Contador positiv ? :-(

schture skrev:
-------------------------------------------------------
> När man hittade astmamedicinen Clenbuterol i
> Frank Vandenbroucke hus skyllde han på huden:
> -"Han är astmatiker", förklarade Vandenbroucke.

Snacka om att ha distanserat sig från sin kropp när man talar om huden i han-form ... ;-)

Albertos talesman, Jacinto Vidarte, säger att spekulationerna om plastrester och en infusion är "science fiction". Bland kommentarerna kontrades det med att Albertos förklaring ju är en "fiction", de hamnar bara på olika hyllor, :-)

geologen skrev:
> Jag håller inte med.
>
> Låt säga att en viss analysmetod kunde spåra
> så små mängder av kokain som en normal person
> kan riskera att få i sig genom att använda en
> toalett där nån dragit en lina precis innan. Vi
> bortser från hur sannolikt det är just i det
> här exemplet, för jag har ingen aning om hur
> kokain uppför sig, men vi låtsas att det är så
> som jag beskriver. Just dagen efter
> toalettbesöket med kokainet blir personen
> drogtestad på jobbet, med den nya analysmetoden.
> Den visar positivt för kokain, och personen blir
> av med jobbet. Rättvist?
>
> Man måste kunna leva någorlunda normalt, inom
> rimliga gränser. Självklart ska man inte komma
> undan genom att skylla på maten till höger och
> vänster, men det måste finnas proportion och
> reson.

Inte jag heller, så det blir +1 för ett klokt och logiskt resonemang. :o)

jaha en till i mängden av dopade.
vad finns där att säga .....inget dopad som dopad vare sig det är hocket måölvakter, friidrottare, hästar (trav,galopp)fotbollsspelare, tyngdlyftare.
dopad är alltid dopad vare sig mna "råkar" få i sig av maten eller tar det medvetet man kommer inte undan alla gånger.
COntador ja vad skam an säga jag har tappat förtroendet och respekten för sporten.

MEn om nu COntador är dopad ska inte segern gå till Ändy för TDF 2010 då?

En efter en åker de fast, men Lance, som antagligen är den som fått genomgå flest tester inom cykelsporten har aldrig åkt fast. Märkligt, va?

Heja Lance!

Nja, Lance finns med på ursäkternas topplista när han för elva år sedan ertappades med en steroid i blodet. Hans logiska förklaring var: -"Jag fick den genom en salva som jag smörjer in rumpan med" – Ursachenforschung «Made in Texas» :-)

Det finns INGA idrottsmän/kvinnor som kan betraktas som ärliga i dopingsammanhang. Det finns bara de som ertappats och de som hittills testat ok tack vare att de är rena eller vet hur man undviker upptäckt. :(

Några frågor man ställer i en artikel: Cover-up eller rädsla? Varför Köln? Mjukgörare i Urinen?

Varför väntade UCI så länge? 24 Augusti informerades Contador och ett B-prov hade redan gjorts. Hade UCI tänkt sopa detta under mattan om inte ARD varit så nära att avslöja fallet?

UCI förklarar detta med fallets komplexitet och det nära sammarbetet med WADA, för man får inte göra några misstag om man ska ha en chans hos CAS. Bland annat gör man en grundlig undersökning av blodpasset. Enligt L'Equipe ska Contadors värden vara något kaotiska men det finns inga klara tecken på blodbyte. Anledningen till detta sägs vara att man jobbar med små blodmängder åt gången, inga byten över 400 ml för att undgå upptäckt.

Ironin i eländet: Hade inte UCI legat i konflikt med den franska anti-dopingbyrån hade det inte funnits något "Fall Contador". Då hade inte proverna skickats till Köln och Lausanne utan till Châtenay-Malabry labbet som inte kan säkra så små doser av Clenbuterol. Och där söker man inte heller efter DEHP (Di-(2-ethylhexyl)phthalate), mjukgöraren som finns i blodpåsar. Upptäckten av DEHP får ännu inte användas som bevis i rätten men får tas med som ett indicium.

conta.png ht=456

Senast redigerad av en moderator:
schture skrev:
> Nja, Lance finns med på ursäkternas topplista
> när han för elva år sedan ertappades med en
> steroid i blodet. Hans logiska förklaring var:
> -"Jag fick den genom en salva som jag smörjer in
> rumpan med" – Ursachenforschung «Made in
> Texas» :-)

Hur tror du att salvor fungerar? Att dom bara ligger utanpå huden som nån form av sköld? Inte för att jag försvarar LA dopingvanor, men just det fallet var knappast särskilt konstigt. Hans prov innehöll Kortikosteroid, som han hade läkardispens för att använda. Om det bara var en de grejer han dopade sig med eller inte vet jag inte, men att han fick i sig den genom salva (mot sadelsår hävdade han) är inte ett dugg osannolikt.

BigPhil skrev:
> Men vad är nu nästa steget? Som jag förstår
> det har han (om vi bortser från förklaringar)
> åkt fast för "doping".
>
> Vad händer nu?

Bränn honom!!!

Kupa skrev:
> Bränn honom!!!

Och döda ihjäl alla som nånsin har cyklat över 30 km/h. !!!
DÖDA BRÄNN BLOOOD!!

Nej över 23 km/h !!! DÖDA ALLA JÄVLAR NU! STENA! LEMLÄSTA! BRÄNN! STYCKA!

bigmollo skrev:
> Och döda ihjäl alla som nånsin har cyklat över
> 30 km/h. !!!
> DÖDA BRÄNN BLOOOD!!

Käre vän, jag citerar bara en topplista på ursäkter från cyklister som ertappats med något i provet som inte borde vara där. Det hade räckt om du sa "kul" eller "trist" och inte börjat diskutera hur salvor fungerar :-)

Det satt fint med en cykeltur idag i det vackra höstvädret!

JT skrev:
> Hur tror du att salvor fungerar? Att dom bara
> ligger utanpå huden som nån form av sköld? Inte
> för att jag försvarar LA dopingvanor, men just
> det fallet var knappast särskilt konstigt. Hans
> prov innehöll Kortikosteroid, som han hade
> läkardispens för att använda. Om det bara var
> en de grejer han dopade sig med eller inte vet jag
> inte, men att han fick i sig den genom salva (mot
> sadelsår hävdade han) är inte ett dugg
> osannolikt.

schture skrev:
> Käre vän, jag citerar bara en topplista på
> ursäkter från cyklister som ertappats med något
> i provet som inte borde vara där. Det hade räckt
> om du sa "kul" eller "trist" och inte börjat
> diskutera hur salvor fungerar :-)

Jag måste se hela topplistan innan jag kan ställa en mer utförlig diagnos. Är det några happyiter med på topp-10?

smiley skrev:
> En efter en åker de fast, men Lance, som
> antagligen är den som fått genomgå flest tester
> inom cykelsporten har aldrig åkt fast. Märkligt,
> va?
>
> Heja Lance!

Väldigt märkligt, men så är han fullblodsproffs också med all den bästa uppbackning man kan tänka sig.

Fast var det inte så att 2004 när Lance skulle kamma hem X antal miljoner dollar för att ha vunnit Y antal TdF på raken så började utbetalarna av X antal miljoner ifrågasätta om inte den gode Lance hade haft lite fuffens för sig. I den efterföljande rättsliga processen visade det sig då att det ursprungliga avtalet om att vinna Y antal TdF inte stipulerade om han gjorde det på konstgjord väg (dvs mha PED) eller ej. Likväl så hävdade Lance att han var ren och hänvisade till chatney malbry (eller hur det nu stavas) labbet och deras utsökta metoder att hitta performance enhancing drugs.

Dock året därpå 2005, när chatney malbry labbet hade lärt sig detektera EPO och drog fram L.A´s blodprov från hans Tdf seger 1999 så tyckte inte L.A att labbet var lika bra längre.... Ja han är testad så infernaliskt och han klarar sig alltid men indicierna mot honom är så många att det är så att säga ingen rök utan eld. Att han skulle varit ren förr är bara att glömma, är han ren nu? Ja kanske. Släpp honom, nån gång kommer han att sjunga eller så dör han bara som Florence Griffith Joyner et. al. och ingen förstod varför.

Jag tror han rent biologiskt har en kropp som svarar bra på doping och att han har en biologi som gör att det är svårt att upptäcka det. I många fall när läkemedel testas/lanseras så visar de sig vara helt verkningslösa på vissa grupper men andra grupper responderar väldigt bra.

Är jag en cyniker eller bara illvilligt inställd mot Lance? Vet inte, men jag tror inte på honom och kan inte låta bli att imponeras av honom stundtals.

Som mollo skulle säga BRÄNN BRÄNN DÖDA DÖDA... ;-)

Här kommer en av de jag tittat på, http://www.spiegel.de/fotostrecke/fotostrecke-59966.html. Hoppas du kan tyska för det finns en del gobitar, fick en ordentlig skrattattack igen när jag läste vad Gilberto Simoni sa när han åkte dit... :-)

JT skrev:
> Jag måste se hela topplistan innan jag kan
> ställa en mer utförlig diagnos. Är det några
> happyiter med på topp-10?

schture skrev:
> Här kommer en av de jag tittat på,
> http://www.spiegel.de/fotostrecke/fotostrecke-5996
> 6.html. Hoppas du kan tyska för det finns en del
> gobitar, fick en ordentlig skrattattack igen när
> jag läste vad Gilberto Simoni sa när han åkte
> dit... :-)
>
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag måste se hela topplistan innan jag kan
> > ställa en mer utförlig diagnos. Är det
> några
> > happyiter med på topp-10?

Ha ha, och just den här låten ploppade upp i mitt huvud: "å läser du för oss nåt ur fablernas värld..."

edit länk

“You would have to be an imbecile or a crook to imagine that a professional cyclist who races for 235 days a year can hold the pace without stimulants”

“For 50 years bike racers have been taking stimulants. Obviously we can do without them in a race, but then we will pedal 15 miles an hour (instead of 25). Since we are constantly asked to go faster and to make even greater efforts, we are obliged to take stimulants”

Jacques Anquetil femfaldig TdF segrare

---

Framgångsrecept: Bli Amerikan, överlev cancer och bli megakändis på köpet med sponsorerna i kö. Använd pengarna till bästa dopingupplägget och lägg ner mest resurser på att inte åka fast.

Säg aldrig

"Jag har aldrig använt doping"

Du får bara säga

"Jag har testast hundratals gånger men aldrig positivt" Så har du juridiskt sett inte ljugit om du skulle råka åka fast, väldigt viktigt.

Erkänner du doping direkt du åker fast så riskerar du att bli stämd på in på bara skinnet av dina sponsorer, så ajabaja om du vill att din familj inte ska bo på gatan.

;-)

BigPhil skrev:
> Men vad är nu nästa steget? Som jag förstår
> det har han (om vi bortser från förklaringar)
> åkt fast för "doping".
>
> Vad händer nu?

Nu kommer det förbund i vilket åkaren har licens att få granska bevisen. Om man då finner att dopning är ett bevis för att sagda åkare är dopad (vilket det tydligen inte alltid är - oklart varför), utdelas ett straff enligt gällande skala. Normstraffet för en förstagångsförbrytare är två års avstängning från tävlingar där licens krävs. Avdrag på straffet kan göras i vissa fall. Om man finner att åkaren trots dopning ändå inte är dopad händer ingenting och åkaren kan fortsätta tävla.

Här befinner vi oss alltså idag: Contador har ertappats med otillåtna medel i blodet och är därmed temporärt avstängd tills det spanska cykelförbundet hunnit granska fallet.

Efter granskning och därmed följande möjlighet till förklaring av åkaren avgör spanska cykelförbundet om de tycker att dopning är ett tillräckligt bevis för om någon är dopad eller inte. Oavsett utfallet av denna granskning kan berörda parter (typiskt åkaren/förbundet/ WADA/UCI) överklaga utfallet. Sådana överklaganden slutar ibland hos CAS.

Det spelar ingen roll vem det var, examplet var dålig eftersom: A) Medicinen var en anti-inflammatorisk kortikosteriod, inte en anabolisk steroid, och B) Idrottaren hade redan sökt och fått läkardispens för det. De allra flesta allmänläkare skulle inte ha någonting emot att skriva remiss för samma medicin för en patient som hade samma problem. UCI och WADA hade ingen problem med det så snart de fick veta om situationen.

Salva-historien är ingenting i sammanhanget. Lance (och många andra) har mycket svårare saker att förklara än det här.

schture skrev:
> Käre vän, jag citerar bara en topplista på
> ursäkter från cyklister som ertappats med något
> i provet som inte borde vara där. Det hade räckt
> om du sa "kul" eller "trist" och inte börjat
> diskutera hur salvor fungerar :-)
>
> Det satt fint med en cykeltur idag i det vackra
> höstvädret!
>
> JT skrev:
> -----
> > Hur tror du att salvor fungerar? Att dom bara
> > ligger utanpå huden som nån form av sköld?
> Inte
> > för att jag försvarar LA dopingvanor, men
> just
> > det fallet var knappast särskilt konstigt.
> Hans
> > prov innehöll Kortikosteroid, som han hade
> > läkardispens för att använda. Om det bara
> var
> > en de grejer han dopade sig med eller inte vet
> jag
> > inte, men att han fick i sig den genom salva
> (mot
> > sadelsår hävdade han) är inte ett dugg
> > osannolikt.

Daner skrev:
> Det spelar ingen roll vem det var, examplet var
> dålig eftersom: A) Medicinen var en
> anti-inflammatorisk kortikosteriod, inte en
> anabolisk steroid, och B) Idrottaren hade redan
> sökt och fått läkardispens för det. De allra
> flesta allmänläkare skulle inte ha någonting
> emot att skriva remiss för samma medicin för en
> patient som hade samma problem. UCI och WADA hade
> ingen problem med det så snart de fick veta om
> situationen.
>
> Salva-historien är ingenting i sammanhanget.
> Lance (och många andra) har mycket svårare saker
> att förklara än det här.
>

Fast får man tävla samtidigt? Jag trodde att man var tvungen att avbryta pågående tävlingar om man använde dylika preparat?

> Daner skrev:
> -----
> > Det spelar ingen roll vem det var, examplet var
> > dålig eftersom: A) Medicinen var en
> > anti-inflammatorisk kortikosteriod, inte en
> > anabolisk steroid, och B) Idrottaren hade redan
> > sökt och fått läkardispens för det.

Jag förstår inte riktigt varför det är ett dåligt exempel?
Det är, trots allt, inte helt ovanligt att man använder glukokortikoider för att minska bland annat smärta vid inflammatoriska tillstånd som uppkommer av den betydande fysiska belastningen som, till exempel, ett långlopp i cykel innebär.

Däremot så är det helt ok att tävla om man söker om ett sk “therapeutic use exemption”.

Enligt spanska «El Paìs» ska Contador få en tre månaders avstängning, till slutet av november. McQuaid ska ha sagt till presidenten för det spanska cykelförbundet, Carlos Castaño, att han inte vill ha något "Fall Contador" och vill lösa detta snabbt och diskret, inom 8-10 dagar ska det vara från bordet. Andra spanska medier har rapporterat samma sak. Hur det blir mellan UCI och WADA är det ingen som vet. Han hade ju 10ggr för höga värden av plastmjukmedlet, vilket de tydligen vill ha med bland indicierna.

jag säger så här att han testats positivt men inget hatr sagts om avstägning ännu, pekar påå att han inte blir avstaängd utan får fortsätta cykla för han är ju Contador trots allt, ungefär som i F1 där de stora stallen får ha fuffens för sig utan störra represalier, är man stor nog känd nog vågar de sällan göra nåt allvarligt

bigmollo skrev:
> Nej Petri, de har stängt av stora cyklister
> tidigare. Landis, Basso, Ulrich, Vino,
> Hamilton.....

Men dom stängde aldrig av Lance, trots att han vann tdf dopad maassa gånger!

Jag fundrade lite på om det inte skulle kunna gå att upptäcka blodtransfusioner genom att logga en massa olika blodvärden. Jag vet att man i kollar Hb-värdets variationer, men det borde väl finnas fler (icke dopingklassade) substanser som man har i blodet. Man väljer ut ett antal värden som varierar över tiden, men inte så mycket från dag till dag. Fyller man på med sparat blod så tycker jag att det borde gå att upptäcka.

Supertramp skrev:
> Jag fundrade lite på om det inte skulle kunna gå
> att upptäcka blodtransfusioner genom att logga en
> massa olika blodvärden. Jag vet att man i kollar
> Hb-värdets variationer, men det borde väl finnas
> fler (icke dopingklassade) substanser som man har
> i blodet. Man väljer ut ett antal värden som
> varierar över tiden, men inte så mycket från
> dag till dag. Fyller man på med sparat blod så
> tycker jag att det borde gå att upptäcka.

Det är ju det dom har gjort... ? Problemet är väl att dom jämnför med blodprov taget innan tävlingen börjar och jämnför med lagom påfyllt 3:e veckan som är av bättre kvalitet än medtävlarna men sämre en innan tävlingen började... :-/ T

Det fanns väl nåt sätt att kolla det på? Har för mig att det var nån svensk forskare som hade hittat nåt skit de kunde mäta för att se om det var tillsatt blod.

Om det nuhar hittats plastrester så är det väl ett ganska säkert tecken ? Antar att även nerkylt blod får en annan sammansättning med blodplättar och liknande... :-( T

Mathias skrev:
> Kan de inte spara blodet i glasburk?

Det är obekvämt att cykla med en glasburk i tröjfickan.

Gomorron i SVT nu i dag tog på sedvanligt sätt upp dopingproblematiken i cykelsporten med anledning av dopningsanklagelserna mot Contador. Tommy Engstand ansåg till exempel att det är "klart att man inte kan cykla 20-25 mil om dagen utan att dopa sig" och liknande. Desssutom en rätt trist diskussion kring Emma Johansson som tydligen aldrig vinner någonting någonstans för hon är alldeles för mesig och behöver vässa armbågarna, i stället för att komma med fjolliga anklagelser mot den skickliga Voss. Ungefär så gick diskussionen.

Nu finns klippet uppe också:

http://svtplay.se/v/2174353/gomorron_sverige/sportpanelen?sb,p119636,1,f,-1

Det var nån läkare i belco (marion jones m.fl) härvan som sa att om nån åkte dit så var det för att de hade slarvat med att följa programmet.

Caligula skrev:
> Gomorron i SVT nu i dag tog på sedvanligt sätt
> upp dopingproblematiken i cykelsporten med
> anledning av dopningsanklagelserna mot Contador.
> Tommy Engstand ansåg till exempel att det är
> "klart att man inte kan cykla 20-25 mil om dagen
> utan att dopa sig" och liknande. Desssutom en
> rätt trist diskussion kring Emma Johansson som
> tydligen aldrig vinner någonting någonstans för
> hon är alldeles för mesig och behöver vässa
> armbågarna, i stället för att komma med
> fjolliga anklagelser mot den skickliga Voss.
> Ungefär så gick diskussionen.
>
> Nu finns klippet uppe också:
>
> http://svtplay.se/v/2174353/gomorron_sverige/sport
> panelen?sb,p119636,1,f,-1

Det var väl en ganska nyanserad bild och inte alls aggresivt inslag? Svt verkar ha lärt läxan tycker jag, vidare kan man ju fundera på vad Emma behöver göra för att slå sina värsta konkurrenter, hon är ju jämn i tävling efter tävling men toppar liksom inte riktigt utan hamnar 3:a 4:a ofta. Inget att hetsa upp sig för där inte.

Tillbaka
Topp