Canyon Neuron 2019

Canyon Neuron 2019
1978 sa:
Vad krävs för att köra tubeless på Neuron 7.0an?
Fälgarna lär vara redo.
Följer det inte med TL-ventiler får man köpa ett par för ca 130 kr.
TL-sås behöver köpas.
Framdäcket är Evo TLE och funkar utmärkt utan slang.
Bakdäcket är Performance TLR och skall också funka utan slang.

Alltså, lika lätt som alla andra nya cyklar.

Canyon Neuron 2019
Sixten Fors sa:
Oskar sa:
Fan tro’t. Cyklarna skulle ju isf bli svåra att använda med sänkstolpe för många cyklister. Vi får väl se.
Om det är så illa att geotabellen stämmer är det bara L (175-185 cm) och XL (185-195 cm) som funkar riktigt bra, vilket iofs. är vanliga och viktiga storlekar i Sverige.

Jag håller inte med om att L skulle funka riktigt bra för en cyklist under 180 cm. Det 480 mm långa sadelröret i kombination med sänkstolpen med 150 mm ”travel” gör att det inte alls är säkert att det går att få till en sitthöjd under 750 mm med de prylar som cykeln levereras med (eftersom vi inte vet något om stolpen förutom att den har 150 mm travel).

Själv är jag 179 cm och vill sitta på 735 mm och skulle troligtvis behöva byta ut medföljande sänkstolpe mot t.ex. en BikeYoke Revive som ju bygger jäkligt lite eller en sänkstolpe med mindre travel.

Canyon Neuron 2019
Nu har jag beställt en Neuron AL 7.0, leverans nov/dec ? . Hade egentligen mina ögon på en Trek EX men det var leverans i feb/mar…Neuron är ganska mycket billigare också (kan ju iof vara sämre kvalitet).

Jag behöver minst köpa ett par trampor, och tänkte nog börja köra tubeless direkt och behöver då ventiler och sås. Tips på bra produkter?

Finns det annat som bör inhandlas till denna? Flaska och flaskhållare, tips?
Sixten Fors sa:
21600 kr AL7. 13,4 kg med Ø34 mm Foxgaffel, GX Eagle med xD kassett (bra!), fram sitter en billig och tung plåtklinga (150 kr, 142 gram) med 30 tänder, byte till aluminiumklinga (300 kr, 78 gram) med 34 tänder rekommenderas,

Angående framklingan så kanske det är en väldigt billig ”upgrade”, är du säker på att det passar Sixten? Skall man verkligen ända upp på 34? Något annat?

Canyon Neuron 2019
34 eller 32 osv är ju en smaksak & hur man cyklar. Snabba grusvägar eller mycket uppför samt hur stark man är.

Jag hade valt 32 men är antagligen klen ;)

Canyon Neuron 2019
1978 sa:
Nu har jag beställt en Neuron AL 7.0, leverans nov/dec ? . Hade egentligen mina ögon på en Trek EX men det var leverans i feb/mar…Neuron är ganska mycket billigare också (kan ju iof vara sämre kvalitet).

Jag behöver minst köpa ett par trampor, och tänkte nog börja köra tubeless direkt och behöver då ventiler och sås. Tips på bra produkter?

Sixten Fors sa:
21600 kr AL7. 13,4 kg med Ø34 mm Foxgaffel, GX Eagle med xD kassett (bra!), fram sitter en billig och tung plåtklinga (150 kr, 142 gram) med 30 tänder, byte till aluminiumklinga (300 kr, 78 gram) med 34 tänder rekommenderas,

Angående framklingan så kanske det är en väldigt billig ”upgrade”, är du säker på att det passar Sixten? Skall man verkligen ända upp på 34? Något annat?

Jag tycker 34T fram låter vettigt. Tänk på att du har 50T som största på kassetten, detta kombinerat med den 30T fram som cykeln levereras med idag låter överdrivet lätt.

Canyon Neuron 2019
1978 sa:

Sixten Fors sa:

Grattis! Vad blev det för stl och hur lång är du?

Canyon Neuron 2019
1978 sa:

Sixten Fors sa:

Grattis!
34T fram blir bra. Var ute å cyklade i skogen med min dotter (14 år, urstark) i helgen. Hon hade en Spark 900 med Eagle 10-50T och 34T fram. När vi kom hem frågade jag specifikt om lättaste var lätt nog i de tuffaste backarna, hon upplevde utväxlingen som perfekt. 34T fram funkar perfekt även för mig på min Eagle-utrustade Hightower 29".

Klingan ovan passar. Eller inte. Beroende på om det är boost bak på Neuron, eller inte :)
Det är olika offset på boost och non-boost klingor. Exakt samma vevparti, men olika klingor.

Senast ändrad:
Canyon Neuron 2019
Hur står sig nya Neuron AL 6 & 7 jämfört med Vitus Escarpe 29VR?

Kan inte bestämma mig, blir min första "riktiga" mountainbike och vill hamna så rätt som möjligt.
Vitusen har lite mer slaglängd och klarar kanske därför lite mer stök? Känns som vekt av Neuron att vara klassad att klara 60cm hopp, inte säkert att man hoppar mycket mer, men kändes svagt. Då jag väger nära 100kg och är 195cm tänker jag att det är extra viktigt att cyklen klarar min vikt.

Eller finns det andra heldämpade cyklar prisklass 15-20tkr som jag bör beakta?

Canyon Neuron 2019
Pearl sa:
Hur står sig nya Neuron AL 7 jämfört med Vitus Escarpe 29VR? Kan inte bestämma mig, blir min första "riktiga" mountainbike och vill hamna så rätt som möjligt. Vitusen har lite mer slaglängd och klarar kanske därför lite mer stök? Känns som vekt av Neuron att vara klassad att klara 60cm hopp, inte säkert att man hoppar mycket mer, men kändes svagt. Då jag väger nära 100kg och är 195cm tänker jag att det är extra viktigt att cyklen klarar min vikt. Eller finns det andra heldämpade cyklar prisklass 15-20tkr som jag bör beakta?
Escarpe 29 VR är en kraftigare cykel, helt klart. Ramen är byggd för att tåla tuffare cykling och Ø35 mm RS Revelation Charger RC fram är styv och fin. Bromsarna Guide R har 4-kolvsok tillsammans med fina Ø180 mm skivor fram och bak. XL-ramen är även lite större med 492 mm reach, vilket kan vara bättre bättre för din längd http://vitusbikes.com/products/vitus-escarpe-29-vr-full-suspension-mountain-bike/

2019 Neuron AL 7 har mer jämförbara konkurrenter i 2019 Merid One-Twenty 29 och 2019 RM Blizzard TRL 90-29, tre cyklar med 475 mm reach i XL vilket typiskt passar 185-195 cm cyklist. Om din cykling är mera XC än enduro kanske någon av dessa ändå är ett smartare val än Escarpe. De skall alla klara 100 kg cyklist utan större problem.

Canyon Neuron 2019
Tusen tack för svar! Går vitusen sämre på platten och uppför och bättre utför? Och vice versa för Neuron:en?

Förutom slaglängd på dämpare, skiljer geometrin mycket?

Canyon Neuron 2019
Pearl sa:
Tusen tack för svar! Går vitusen sämre på platten och uppför och bättre utför? Och vice versa för Neuron:en?
Ja, jag tror att Neuron är "roligare" än Escarpe i plattare terräng och uppför. Escarpe har 40 mm längre hjulbas vilket gör skillnad i stabilitet utför. Skulle tro att det skiljer 1 kg i vikt. Escarpe har även grövre däck, mer anpassade för stökig stig och enduro, som standard. Markfrigången är ungefär densamma, båda går att trampa runt på stigar utan att pedalerna tjonger i alla rötter/stenar. Båda cyklarna är vettiga och prisvärda.

Neur_vs_Esc.png

Canyon Neuron 2019
Pearl sa:

Kom ihåg att det är förmodligen inte en jäkel som har provcyklat båda i detta land. Har någon ens köpt hit en Neuron tro? (orkar inte kolla lanseringsdatum)
Lätt att vara salig i sin egen tro också. Tror båda blir bra :)

Canyon Neuron 2019
Har en neuron 7.0 som är påväg med posten, beställde i mitten av oktober, skulle då komma runt 10 December. Fick nyss mail att den va skickad å med ups brukar det gå fort så har nog cykel innan helgen

Canyon Neuron 2019
Är Vitusen att beakta som en renodlad endurohoj? När jag läser om den så marknadsförs den som en "all-around trail bike", vilket är vad jag söker.

Även Neuron verkar marknadsföras på liknande sätt"GO ANYWHERE. DO ANYTHING. Heldämpad allroundcykel som tar dig överallt du vill".

Båda verkar vara kanonfina cyklar, men har lite svårt att avgöra vilken som passar bäst när då de enligt vad jag kan förstå ska vara snarlika i användningsområdet.

Canyon Neuron 2019
Ute efter en trevlig trailcykel till våren och står och tvekar lite vad jag ska ha.
Jag är 184 lång, kör gissningsvis 50-75% stig (gärna ganska stökigt) resten några långpass grusväg för mysfys.
Jag står och tvekar mellan Neuron 7.0 och Merida One-Twenty 29 800. Väntar också på Neuron 8.0 och 9.0 ska släppas så jag ser vad de har för specar och pris. Budget på ca. 25k

När jag tittar på geometrin så ser de ganska lika ut båda hojarna, bortsett från slaglängden bak och vikt (Meridan ser tung ut).

Testade årets Specialized Epic och Stumpjumper för ett tag sedan och skulle säga att jag tyckte epicen var för agressiv och stumpjumpern för mossig. Så rent känslomässigt något mellan de typerna av cyklar.

Är det jämt skägg mellan Neuron 7 och Meridan? Har jag missat nått väsentligt i skillnaderna mellan dessa?

Canyon Neuron 2019
Pearl sa:
Är Vitusen att beakta som en renodlad endurohoj? När jag läser om den så marknadsförs den som en "all-around trail bike", vilket är vad jag söker.
Även Neuron verkar marknadsföras på liknande sätt"GO ANYWHERE. DO ANYTHING. Heldämpad allroundcykel som tar dig överallt du vill".
Båda verkar vara kanonfina cyklar, men har lite svårt att avgöra vilken som passar bäst när då de enligt vad jag kan förstå ska vara snarlika i användningsområdet.

Canyon Neuron 2019
Så äntligen en som fått sin Neuron, väntar själv på en likadan som jag hoppas få nästa vecka.

Så frågan som alla vilk ha svar på:
Har Neuron 7.0 boost eller inte bak? ?

Canyon Neuron 2019
Lennart Christianson sa:
Jag vet inte vad boost är. Så jag behöver inte svar på om Neuron har det.
Jo det behöver du, men du vet inte ännu att du behöver veta.
Boost är standard för MTB-cyklar och innebär 148 mm navbredd bak, jämfört med 142 mm navbredd som är standard för cyklar med bockstyre.

Nu vet du! :)

Canyon Neuron 2019
Sixten Fors sa:
Mät inuti ramen. Eller mät navet.

My bad,

Va 150mm när ramen hänger fritt drar ihop sig något när man sätter i hjulet så 148 känns väldigt sannolikt. Har inget bra att möta navet med så detta får duga för ikväll

Bilagor

• IMG_20181121_204208.jpg
    IMG_20181121_204208.jpg
    113.9 KB · Besök: 246
Canyon Neuron 2019
Yaaaaj Boost=true!

Betyder det att de drev som nämnts tidigare passar?

På bilderna på Canyons hemsida har Neuron skydd på staget vid kedjan. Följde det inte med?

Canyon Neuron 2019
Frippe99 sa:
Yaaaaj Boost=true!

Betyder det att de drev som nämnts tidigare passar?

På bilderna på Canyons hemsida har Neuron skydd på staget vid kedjan. Följde det inte med?

Sitter ett skydd på ovansidan av kedjestaget sedan sitter det skyddsfilm på utsatt ställe på sadelstaget. Kan ta lite kort imorgon om det är något speciellt ni vill se så skriv vad ?

Canyon Neuron 2019
Sixten, du verkar ju ha både kunskap och tålamod vad gäller cykelfrågor. (Kanske inte helt rätt tråd att ställa frågan i, men velar mellan bl.a. Neuron, Vitus Escarpe och nu Calibre Triple B).

Har försökt jämföra mått och komponenter mellan Calibre Triple B och Vitus och Neuron:en,

https://www.gooutdoors.co.uk/calibre-triple-b-mountain-bike-p432765
Landar på ca 14tkr nu med rabatt och det känns ju prisvärt, vad säger ni? Hur ser geometrin och spec. ut?

https://www.mbr.co.uk/news/bike_news/calibre-triple-b-376353

Canyon Neuron 2019
Frippe99 sa:
CRF_Niklas sa:
Jaja kom precis hem från premier turen så give me a break ;)

Såååå hur känns cykeln? ?

Mycket pigg och snabb, allt är ju relativt men den blir ett bra komplement till min yt capra 29 och ersätter min trek superfly som mest stod å samlade damm. Bra allround xc med trail egenskaper helt enkelt. Har tidigare haft en spectral 2016 å skulle säga att denna är precis mellan den och min tidigare ht superfly = perfekt för mig

Canyon Neuron 2019
Pearl sa:
Sixten, du verkar ju ha både kunskap och tålamod vad gäller cykelfrågor. (Kanske inte helt rätt tråd att ställa frågan i, men velar mellan bl.a. Neuron, Vitus Escarpe och nu Calibre Triple B).

Har försökt jämföra mått och komponenter mellan Calibre Triple B och Vitus och Neuron:en,

https://www.gooutdoors.co.uk/calibre-triple-b-mountain-bike-p432765
Landar på ca 14tkr nu med rabatt och det känns ju prisvärt, vad säger ni? Hur ser geometrin och spec. ut?

https://www.mbr.co.uk/news/bike_news/calibre-triple-b-376353
Visst är den "prisvärd", men personligen jag hade lätt betalat det extra som krävs för att få en lyxigare och modernare cykel. Det som inte är lika "bra" om man jämför med Neuron 7, Blizzard TRL 29, Merida One-Twenty 29, Escarpe 29 m.fl. är:

Inte 29" hjul.
Inte boost ram.
Inte Metric dämpare.
Den har längre sadelrör och kortare reach.
Bara 125 mm dropper, dessutom extern dragen wire.

Dessutom tycker jag att den är ful som stryk :) men det är bara en irrelevant åsikt som man bör ignorera.

Canyon Neuron 2019
Har också fått förhandsbesked om leverans från Canyon, på min bekräftelse står det att jag sak pröjsa innan de skickar. Verkar lite märkligt gjorde du det?

Canyon Neuron 2019
Tack Sixten, noterat!

Får klura lite på detta och se ifall det blir någon rabatt på fredag på de övriga kandidaterna som är aktuella.
(Är sugen på att köpa en vettig trainer också, varpå priset är väldigt tilltalande, då jag får Calibre + bra trainer för samma slant som för Canyon/Vitus).

Canyon Neuron 2019
CRF_Niklas sa:
XL jag är 188cm men stolpen kommer jag nog få sänka i bott för det va lång dropper. 150mm dropp

Jag skulle gärna vilja veta vad det är för lägsta möjliga sadelhöjd på en XL. Och hur känns storleken i övrigt att cykla på?

Jag är själv 189 cm och lite fundersam över storlekarna. Min rekommenderade storlek enligt Canyon är L, men jag hade en Vitus Sentier i XL och tyckte det kändes bra, förutom att lägsta möjliga sadelhöjd var lite för hög.

Tillbaka
Topp