Canyon Neuron 2019

Canyon Neuron 2019
HK-47 sa:
CRF_Niklas sa:
XL jag är 188cm men stolpen kommer jag nog få sänka i bott för det va lång dropper. 150mm dropp

Jag skulle gärna vilja veta vad det är för lägsta möjliga sadelhöjd på en XL. Och hur känns storleken i övrigt att cykla på?

Jag är själv 189 cm och lite fundersam över storlekarna. Min rekommenderade storlek enligt Canyon är L, men jag hade en Vitus Sentier i XL och tyckte det kändes bra, förutom att lägsta möjliga sadelhöjd var lite för hög.

Jag kan sänka stolpen ca 3cm ytterligare i ramen och armlängden känns perfekt.

Canyon Neuron 2019
Erfarenheter kring Nerve/Neuron. Svårt att jämföra en Nerve 2014 mot nya Neuron. Men min snart 5 år gamla Nerve är kanonbra, nog den bästa cykel jag haft och väldigt allround. Med ett par Race king på lida loop i torrt underlag gick den fantastiskt. Har även provat att peka den nedåt lite brantare och trots lite längre styrstam och 69 graders vinkel i fram har den känts riktigt bra. Det som inte vare sig geometri eller slaglängd räcker till för är lite stökigare endurospår eller bike park - då räcker den inte.
Är 188cm lång (förhållandevis lång överkropp) och L har varit perfekt. Köpte en kolfiber spectral sen men där var tyvärr intr L rätt utan jag hade behövt XL

Håller med om att nya lite flackare Neuron med 130mm är jäkligt intressant!

Canyon Neuron 2019
Mback72 sa:
CRF_Niklas sa:
Ej provcyklat ännu men den känns grymt go att sitta på

Några frågor förutom om det är boost bak:

Vikt i storlek XL?
Fälgbredd fram och bak?
Är det metallic eller solid lack?

Vikt vet jag ej har ej tillgång till våg, färgen är matt.
Fälgbredd läste jag mig till 30mm fram å 25 bak har dock ej kontrollerat.

Den är klart lättare än min capra cf 29 i storlek L men det är nog mest pga däcken.

Canyon Neuron 2019
CRF_Niklas sa:
Mback72 sa:
CRF_Niklas sa:

Vikt i storlek XL?
Fälgbredd fram och bak?

Vikt vet jag ej har ej tillgång till våg, färgen är matt.
Fälgbredd läste jag mig till 30mm fram å 25 bak har dock ej kontrollerat.

Den är klart lättare än min capra cf 29 i storlek L men det är nog mest pga däcken.

Skulle vara intressant att jämföra vikten mot min Fuel EX 8 29 XL 2018. Den väger 14 prick med pedaler och tubeless originalhjul. 13,5 med Funworks Trailride 30-hjul med Racing Ralph Snakeskin 2.35 tubeless.

Canyon Neuron 2019
CRF_Niklas sa:

Tack för information! Om du orkar någon gång får du gärna mäta sadelhöjden (från toppen av sadeln vid sadelstolpen, ner till centrum av vevlagret/alternativt till trampan i dess lägsta position). Jag har fötterna ganska långt fram på pedalerna vilket gör att jag har sadeln lägre än vad som är brukligt vid min längd.
Jag håller med Sixten om att det är bättre med en större cykel, men jag tycker de tenderar till att göra sadelrören onödigt långa vilket sabbar lite för mig.

Canyon Neuron 2019
Helt ny inom MTB och tänkta att åka mest stig. Var och tittade på Cannodale Scalpel-Si 6 vilket blir nästa samma pris som neuron 7.
Är det likvärdiga cyklar eller är någon av dem bättre? Ni verkar ju kunna det här jag blir bara förvirrad av alla uttryck. Jag är 183 lång och 78 kilo. Large tor jag skulle passa mig. Vilken ska jag välja och varför?

Canyon Neuron 2019
Mback72 sa:
CRF_Niklas sa:

Vikt i storlek XL?
Fälgbredd fram och bak?

Mäter jag fälgarna så exakt jag kan med tumstock med däcken på så är fram ca 35 ytter och bak 30mm så dra av lite så blir det nog 30 fram å 25 bak.

Postar närbild på färg.

Bilagor

• IMG_20181122_194021.jpg
    IMG_20181122_194021.jpg
    165.3 KB · Besök: 152
  • IMG_20181122_194031.jpg
    IMG_20181122_194031.jpg
    86.7 KB · Besök: 155
Canyon Neuron 2019
HK-47 sa:
CRF_Niklas sa:

Tack för information! Om du orkar någon gång får du gärna mäta sadelhöjden (från toppen av sadeln vid sadelstolpen, ner till centrum av vevlagret/alternativt till trampan i dess lägsta position). Jag har fötterna ganska långt fram på pedalerna vilket gör att jag har sadeln lägre än vad som är brukligt vid min längd.
Jag håller med Sixten om att det är bättre med en större cykel, men jag tycker de tenderar till att göra sadelrören onödigt långa vilket sabbar lite för mig.

Mätt med tumstock när min sadelstolpe sticker upp 20mm ur ramen så har jag 800mm från bb mitt till sadel mitt när droppern är max uppe (150mm)

Så lägsta sadelhöjd med dropper uppe är cirka 780mm

Canyon Neuron 2019
Korpguden sa:
Helt ny inom MTB och tänkta att åka mest stig. Var och tittade på Cannodale Scalpel-Si 6 vilket blir nästa samma pris som neuron 7.
Är det likvärdiga cyklar eller är någon av dem bättre? Ni verkar ju kunna det här jag blir bara förvirrad av alla uttryck. Jag är 183 lång och 78 kilo. Large tor jag skulle passa mig. Vilken ska jag välja och varför?
Scalpel-Si 6 är väl en "XC-racer" med 100 mm slaglängd fram och bak? Neuron en mer allround xc/stigcykel med 130 mm slaglängd fram/bak. Vilken typ av cykel söker du?
https://www.cannondale.com/en/Europ...77c-4432-96a3-54e318aaadd8&parentid=undefined och https://www.henrikssonscykel.se/cyklar/mtb/cannondale-scalpel-si-6-2019-6454

Det känns som att den har några år på nacken:
Omodern non-boost ram med non-metric Monarch RL, Neuron har boost och metric.
Fin Reba RL men non-boost axel fram. Neuron har styvare Fox34 och boost.
HTA 69,5° och STA 73,5°, jämfört med modernare 67° resp 74,5°
Shimano 11spd 11-46T, jämfört med modernare Eagle 12spd 10-50T.
23 mm fälgar, jämfört med modernare 25 resp 30 mm.
Ingen dropper, jämfört med dropper.
Samma bromsar.

Canyon Neuron 2019
Jag har en Neuron 2018. Det är min första riktiga cykel och jag måste säga att jag är sjukt nöjd.
Den har gått 50 mil i sommar och det enda som jag har att klaga på är att bodyn pajjade. Det gick jag dock en ny på garantin av Canyons service som var väldigt enkel att ha att göra med.

Rekommenderar den alla gånger. 2019 ser ju om möjligt ännu trevligare ut. :)

Canyon Neuron 2019
A.Fritzon sa:
Ghondor sa:
Grymt nöjd! Färgen är snyggare i verkligheten :-) Storlek L

Grymt snygg!

Jag är duktigt sugen på en!
Alla verkar ha fått sina fort?
Annars får ju Canyon usla recensioner av kunderna. Men ni är nöjda?

Ramar som går av, gäller det bara CF eller även alu?

Tror det främst kanske endast varit alu? Och speciellt förra spectral ramen. Jag har haft 2 rambrott på min Spectral men båda har lösts via garanti. Är trotts det en nöjd canyon kund och framförallt för att man får mycket för pengarna.

Canyon Neuron 2019
även gamla lux i kolfiber har spruckit en del, MEN inte läst något omfattande om problem med nerve, föregångaren till neuron. så säkert inga problem

Canyon Neuron 2019
Har själv spräckt en grand canyon men de var inget tjafs vid reklamation, har även spräckt ramar av andra märken. Nerve har väl varit ganska förskonad från spruckna ramar, kedjestagen på gamla spectralem sprack ju å andra sidan i tid o otid

Canyon Neuron 2019
Har misshandlat en Nerve AL sedan 2015 med 85 kg cyklist utan att lyckas knäcka något. Ingen lättviktsram direkt, mångsidig cykel

Bilagor

• 0B4179AA-D021-4A3E-9618-753B601478C0.jpeg
    0B4179AA-D021-4A3E-9618-753B601478C0.jpeg
    679.6 KB · Besök: 159
Canyon Neuron 2019
Sixten Fors sa:
Det finns en stor risk att baksvingen 2019 är exakt samma som 2018, alltså en non-boost 12x142 TA baksving. Däremot är framtriangeln ombyggd med det jettelååånga sadelröret på vissa ramstorlekar, samt att övre länken har modifierats. 2018 sadelrör var från XS till XL 360-395-440-480-520 mm och 2019 är det 440-440-480-480-520 mm. XS har alltså fått 80 mm längre sadelrör, Small och Medium +40 mm. Wtf? Trist om det fortfarande är 12x142 TA men ändå inte hela världen på cykeltypen. Krångligare att köpa nya hjul när hjulset aldrig säljs "udda.[/

Nu när man vet att det är boost fram och bak men 25mm fälg bak och 30mm fälg fram. Kan man då köpa hjulset där båda är 30mm eller 25mm och det passar? Om man villa ha lättare hjul i framtiden?

Canyon Neuron 2019
Har inte hunnit längre än jag har fått ur min ur kartongen. Snurrade på bakhjulet och det låter väldigt högt. Det låter inte rätt. Högre och dovare än mina gamla fun works nav. Är mavic hjulen sådana eller är det fel på mitt tro?

Canyon Neuron 2019
Turesson sa:
Har inte hunnit längre än jag har fått ur min ur kartongen. Snurrade på bakhjulet och det låter väldigt högt. Det låter inte rätt. Högre och dovare än mina gamla fun works nav. Är mavic hjulen sådana eller är det fel på mitt tro?

Mitt låter och det gillar jag då slipper man köra över fotgängare

Canyon Neuron 2019
A.Fritzon sa:
Fanns era i lager när ni beställde? Eller kom de bara snabbare än beräknat?

Nu står det leverans i april p AL7 i XL.

+1 på den frågan.

De har ju Spectral AL 5.0 i lager, är den ett bra alternativ annars? Den verkar ju vara en Cykelkategori (4) mer än Neuron.

Canyon Neuron 2019
Pearl sa:
A.Fritzon sa:

+1 på den frågan.

De har ju Spectral AL 5.0 i lager, är den ett bra alternativ annars? Den verkar ju vara en Cykelkategori (4) mer än Neuron.

Vi kan säga såhär... Joe Barnes kör helst en spectral under EWS. Räcker den för honom där så tror jag du kan släppa det där med kategorier... Nämn inte vilken höjd du hoppade ifrån ifall något dumt händer vid reklamation bara ? kör en spectral Al 6.0 och kör järnet med den i somras i järvsö, den åt precis allt! Kör bah...!!!

Canyon Neuron 2019
CRF_Niklas sa:
A.Fritzon sa:

Beställde I oktober beräknad leverans typ 5 december. Fick den lite tidigare ?

Körde lite skog idag och den är jävligt kvick.

Jag beställde min 7/11 och den kommer på måndag ? men jag antar att beställningarna har börjat köats upp sedan dess.

Canyon Neuron 2019
Aaaah fin @Ghondor. Finns det tid för några fler bilder hade det varit najs:). Svår beslutsångest om grå och lite "tråkig" nu eller lite mer färg i mars....

Senast ändrad:
Canyon Neuron 2019
Som pnkcow länkade så har de släppt modeller i kol nu också. 7400kr extra för att gå från AL 7.0 till CF 8.0 (Komponenter verkar samma utom ramen då som dels har annat länkage till dämpningen och annat material). Kolfiber ramen verkar också ha lite mer features från Spectralen typ "IPU" och halv-intern kabeldragning.

Senast ändrad:
Canyon Neuron 2019
Jotunn sa:
Som pnkcow länkade så har de släppt modeller i kol nu också. 7400kr extra för att gå från AL 7.0 till CF 8.0 (Komponenter verkar samma utom ramen då som dels har annat länkage till dämpningen och annat material). Kolfiber ramen verkar också ha lite mer features från Spectralen typ "IPU" och halv-intern kabeldragning.
Om texten stämmer så är CF 8.0 med gängat vevlager, men det tror jag inte på.
"INNENLAGER SRAM DUB BSA"
https://www.canyon.com/de-se/mtb/neuron/2019/neuron-cf-8-0.html

Canyon Neuron 2019
Nu blev det svårt.....
Lade en orange Large AL 7.0 i varukorgen igår kväll men avbröt där leveransed var mars 2019.

Idag är leveranstiden 10 december, men så dök CF 8.0 upp....
Kol är kul, men kanske inte värt det. 200g. GX drivlina rakt igenom istället för blandat med NX. Andra hjul, däck, och bromsar.

Tillbaka
Topp