Cannondale systemsix vs Specialized venge

Razzr

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle testa en Aerohoj i år och det står mellan dessa två.Vad har ni för åsikter ? Venge pro el Systemsix Di2

Jag skullle köpa spezen. I princip alla som recenserat den har givit den bra betyg. Dessutom är den snyggare än cannondalen.

Hej.. Lika som bär. En nackdel med Systemsixen är att du kan bara vinkla styret 45 grader. En skitsak när du lärt dig å kommer ihåg, men den dagen när du glömmer å dråsar omkull när du ska vända med din 100´+ rigg så kommer du att se jävligt korkad ut. Värt att offra styrvinkel för minus 3 watt i vindtunneln?? Tillbaka till ritbordet?? mvh borano20

borano20 sa:
Hej.. Lika som bär. En nackdel med Systemsixen är att du kan bara vinkla styret 45 grader. En skitsak när du lärt dig å kommer ihåg, men den dagen när du glömmer å dråsar omkull när du ska vända med din 100´+ rigg så kommer du att se jävligt korkad ut. Värt att offra styrvinkel för minus 3 watt i vindtunneln?? Tillbaka till ritbordet?? mvh borano20

Ofta du gör så skarpa svängar? ?

Jensen sa:
borano20 sa:

Hej.. Å lördagsfyllan kickar in, å då MÅÅÅÅSSSTE man sätta sig vid datorn å håna.. mvh borano20

borano20 sa:
Jensen sa:
borano20 sa:

Hej.. Å lördagsfyllan kickar in, å då MÅÅÅÅSSSTE man sätta sig vid datorn å håna.. mvh borano20

Är du full eller vad säger du? ? jag är ju inte full. Undrade bara om man skulle tävla med den eller köra trackstands :-)

SystemSix ser ju apläcker ut. Innovativ och ball på alla de sätt. Inte så mainstream och tillrättalagd. Styrvinkelbegränsningen skaver lite.

Jensen sa:
borano20 sa:
Jensen sa:
borano20 sa:

Är du full eller vad säger du? ? jag är ju inte full. Undrade bara om man skulle tävla med den eller köra trackstands :-)
Hej.. Jäpp, två öl senare å Jensen är på igen. När du nyktrar till imorgon så kan du knalla till tidningsaffären å köpa senaste Tour å stava dig igenom testet på 5 aerohojar. Lycka till! mvh borano20

Åh... En som papperstyskdyrkare som läser tyska pappersbiblar.

Är det så att man kör trackstand mer än fort med sin systemsix så kan man ju - om man vägrar inse att man köpt fel hoj - byta till vanliga distanser till styrhuvudet så får man sedvanliga ~80 grader eller oxå sätta på ett rakt styre och dra bromsslangen på utsidan så får man ~180...

Det känns väl som att det är uppenbart att det inte hänger på styrvinkeln?

Det hänger ju självklart på hur man lyckas matcha sitt kitt med cykeln. Vissa har ju redan en spec hjälm + skor, och då ska du ju självklart köpa en venge. Annars köper du systemsix. Enkelt val!

bellasoda sa:
Det känns väl som att det är uppenbart att det inte hänger på styrvinkeln?

Det hänger ju självklart på hur man lyckas matcha sitt kitt med cykeln. Vissa har ju redan en spec hjälm + skor, och då ska du ju självklart köpa en venge. Annars köper du systemsix. Enkelt val!

+1 Jag har lärt mig med åren att inte köpa kläder som styr mitt köp av nästa cykel.

borano20 sa:
Jensen sa:
borano20 sa:
Jensen sa:
borano20 sa:

Hej.. Jäpp, två öl senare å Jensen är på igen. När du nyktrar till imorgon så kan du knalla till tidningsaffären å köpa senaste Tour å stava dig igenom testet på 5 aerohojar. Lycka till! mvh borano20
Vad hände här?

emmer sa:

Är det så att man kör trackstand mer än fort med sin systemsix så kan man ju - om man vägrar inse att man köpt fel hoj - byta till vanliga distanser till styrhuvudet så får man sedvanliga ~80 grader eller oxå sätta på ett rakt styre och dra bromsslangen på utsidan så får man ~180...
Hej.. Jaha, det funkar även om felet sitter i gaffelkronan?? Var får du din information ifrån, förresten?? mvh borano20

borano20 sa:
emmer sa:

Hej.. Jaha, det funkar även om felet sitter i gaffelkronan?? Var får du din information ifrån, förresten?? mvh borano20

Internet???? kanske!!?? förmodligen !!!1111oneone

Kneecap sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:

Tjena!

Borano20 försöker skylla sin fylla på Jensen.

Ang , styrstoppet så är det ju ett precis lika stor ickeproblem som tåöverlapp. Vilket för vissa iofs innebär döden.
Hej.. Om styrstoppet utgör ett problem, Kneecap, låter jag till skillnad från dig, TS att avgöra. Jag skriver bara om nått som jag tycker TS ska veta om före köp. För att förstöra nattsömnen för alla specializedtorskar här så kan jag nämna att Vengen INTE vann testet. Inte Systemsixen heller. Å sen finns det MYCKET enklare, och billigare, sätt att tjäna watt på.. Var får du din information ifrån, Kneecap?? mvh borano20

Raggamuffin sa:
borano20 sa:
emmer sa:
Internet???? kanske!!?? förmodligen !!!1111oneone
Ja bilder på hur bromsslangen går genom styrtapp, spacers, styrhuvud och ner i gaffel finns ju över allt.
Fast litar folk bara på tyska pappersbiblar så är sådant ju inte värt mer än hörsägen i fjärdeperson :-)

borano20 sa:
Hej.. Om styrstoppet utgör ett problem, Kneecap, låter jag till skillnad från dig, TS att avgöra. Jag skriver bara om nått som jag tycker TS ska veta om före köp. För att förstöra nattsömnen för alla specializedtorskar här så kan jag nämna att Vengen INTE vann testet. Inte Systemsixen heller. Å sen finns det MYCKET enklare, och billigare, sätt att tjäna watt på.. Var får du din information ifrån, Kneecap?? mvh borano20

Tjena!

Jag gav bara min (och många andras) åsikt om styrstoppet. Men det har ju diskuterats innan att vissa dör om om man har tåöverlapp, vilket jag skrev. Så har man det problem med det så är det fel hoj helt klart.

Ridley vinner Tour-testet på att den väger mindre och är mer komfortabel. Men det är ju markant sämre än Cannondale i vindtunnel.
Det handlar ju om vad man är ute efter för egenskaper. Men Ridley ligger rätt kasst till när det kommer till aerodynamik. Finns ju äldre hojar som presterar bättre. Se nedan.
Så är man ute efter så aero cykel som möjligt så är ju inte Ridley det första alternativet.

Alla testade vid 45km/h

2019 Cannondale SystemSix Disc - 203w
2016 Trek Madone - 204w
2016 Specialized Venge ViAS - 204w
2016 Cervelo S5 - 205w
2016 Felt AR FRD - 205w
2019 Cervelo S5 Disc - 206w
2016 Canyon Aeroad - 208w
2019 Specialized Venge Disc - 208w
2016 Giant Propel Advanced SL - 210w
2016 Scott Foil Premium - 211w
2016 BMC Time Machine - 211w
2016 Look 795 - 212w
2019 Trek Madone Disc - 212w
2019 Ridley Noah Fast Disc - 213w

Jag har beställt en Venge, den tar upp till 30 mm däck vilket säkert gör sitt för komforten under vår- och höstsäsongen.

Alla recensioner ger den bra betyg så jag kommer nog bli nöjd.

I testerna är det väl utan förare? Sedan så passar föraren olika på olika cyklar. Det går inte att addera effekterna rakt av utan test.

Miss Lycka 2.0 sa:
I testerna är det väl utan förare? Sedan så passar föraren olika på olika cyklar.

Det går inte att addera effekterna rakt av utan test.

Nej självklart inte. Det är väl outtalat för att det är en självklarhet för alla utom de som kör smart-trainer utan spänning.

Edit: glömde tour-mannen såklart.

Senast ändrad:
Razzr sa:
Tänkte jag skulle testa en Aerohoj i år och det står mellan dessa två.Vad har ni för åsikter ? Venge pro el Systemsix Di2
Trots det som står i tråden är det inte exakt de modellerna som är testade i Tour 1-2019,
de modeller Tour har testat heter enl dem (vindtunneltest resultat)
◦ Cannondale SystemSix Hi-Mod Dura-Ace Di2 (203W)
◦ Specialized S-Works Venge (208W)
Resultatet av vindtunneltestet är VÄLDIGT beroende på de hjul som har använts, det kan skilja MKT mer än 5W mellan olika hjul.
Dessutom är resultatet för dig beroende på hur bra sittställning (läs: låg och utsträckt) du får på cykeln, även det kan göra MKT mer skillnad än 5W.
<REDIGERAT>
I Tour 1-2019 vindtunneltestar även en cyklist tre olika sittställningar,
det skiljer hela 54W mellan dem!
De gör även en aerojämförelse mellan olika cykelkläder, skillnaden mellan dem är 27W!
</REDIGERAT>
Så även om C-dalen fick bättre testresultat i Tour trots 0,6kg högre vikt, troligen pga den bättre aerodynamiken, behöver den inte bli vare sig den snabbaste eller ens bästa cykeln för dig, särskilt inte om den du köper har andra hjul och/eller annat styre.

Men "måste" det vara en Cannondale SystemSix eller Specialized Venge?
Det finns ju en hel del andra cyklar att välja på, i Tour 1-2019 testar de även några billigare cyklar en av dem är
Giant Propel Advanced 2 och med andra hjul och styre har den bättre aerodynamik än C-dalen ovan, trots att Gianten + hjul o styre kostade c:a1/3 av C-dalen!

Om du vill veta mer kanske det är läge att köpa tidningen och läsa mer själv?
titel_1-2019.jpg

Tour 1-2019 går att köpa direkt från https://www.tour-magazin.de både papper och e-paper
eller papperstidningen i Sverige: https://webshop.pressbyran.se/webbshop/produkt/tour-de-de/

/Håkan

Senast ändrad:
Enligt knäskåls tabell går det att köra en navdynamo på Cannondalen och fortfarande matcha Vengen. Det är ju trots allt PBP i år och Sverigetempot nästa.?

Att det skiljer 10watt i vindtunneln lär jag knappast märka. Att cannondalen bara har 50 grader i styrvinkel stör mig inte heller. Och ja det står bara mellan Systemsix och venge men det är som vanligt när man vill veta mer om en specifik cykel så är det alltid någon stjärna som föreslår andra cyklar direkt. Men lite matnyttigt har jag fått ur tråden och det tackar jag för.

Skoöverdrag och smalt styre...
...och en täckt hjälm.
Och rövkrökningsövningar så man kan slamma och bo i bocken.

Så många watt kan man inte köpa för pengar.

Hur ska du använda den? Ska du tex bara köra runt Vättern skulle jag välja Cannondalen. Men ska du klämma lite höjdmeter också så skulle jag välja nya Vengen, den känns verkligen som en den perfekta balansen mellan aero, vikt och komfort. Tror inte vi kommer få se Sagan på en Tarmac lika ofta i år som när han hade den äldre Vengen till sitt förfogande.

drpepper82 sa:
Hur ska du använda den? Ska du tex bara köra runt Vättern skulle jag välja Cannondalen. Men ska du klämma lite höjdmeter också så skulle jag välja nya Vengen, den känns verkligen som en den perfekta balansen mellan aero, vikt och komfort. Tror inte vi kommer få se Sagan på en Tarmac lika ofta i år som när han hade den äldre Vengen till sitt förfogande.

Nä, Sagan cyklar ju på en alucykel i år. ;-)

Tillbaka
Topp