Conti GP5000 TL

Conti GP5000 TL
Conti GP5000 25mm i både slang och TL-version, är testade i Tour 2-2019
Båda varianterna har lägre rullmotstånd jmf med GP4000SII, både uppmätt och rent subjektivt.

Så här testar Tour rullmotstånd
6_b5939804ea.jpeg

https://www.tour-magazin.de/service/so_testet_tour/rennradreifen-rollwiderstand-test/a37337.html

/Håkan

Conti GP5000 TL
aki sa:
Nu är ju detta en GP5000-tråd, men det har ju pratats lite om bredd p GP4000sII, så här kommer ett till inlägg pp det ämnet.

Det verkar väldokumenterat att GP4ksII 28 mm i verkligheten är betydligt bredare än så (mina är 32 mm på 19 mm fälg).
Hur är det med 25 mm - är de också bredare än angivet?
Mina 25 mm är 28,4 mm på fälgar med 18 mm inre bredd.

Conti GP5000 TL
weldion sa:
aki sa:
Nu är ju detta en GP5000-tråd, men det har ju pratats lite om bredd p GP4000sII, så här kommer ett till inlägg pp det ämnet.

Det verkar väldokumenterat att GP4ksII 28 mm i verkligheten är betydligt bredare än så (mina är 32 mm på 19 mm fälg).

Ok, tack för mätningen!

Conti GP5000 TL
weldion sa:
aki sa:

Vid vilket tryck?

Conti GP5000 TL
weldion sa:
aki sa:

Mina 25 mm är 26,4 mm vid 6,5 bar på 18 mm fälg.

Conti GP5000 TL
ejma sa:
Eld sa:
weldion sa:
Mina 25 mm är 26,4 mm vid 6,5 bar på 18 mm fälg.

Mina är 27,5 mm på IB19, 6 bar och efter ca 250 mil. Är det så stor skillnad på olika batchar?
Det låter ju konstigt. Måste ju vara likadana formar till alla. Töjer de sig? Mina är sprillans nya. Dina fälgar är 1 mm bredare och formen på fälgkanten kanske kan skilja?

Conti GP5000 TL
Mina 25mm är 24mm på fälg med 15mm inre bredd, 6bar. Mina gamla däck som följde med cykeln var 25mm (25mm spec:ad bredd), kommer jag att märka någon skillnad på det här? Kanske ändå blir bättre totalt sett med GP5000 än de märkes-brandade noname-däck som följde med cykeln.

Borde jag köpa GP5000 i 28mm istället? Ett däck som är monterat kan jag ju knappast lämna tillbaka men det andra däcket ligger fortfarande kvar i förpackningen. Det bör finnas clearance för 28mm.

Conti GP5000 TL
Lite uppföljning...

Skickade tillbaka 25mm däcken, pluspoäng till Cykelkraft som accepterade retur av däck som varit monterat på fälg.

Beställde istället hem 28mm vilka blev 26mm på min fälg. Gott om clearance i ramen, tror detta blir bra!

Conti GP5000 TL
Har du redan cyklad på den? Jag hade problem med 25mm GP4000 på 15mm fälgar. Däck viks när jag hängde mycket i kurvorna. Bytte till 17mm fälgar och nu funkar det bra.

Conti GP5000 TL
Berk sa:
Har du redan cyklad på den? Jag hade problem med 25mm GP4000 på 15mm fälgar. Däck viks när jag hängde mycket i kurvorna. Bytte till 17mm fälgar och nu funkar det bra.

Ser nu att t.ex. Schwalbe och Sheldon Brown säger att man kan köra up till 32mm på 15mm fälgar. Kanske körde jag med för lågt tryck.

Conti GP5000 TL
Berk sa:

Näe, jag har inte cyklat på den, men eftersom ett däck som var 25mm på samma fälg fungerat bra så utgår jag ifrån att 26mm kommer att fungera. Om inte så får jag väl tänka om.. Sedan tror jag inte att jag är en cyklist som hänger så mycket i kurvorna. Där jag mestadels cyklar (Ekerö) är det rätt platt och rakt. Och jag är ju rätt långsam också..

Conti GP5000 TL
DanielS sa:
Berk sa:

Näe, jag har inte cyklat på den, men eftersom ett däck som var 25mm på samma fälg fungerat bra så utgår jag ifrån att 26mm kommer att fungera. Om inte så får jag väl tänka om.. Sedan tror jag inte att jag är en cyklist som hänger så mycket i kurvorna. Där jag mestadels cyklar (Ekerö) är det rätt platt och rakt. Och jag är ju rätt långsam också..

Ekerö och framförallt Färingsö är fint! Ingen skarpa kurvor där. Jag hade problem i Norra Djurgården, där finns det skarpa kurvor efter lite backar. Men med 17mm fälgar kan jag köra lågt tryck som tar bort lite mer vibrationer från den grova Svenska asfalten.

Conti GP5000 TL
Berk sa:
Ekerö och framförallt Färingsö är fint! Ingen skarpa kurvor där. Jag hade problem i Norra Djurgården, där finns det skarpa kurvor efter lite backar. Men med 17mm fälgar kan jag köra lågt tryck som tar bort lite mer vibrationer från den grova Svenska asfalten.
Ja Färingsö är ju där jag också cyklar om man ska vara lite petig. Och aningen lägre tryck är ju det jag också vill åt..

Conti GP5000 TL
HåkanC sa:
Mina 25mm Conti GP5000 (för slang) mäter (nästan) 27mm på mina hjul med 19c-(Kinlin XR-31T OC-)fälgar

/Håkan

Det var lite förvånande. Jag trodde nog enligt andra rapporter att de skulle vara lite smalare. Hur breda var gp4ks2 på samma fälg?

Conti GP5000 TL
Bengt-re sa:
Det var lite förvånande. Jag trodde nog enligt andra rapporter att de skulle vara lite smalare.
Det var förvånande även för mig, men fälgarna är ju tublessready och då brukar däcken mäta lite bredare.
Men trots fälgarna var däcken lätta att montera

Bengt-re sa:
Hur breda var gp4ks2 på samma fälg?
Mindre skillnad än man skulle tro, dessutom är GP4kSII-däcket från förra året, iofs väldigt få mil men ändå
GP5k-däcket är nytt, monterades i går, undrar vad det mäter i April?
GP4kII_25mm_XR31T_OC.jpg

/Håkan

Conti GP5000 TL
HåkanC sa:
Bengt-re sa:
Det var lite förvånande. Jag trodde nog enligt andra rapporter att de skulle vara lite smalare.
Det var förvånande även för mig, men fälgarna är ju tublessready och då brukar däcken mäta lite bredare.
Men trots fälgarna var däcken lätta att montera

Bengt-re sa:
Hur breda var gp4ks2 på samma fälg?
Mindre skillnad än man skulle tro, dessutom är GP4kSII-däcket från förra året, iofs väldigt få mil men ändå
GP5k-däcket är nytt, monterades i går, undrar vad det mäter i April?

/Håkan

Intressant! Jo. Lite de brukar de ju växa lite med tiden.

Frågan är om 28or GP5k kommer att rymmas i mina bromsar....

Conti GP5000 TL
Bengt-re sa:
Frågan är om 28or GP5k kommer att rymmas i mina bromsar....
Hur mkt plats har du?
GP5k 28mm verkar vara ~2mm smalare än GP4kSII 28mm;
"With calipers the 5000 is measuring smaller than the GP 4000 28c
it replaced, 30mm vs 32.4mm.
"
https://forum.trainerroad.com/t/continental-goes-tubeless-with-their-new-gp-5000/5374/7
och
"My GP5000 25mm measured at ~26.8mm when mounted on a rim that was 27.5mm wide
with a 19mm internal width.
The GP5000 28mm on that same rim was just shy of 29.5mm. Both inflated to 95 psi.
"
Från https://forum.slowtwitch.com/forum/?post=6813609#p6813609

Även bromsmodellen kan vara ett problem
RoadBike-1217-bremsen-platzfrage.jpg

Från: https://www.roadbike.de

Även nya 105-bromsarna, BR-R7000, skall (förstås) klara 28mm bromsar

/Håkan

Senast ändrad:
Conti GP5000 TL
HåkanC sa:
Mina 25mm Conti GP5000 (för slang) mäter (nästan) 27mm på mina hjul med 19c-(Kinlin XR-31T OC-)fälgar
/Håkan

Lite besviken på att mina 32mm Conti GP5000 (för slang) bara mäter 32mm på mina hjul med 21c-( Axis 4.0 Disc SCS fälg)
Har kört med Conti GP4000 28mm innan å dom mäter drygt 32mm på samma fälg!

Bilagor

• IMGP9812.JPG
    IMGP9812.JPG
    265.3 KB · Besök: 121
Conti GP5000 TL
Stuvarn sa:
NickPick sa:
Stuvarn sa:
NickPick sa:
Det är väl bra att dom stämmer i måttet annars...??

Jo det är klart....men lite konstigt det skiljer så mkt på samma däck i dom olika bredderna!

Det är ju olika däck ;) 4k vs 5k. Mer vettigt att det stämmer enligt mig.

Nja jag menar mellan GP5000 25mm å GP5000 32mm
Jag läste dåligt.
Då bredare däck är mer populärt så kanske de helt enkelt "döpte om" 28 till 32mm för att det ska bli mer true och locka fler kunder?
Tyvärr har jag conti gp4ks2 28mm som bara har rullat 100 mil, annars hade jag hoppat på tubelesståget!

Conti GP5000 TL
Det är väl ändå vettigare att faktiskt märka däcken med en bredd som är någorlunda nära sanningen än en tydlig underdrift? Att man dessutom får en gynnsammare viktspec för de olika bredderna är säkert ingen nackdel.

Min gamla käpphäst om att man borde mäta däck mellan kanttrådarna ska vi inte gå in på igen...

Conti GP5000 TL
På lådor av Specialized MTB däck, eller åtminstone min 29x2.6, står däck bredd på 25, 30 och 35 mm fälgar. Fortfarande är däckar 2-3mm smalare, och mycket smalare än 2.6, men det är bättre än bara en bredd.

Conti GP5000 TL
Ska bli spännande att testa. Beställde ett par 28 mm GP 5000, ej TL. Hoppas verkligen att de är smalare än GP 4000 för annars får de inte plats i min ram. :D

Conti GP5000 TL
Slog till på ett par 28mm 5000 (ej TL) från Mantel som hade någon Mega sale, 2 däck inkl slang för ca 420 spänn :)
Tror iofs någon tabbat sig hos dom, då det lät lite för billigt för att vara sant.
Men dom är på väg till mig iaf :)

Ska monteras på ett par Mavic Aksium som mäter 17mm innerbredd

Conti GP5000 TL
JockeS sa:
Slog till på ett par 28mm 5000 (ej TL) från Mantel som hade någon Mega sale, 2 däck inkl slang för ca 420 spänn :)
Tror iofs någon tabbat sig hos dom, då det lät lite för billigt för att vara sant.
Men dom är på väg till mig iaf :)

Jag högg på samma deal. Man fick det andra däcket på köpet. :D

Conti GP5000 TL
Berk sa:
Berk sa:
Ser nu att t.ex. Schwalbe och Sheldon Brown säger att man kan köra up till 32mm på 15mm fälgar. Kanske körde jag med för lågt tryck.
Hjälp... på 15 mm fälg använder man 23 mm däck.
Att citera/referera Sheldon Brown år 2019 skulle vara som att citera det Sixten Fors skrev idag, och använda som en sanning om 20 år.

Conti GP5000 TL
Om det är på Mallorca så glöm inte att temperaturkompensera mikrometern.

"Die Wirklichkeit, von der wir sprechen können, ist nie die Wirklichkeit an sich, sondern […] eine von uns gestaltete Wirklichkeit."

Conti GP5000 TL
emmer sa:

"Die Wirklichkeit, von der wir sprechen können, ist nie die Wirklichkeit an sich, sondern […] eine von uns gestaltete Wirklichkeit."
Måste jag köpa mikrometer nu också.....brukar nöja mig med ögonmåttet men kan sträcka mig till tumstock ;)

Conti GP5000 TL
xyklisten sa:
emmer sa:

Måste jag köpa mikrometer nu också.....brukar nöja mig med ögonmåttet men kan sträcka mig till tumstock ;)

Mina GP4s är ungefär lika breda som min tumstock.

Tillbaka
Topp