Har inte cyklat Canyon (bara Nerve) men äger en Nucleus. Nucleus är mer trail och Canyon (Grand Canyon menar du va?) är mer XC-orienterad, så det beror väl på var du vill cykla.
Lite bättre komponenter överlag på Canyon men inget jag skulle springa benen av mig för. Tycker 6 500 kr är några tusen för mkt för en 2-3 år gammal hoj. Är den knappt använd då eller?
Slutsats: Köp en Sentier.
EDIT: För jämförelsens skull kan du nu få en sprillans Grand Canyon AL 5.0 på rea för 8 099 kr...