblandningen. Testa annars Hans Damp i addixsoft så får du både mer dubbdjup och mjukare gummi.

Fram går det på 3.0 (och okänt mycket mer) på lefty supermax, tror nog det gäller lefty 2.0 också.

Då var det dags att konvertera till Tubeless på min Bad Habit.
Vilket färgband ska man tycker ni som har konverterat? Eller behövs det inte på fälgarna som är Tubeless ready?

Har en Bad Habit 1, 2017 med originalhjul. WTB Scraper i45 27.5 45mm tubeless ready

Jag har en bad habit carbon 2. På den sitter scraper i40,var redan tejpade och om jag inte har fel använder de stans tejp - jag hällde i gucka och allt är frid o fröjd efter 5 turer :)

big_n sa:
Jag har en bad habit carbon 2. På den sitter scraper i40,var redan tejpade och om jag inte har fel använder de stans tejp - jag hällde i gucka och allt är frid o fröjd efter 5 turer :)

Perfekt, tack för ditt svar.
Gucka och ventiler beställda.
Får se om jag kan poppa däcket med en vanligt golvpump eller om jag får åka in till jobbet och köra tryckluft.

Hur pass breda däck kan man ha på en Habit? Inte Bad Habit alltså.

Nån som vet om det går (med en rimlig pengainsats) att få Habiten att ge lite mer respons och fart, (typ lite mer XC)?
Funderar på att byta ut hjulen. Alternativt får det bli en ren XC FS som komplement. Habiten är förbaskat rolig att cykla runt på.
Var några i tråden som har haft/har Habit typ Carbon 1 och uppåt med lätta hjul som säger att den känns snabb. Har Arch Mk3 hjul min (Standard)

Hur står sig en 2016 års modell av Habit sett med dagens ögon? Har hittat både Habit 3 och 4 till nedsatt pris, något särskilt de ändrat på i nyare modeller som var sämre för två år sen?

Laxel sa:
lassbo sa:
Tur att drevet tog smällen och inte ramen :-)

Tur? Snarare otur, du hade ju fått en ny ram å i bästa fall en 2018 ;) nu får du ju betala nytt drev ;)

Varför skulle han få ny ram? Han har slagit i. Du måste skilja på garanti o försäkring om det är livstids garantin du tänker på. Sen täcker fabrikationsfel, inte att du smackar in i en sten ?

Bulldog76 sa:

Nån som vet om det går (med en rimlig pengainsats) att få Habiten att ge lite mer respons och fart, (typ lite mer XC)?
Funderar på att byta ut hjulen. Alternativt får det bli en ren XC FS som komplement. Habiten är förbaskat rolig att cykla runt på.
Var några i tråden som har haft/har Habit typ Carbon 1 och uppåt med lätta hjul som säger att den känns snabb. Har Arch Mk3 hjul min (Standard)

2,6 ska gå bra åtminstone rocket ron har jag sett andra som har haft. Läste en recension på maxxis dhf i 2,6 monterad på en 29 mm fälg och den mätte 63-64mm har jag för mig och det borde inte vara några problem. Mina schwalbe 2,35 mäter runt 61mm på ett par american classic fälgar med 29mm id mått och då finns det gått om utrymme. Dom hjulen gjorde för övrigt under för känslan i cykeln, gick från orginal wtb i19 till dom hjulen som är mycket lättare.

grynning sa:
Bulldog76 sa:

2,6 ska gå bra åtminstone rocket ron har jag sett andra som har haft. Läste en recension på maxxis dhf i 2,6 monterad på en 29 mm fälg och den mätte 63-64mm har jag för mig och det borde inte vara några problem. Mina schwalbe 2,35 mäter runt 61mm på ett par american classic fälgar med 29mm id mått och då finns det gått om utrymme. Dom hjulen gjorde för övrigt under för känslan i cykeln, gick från orginal wtb i19 till dom hjulen som är mycket lättare.

Jag har Arch EX som kanske är något lättare än i19, kanske, de är i alla fall lättare än fruns WB i29. För övrigt har hon bra hjul som jag skulle kunna prova, men jag orkar/vågar inte ta av framhjulet. Har haft problem varje gång med att axeln gängar ur och jag måste in med en insatsfjäder. Vet inte om andra Habit har problem att få av framhjulet. Jag måste göra specialvariant för att lossa. Att bara lossa skruven gör bara att insatsfjädern (helicoil) gängas ur och skriven förstörs...

Tror vikten ligger strax under 1970g för hjulparet om jag minns rätt. Vad kostade American Classics hjulen? Vill gärna få Cykeln lite mer Xc lik om det går. dock vill jag helst inte ta bort droppern för den är guld värd även fast den väger en del. :)
Så kanske man inte behöver skaffa en Scalpel Si... :)

Bulldog76 sa:
grynning sa:
Bulldog76 sa:

Jag har Arch EX som kanske är något lättare än i19, kanske, de är i alla fall lättare än fruns WB i29. För övrigt har hon bra hjul som jag skulle kunna prova, men jag orkar/vågar inte ta av framhjulet. Har haft problem varje gång med att axeln gängar ur och jag måste in med en insatsfjäder. Vet inte om andra Habit har problem att få av framhjulet. Jag måste göra specialvariant för att lossa. Att bara lossa skruven gör bara att insatsfjädern (helicoil) gängas ur och skriven förstörs...

Tror vikten ligger strax under 1970g för hjulparet om jag minns rätt. Vad kostade American Classics hjulen? Vill gärna få Cykeln lite mer Xc lik om det går. dock vill jag helst inte ta bort droppern för den är guld värd även fast den väger en del. :)
Så kanske man inte behöver skaffa en Scalpel Si... :)

Jag minns inte vad jag betalade men runt 6000kr dock så har jag en habit utan lefty och vad jag kan se på deras hemsida har dom inte någon hub för lefty, hjulen väger straxt över 1500g.

Jensen sa:
Laxel sa:
lassbo sa:

Tur? Snarare otur, du hade ju fått en ny ram å i bästa fall en 2018 ;) nu får du ju betala nytt drev ;)

Varför skulle han få ny ram? Han har slagit i. Du måste skilja på garanti o försäkring om det är livstids garantin du tänker på. Sen täcker fabrikationsfel, inte att du smackar in i en sten ?

nej hade nog inte fått ny, sen så är det redan en 2018 ram

Der Kaiser sa:
@lassbo:
Hur i lyckades du med det där? Vänster vevarm måste pekat rakt ner mot den sten du slog i!

vet inte riktigt :-) va på en smal ganska stökig/gropig stig, lite lätt utför, men trampade fullt
märkte att det slog till lite, men inget värre, trodde först att bara kedjan hakade sig, sen kollade jag ner :-)
fick rulla/gå hem 5km
nu sitter original 32T på igen.

Jensen sa:
Laxel sa:
lassbo sa:

Vet butiksanställd som fått ny ram efter krasch :) fast dom kanske ljög ihop något ;)

Laxel sa:
Jensen sa:
Laxel sa:
lassbo sa:

Vet butiksanställd som fått ny ram efter krasch :) fast dom kanske ljög ihop något ;)

Det skulle jag tro och skulle knappast tro att det är brukligt förfarande

quid sa:
Hur står sig en 2016 års modell av Habit sett med dagens ögon? Har hittat både Habit 3 och 4 till nedsatt pris, något särskilt de ändrat på i nyare modeller som var sämre för två år sen?
Beror egentligen på vilken modell också, Nyare modeller har ofta bättre utrustning. Ena året sämre växel, till exempel. Andra hjul osv. Bakdämparen på min 2017 hade bättre bakdämpare, hjul, växel osv än 2016 modellen. Men ramen är nog densamma.
Habit SE har bättre hjul, lättare dämpare också än motsvarande modell som är året äldre

lassbo sa:
Der Kaiser sa:
@lassbo:
Hur i lyckades du med det där? Vänster vevarm måste pekat rakt ner mot den sten du slog i!

vet inte riktigt :-) va på en smal ganska stökig/gropig stig, lite lätt utför, men trampade fullt
märkte att det slog till lite, men inget värre, trodde först att bara kedjan hakade sig, sen kollade jag ner :-)
fick rulla/gå hem 5km
nu sitter original 32T på igen.

:-o
Det får mig inte att ångra mina bashguards!

Bulldog76 sa:
quid sa:
Beror egentligen på vilken modell också, Nyare modeller har ofta bättre utrustning. Ena året sämre växel, till exempel. Andra hjul osv. Bakdämparen på min 2017 hade bättre bakdämpare, hjul, växel osv än 2016 modellen. Men ramen är nog densamma.
Habit SE har bättre hjul, lättare dämpare också än motsvarande modell som är året äldre

Det är är ju så klart. ? men dom har inte gjort några ändringar i geo på cykeln, men 4:an 2018 har t.ex inte lefty men har en dropper och har 1x11 om man jämför med 2016 hjulen skiljer sig säkert också så noga har jag inte kollat. 3:an har också fått en dropper. Sen verkar även 2018 modellerna ha 130mm framdämpning medans 2016 hade 120mm.

Apropå diskussioner om uppgraderingar/ hjulbyte osv till Habit...
Är bakhjulet till en Habit (2017) centrerat eller förskjutet i sidled vid uppekring?
Isf, hur mkt?
Gjorde en snabb googling men hamnade bara på Ai-offset relaterat till framdrev...
Peace/
F

Senast ändrad:
Kinng sa:
fekke sa:
grynning sa:
Bulldog76 sa:
Har alla 18 fått 130? jag har inte kollat, men 2017 och 16 var det SE modellerna som fick 130 slag.

Alla utom 5:an den har fortfarande 120, resten har 130 och SE verkar inte finnas längre!

Har själv konverterar min från 120 till 130...blev skitbra ??

Kan man konvertera don Lefty från 120 till 130 själv?

Själva åtgärden är busenkel med att svarva ner en distans 10 mm (alt byta till reservdel med det måttet)...
Dock krävs det specialverktyg för att få ut 'patronen'...har sett att vissa tillverkar hemmaverktyg men säger jag själv 'PASS' på det ?
Annars är det kanske en bra åtgärd vid nästa service hos någon LBS...?

fekke sa:
Apropå diskussioner om uppgraderingar/ hjulbyte osv till Habit...
Är bakhjulet till en Habit (2017) centrerat eller förskjutet i sidled vid uppekring?
Isf, hur mkt?
Gjorde en snabb googling men hamnade bara på Ai-offset relaterat till framdrev...
Peace/
F
Habit har inte Ai offset. Bad habit har jag för mig har det. Dock så har jag inte kollat 2018 modeller hur det ligger till, men jag tror inte de ändrat ramen på Habit

fekke sa:
Kinng sa:
fekke sa:
grynning sa:
Bulldog76 sa:
Har alla 18 fått 130? jag har inte kollat, men 2017 och 16 var det SE modellerna som fick 130 slag.

Alla utom 5:an den har fortfarande 120, resten har 130 och SE verkar inte finnas längre!

Har själv konverterar min från 120 till 130...blev skitbra ??

Kan man konvertera don Lefty från 120 till 130 själv?

Själva åtgärden är busenkel med att svarva ner en distans 10 mm (alt byta till reservdel med det måttet)...
Dock krävs det specialverktyg för att få ut 'patronen'...har sett att vissa tillverkar hemmaverktyg men säger jag själv 'PASS' på det ?
Annars är det kanske en bra åtgärd vid nästa service hos någon LBS...?

Då får det bli en åtgärd när jag lämnar in min gaffel på service nästa gång. I Norrköping som är närmast finns en firma som ska vara duktiga på Cannondale.

Tillbaka
Topp