Canyon Endurace Al Disc Däckbredd

konscious

Aktiv medlem
Det är frågan får man in tex 35mm Schwalbe G one allround i gaffel/ram.

Nästa delikatess blir får man även plats för skärmar?

fee7668d9b4528705f665a97535c3.jpg

Officiellt är väl cykeln specad för max 30 mm däck om jag inte minns fel. 35 kanske går in med nöd och näppe men då lär det bli tajtare än vad åtminstone jag skulle vara bekväm med. Och det plus skärmar kan du nog glömma…

Varför tittar du alls på Endurace med den kravspecen? Känns som att Grail eller Inflite skulle passa betydligt bättre.

Mayhem sa:
Varför tittar du alls på Endurace med den kravspecen? Känns som att Grail eller Inflite skulle passa betydligt bättre.
Tanken att vara randonörd på sommaren och vintercyklist varvat med lite Gravel på hösten/Våren

Men nu har jag ändrat mig igen...

Kolla på Cannondale Synapse Carbon om du vill ha skärmar, den har dolda skärmfästen.
Dock bara specad till 32mm

konscious sa:
Tanken att vara randonörd på sommaren och vintercyklist varvat med lite Gravel på hösten/Våren

Varför inte N+1?
Dvs i det här fallet inte en Grail(?) för åretruntanvändning utan i stället två cyklar,'
en enkel vinterpendlare med plats för både dubbdäck och skärmar,
och en Endurace för sommaren (+ lite höst/vår)
En Endurace kommer att vara roligare att cykla med på sommaren jmf med en Grail.

Missförstå mig rätt, Grail är en bra cykel jag skulle själv kunna tänka mig en sådan, men om jag skulle välja en canyonmodell för både grus och asfalt (väg-)cykling och även (sommar-)pendling så skulle jag titta på Endurace istf Grail.

Men skulle jag ha två canyonmodeller, för vägcykling, så skulle jag troligen välja en Grail (och en Aeroad), men det är jag det....

/Håkan

Redigerat: Länkarna

Senast ändrad:
HåkanC sa:
konscious sa:

Varför inte N+1?
Dvs i det här fallet inte en Grail(?) för åretruntanvändning utan i stället två cyklar,'
en enkel vinterpendlare med plats för både dubbdäck och skärmar,
och en Endurace för sommaren (+ lite höst/vår)
En Endurace kommer att vara roligare att cykla med på sommaren jmf med en Grail.

Missförstå mig rätt, Grail är en bra cykel jag skulle själv kunna tänka mig en sådan, men om jag skulle välja en canyonmodell för både grus och asfalt (väg-)cykling och även (sommar-)pendling så skulle jag titta på Endurace istf Grail.

Men skulle jag ha två canyonmodeller, för vägcykling, så skulle jag troligen välja en Grail (och en Aeroad), men det är jag det....

/Håkan

Redigerat: Länkarna

Lite som du tänker jag, fika/pendlar-turer på 20 mil med 28mm däck och tugga grus hösten/vintern kränga på 35mm sulor, vilket jag tror den har kapacitet för.

Cykelflottan består av n+3 så det är bara nyhetens behag som stimulerar men börjar tröttna på min blytunga Scott CX Speedster.
Har fin och fulcyklar

Senast ändrad:
Endurace klarar 32 mm utöver det blir det tveksammare.

Jag har som krav att det ska klara 35mm minst och skärmar, dessutom Thru-Axel samt minst 105 serie eller Rival komponenter . Hjulen får gärna vara av DT Swiss Kvalitet och självklart klara TL.

Har kollat in Vortex Pro https://www.bikester.se/562136.html där hela Vortex VRX serien är klart intressant men dessvärre slutsålt.
Likaså Canyon Grail med leverans bortåt Juli, tycker biplanstyret ser för J*vligt ut så de är AL modellen.

Det lutar åt en ROSE Backroad 105

Skrmavbild2019-03-10kl.14.17.41.png

konscious sa:
Det lutar åt en ROSE Backroad 105
Rose Backroad är en av 30 cyklar som testas i Tour 3-19
De tyckte så pass bra om den så att av de sex gravelbikes som testades fick den bäst resultat.
<REDIGERAT>
Snäppet bättre testresultat än både Cannondale Topstone och Canyon Grail AL
</REDIGERAT>
Har du möjlighet tycker jag att du bör besöka Rose Showroom i Barkarby: https://happyride.se/forum/read.php/1/2901291/2902934
https://goo.gl/maps/ARi7DizZY6y

titel_3-2019.jpg

https://www.tour-magazin.de/magazin/aktuelles_heft.html
Du kan köpa tidningen, både papper och direkt som e-tidning, här: https://www.delius-klasing.de/tour?...idget&utm_campaign=tour-magazin.de Verweise l
I Sverige går papperstidningen att köpa här: https://webshop.pressbyran.se/webbshop/produkt/tour-de-de/

/Håkan

Senast ändrad:
Endurace ge slx tar 32mm på håret , iaf x-one tl .

Angående Grails styre som jag tyckte var apfult när den kom så kommer det nog få mig att köpa en Grail skulle jag tro , börjar verkligen gilla det .
Problemet är att jag inte behöver en gravel , har x-one på rr21:orna på enduracen till den typen av cykling .

Det vart en sån här Robust Pjäs som ska klara 45mm och har dessutom genomgående axlar som går att justera horisontellt sk Stranglehold-hjulfästen.
Pendling, Gravel och Träning.
Skrmavbild2019-03-11kl.20.43.10.png

Snygg.
Är det en Checkpoint? ALR5?

När du får hem din Trek så kan du kanske kolla däckutrymmet i ram och gaffel?
Har du skjutmått så får du gärna mäta.

Jag har också tittat lite på Rose Pro Cross Gravel.
Imponerande med vikt på 8,9kg för en instegsmodell i alu, dock så imponerar inte priset på 18tkr för samma "instegsmodell" dessutom har den inte ens genomgående axel bak, iaf inte enligt bilden.

Precis en Checkpoint ALR5

Fram finns Clearence på 13mm på varje sida med 35mm däck .
Så innerbredden mellan gaffelbenen är tot ca 60 mm

Skrmavbild2019-03-12kl.18.14.01.png

Bak finns Clearence på 17mm på varje sida med 35mm däck .
Så innerbredd mellan kedjestaget är ca 70mm

Skrmavbild2019-03-12kl.18.14.09.png

Bakhjulet går att förskjutas 15 mm bakåt med Stranglehold-hjulfästet

Skrmavbild2019-03-12kl.18.21.30.png

Totalt finns massa fästen för allt möjligt och det är ingen lättviktare för att allt verkar lite extra dimensionerat för att ta väskor och annat skit.
Hjulen är försedda med genomgående axlar och bromsarna flatmount fixerade.

Det viktigaste att man hittar rätt geo för sin kropp!

Trek Geo är relativt lång även i dom mindre storlekarna, ger stabilitet på grusvägen.
Den effektiva överrörslängden är på 54a ramen 55cm vilket är ganska stort.

Skrmavbild2019-03-12kl.18.53.32.png

Rose har kompaktare mått så det skulle motsvara deras 57a ram.

Rose Backroad Geo stl 57, mindre vevhusdropp än Trek och mer CX likt.

Skrmavbild2019-03-12kl.18.55.34.png

Rose Backroad CX Geo stl 57, exakt samma geo som Gravelbiken

Skrmavbild2019-03-12kl.18.58.49.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp