Canyon Neuron 2019

Canyon Neuron 2019
CRF_Niklas sa:
Sixten Fors sa:
CRF_Niklas sa:
Skrev i deras chat och frågade om det var boost bak och han sa ja
Då får man hoppas den personen har koll.
Japp :)
Hur svårt är det att ha koll? Canyon alltså. Inte på något ställe (vad jag kan hitta) står det uttryckligen att det är 12x148 bak, på någon modell av 2019 Neuron. Det står däremot att det är FC-M8000-2 vevparti på en modell, vilket är non-boost. Vevpartiet för boost heter FC-M8000-B2. Samma sak med FC-MT600-2 på en annan modell, ett non-boost vevparti, samma cykel under nav står det Deore 15x110 mm fram men ingen info alls om vad det är för mått på baknavet. Klåpare, de vet alltså inte vad det är de har till försäljning?

Bilagor

• Neur1.png
    Neur1.png
    23.1 KB · Besök: 224
Canyon Neuron 2019
Sixten Fors sa:
CRF_Niklas sa:
Sixten Fors sa:
CRF_Niklas sa:
Skrev i deras chat och frågade om det var boost bak och han sa ja
Då får man hoppas den personen har koll.
Japp :)
Hur svårt är det att ha koll? Canyon alltså. Inte på något ställe (vad jag kan hitta) står det uttryckligen att det är 12x148 bak, på någon modell av 2019 Neuron. Det står däremot att det är FC-M8000-2 vevparti på en modell, vilket är non-boost. Vevpartiet för boost heter FC-M8000-B2. Samma sak med FC-MT600-2 på en annan modell, ett non-boost vevparti, samma cykel under nav står det Deore 15x110 mm fram men ingen info alls om vad det är för mått på baknavet. Klåpare, de vet alltså inte vad det är de har till försäljning?

Att det också är 25mm fälg bak o inte 30 som fram gör en ju starkt misstänksam, jag tror de fortf kör 142 bak

Canyon Neuron 2019
mm, men sen gäller det att inte fråga "finns det boost på den". Är det 148mm boost BAK på RAMEN?
Gäller nog tyvärr att man vet exakt vilken information man är ute efter. Hur nån som inte ägnar 1-10h om dagen åt internet cykling ska klara det vet jag inte.

Är det inte som på Grand Canyon 2018 att boost ramlar in på de finare modellerna?
EDIT: Ser att du kollat alla modeller.

EDIT igen: finns bara 6.0 och och 7.0 ute? Om det följer Grand 2018 så kommer det på 8 eller 9.

Senast ändrad:
Canyon Neuron 2019
Dom brukar vara duktiga på att dölja sånt som dom inte riktigt vill ska framgå. Köpte en Grand Canyon CF SLX för ett gäng år sen. Med genomgående SRAM X0. Utom reglagen vilket när man i efterhand lusläste specarna inte framgick. Stör mej fortfarande :)

Canyon Neuron 2019
Ja, de är lite fula. Fast egentligen tycker jag det är fult bara att ha en serie med samma namn och model A-Z där A har har en annan ram är Z. Tex scale.

Canyon Neuron 2019
Martinmat sa:
Att det också är 25mm fälg bak o inte 30 som fram gör en ju starkt misstänksam, jag tror de fortf kör 142 bak
Håller inte med om fel info gällande fälgbredd, Canyon har genom åren levererat flera cyklar med smala bakfälgar. Alla dessa har dock haft non-boost bak och boost fram.
2018 LUX t.ex. hade 22,5 bak och 25 fram på vissa modeller.
2018 Strive, 25 bak, 28 fram https://www.canyon.com/sv/mtb/strive/strive-cf-9-0-team.html
2018 Strive, 25 bak, 30 fram https://www.canyon.com/sv/mtb/strive/strive-cf-9-0.html
m.fl. kostiga cyklar

Samt 2019 Neuron AL6 med 24 mm Mavic XM424 och 27 mm EN427 men odefinierad axelstd bak...

Canyon Neuron 2019
Sixten Fors sa:
Martinmat sa:
Håller inte med om fel info gällande fälgbredd, Canyon har genom åren levererat flera cyklar med smala bakfälgar. Alla dessa har dock haft non-boost bak och boost fram.
2018 LUX t.ex. hade 22,5 bak och 25 fram på vissa modeller.
2018 Strive, 25 bak, 28 fram https://www.canyon.com/sv/mtb/strive/strive-cf-9-0-team.html
2018 Strive, 25 bak, 30 fram https://www.canyon.com/sv/mtb/strive/strive-cf-9-0.html
m.fl. kostiga cyklar

Samt 2019 Neuron AL6 med 24 mm Mavic XM424 och 27 mm EN427 men odefinierad axelstd bak...

Säger inte att det är fel info utan tänkte mer att smalare fälg bak kunde vara indikation på icke boost

Canyon Neuron 2019
jonte987 sa:
mm, men sen gäller det att inte fråga "finns det boost på den". Är det 148mm boost BAK på RAMEN?
Gäller nog tyvärr att man vet exakt vilken information man är ute efter. Hur nån som inte ägnar 1-10h om dagen åt internet cykling ska klara det vet jag inte.

Är det inte som på Grand Canyon 2018 att boost ramlar in på de finare modellerna?
EDIT: Ser att du kollat alla modeller.

EDIT igen: finns bara 6.0 och och 7.0 ute? Om det följer Grand 2018 så kommer det på 8 eller 9.

Jag frågade specifikt om det var boost bak och fick svaret ja. Har tyvärr ingen printscreen som kan styrka mitt påstående ? men någon annan kan kanske fråga också så får vi se vad svaret blir.

Grymt sugen på att beställa en 7.0 I storlek XL

Canyon Neuron 2019
Jag fick gissningen 2,5 tum som max bak. Jag väntar på officiellt svar. Jag passade även på att ställa frågan om navmått och väntar även där på svar.

Canyon Neuron 2019
jonte987 sa:
Jag kan kanske ifrågasätta hur det står till med Grand Canyon också:
Fyra modeller med Grand Canyon AL SLX29 ram, som har exakt samma beskrivning, X12 axel, 1620 gram, samma geo.
En modell påstås ha hjul med 12x148 mm axel, en saknar uppgift om axel, två påstås ha hjul med 12x142 mm axel.
Vad är det som gäller? Jag TROR att alla har samma ram och 12x142 mm. Till dess någon har bevisat motsatsen.

Canyon Neuron 2019
Jävla vad konstigt. Jag vill påsta att för 2018 stod det boost för Gran Canyon 9 och kanske 8.
Jiddrade om det i en annan tråd.

Sixten Fors sa:
jonte987 sa:
Jag kan kanske ifrågasätta hur det står till med Grand Canyon också:
Fyra modeller med Grand Canyon AL SLX29 ram, som har exakt samma beskrivning, X12 axel, 1620 gram, samma geo.
En modell påstås ha hjul med 12x148 mm axel, en saknar uppgift om axel, två påstås ha hjul med 12x142 mm axel.
Vad är det som gäller? Jag TROR att alla har samma ram och 12x142 mm. Till dess någon har bevisat motsatsen.

Canyon Neuron 2019
Är verkligen speccen så bra? Är verkligen Rythm så bra att man hellre tar den framför en, säg, Revelation?

I övrigt så hoppas jag att den har blivit mer progressiv bak och att det kanske kommer en "ex" modell med längre gaffel för en perfekt allround shredder för oss som gillar 29 bättre än 27,5 :)

Canyon Neuron 2019
Canyon Neuron 2019
CRF_Niklas sa:
SocialGimp sa:
Gillar Neuron skarpt så här långt men hur står den sig mot Jeffsyn ( https://www.yt-industries.com/en/shopware.php?sViewport=detail&sArticle=1929&sCategory=509 )?

Jeffsyn är visserligen utsåld och något dyrare vad det verkar men har hittills varit överst på min short list. Väntar med spänning på 2019 års modeller.

Tror jeffsy är mer jämförbar med canyon spectral

Tror jag också men Spectral finns bara i 27 eller? Är dessutom nästan samma HA på Neuron o Jeffsy som exempel. Verkar som att Neuron börjar närma sig Spectral / Jeffsy som ju är lite mer Trail-orienterade.

OBS - Detta är bara en obildad amatörs gissningar. Jag har säkert missat ngt väsentligt i resonemanget.

//Internet-expert

Canyon Neuron 2019
Jensen sa:
1978 sa:
Sixten Fors sa:
Längre än 195 cm, köp en annan cykel.
Canyon själva säger 192-202 för XL, jag är 197 tror du det funkar eller finns annat tips?
Vem vet bäst, tillverkaren själv som designat hojen med åtanke på längder på åkare eller nån självutnämnd ”guru” :-)
Gudrun såklart!
Självklart går det att cykla på Neuron med 475 mm reach även om man är 197 cm, det är bara att sätta dit en längre styrstam.
För varje 5 cm längre kroppslängd behövs ca 10 mm längre avstånd till styret, vilket innebär att du troligtvis behöver byta original 50 mm stam till en 70 mm stam.

2018 års Neuron hade 476 mm reach + 70 mm stam och passade enligt Canyon 191-202 cm cyklist.
2019 års Neuron har 475 mm reach + 50 mm stam och passar enligt Canyon 192-202 cm cyklist.
Kort stam är modernt, så Canyon har satt dit en 20 mm kortare stam för att framstå som progressiva, men de glömde att förlänga reachen på den "nya cykeln" med 20 mm... vilket av åren hade Canyon rätt storleksrekommendation 2018 eller 2019?

Vem vet bäst, my ass... :)

Bilagor

• Stam1.png
    Stam1.png
    10.1 KB · Besök: 239
Canyon Neuron 2019
Jensen sa:
1978 sa:
Sixten Fors sa:

Canyon själva säger 192-202 för XL, jag är 197 tror du det funkar eller finns annat tips?

Vem vet bäst, tillverkaren själv som designat hojen med åtanke på längder på åkare eller nån självutnämnd ”guru” :-)

Jag tycker nästan alltid entusiaster med ett genuint intresse har bättre koll än företag, vilket också Sixten visar prov på i inlägget ovan :)

Canyon Neuron 2019
1978 sa:
Jensen sa:
1978 sa:
Sixten Fors sa:

Jag tycker nästan alltid entusiaster med ett genuint intresse har bättre koll än företag, vilket också Sixten visar prov på i inlägget ovan :)

Sjukt att de flesta storföretag gör fel 95% av gångerna, jag menar vad vet dom?

Canyon Neuron 2019
Den där tabellen är spot on för mina mått iaf, synd jag inte såg den innan jag testade olika längders styrstam på nya LUXen, det hade sparat tid :-)

Canyon Neuron 2019
Sixten Fors sa:
Stamtabell
Vem vet bäst, my ass... :)

Alltså, jag bara undrar.
Vad har du för källa på dessa mått? Gäller detta alla oavsett längd på armar och överkropp?
Varför är just dessa mått rätt? Var denna tabell lika för fem år sedan, kommer den vara aktuell om fem år?

Senast ändrad:
Canyon Neuron 2019
toga sa:
Sixten Fors sa:
Alltså, jag bara undrar.
Vad har du för källa på dessa mått? Gäller detta alla oavsett längd på armar och överkropp?
Varför är just dessa mått rätt? Var denna tabell lika för fem år sedan, kommer den vara aktuell om fem år?
Källa: Egen insamlad erfarenhet.
Gäller detta alla: Som med all statistik finns det medel/median och avvikelser från densamma.
Lika för/om fem år: Ja, i stort sett. Det som kan driva utvecklingen mot längre avstånd till styret är brantare sadelrör och längre hjulbas, vilket möjliggör en mera fwd position på cykeln. Vilket då kanske ökar avståndet till styret med 10-20 mm, troligtvis inte mer än så.

Canyon Neuron 2019
1978 sa:
Jensen sa:
1978 sa:
Sixten Fors sa:

Bättre koll på vad? Vad de tänkt när de designat hojen? Alla tankar bakom?

Jag har bättre koll än Volvo på hur en bil ska vara, därför kan jag som bilentusiast säga att Volvo gör skitbilar #ironi

Sixten kan ha en personlig åsikt, det får ju alla ha, men det är ju lite svårt att argumentera för mer koll, när han inte varit med bakom kulisserna när sakerna designats. Utan bara rakt ut säger att det är fel. Även om Sixten för statestik och gjort det under massa år säger det ju inget annat än hur han personligen helst sitter.
Sen kan jag ju ställa mig högst tveksam om varifrån man får statestik på längd på armar, ben, bål osv. Det är lite som att säga att alla som är 180 cm långa ska köpa skostorlek 44, för det säger statestiken.

I neurons fall gissar jag att de ändrats dess syfte. I och med att man även ökat slaglängd och samtidigt gjort så man sitter mer upprätt.
På samma sätt som jag personligen inte skulle vilka sitta lika på tex en dh hoj och en hardcore xc monster.

Men alla får ju göra som de vill. Menade bara att jag tror man är farligt ute, eller helt bör avstå, om man tror att man vet bättre än den som designar hojen, då kanske man borde starta eget märke. Sen är det ju självklart att samma stam inte passar alla inom ett spann på 10 cm i längd. Det tror jag ingen påstår. Men svårt att effektivt sälja hojar när varje ska vara unik.

Fråga till Sixten, tar du hänsyn till att styrena blivit bredare med åren och att man då per automatik blir mer utsträckt?

Senast ändrad:
Canyon Neuron 2019
Ändrat syfte, 130mm slag, bredare styre. Jag kan inte cyklar men jag kan gissa med 99% säkerhet att det är det officiella svaret.
Sen vem som har rätt vet inte jag. MEN det borde kännas konstigt att köpa en cykel från en tillverkare som inte ens kan ta fram en size tabell. Bättre att välja en annan cykel om man tror det?

Min poäng tidigare var just att styret är 20mm bredare än 2018 tillsammans med en förskjutning från XC/Trail mot trail eller trail/AM kan det säkert göra att nån "oduglig marknadsperson" tycker att man ska sitta mer upprätt.

Canyon Neuron 2019
jonte987 sa:
Ändrat syfte, 130mm slag, bredare styre.

...

...tillsammans med en förskjutning från XC/Trail mot trail eller trail/AM....

Det som stör mig med denna cykel som ju nu är mer trail är att det är en canyon kategori 3 som max tål 60cm hopp med en system vikt på 120kg. Det känns klent jämfört med andra trail cyklar. Canyon verkar heller inte ha bästa ryktet med tanke på rambrott...

Är detta något att oroa sig för?

Canyon Neuron 2019
Jensen sa:

Sixten kan ha en personlig åsikt...
Min personliga åsikt är t.ex. att Canyon har noll-koll och fuckade up när de förlängde sadelröret på Neuron XS med 8 cm, från 36 till 44 cm.

På vilket sätt skulle det kunna vara bättre?
Vad skulle argument vara?

Canyon Neuron 2019
Sixten Fors sa:
Jensen sa:

Min personliga åsikt är t.ex. att Canyon har noll-koll och fuckade up när de förlängde sadelröret på Neuron XS med 8 cm, från 36 till 44 cm.

Det skulle kunna vara så att det står fel i geometritabellen...

Canyon Neuron 2019
Jensen sa:
Fråga till Sixten, tar du hänsyn till att styrena blivit bredare med åren och att man då per automatik blir mer utsträckt?
Hur tänkte du nu? 2018 Neuron levereras med 740 mm styre, 2019 med 760 mm styre, hela 1 cm bredare på varje sida. Vinkeln på armen blir 1 grad större. Styret har 9 grader backsweep. Den ökade styrbredden har så gott som noll inverkan på avståndet till styret.

blindstyre.png

Canyon Neuron 2019
Oskar sa:
Sixten Fors sa:
Jag tror dessvärre att geotabellen stämmer. Det fel som tidigare fanns ang. hjulbas på XL blev rättat inom en vecka. Nu har det gått 4 veckor. Om det vore fel längd på sadelrören borde de hunnit rätta till det vid det här laget. Man ser även på bilderna att sadelröret är längre. Canyon måste ha fuckat upp redan på ritbordet? Jämför även nya Merida One-Twenty som spelar i samma liga.

Sadelrör.....Canyon....Merida
------------------------------------------
X-Small..........440.....finns ej
Small.............440........400
Medium.........480........440
Large.............480........480
X-Large ........520........520

Senast ändrad:
Canyon Neuron 2019
Sixten Fors sa:
Oskar sa:
Sixten Fors sa:
Jag tror dessvärre att geotabellen stämmer. Det fel som tidigare fanns ang. hjulbas på XL blev rättat inom en vecka. Nu har det gått 4 veckor. Om det vore fel längd på sadelrören borde de hunnit rätta till det vid det här laget. Man ser även på bilderna att sadelröret är längre.

Fan tro’t. Cyklarna skulle ju isf bli svåra att använda med sänkstolpe för många cyklister. Vi får väl se.

Canyon Neuron 2019
Oskar sa:
Fan tro’t. Cyklarna skulle ju isf bli svåra att använda med sänkstolpe för många cyklister. Vi får väl se.
Om det är så illa att geotabellen stämmer är det bara L (175-185 cm) och XL (185-195 cm) som funkar riktigt bra, vilket iofs. är vanliga och viktiga storlekar i Sverige.

Canyon Neuron 2019
Sixten Fors sa:
Jensen sa:

det kan ju bara canyon svara på egentligen. Menar mer att de garanterat har en baktanke. Sen kanske den inte passar ditt sätt att sitta, men blir ju lite märkligt att säga att de har noll koll.

Canyon Neuron 2019
Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Hur tänkte du nu? 2018 Neuron levereras med 740 mm styre, 2019 med 760 mm styre, hela 1 cm bredare på varje sida. Vinkeln på armen blir 1 grad större. Styret har 9 grader backsweep. Den ökade styrbredden har så gott som noll inverkan på avståndet till styret.

nu tänkte jag i o för sig på din statistik genom åren, alltså från 58 cm styre till säg 74 cm

Tillbaka
Topp