Sixten Fors
Aktiv medlem
Canyon Neuron 2019
Då får man hoppas den personen har koll.CRF_Niklas sa:Skrev i deras chat och frågade om det var boost bak och han sa ja
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då får man hoppas den personen har koll.CRF_Niklas sa:Skrev i deras chat och frågade om det var boost bak och han sa ja
Sixten Fors sa:Då får man hoppas den personen har koll.CRF_Niklas sa:Skrev i deras chat och frågade om det var boost bak och han sa ja
Hur svårt är det att ha koll? Canyon alltså. Inte på något ställe (vad jag kan hitta) står det uttryckligen att det är 12x148 bak, på någon modell av 2019 Neuron. Det står däremot att det är FC-M8000-2 vevparti på en modell, vilket är non-boost. Vevpartiet för boost heter FC-M8000-B2. Samma sak med FC-MT600-2 på en annan modell, ett non-boost vevparti, samma cykel under nav står det Deore 15x110 mm fram men ingen info alls om vad det är för mått på baknavet. Klåpare, de vet alltså inte vad det är de har till försäljning?CRF_Niklas sa:Japp :)Sixten Fors sa:Då får man hoppas den personen har koll.CRF_Niklas sa:Skrev i deras chat och frågade om det var boost bak och han sa ja
Sixten Fors sa:Hur svårt är det att ha koll? Canyon alltså. Inte på något ställe (vad jag kan hitta) står det uttryckligen att det är 12x148 bak, på någon modell av 2019 Neuron. Det står däremot att det är FC-M8000-2 vevparti på en modell, vilket är non-boost. Vevpartiet för boost heter FC-M8000-B2. Samma sak med FC-MT600-2 på en annan modell, ett non-boost vevparti, samma cykel under nav står det Deore 15x110 mm fram men ingen info alls om vad det är för mått på baknavet. Klåpare, de vet alltså inte vad det är de har till försäljning?CRF_Niklas sa:Japp :)Sixten Fors sa:Då får man hoppas den personen har koll.CRF_Niklas sa:Skrev i deras chat och frågade om det var boost bak och han sa ja
Håller inte med om fel info gällande fälgbredd, Canyon har genom åren levererat flera cyklar med smala bakfälgar. Alla dessa har dock haft non-boost bak och boost fram.Martinmat sa:Att det också är 25mm fälg bak o inte 30 som fram gör en ju starkt misstänksam, jag tror de fortf kör 142 bak
Sixten Fors sa:Håller inte med om fel info gällande fälgbredd, Canyon har genom åren levererat flera cyklar med smala bakfälgar. Alla dessa har dock haft non-boost bak och boost fram.Martinmat sa:Att det också är 25mm fälg bak o inte 30 som fram gör en ju starkt misstänksam, jag tror de fortf kör 142 bak
2018 LUX t.ex. hade 22,5 bak och 25 fram på vissa modeller.
2018 Strive, 25 bak, 28 fram https://www.canyon.com/sv/mtb/strive/strive-cf-9-0-team.html
2018 Strive, 25 bak, 30 fram https://www.canyon.com/sv/mtb/strive/strive-cf-9-0.html
m.fl. kostiga cyklar
Samt 2019 Neuron AL6 med 24 mm Mavic XM424 och 27 mm EN427 men odefinierad axelstd bak...
jonte987 sa:mm, men sen gäller det att inte fråga "finns det boost på den". Är det 148mm boost BAK på RAMEN?
Gäller nog tyvärr att man vet exakt vilken information man är ute efter. Hur nån som inte ägnar 1-10h om dagen åt internet cykling ska klara det vet jag inte.
Är det inte som på Grand Canyon 2018 att boost ramlar in på de finare modellerna?
EDIT: Ser att du kollat alla modeller.
EDIT igen: finns bara 6.0 och och 7.0 ute? Om det följer Grand 2018 så kommer det på 8 eller 9.
Jag kan kanske ifrågasätta hur det står till med Grand Canyon också:jonte987 sa:Är det inte som på Grand Canyon 2018 att boost ramlar in på de finare modellerna?
Sixten Fors sa:Jag kan kanske ifrågasätta hur det står till med Grand Canyon också:jonte987 sa:Är det inte som på Grand Canyon 2018 att boost ramlar in på de finare modellerna?
Fyra modeller med Grand Canyon AL SLX29 ram, som har exakt samma beskrivning, X12 axel, 1620 gram, samma geo.
En modell påstås ha hjul med 12x148 mm axel, en saknar uppgift om axel, två påstås ha hjul med 12x142 mm axel.
Vad är det som gäller? Jag TROR att alla har samma ram och 12x142 mm. Till dess någon har bevisat motsatsen.
SocialGimp sa:Gillar Neuron skarpt så här långt men hur står den sig mot Jeffsyn ( https://www.yt-industries.com/en/shopware.php?sViewport=detail&sArticle=1929&sCategory=509 )?
Jeffsyn är visserligen utsåld och något dyrare vad det verkar men har hittills varit överst på min short list. Väntar med spänning på 2019 års modeller.
CRF_Niklas sa:SocialGimp sa:Gillar Neuron skarpt så här långt men hur står den sig mot Jeffsyn ( https://www.yt-industries.com/en/shopware.php?sViewport=detail&sArticle=1929&sCategory=509 )?
Jeffsyn är visserligen utsåld och något dyrare vad det verkar men har hittills varit överst på min short list. Väntar med spänning på 2019 års modeller.
Tror jeffsy är mer jämförbar med canyon spectral
Sixten Fors sa:Längre än 195 cm, köp en annan cykel.
1978 sa:Sixten Fors sa:Längre än 195 cm, köp en annan cykel.
Canyon själva säger 192-202 för XL, jag är 197 tror du det funkar eller finns annat tips?
Gudrun såklart!Jensen sa:Vem vet bäst, tillverkaren själv som designat hojen med åtanke på längder på åkare eller nån självutnämnd ”guru” :-)1978 sa:Canyon själva säger 192-202 för XL, jag är 197 tror du det funkar eller finns annat tips?Sixten Fors sa:Längre än 195 cm, köp en annan cykel.
Jensen sa:1978 sa:Sixten Fors sa:Längre än 195 cm, köp en annan cykel.
Canyon själva säger 192-202 för XL, jag är 197 tror du det funkar eller finns annat tips?
Vem vet bäst, tillverkaren själv som designat hojen med åtanke på längder på åkare eller nån självutnämnd ”guru” :-)
1978 sa:Jensen sa:1978 sa:Sixten Fors sa:Längre än 195 cm, köp en annan cykel.
Vem vet bäst, tillverkaren själv som designat hojen med åtanke på längder på åkare eller nån självutnämnd ”guru” :-)
Jag tycker nästan alltid entusiaster med ett genuint intresse har bättre koll än företag, vilket också Sixten visar prov på i inlägget ovan :)
Martinmat sa:Tycker att Marin rift zone är ett bra alternativ också, bra spec och pris och en geo jag tror självaste Sixten fors går igång på ?
https://www.marinbikes.com/dk/bikes/2019-mountain-full-suspension-trail-29-rift-zone-3
Fått lovord i en mängd tester
Om man läser marknadsföringen med skygglapparna på blir det sällan bra eller helt rätt.NickPick sa:Sjukt att de flesta storföretag gör fel 95% av gångerna, jag menar vad vet dom?
Sixten Fors sa:Stamtabell
Vem vet bäst, my ass... :)
Källa: Egen insamlad erfarenhet.toga sa:Alltså, jag bara undrar.Sixten Fors sa:Stamtabell
Vad har du för källa på dessa mått? Gäller detta alla oavsett längd på armar och överkropp?
Varför är just dessa mått rätt? Var denna tabell lika för fem år sedan, kommer den vara aktuell om fem år?
1978 sa:Jensen sa:1978 sa:Sixten Fors sa:Längre än 195 cm, köp en annan cykel.
Jag tycker nästan alltid entusiaster med ett genuint intresse har bättre koll än företag, vilket också Sixten visar prov på i inlägget ovan :)
jonte987 sa:Ändrat syfte, 130mm slag, bredare styre.
...
...tillsammans med en förskjutning från XC/Trail mot trail eller trail/AM....
Min personliga åsikt är t.ex. att Canyon har noll-koll och fuckade up när de förlängde sadelröret på Neuron XS med 8 cm, från 36 till 44 cm.Jensen sa:Bättre koll på vad? Vad de tänkt när de designat hojen? Alla tankar bakom?
Sixten kan ha en personlig åsikt...
Sixten Fors sa:Min personliga åsikt är t.ex. att Canyon har noll-koll och fuckade up när de förlängde sadelröret på Neuron XS med 8 cm, från 36 till 44 cm.Jensen sa:Bättre koll på vad? Vad de tänkt när de designat hojen? Alla tankar bakom?
På vilket sätt skulle det kunna vara bättre?
Vad skulle argument vara?
Hur tänkte du nu? 2018 Neuron levereras med 740 mm styre, 2019 med 760 mm styre, hela 1 cm bredare på varje sida. Vinkeln på armen blir 1 grad större. Styret har 9 grader backsweep. Den ökade styrbredden har så gott som noll inverkan på avståndet till styret.Jensen sa:Fråga till Sixten, tar du hänsyn till att styrena blivit bredare med åren och att man då per automatik blir mer utsträckt?
Jag tror dessvärre att geotabellen stämmer. Det fel som tidigare fanns ang. hjulbas på XL blev rättat inom en vecka. Nu har det gått 4 veckor. Om det vore fel längd på sadelrören borde de hunnit rätta till det vid det här laget. Man ser även på bilderna att sadelröret är längre. Canyon måste ha fuckat upp redan på ritbordet? Jämför även nya Merida One-Twenty som spelar i samma liga.Oskar sa:Det skulle kunna vara så att det står fel i geometritabellen...Sixten Fors sa:Vad skulle argument vara?
Sixten Fors sa:Jag tror dessvärre att geotabellen stämmer. Det fel som tidigare fanns ang. hjulbas på XL blev rättat inom en vecka. Nu har det gått 4 veckor. Om det vore fel längd på sadelrören borde de hunnit rätta till det vid det här laget. Man ser även på bilderna att sadelröret är längre.Oskar sa:Det skulle kunna vara så att det står fel i geometritabellen...Sixten Fors sa:Vad skulle argument vara?
Om det är så illa att geotabellen stämmer är det bara L (175-185 cm) och XL (185-195 cm) som funkar riktigt bra, vilket iofs. är vanliga och viktiga storlekar i Sverige.Oskar sa:Fan tro’t. Cyklarna skulle ju isf bli svåra att använda med sänkstolpe för många cyklister. Vi får väl se.
Sixten Fors sa:Min personliga åsikt är t.ex. att Canyon har noll-koll och fuckade up när de förlängde sadelröret på Neuron XS med 8 cm, från 36 till 44 cm.Jensen sa:Bättre koll på vad? Vad de tänkt när de designat hojen? Alla tankar bakom?
På vilket sätt skulle det kunna vara bättre?
Vad skulle argument vara?
Sixten Fors sa:Hur tänkte du nu? 2018 Neuron levereras med 740 mm styre, 2019 med 760 mm styre, hela 1 cm bredare på varje sida. Vinkeln på armen blir 1 grad större. Styret har 9 grader backsweep. Den ökade styrbredden har så gott som noll inverkan på avståndet till styret.Jensen sa:Fråga till Sixten, tar du hänsyn till att styrena blivit bredare med åren och att man då per automatik blir mer utsträckt?