Contador positiv ? :-(

Om dopingjourens beskrivning av preparatet (clenbuterol) är korrekt verkar det ju inte så klippskt att ta det:

"Clenbuterol är en äldre astmamedicin, en s.k. beta-2-stimulerare, som förbjöds i Sverige 1992 och numera används endast för veterinämedicinskt bruk (hästar). Det tas i tron att det är fettförbrännande. I själva verket omfördelas fettet och sprängs in i muskeln. En vetenskaplig rapport påvisar att, när man gav det till djur inför slakt för att få marmorerat kött, uppträdde förgiftningssymtom hos barn och åldringar som ätit av köttet.
I en djurstudie, på laboratorieråttor, påvisas vävnadsdöd runt hjärtat (epicardiet). Sammantaget kan clenbuterol ge skador på hjärta och blodkärl samt ge upphov till cirkulationsrubbningar, hjärtarytmier, kramp, huvudvärk och ofrivilliga darrningar(tremor)."

Om beskrivningen ovan stämmer kanske det ligger någonting i den paranoida förklaringen från Contatdor? Vem vill ta det där det verkar ju mer farligt än prestationshöjande.... JAg har aldrig riktigt gillat Contador av någon anledning men det känns konstigt att han skulle vara direkt korkad?

Jaha, då vevas det gamla positivet med samma gamla visa en gång till... Matförgiftning, den har vi inte hört förr, eller?

/steen

"Contador has assembled a group of experts who will contend that the positive test is the result of “food contamination.”

“The experts consulted so far have agreed also that this is a food contamination case, especially considering the number of tests passed by Alberto Contador during the Tour de France,” the release asserted."

Ja, vilken överraskning att den grupp experter som Contador själv anlitat kommit fram till detta...

Så som jag förstår det, av cyklingnews, så har man funnit 400 ggr mindre dos i ett urinprov, än vad man behöver finna för att det skall anses vara ett adekvat test? Låt vara i både A och B prov.
Karln har ju astma, det är ju allmänt kännt.....

Jag drar inga växlar på detta ännu, olyckskorpar.....

AxelSthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Så som jag förstår det, av cyklingnews, så har
> man funnit 400 ggr mindre dos i ett urinprov, än
> vad man behöver finna för att det skall anses
> vara ett adekvat test? Låt vara i både A och B
> prov.
> Karln har ju astma, det är ju allmänt
> kännt.....
>
> Jag drar inga växlar på detta ännu,
> olyckskorpar.....

Ah, konspiration;) Om vilket annat labb som helst testat på normala nivåer hade ingenting hittats alltså. Är han då dopad eller inte?

Tråkigt oavsett vad, det kastar ytterligare en skugga över cyklingen:(

Hahhahaha! Undrar vad den gamle überdoparen Bjarne Riis tycker nu... (Saxo signade väl Alberto) Han och Alberto kan ju sitta i bilen och diskutera dopning på väg till tävlingarna som Äckel Alberto inte får åka. Jag hoppas han blir avstängd för livstid! Djävla gipskatt!!

Globalistic skrev:
> It's all about performance...

It´s a'll bout the money.
It´s a'll bout the dum dum duh dee dum dum...

Men känns det inte lite konstigt? Lite mer förståeligt om det varit Epo, bloddoping eller något annat men hästmedicin? Börjar lkåta som ungdomarna som listade ut att det fanns GHB-liknande ämnen i tvålen som användes samband med bajamajor på någon festival..... vansinningt korkat...

Black planet skrev:
> Jaha. Vilken skugga över vm :(

+1 Skit tråkigt att detta blir på löpsedlarna under VM.

morango skrev:
> Äntligen!!!

Vad menar du? Att han åkte fast eller att han var dopad?

Trist var ordet för dagen.

Fy tusan vad korkat att byta kroppsdelar med en häst.

(Börjar tröttna, funderar på att skippa att titta på helgens två höjdpunkter, linjeloppen)

Westman skrev:
> Sport på amatörnivå är fan where it's at. Så
> oerhört tråkigt allt blir när det blir för
> mycket pengar inblandat. :/

+1

Westman skrev:
> Sport på amatörnivå är fan where it's at. Så
> oerhört tråkigt allt blir när det blir för
> mycket pengar inblandat. :/

Bästa idag.

cerberos skrev:
Börjar lkåta som
> ungdomarna som listade ut att det fanns
> GHB-liknande ämnen i tvålen som användes
> samband med bajamajor på någon festival.....
> vansinningt korkat...

hahaha
riktigt roligt

tackar
nu kan jag går runt och garva hela dagen åt alla fantastiska bilder jag får i mitt huvud

Det låter ju som en jävligt dålig ursäkt att han ska ha fått i sig det via maten, men enligt Cyclingnews så verkar det inte vara helt otroligt: http://www.cyclingnews.com/news/contadors-contaminated-food-excuse-or-possibility

"Cyclingnews spoke with expert Dr. Don Catlin of Anti-Doping Research, Inc. to find out.

"Without knowing what the level [of clenbuterol] in his sample is, it's impossible to say," Catlin said. His laboratory works with supplement makers to detect drug contaminants, and Catlin said that clenbuterol is one of the more common contaminats found in supplements.
[...]
However, the UCI's statement issued early Thursday, which made public the level of the drug (50 picograms/millilitre, or 400x less than the required limit of detection) indicates that the contaminated supplement defense may have some weight to it."

Den som lever får se, men trist är det...

om jag fattat det hela rätt så har provet tagits på en vilodag
man har hittat en drog med kort effekt
det finns flera andra prover från tdf som inte visar ngt spår av medicinen

i mina öron låter det ju inte osannolikt att det kan vara genom matintag eller på ngt annat sätt och inte avsiktlig doping

vänta med korsfästningen av contador ett tag tills man vet mer
korsfäst bilister som kör på cyklister istället
avsevärt viktigare dessutom

kan dom inte ha 2 förbund ett där doping är fritt och ett med förbud så får vi se vilket folk ser på ;) nån som följer damcykling? haha dom ger oss bara det vi vill se. Orka sitta bakom datorn och äta chips och klaga på proffsen.

b_mattias skrev:
> kan dom inte ha 2 förbund ett där doping är
> fritt och ett med förbud så får vi se vilket
> folk ser på ;) nån som följer damcykling? haha
> dom ger oss bara det vi vill se. Orka sitta bakom
> datorn och äta chips och klaga på proffsen.

Kan bara tala för mig själv. Jag skulle vara totalt ointresserad av att kika på tävlingar arrangerade av dopningsförbundet medan jag nog skulle öka mitt tittande om det dök upp tävlingar där deltagarna garanterat var odopade. Dessutom skulle jag gärna titta på damcykel - problemet är bara att det knappt visas någon.

JT skrev:
> Eh... vänta nu. Dom har alltså upptäckt något
> som i den koncentration det upptäcktes inte kan
> upptäckas?

Japp. Och nu ska han slaktas och brännas på bål. BRÄNN BRÄNN BRÄNN!!!

bollen skrev:
> vilodag
....
> i mina öron låter det ju inte osannolikt att det
> kan vara genom matintag eller på ngt annat sätt

Blodintag? :-) Om jag inte missminner så har det väl varit mer än en gång som saker har dykt upp i prover just i samband med vilo/blodbytar-dagar.

tuta skrev:
> bollen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > vilodag
> ....
> > i mina öron låter det ju inte osannolikt att
> det
> > kan vara genom matintag eller på ngt annat
> sätt
>
> Blodintag? :-) Om jag inte missminner så har det
> väl varit mer än en gång som saker har dykt upp
> i prover just i samband med vilo/blodbytar-dagar.

jo men det har väl varit andra medel med bättre och längre effekt

Klart grabben är dopad, men om det är med clenbuterol det vettefan. Isf är det ett komplement för att få igång något annat preparat bättre, det har jag ingen kunskap om.

Den rapporterade minikoncentrationen är ju väldigt intressant, om det ligger under gränsvärdet för vad man anser vara detekterbart då borde man ju avfärda det? Varför har man annars gränsen? Är det var utrustningen måste klara för att vara godkänd, och klarar man av att bygga trovärdig utrustning under dessa nivåer?

Vore det inte vettigt att testa vanliga människor för att se vad som är möjligt att få i sig via mat? Som en baseline? Men vilket födoämne bryts ner till en helt syntetisk medicin??

Tillbaka
Topp