Canyon Lux

Canyon Lux
Trauman sa:
Började på att sätta ihop min 8.0 race igår. En fråga dock, jag har ingen erfarenhet av rockshox men jag känner ingen större skillnad på dämparna i öppet eller stängt läge. Förstår om den inte skall bli helt stel men det är ju ingen skillnad alls. Jag har pumpat i rekommenderat med luft i båda osv. Är låsningen något som jag får ställa in själv eller skall det vara klart från fabrik?

På min 6.0 va reglaget får låsningen lite trög första gången, sen funkade det fint.

Canyon Lux
Reglaget behöver inte vara trögt. Om vajern är för dåligt spänd "når" den inte läget som låser dämpningen. Så reglaget kanske rör sig 95% av vägen, men inte hela vägen fram vilket krävs.

Canyon Lux
Blackstreamramble sa:
Ooo, bra där. Du tänkte rätt där med ett höger- och ett vänsterflaskställ ser jag. Jag tänkte inte på att att höger ibland blir vänster och beställde två höger så att en pekar åt vänster och en åt höger.

Nu sitter man och där som ett fån och försöker greppa flaskan från vänster med högerhanden.
Drick med vänster hand och växla under drickandet med höger hand.

Canyon Lux
rln sa:
Blackstreamramble sa:
Ooo, bra där. Du tänkte rätt där med ett höger- och ett vänsterflaskställ ser jag. Jag tänkte inte på att att höger ibland blir vänster och beställde två höger så att en pekar åt vänster och en åt höger.

Nu sitter man och där som ett fån och försöker greppa flaskan från vänster med högerhanden.
Drick med vänster hand och växla under drickandet med höger hand.

Rocket science dude!

Canyon Lux
Jo självklart, allt är justerat och testat innan Canyon packar ihop cykeln i kartongen. Men det kan ju röra sig under ihopplockningen, frakten och uppmonteringen. För vajerjusteringarna är det så små justeringar som gör skillnad.

Canyon Lux
Fick min Lux idag. Verkar vara en riktigt supercykel men lite smolk i bägaren är bland annat ett 5mm i diameter runt märke i lack. Märket sitter nästan uppe vid styrhuvudet så man undrar hur det kommit dit.

Mailat Canyon och intressant att se hur de hanterar nåt sån här.

Bilagor

• 173BB555-658C-45C8-9904-CAB27F6F383F.jpeg
    173BB555-658C-45C8-9904-CAB27F6F383F.jpeg
    78 KB · Besök: 248
Canyon Lux
Det är lack skador på min också. Framme på styrhuvudet precis ovanför lagret är det tre små jack i lacken. Det var gummi rester runtom också. När jag såg det först så var det stort som en gammal fem krona, höll på å få nå fel. Men det gick att gnugga bort så nu är det knappat syns det knappt, är dock tre små jack kvar. Inget som syns direkt men irriterande.

Canyon Lux
Stängsdag i skolan, va ganska snabb att paxa den. Vissa dagar passar det bättre att va ledig med kidsen än andra.

LUXen är ett riktigt lyft jämfört med min förra rörhög.

LUXen passar fint ihop med Hilux oxå.

Bilagor

• 20180919_095255-01.jpeg
    20180919_095255-01.jpeg
    465 KB · Besök: 251
Canyon Lux
Lite rapporter! den ser grym ut på nätet, äe det en Large? är det grusväg eller lite mer teknisk typ ”hellas”den går i?
Funkar utvxl även snabbt på grusväg nedför?

Canyon Lux
Heisann, mye god lesing her på forumet! Jeg bestilte en lux 2. AUG med levering i NOV. Er 179 cm og bestilte str M etter anbefaling fran Canyon. I dag testet jeg en lux i str L på butikken til Canyon i Norge og jeg har nå måtte legge inn ny bestilling til L. Er glad jeg fant ut av dette før levering men ny leveransedato er juni 2019... Ville bare tipse dere om dette også, de er små i str. Antar at mange på L sikkert burde ha XL også. Lykke til:)

Canyon Lux
Rolf Kristian sa:
Heisann, mye god lesing her på forumet! Jeg bestilte en lux 2. AUG med levering i NOV. Er 179 cm og bestilte str M etter anbefaling fran Canyon. I dag testet jeg en lux i str L på butikken til Canyon i Norge og jeg har nå måtte legge inn ny bestilling til L. Er glad jeg fant ut av dette før levering men ny leveransedato er juni 2019... Ville bare tipse dere om dette også, de er små i str. Antar at mange på L sikkert burde ha XL også. Lykke til:)

Förstärker risken att jag får en för liten cykel eftersom jag tog M med kroppslängd som är exakt som din, 179cm. Återstår att se, enligt geometritabeller och med egna erfarenheter från såväl Scott Scale i M som Spark i L så tror jag dock att det blir bra.

Vad är dina egna erfarenheter som du kan jämföra med?

I absolut värsta fall får man återsända om den är på tok för liten. I ett bättre "nödfall" får man väl helt enkelt köpa ett nytt ramset i L, flytta över findelarna till denna och sedan bygga ihop en enklare budgetmodell till frugan med M-ramen ?

Canyon Lux
ancientacid sa:
Rolf Kristian sa:

Förstärker risken att jag får en för liten cykel eftersom jag tog M med kroppslängd som är exakt som din, 179cm. Återstår att se, enligt geometritabeller och med egna erfarenheter från såväl Scott Scale i M som Spark i L så tror jag dock att det blir bra.

Vad är dina egna erfarenheter som du kan jämföra med?

I absolut värsta fall får man återsända om den är på tok för liten. I ett bättre "nödfall" får man väl helt enkelt köpa ett nytt ramset i L, flytta över findelarna till denna och sedan bygga ihop en enklare budgetmodell till frugan med M-ramen ?

Jag är 181, dock långa ben, har en Canyon Exceed storlek M från 2017.
Denna gång valde jag Canyon Lux i L.

Men det är inget fel på storlek "M", jag bytte till 90mm styrstam och det har fungerat ok. Rapp, smidig vid tekniska stigar och en klockren klättrare. Men jag sitter inte helt hundra vid längre "marathon-grusvägs-rally". Hade säkert gått att modifiera bättre för att hitta en kompromiss men nu använder jag gravel-bike till långdistanspass.

Vad jag vill komma till är att det finns inte "rätt" eller "fel". Canyon har "tyvärr" valt att lägga skarven lite dåligt för oss runt 180cm, där det inte finns ett självklart val. Kroppsform, sittposition, personliga preferenser mm avgör. Kan ju även vara värt att titta på andra märken om man inte hittar rätt.

Andra tillverkare lägger skarven t ex vid 175 cm för M/L.

Tobias som skrev recensionen av Lux för tyska MTB-News har ungefär samma kroppsmått som mig (hans mått finns i recensionen).
Han testade både M och L och efter kortare mailväxling så tyckte han båda passade, men körde mest på L. Han ville dock inte säga den ena eller den andra utan upp till personliga preferenser.

https://www.mtb-news.de/news/2018/06/26/canyon-lux-2019-test-infos-preise/

Canyon Lux
175cm låter som solklart m. De flesta under 182cm (typ) kör medium.

Large ligger 5mm kortare i reach och lite lägre stack mot flera andra moderna. En i large skulle passa mig perfekt. 184cm.

Canyon Lux
Första riktiga testet igår med min 8.0 Pro Race. (röd i stl medium)
Helt fantastisk cykel, visserligen min första heldämpade men ändå. Det är en del inställningar kvar att göra innan optimalt men vilken potential känner jag.
Hela geometrin känns fantastisk, den är rapp uppför och pålitlig nedför. Bakdämparen (Rockshox Delux RLR) jobbar kanon fint när det stökar till sig och jämnar ut fint. Sid gaffeln fram är inte optimalt inställd för mig än med volym och kompression men det får jag jobba bort till helgen. När det är dags att ta sig upp och låser cykeln så svarar cykel enormt bra när man växlar ner och trampar på. För min egen del 181 lång så känns längden på styrstammen bra och kvick i styrningen.
Maxxis Icon däcken med sin förhållandevis mjuka gummiblandning rullar på bra utan större motstånd. Låter kanske lite mycket på välpackad grusväg eller asfalt men det är ju inte många kilometer totalt det avverkas på det underlaget så det kan jag leva med. Dt Swiss fälgarna med sin 25 mm bredd och greppet som Icon däcken leverera finns det absolut inget att anmärka på.
Ramen känns gedigen och stabil och man kan lita på cykel i alla kurvor, dropp och hopp som dykt upp hittills. Den enda begränsningen just nu i xc körning är jag själv.
Skall tillbringa helgen i Högbo mtb arena och piska ur rejält så fyller på men mer intryck efter det.

Canyon Lux
Trauman sa:
Första riktiga testet igår med min 8.0 Pro Race. (röd i stl medium)
Helt fantastisk cykel, visserligen min första heldämpade men ändå. Det är en del inställningar kvar att göra innan optimalt men vilken potential känner jag.
Hela geometrin känns fantastisk, den är rapp uppför och pålitlig nedför. Bakdämparen (Rockshox Delux RLR) jobbar kanon fint när det stökar till sig och jämnar ut fint. Sid gaffeln fram är inte optimalt inställd för mig än med volym och kompression men det får jag jobba bort till helgen. När det är dags att ta sig upp och låser cykeln så svarar cykel enormt bra när man växlar ner och trampar på. För min egen del 181 lång så känns längden på styrstammen bra och kvick i styrningen.
Maxxis Icon däcken med sin förhållandevis mjuka gummiblandning rullar på bra utan större motstånd. Låter kanske lite mycket på välpackad grusväg eller asfalt men det är ju inte många kilometer totalt det avverkas på det underlaget så det kan jag leva med. Dt Swiss fälgarna med sin 25 mm bredd och greppet som Icon däcken leverera finns det absolut inget att anmärka på.
Ramen känns gedigen och stabil och man kan lita på cykel i alla kurvor, dropp och hopp som dykt upp hittills. Den enda begränsningen just nu i xc körning är jag själv.
Skall tillbringa helgen i Högbo mtb arena och piska ur rejält så fyller på men mer intryck efter det.

Lägg gärna upp en bild. Har exakt samma längd. Vilken sitthöjd har du?

Canyon Lux
Vet inte vilken sitthöjd jag är på, får åter komma med det. Men här är två bilder.

Bilagor

• BAD67AC9-7140-41E6-989B-3CB7F40D755C.jpeg
    BAD67AC9-7140-41E6-989B-3CB7F40D755C.jpeg
    460 KB · Besök: 259
  • 7CB507CA-C633-4386-B8FE-8F7658E6D5AA.jpeg
    7CB507CA-C633-4386-B8FE-8F7658E6D5AA.jpeg
    442.9 KB · Besök: 255
Canyon Lux
BuTTuS sa:
Oj, du som är 181 trivs på en medium, jag som är 188 har beställt en XL, hoppas vi har olika preferenser :-)

Jag fick chansen att prova både M och L i Sälen under CV, för mig på 182cm känns L helt rätt, dock med kortare styrstam. Utan tvekan är inte ens längd det enda som avgör, även om Canyon anser det i sitt system tror jag.

@Trauman har du provat L med eller gick du på Canyons rekommendation? Bara nyfiken. Gött att du är nöjd, det är en grym hoj utan tvekan!

Canyon Lux
Nej jag har inte provat L. Den skulle säkert också känns kanon. Men M blev rekommendationen vid PPS så då gick jag på det.
Har kört hela dagen i Högbo idag och har absolut inget å klaga på är hel nöjd.

Canyon Lux
AlfaAlfa sa:
BuTTuS sa:
Oj, du som är 181 trivs på en medium, jag som är 188 har beställt en XL, hoppas vi har olika preferenser :-)

Och min kusin som är 1.86 beställde en i large. Vem sitter bäst på hojjen och vad kommer reach nördarna att säga?
188 på XL och 186 på L blir väl bra bägge två. 181 på M däremot är fel ramstorlek.

Igen, man sitter exakt lika som sig självt. Med olika lång cykel under sig. Längre är bättre. Uppför, på platten och utför.

Det är billigare att byta styrstam (200 kr) än ram (20000 kr) om det är fel längd på komponenten från fabrik.

Senast ändrad:
Canyon Lux
Trauman sa:
Nej jag har inte provat L. Den skulle säkert också känns kanon. Men M blev rekommendationen vid PPS så då gick jag på det.
Har kört hela dagen i Högbo idag och har absolut inget å klaga på är hel nöjd.

Gött! Det är så det ska vara. Har kört med min (samma modell, givetvis röd) i några veckor och är supernöjd. Ny dimension med cyklingen jfr med min Grand Canyon HT från 2015..

Canyon Lux
Ni som fått luxen levererad, hur trampeffektiv är den med öppna dämpare? Låser ni dämparna ofta i uppförsbackar på stig eller endast på grusväg och dylikt?

Canyon Lux
Jag har fått min lux SLX 9.0 PRO race och den är väldigt trampeffektiv med öppna dämpare. Låser på grusväg och öppet annars. Mest cyklat stig hittills.

Grymt nöjd med cykeln och är 170 cm och trampar på en small!

Canyon Lux
Mina farhågor visade sig vara riktiga. Efter att ha inbetalt pengarna så fick jag ett trevligt mail att leveransen blivit försenad till 24-28 december istället för 1-5 oktober.

Tycks dock vara så att röda ramar finns i medium. Men har inte sett någon ny Lux med XTR 12 ännu, de som har visats här är med SRAM. Tror fortfarande att det är nya XTR som spökar.

Får väl snällt vänta till jul

Canyon Lux
Har också försökt lägga pussel och lista ut varför min dröjer då personer som beställt efter mig redan fått en. Alla delar till min röda pro 8 i XL verkar finnas, men de kanske inte jobbar så utan bygger stora batchar med exakt samma spec?

Canyon Lux
Sörmlandsleden sa:
Mina farhågor visade sig vara riktiga. Efter att ha inbetalt pengarna så fick jag ett trevligt mail att leveransen blivit försenad till 24-28 december istället för 1-5 oktober.

Tycks dock vara så att röda ramar finns i medium. Men har inte sett någon ny Lux med XTR 12 ännu, de som har visats här är med SRAM. Tror fortfarande att det är nya XTR som spökar.

Får väl snällt vänta till jul

Samma för mig, skulle fått leverans 27aug och betalade 20aug.
Nu får jag vänta till nästa år som det ser ut.

Tycker fortfarande att det är konstigt att i princip alla man läst om som fått tidigarelagd leverans och sedan förskottsbetalar får framflyttat datum strax efter...

Bilagor

• Screenshot_20180925-153641.png
    Screenshot_20180925-153641.png
    23 KB · Besök: 234
Canyon Lux
Och återigen verkar fler fått samma besked och troligtvis valt att avbeställa, då SLX 9.0 Race Team åter finns att beställa.

Så "skynda" att fynda den som likt mig själv suktar efter denna modell...

Bilagor

• Screenshot_20180925-154443.png
    Screenshot_20180925-154443.png
    31.3 KB · Besök: 225
Canyon Lux
Jag undrar helt seriöst hur ni tänker som beställer en cykel med leverans typ ett halvår längre fram. Riktigt SÅ j___a bra är inte priserna. Det skulle väl möjligen vara om man redan har en cykel man är nöjd med och lever sitt liv ett halvår framåt men är man nöjd varför då byta. Personligen köper jag cykel när jag vill ha och vill använda den.

Canyon Lux
dardos sa:
Jag undrar helt seriöst hur ni tänker som beställer en cykel med leverans typ ett halvår längre fram. Riktigt SÅ j___a bra är inte priserna. Det skulle väl möjligen vara om man redan har en cykel man är nöjd med och lever sitt liv ett halvår framåt men är man nöjd varför då byta. Personligen köper jag cykel när jag vill ha och vill använda den.

Kan bara svara för mig själv, och jag har en cykel redan men är intresserad av en ny inför säsongen 2019.
Egentligen spelar leveransdatum ingen roll, sålänge jag har den till första helgen i Maj och Lidingö MTB.
Det som stör mig mest är att datumet flyttas bak så man precis hinner betala, och sedan får datumet framflyttat med över 4månader.

Nog för att man ska betala någongång såklart, men att ligga ute med närmare 60k i över 4mån är inte normalt förfarande när man köper saker.

Senast ändrad:
Canyon Lux
ancientacid sa:
dardos sa:
Det som stör mig mest är att datumet flyttas bak så man precis hinner betala, och sedan får datumet framflyttat med över 4månader.

Nog för att man ska betala någongång såklart, men att ligga ute med närmare 60k i över 4mån är inte normalt förfarande när man köper saker.

Dom gjorde liknande för mig men, dom reserverade pengarna och flyttade datum. Men efter några dagar släpptes reserveringen.

Canyon Lux
Blackstreamramble sa:
ancientacid sa:
dardos sa:

Dom gjorde liknande för mig men, dom reserverade pengarna och flyttade datum. Men efter några dagar släpptes reserveringen.

Ja, såhär i efterhand hade det varit bättre att välja alternativet med kortköp för att inte låsa upp en så stor utgift utan att veta när man får produkten...
Med förskottsfaktura så är betalningen definitiv.
Och att strula genom att begära att häva köpet känns inte som rätt taktik om man vill få en cykel överhuvudtaget som det känns ?
Så det blir väl att snällt sitta med mössan i hand och hoppas det inte blir ytterligare förseningar.

Canyon Lux
NickPick sa:
ancientacid sa:
Hur gjorde du NickPick, slagit till på en Lux du också?

Nej då. Jag går mest in här för att få ett gott skratt. Hade jag haft X antal kronor och dåligt med bra kontakter så hade jag däremot övervägt köp.
Köpte en epic som kommer när som helst. :)

Läge att boka in service för Brainen nu då, så att du inte blir stående i höst ;)

Canyon Lux
eiskall sa:
NickPick sa:
ancientacid sa:
Hur gjorde du NickPick, slagit till på en Lux du också?

Nej då. Jag går mest in här för att få ett gott skratt. Hade jag haft X antal kronor och dåligt med bra kontakter så hade jag däremot övervägt köp.
Köpte en epic som kommer när som helst. :)

Läge att boka in service för Brainen nu då, så att du inte blir stående i höst ;)

Brukar vara sömlös cykling när man handlar lokalt, så det är ingen fara. Ivärsta fall har jag två andra mtbs. Oavsett märke / tillverkare så är den absolut sämsta affären när man inte kan cykla pga vänta på cykel.

Nya lux ser bra ut, om man bortser från den fula knölen precis nedanför sadelstolpen.

Tillbaka
Topp