Canyon Lux

Canyon Lux
Återkommer med ett andra intryck efter ca 10 timmars cykling på 8,0 pro race. Jag är väldigt nöjd med hur cykeln beter sig i terrängen. Den känns väldigt stabil, trampeffektiv och följsam i alla lägen, låst som öppen. Dämparna är i mitt tycke topp kvalitet och behandlar stigen kanon. Körde hela lördagen i Högbo på alla typer av leder och det är bara jag som är begränsningen hur fort det skall gå.
Det är min första heldämpade hoj med höj och sänkbara sadelstolpe så har man trampat omkring på hardtail i 10 år så blir det blir en helt annan dimension av cykling, fantastisk känsla.

Det finns två saker dock som jag antagligen kommer vänja mig vid men som jag har "problem" med under färd. Gripshift är väldig ovant och det kommer nog att ta fler timmar till innan jag har förlikat mig med dess funktion. Det är inget fel på funktionen väldig känslig och direkt i sin växlingen men det kommer ta tid att vänja sig. Är man sen med växlingen....jo det händer faktiskt ;)), så känns det som man tappar teknik och fart för man skall vrida ner handleden för att växla ner några växlar samtidigt som du skall ta en skarpare kurva. Men det är nog en teknik som man får öva upp. (nej ni behöver inte skapa en ny tråd om att man skall möta tuffare terräng med rätt växel.)

Nummer två: Level bromsarna från SRAM hade i alla fall jag mer förväntningar på, nu jämför jag med XT bromsarna jag haft tidigare men bromssträckan känns lång i vissa fall och dom "nyper" inte riktigt som jag vill. Hade mer förväntningar på dess kapacitet,

Men cykeln i sin helhet är fantastisk och jag är helnöjd ångrar inte en sekund att jag investerade i en Lux. Nu ser jag stort fram i mot nästa sommar säsong med alla tävlingar och träningar i skogen.

Canyon Lux
Du vänner sig me gs. Det där du upplever me kurvor, jag skulle säga att det nästa ä lättare med gs när man vant sig.

Bromsarna. Smaken ä ju som baken. Men sram bromsarna ä inte lika av o på som shimano. Sen kan det krävas lite inkörning eller andra belägg. Just belägg tycker jag gör mycket

Canyon Lux
Ja, som det var formulerat tänkte jag att erbjudandet inte var avsett för vilken licensierad tjomme som helst, att det blivit något fel. Nu förstår jag att 58 000 var priset efter rabatt, och det ser ut som att jag faktiskt är berättigad till denna rabatt. Så jag får väl säga tack till buttus. Jag trodde att om det tog skruv så skulle jag få en propå om licensuppgifter från Canyon, och i brist på sådan lagt ned ärendet, men enligt den där sidan så ser det inte ut som att någon sådan kan förväntas. Jag har därför själv skickat uppgifterna, och hoppas nu på en nätt liten rabatt.

Canyon Lux
Just sponsringsmöjligheten var en starkt bidragande orsak till att jag valde Canyon som nästa cykel, att få 10% avdrag direkt på nypris är perfekt för en som mig som inte har några betydande kontakter ?

Och eftersom man rent specifikationsmässigt får en toppmodell som ligger nära halva nypriset av en motsvarande Scott Spark RC tex gör alltsammans svårslaget... Om man nu får en cykel nångång vill säga ?

Canyon Lux
Stuvarn sa:
Fick ett glatt besked från Canyon idag!

"Goda nyheter! Din order är på väg till dig"

Får min Dude på tisdag 2/10 innan dagens slut :).

Trodde du ja...

.

.

.

OK... Erkänner att jag bara är bitteravis för att inte jag fått besked om att min är på G.

Men en grej jag är sjukt nyfiken på är hur röd den mörkare delen på Duden är. Är den ens röd eller är den mörk orange? är det någon slags metallic eller pearl-effekt? På vissa bilder ser den glittrigt mörkorange ut, medan den bara ser solid röd ut på andra bilder. Min gissning är att den är glittrigt mörk-orange.
På tisdag får du skynda dig att öppna kartongen och beskriva färgen.

Canyon Lux
Nu minns jag inga andra priser än på den 8 Pro som jag beställt, men den är nu 100SEK billigare och leveranstiden på röd XL ett par veckor tidigare än sist jag kollade, så skynda fynda! :)
Hoppas (men tror inte) det även innebär att jag kan få min lite tidigare än planerat då också.

Canyon Lux
wenna sa:
Luzen sa:
Rolf Kristian sa:
I Norge gikk de tre øverste modellene opp 3000-5000 nok. Husker ikke helt prisene på de andre.
Borde gå upp ännu mer i Sverige då SEK har tappat mycket gentemot EUR och USD senaste 12 mån.

Infliten som jag nyss köpt har gått upp 2700kr
Inflite var sedan nya modellen lägre prissatt än övriga modeller när man jämförde tyska och svenska priser.

Canyon Lux
rln sa:
wenna sa:
Luzen sa:
Rolf Kristian sa:
I Norge gikk de tre øverste modellene opp 3000-5000 nok. Husker ikke helt prisene på de andre.
Borde gå upp ännu mer i Sverige då SEK har tappat mycket gentemot EUR och USD senaste 12 mån.

Inflite var sedan nya modellen lägre prissatt än övriga modeller när man jämförde tyska och svenska priser.
Hur kommer det sig att modellerna är så pass mycket billigare i Norge? Pro race kostar 32 000 på norska sidan och 40 000 på svenska. Är det någon tull eller moms in i Norge som inte inkluderas?

Canyon Lux
oskaren sa:
rln sa:
wenna sa:
Luzen sa:
Rolf Kristian sa:

Hur kommer det sig att modellerna är så pass mycket billigare i Norge? Pro race kostar 32 000 på norska sidan och 40 000 på svenska. Är det någon tull eller moms in i Norge som inte inkluderas?
EES eller vad avtalet heter gör ju handeln i praktiken fri mellan EU och Norge men dock så som du är inne på så läggs momsen på först i tullen till Norge medans länder inom EU betalar man momsen direkt vid köp.

Canyon Lux
såkket sa:
oskaren sa:
rln sa:
wenna sa:
Luzen sa:
Rolf Kristian sa:

EES eller vad avtalet heter gör ju handeln i praktiken fri mellan EU och Norge men dock så som du är inne på så läggs momsen på först i tullen till Norge medans länder inom EU betalar man momsen direkt vid köp.
Tack för svaret! Priserna blir efter moms ganska lika i Sverige och Norge. Enbart valuta som skiljer.

Canyon Lux
Jo den kom idag som utlovats.....blir en liten provtur ikväll :)

Bilagor

• IMGP9497.JPG
    IMGP9497.JPG
    340.4 KB · Besök: 106
Canyon Lux
Skogling sa:
Är det där verkligen en Lux?
Nope :)

Men skrev tidigare i tråden då Canyon även "lurade" mig betala genom att säga cykeln var leveransklar vilket visade sig vara fel!
Sen ångrade dom sig igen så att den kom lite tidigare ändå....ville med fotot bara visa att jag nu fått den!

Senast ändrad:
Canyon Lux
Hittar inte hur lång styrstam LUX M resp. L har i orginal.
Själv 181 cm och fick prova en LUX anpassad för 188 cm cyklist (Utan dropper, och vi justerade inte sitthöjd) , styret lågt 2 el.. tom 3 spacers ovan styret, orginal stam. Ingen vidare körställning, fick träningsvärk i triceps!
Flytta upp styret, sänk sadel och kortare styrstam kommer ju göra det bättre, men är L rätt?

Kan man översätta racerbikefit till MTB "halvstökig XC på en lux"
På racer har jag bekväm körställning
Sadel höjd 760
Sadel fore/aft -80
reach 500
Drop -50
knee angle 35
Sadel färg Vit :-)

Canyon Lux
fredrikgri sa:
Själv 181 cm och fick prova en LUX anpassad för 188 cm cyklist (Utan dropper, och vi justerade inte sitthöjd) , styret lågt 2 el.. tom 3 spacers ovan styret, orginal stam. Ingen vidare körställning, fick träningsvärk i triceps!
Flytta upp styret, sänk sadel och kortare styrstam kommer ju göra det bättre, men är L rätt?

Sadel höjd 760
Sadel fore/aft -80
reach 500
Drop -50
knee angle 35

Enligt hemsidan tyder jag det som om alla storlekar har 80mm styrstam.

Canyon Lux
wenna sa:
fredrikgri sa:

Sadel höjd 760
Sadel fore/aft -80
reach 500
Drop -50
knee angle 35

Enligt hemsidan tyder jag det som om alla storlekar har 80mm styrstam.

Stämmer!

Tillbaka
Topp