Saxo Bank kan få kliva ur...läs Vacci;s Blogg!
15/02/2012 - 10:41
Saxo Bank degraderas?
När Alberto Contador till slut stängdes av två år för Clenbuterol-gate så bestämde som sagt CAS att han också skulle bli av med alla resultat 2011. Detta i sin tur innebar att Saxo Bank blev av med en jädrans massa poäng, nästan 70 procent. Det har ju trots allt nästan bara handlat om en enmansshow under det senaste året i det danska laget. Detta efter att mängder av cyklister lämnat för att 2011 tävla för Leopard-Trek. Med andra ord, efter att ha kontrakterat Contador så har ju Bjarne Riis tagit en stor risk. Han har stått bakom mannen från lilla Pinto i ur och skur efter att det blivit känt att han lämnat positivt dopningstest i samband med Tour de France 2010 då han åkte i Astaná.
Och vad skulle han göra? Efter massflykten inför 2011 hade han ju helt klart ett svagare lag. Contador skulle bli räddningen och eftersom spanjoren hade rätt att tävla 2011 så lät ju Riis honom göra det. Mycket, och spanjoren gjorde det ju framgångsrikt. Med avstängningen tappar Saxo Bank alltså alla hans poäng. Poäng som ligger till grund för deras placering i World Tour. Från plats 12 åker de utan Contadors poäng ner till plats 24. Frågan är om de kommer att ha kvar sin World Tour licens. Jag tror det inte vilket kan komma att innebära att exempelvis RCS Sport som arrangerar bland annat Milano-Sanremo och Giro d'Italia tar tillbaka inbjudningarna till dom loppen (som ju är obligatorisk till alla World Tour lag) och kanske väljer att plocka in ett italienskt lag istället. Kanske tänker ASO likadant gällande deras klassiker på våren och till Tour de France i sommar. Contadors avstängning kan med andra ord få mycket större konsekvenser än att spanjoren stängts av. Det kan få hela laget på fall.
På tal om att stå bakom Contador. Förutom en massa landsmän som tycker avstängningen var fel har också det danska lagets huvudsponsor haft en helsidesannons med en bild på Contador i l'Equipe med bland annat texten: "Möjligheter visar sig oftast i kristider". Jag vet inte men jag tycker det är lite osmakligt.
Och medan många cyklister hyllar varandra oavsett vilken (dopnings)bakgrund man har och team managers fortsätter att välkomna tillbaka "dopare" som hjältar fortsätter också fler och fler tävlingar att ställas in. Senast i raden är Giro di Sardegna, ett fint etapplopp på den härliga ön samt GP Herning i Danmark (staden där Girot startar i år) som på grund av saknad sponsorskap får ställa in. Jag vet inte här heller men tror det har ett samband med all jävla dopning och inte minst att alla fuskare med blixtens hastighet får en plats i cykelsportmiljön igen så fort avstängningstiden går ut. Till och med i de största cykelländerna tröttnar man förstås, i alla fall generellt, allt medan många ledare som inte har bättre omdöme fortsätter att leva i sin lilla bubbla och tror dom är i världens mittpunkt. Skulle dom ta en synål och slå hål på bubblan, se sig omkring och känna av vibbarna så kanske de skulle förstå att sporten behöver allt annat än gamla fuskare. Först då kan trovärdigheten öka. På det sättet kan dom hjälpa cykelsporten, långsiktigt. Och visa passion (som dom alltid tjatar om), på riktigt.
Ciao
Roberto
Kommentarer
Jahaja. Så kan det gå. Men nu har det snackats om doping inom utom och från alla möjliga infallsvinklar. Det måste ju finnas något mer att prata om? Jag älskar cykel och har gjort ända sedan slutet av 80 talet och kommer aldrig att sluta heller. Oavsett hur mycket skit som pågår. Men för mig så betyder sporten mer än pengar och doping. Jag vet inte hur jag ska uttrycka det, det är som något man alltid ser fram emot oavsett om jag själv ut på en tur eller om det är en tävling på tv. Det är en skön känsla helt enkelt
Bra Gurra lämnade Saxo Bank som inte visat Gurra den uppskattning han är värd.
Har nästan lite skadeglädje, lagom åt Jävla Bjarne Riis.