Canyon Lux

Canyon Lux
Undrar är det bara Luxen Canyon "krånglar" med eller gäller det även andra modeller? Är orolig då jag blivit lovad en Dude inom 2 veckor!
PS Har oxå förskottsinbetalat kvickt då Canyon skrev att cykeln skulle leveras tidigare än angivet!

Canyon Lux
NickPick sa:
Blackstreamramble sa:
Är det så att dom säljer många cyklar så är det ju positiv. Ju fler som säljs ger ett välmående Canyon, lätta ev. garantiärenden, din LBS är grym på att skruva Canyon, reservdelar finns på hylla etc etc

Sitter du på Canyon Sverige? :D

Nä, det hade ju varit lite Biased Bullshit. Jag lovar, nästa gång ska jag inte va så äckligt positiv... men jag skulle kunna tänka mig att glida omkring i tofflor i Canyon Tyskland och spetsa kaffet på kontoret. ?

Canyon Lux
Blackstreamramble sa:
NickPick sa:
Blackstreamramble sa:
Är det så att dom säljer många cyklar så är det ju positiv. Ju fler som säljs ger ett välmående Canyon, lätta ev. garantiärenden, din LBS är grym på att skruva Canyon, reservdelar finns på hylla etc etc

Nä, det hade ju varit lite Biased Bullshit. Jag lovar, nästa gång ska jag inte va så äckligt positiv... men jag skulle kunna tänka mig att glida omkring i tofflor i Canyon Tyskland och spetsa kaffet på kontoret. ?

Ska du anpassa dig får du nog ta sandaler med strumpor i 8)

Canyon Lux
NickPick sa:
Blackstreamramble sa:
NickPick sa:
Blackstreamramble sa:

Ska du anpassa dig får du nog ta sandaler med strumpor i 8)

Hehe, Will Do.

Canyon Lux
Stuvarn sa:
Undrar är det bara Luxen Canyon "krånglar" med eller gäller det även andra modeller? Är orolig då jag blivit lovad en Dude inom 2 veckor!
PS Har oxå förskottsinbetalat kvickt då Canyon skrev att cykeln skulle leveras tidigare än angivet!

Är nog bäst att ställa frågan direkt till Canyon, men intressant att höra ifall även din leverans hinner bli framflyttad.

Nu verkar det ju dock vara ett problem relaterat till hög åtgång på ramarna till Lux, så har du tur är du besparad försening.

Canyon Lux
ancientacid sa:
En aning långsökt kanske, men inte helt osannolikt om man betänker att det är ett kommersiellt företag som vill maximera försäljning.
Har en teori hur jag själv skulle lägga upp det hela om jag skulle vilja säkerställa att hela orderstocken går åt på ett smidigt sätt, och samtidigt hålla kunderna nöjda.
Men lämnar det tillsvidare då det är lite väl OT att spekulera i eventuella försäljningstaktiker.

Fast skulle de sätta det i system så skulle de ju riskera att flera avbokade. Speciellt om det skulle spridas. Så låter som en väldigt risky val då om de skulle välja gå den vägen. Så känns lite ologiskt.

Då tror jag mer på att de haft problem med typ en viss storlek eller färg osv. Eller att tillverkaren de köper in tillverkningen av har haft problem. Tror de tillverkas av giant, som gör till många andra. O då har de ju troligen en turlista i tillverkningen. Krånglar det få me nån annan ram så skjuts ju leveranser fram osv. Ja vem vet, bara canyon.

Senast ändrad:
Canyon Lux
ancientacid sa:
Stuvarn sa:

Är nog bäst att ställa frågan direkt till Canyon, men intressant att höra ifall även din leverans hinner bli framflyttad.

Nu verkar det ju dock vara ett problem relaterat till hög åtgång på ramarna till Lux, så har du tur är du besparad försening.

Köpt en Inflite som skulle kommit i mitten på Juli och jag väntar fortfarande.

Canyon Lux
ancientacid skrev:
"Är nog bäst att ställa frågan direkt till Canyon, men intressant att höra ifall även din leverans hinner bli framflyttad".

Ja Canyon säger ju leverans v. 37...men lovar skriva här hur det går!

Senast ändrad:
Canyon Lux
Något märkligt är det. Min 6.0 som jag beställt ska levereras i slutet på oktober/början på november. Men om jag istället lägger en beställning på en ny så är det preliminära datumet satt till slutet av september. Hmmm....?

Bilagor

• Screenshot_20180905-214712.jpg
    Screenshot_20180905-214712.jpg
    98.4 KB · Besök: 158
Canyon Lux
Verkar ju som jag ska få nya Duden nästa vecka :) Blev ju lovad leverans 10/9-14/9 så nu så när vi nästan är där kan dom väl knappast ändra lev. datum? Eller?

Canyon Lux
Stuvarn sa:
Verkar ju som jag ska få nya Duden nästa vecka :) Blev ju lovad leverans 10/9-14/9 så nu så när vi nästan är där kan dom väl knappast ändra lev. datum? Eller?

ELLER?
Min medium Dude är fortfarande månadsskiftet okt-nov. Ändras väl snart till 1/4 :)
Hoppas du får din nästa vecka, så att vi får se lite byggbilder med skiftnyckel å skruvmejsel eller vad man nu använder för att få ihop den :)

Canyon Lux
CrOOs sa:
Något märkligt är det. Min 6.0 som jag beställt ska levereras i slutet på oktober/början på november. Men om jag istället lägger en beställning på en ny så är det preliminära datumet satt till slutet av september. Hmmm....?

Klart, vem vill köpa en hoj och få den i vinter?

Canyon Lux
Jag har också beställt en 8.0 PRO race (röd). Första leverans besked i slutet på december sedan nytt datum i slutet på oktober. Fick mail igår att den skickas till veckan. Tomten verkar komma tidigt i år.

Canyon Lux
Jag har frågat Canyon om det och fick följande svar:

Hej
Det stämmer, att det var en stor efterfråga på den nya Lux så det stämmer att det dyraste har tagit slut.
Vi planerar en tidig lansering av Lux 2020.

Canyon Lux
Supersonic sa:
Jag har frågat Canyon om det och fick följande svar:

Hej
Det stämmer, att det var en stor efterfråga på den nya Lux så det stämmer att det dyraste har tagit slut.
Vi planerar en tidig lansering av Lux 2020.

Jag tolkar deras svar som att den kommer vara möjlig att beställa igen vår 2019. Nästs års modeller brukar ju komma från juni och framåt.

Canyon Lux
Dave1979 sa:
Många här i tråden verkar beställt 8.0 PRO Race. Varför blev det den? Ville inte gå högre i pris eller är just den prisvärd?
För min del så var det den som hade bättre grupp än vad jag har idag samt dropper, men även priset på 40k är gränsen för en gammal amatör som jag. Är dock tveksam till vad jag kommer att tycka om gripshift, har aldrig testat förutom på nån postkodscykel

Canyon Lux
BuTTuS sa:
Dave1979 sa:
Många här i tråden verkar beställt 8.0 PRO Race. Varför blev det den? Ville inte gå högre i pris eller är just den prisvärd?
För min del så var det den som hade bättre grupp än vad jag har idag samt dropper, men även priset på 40k är gränsen för en gammal amatör som jag. Är dock tveksam till vad jag kommer att tycka om gripshift, har aldrig testat förutom på nån postkodscykel

Samma resonemang hos mig, när jag började surfa runt så var budgeten lägre, men insåg att jag önskade GX och dropper och då blev det PR 8. Ångrar det inte en sekund.

Buttus, du vänjer dig kvickt. Gillar det nu efter några veckor med det, den blir väldigt snabbväxlad och du får en tjockhudad tumme på köpet ;)

Canyon Lux
Någon som fattar varför Canyon valde konservativa 70 grader på gaffeln på nya LUX SLX?
De säger själva att det är för att tävlingscyklisterna som även kör Exceed då ska känna sig hemma med samma geo. Den förklaring låter möjlig, men långt ifrån tillräcklig som skäl att inte utveckla LUXen till den cykel den kunde ha varit.
Resten av marknaden går vidare mot 68-69 grader, ja häromdagen kom BMC med sin Fourstroke med 67.
Scott släppte sin Spark för flera år sedan med en radikalt mer modern geometri, Cannondale samma sak.

Att den ska matcha Exceeds geometri kan jag köpa. Men om Canyon nu ser utvecklingen bör de väl tvärtom göra LUX:en modern, och sedan låta nästa modell av Exceed komma ikapp. Nästa gång de om ett par år ska släppa en hardtail ska de då hålla kvar igen?
Det måste ligga något annat bakom valet av 70 grader gaffelvinkel på LUX.
Den säljer så klart bra, och kommer göra det. Men ändå.
Det känns lite trist med en i övrigt väldigt fin hoj, som dock är mer konservativ och återhållen än den förtjänar och borde vara.
Jag fattar bara inte varför.

Canyon Lux
Med den motiveringen skulle man aldrig kunna släppa nytt :-) lite komiskt då en ht och en fs ändå kommer bete sig olika.

Utan att jag lägger nå värdegrund i om 70 ä negativt eller inte. Till skillnad från en del andra tror jag mer faktorer spelar in

Senast ändrad:
Canyon Lux
Hur är Cannondales geometri radikal? Lux har 70 hta, Scalpel...69.5. Lycka till att känna skillnad där (ok, trail etc påverkar mm men ändå).

Det ÄR helt sjukt och de är säkert LURADE men alla bronsmedaljer i damernas XCO VM i lördags vanns på cyklar med 70 graders styrvinkel. Helt sjukt att det gick ändå!

Canyon Lux
castrello sa:
Hur är Cannondales geometri radikal? Lux har 70 hta, Scalpel...69.5. Lycka till att känna skillnad där (ok, trail etc påverkar mm men ändå).

Det ÄR helt sjukt och de är säkert LURADE men alla bronsmedaljer i damernas XCO VM i lördags vanns på cyklar med 70 graders styrvinkel. Helt sjukt att det gick ändå!

I o för sig tror han lite kan göra stor skillnad. Du får ju räkna med att det blir lite utväxling med gaffelns längd osv. Om man tänker hjulbas tex. Men ja det är ju inte så lätt att säga att en vinkel spelar all roll utan att väga in allt annat

Canyon Lux
Dave1979 sa:
För min del var det ett solklart val.

1. För stort hopp i pris mellan 8 Pro och 8 Team
2. Grip Shift - är van med detta och är helsåld på det
3. Har kört med Sram X0 på min förra cykel och är supernöjd.
4. Dropperpost
5. 8 Pro finns med i sponsringsprogrammet
6. Gillar skarpt DT Swiss 1501 fälgarna. Tror inte jag skulle känna mig helt bekväm med carbonhjul.

Canyon Lux
Canyonfrälst sa:
Dave1979 sa:

4. Dropperpost
6. Gillar skarpt DT Swiss 1501 fälgarna. Tror inte jag skulle känna mig helt bekväm med carbonhjul.
Kolfiberhjul är ace. Provar du kommer du aldrig vilja ha tillbaks dina lätta aluhjul igen :)

Canyon Lux
NickPick sa:
Canyonfrälst sa:
Dave1979 sa:

4. Dropperpost
Kolfiberhjul är ace. Provar du kommer du aldrig vilja ha tillbaks dina lätta aluhjul igen :)
Kanske är så men funderar på hur hållbara kolfiberfälgar är. Vet att de är dyra i alla fall. Gillar att köra mycket stökiga stigar med sten och rötter.

Canyon Lux
Jag tycker att det är en rimligt fråga. Hur hållbara kolfiberfälgar är.
Mitt svar efter att ha kört på kolfiberfälgar de senaste åtta åren är att de är mer hållbara än alufälgar. Har oöverträffad styvhet, behöver inte justeras eftersom de rör sig så lite i kolfiberfälgen.
Invändningen att de är dyra köper jag, men att de är mindre hållbara stämmer inte.

Canyon Lux
Beställt en LUX CF SLX 9.0 PRO RACE (small i färgen svart/blå) och beräknad leverans på min order är enligt canyons hemsida 3/9-7/9 dvs förra veckan.

Vanligt att det beräknade leveransdatumet inte hålls?

Canyon Lux
Supersonic sa:
Invändningen att de är dyra köper jag, men att de är mindre hållbara stämmer inte.

Tittar man på långlopp som TCR, IPWR och liknande så är det alltid ett par stycken som kör ner i potthål och knäcker sina kolfiberfälgar. Men alufälgar så kan man knacka på hos närmsta bonde och låna en tång för att räta ut bucklan.

Canyon Lux
Spacekitty sa:
Supersonic sa:

Tittar man på långlopp som TCR, IPWR och liknande så är det alltid ett par stycken som kör ner i potthål och knäcker sina kolfiberfälgar. Men alufälgar så kan man knacka på hos närmsta bonde och låna en tång för att räta ut bucklan.
Fast dessa lopp är väl mig veterligen inte mtb så lite osäker på jämförelsen där. Mina kolfiberhjul har rullat ca 700mil över stock och sten de senaste två åren. Dyra ja, men fortfarande spikraka. Tror inte en alufälg varit i samma skick....

En 8.0 Race hade nog varit mitt val om ett byte var aktuellt.

Canyon Lux
Canyonfrälst sa:
NickPick sa:
Canyonfrälst sa:
Dave1979 sa:

4. Dropperpost
Kanske är så men funderar på hur hållbara kolfiberfälgar är. Vet att de är dyra i alla fall. Gillar att köra mycket stökiga stigar med sten och rötter.

Håller dina lätta alufälgar så håller ett par lättare kolfiberhjul minst lika bra, samt är styvare.

Går det åt helvete så kolfibern tex går sönder som ett kex så hade det gjort katastrofala skador på en alufälg, såklart.
Priset är väl haken.

Tillbaka
Topp